Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 9 sierpnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie art. 131 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110 i Nr 138, poz. 1154) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 104, poz. 875) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do rocznego planu finansowego Funduszu dołącza się uzasadnienie, zawierające w szczególności informację o założeniach przyjętych przy konstruowaniu planu finansowego oraz kryteriach podziału środków na pozycje planu kosztów w oddziałach wojewódzkich Funduszu i centrali Funduszu.";

2)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Ustala się następujące rodzaje sprawozdań okresowych Funduszu, o których mowa w art. 131 ust. 1 ustawy:

1) sprawozdanie miesięczne z wykonania planu finansowego;

2) sprawozdanie miesięczne z realizacji przychodów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne;

3) sprawozdanie miesięczne o stanie niektórych aktywów i pasywów;

4) sprawozdanie kwartalne o stanie zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów;

5) sprawozdanie kwartalne z przeprowadzonych kontroli realizacji umów na świadczenia zdrowotne i refundacji cen leków oraz o windykacji należności;

6) sprawozdanie kwartalne o postępowaniach sądowych przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia;

7) sprawozdanie kwartalne z działalności inwestycyjnej;

8) sprawozdanie półroczne o zatrudnieniu i wynagrodzeniach.

2. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 1, dołącza się omówienie.

3. Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio § 6 ust. 2.

4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać w szczególności informację o rozdysponowaniu przychodów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne w podziale na centralę Funduszu i oddziały wojewódzkie Funduszu.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno zawierać w szczególności informacje o:

1) krótkoterminowych aktywach finansowych, środkach pieniężnych i innych aktywach pieniężnych;

2) rozliczeniach międzyokresowych;

3) stanie rezerw Funduszu;

4) wartości świadczeń ponadumownych;

5) stanie zobowiązań i należności Funduszu z uwzględnieniem odpowiednio tytułów zobowiązań wymagalnych oraz tytułów należności wymagalnych.";

3)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. Sprawozdania okresowe Prezes Funduszu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie 35 dni od zakończenia miesiąca oraz 45 dni od zakończenia kwartału lub półrocza, którego dotyczy sprawozdanie.";

4)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Do rocznego planu finansowego Funduszu na rok 2005 nie stosuje się wzoru, o którym mowa w § 3 ust. 1, oraz nie sporządza się uzasadnienia, o którym mowa w § 3 ust. 2.

2. Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Funduszu na rok 2005 sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2.A do rozporządzenia. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.";

5)
w § 16 uchyla się ust. 1;
6)
załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ROCZNY PLAN FINANSOWY NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NA ROK ...

Tabela 1. Przychody i koszty Narodowego Funduszu Zdrowia - łącznie
w tys. zł
Lp. Wyszczególnienie Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na ... rok
1 2
1. Składka należna brutto w roku planowania równa przypisowi składki (1.1+1.2), w tym:
1.1 od ZUS
1.2 od KRUS
2. Planowany odpis aktualizujący składkę należną (2.1+2.2), w tym:
2.1 w stosunku do ZUS
2.2 w stosunku do KRUS
3. Koszt poboru i ewidencjonowania składek (3.1+3.2), w tym:
3.1 koszty poboru i ewidencjonowania składek przez ZUS
3.2 koszty poboru i ewidencjonowania składek przez KRUS
A. Przychody netto z działalności

(1 - 2 - 3) +A1 + A2+A3

A1 przychody wynikające z przepisów o koordynacji
A2 przychody z tytułu realizacji zadań zleconych
A3 dotacja z budżetu państwa na realizację zadania, o którym mowa w art. 97 ust. 3 pkt 3 ustawy
B. Koszty realizacji zadań (B1+B2+B3)
B1 Obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną
B2 Koszty świadczeń zdrowotnych (B2.1+...+B2.15), w tym:
B2.1 podstawowa opieka zdrowotna
B2.2 ambulatoryjna opieka specjalistyczna
B2.3 lecznictwo szpitalne
B2.4 opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
B2.5 rehabilitacja lecznicza
B2.6 opieka długoterminowa
B2.7 leczenie stomatologiczne
B2.8 lecznictwo uzdrowiskowe
B2.9 pomoc doraźna i transport sanitarny
B2.10 koszty profilaktycznych programów zdrowotnych

finansowanych ze środków własnych Funduszu

B2.11 świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie
B2.12 zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny, środki pomocnicze

i lecznicze środki techniczne

B2.13 refundacja cen leków
B2.14 koszty świadczeń zdrowotnych oraz refundacji cen

leków wynikające z koordynacji systemów zabezpieczenia

społecznego dotyczące rzeczowych świadczeń leczniczych

w Unii Europejskiej

B2.15 rezerwa na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych

oraz refundacji cen leków

B3 Koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie
C. WYNIK NA DZIAŁALNOŚCI (A - B)
D. Koszty administracyjne (D1+...+D9), w tym:
D1 zużycie materiałów i energii
D2 usługi obce
D3 podatki i opłaty, w tym:
D3.1 podatki stanowiące dochody własne jednostek samorządu

terytorialnego, w tym:

D3.1.1 podatek od nieruchomości
D3.2 opłaty stanowiące dochody własne jednostek samorządu

terytorialnego

D3.3 VAT
D3.4 podatek akcyzowy
D3.5 wpłaty na PFRON
D3.6 inne
D4 wynagrodzenia
D5 ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym:
D5.1 składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
D5.2 składki na Fundusz Pracy
D5.3 składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń

Pracowniczych

D5.4 pozostałe świadczenia
D6 koszty funkcjonowania Rady Funduszu
D7 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych zakupionych ze środków

własnych Funduszu

D8 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie

D9 pozostałe koszty administracyjne
E. Pozostałe przychody (E1+E2)
E1 darowizny i zapisy otrzymane, w tym kwota umorzenia

majątku otrzymanego nieodpłatnie, wynikająca

z rozliczeń międzyokresowych, przypadająca na rok

planowania

E2 inne przychody
F. Pozostałe koszty (F1+...+F5)
F1 utworzone rezerwy na spłatę pożyczki udzielonej

z budżetu państwa

F2 wydanie i utrzymanie kart ubezpieczenia (w tym części

stałych i zamiennych książeczek usług medycznych oraz

recept)

F3 rezerwa na zobowiązania wynikające z postępowań

sądowych

F4 inne rezerwy
F5 inne koszty
G. Przychody finansowe (G1+G2)
G1 odsetki uzyskane z lokat
G2 inne przychody finansowe
H. Koszty finansowe (H1+H2)
H1 odsetki od pożyczki udzielonej przez budżet państwa
H2 inne koszty finansowe
I. WYNIK BRUTTO NA CAŁOKSZTAŁCIE DZIAŁALNOŚCI

(C - D + E - F + G - H)

J. Zyski i straty nadzwyczajne (J1-J2)
J1 zyski nadzwyczajne - wielkość dodatnia
J2 straty nadzwyczajne - wielkość ujemna
K. WYNIK FINANSOWY OGÓŁEM BRUTTO

(I + J)

L. Inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego (w tym CIT)
M. WYNIK FINANSOWY OGÓŁEM NETTO

(K - L)

N. PRZYCHODY - ogółem
O. KOSZTY - ogółem

data sporządzenia sporządził: kontakt

...............

zatwierdził: kontakt

...............

Tabela 2. Koszty centrali/oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia*)

w tys. zł
Lp. Wyszczególnienie Plan finansowy centrali/oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia*) na ... rok
1 2
B2 Koszty świadczeń zdrowotnych (B2.1+...+B2.15), w tym:
B2.1 podstawowa opieka zdrowotna
B2.2 ambulatoryjna opieka specjalistyczna
B2.3 lecznictwo szpitalne
B2.4 opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
B2.5 rehabilitacja lecznicza
B2.6 opieka długoterminowa
B2.7 leczenie stomatologiczne
B2.8 lecznictwo uzdrowiskowe
B2.9 pomoc doraźna i transport sanitarny
B2.10 koszty profilaktycznych programów zdrowotnych

finansowanych ze środków własnych Funduszu

B2.11 świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie
B2.12 zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny, środki

pomocnicze i lecznicze środki techniczne

B2.13 refundacja cen leków
B2.14 koszty świadczeń zdrowotnych oraz refundacji cen

leków wynikające z koordynacji systemów

zabezpieczenia społecznego dotyczące rzeczowych

świadczeń leczniczych w Unii Europejskiej

B2.15 rezerwa na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych

oraz refundacji cen leków

D. Koszty administracyjne (D1+...+D9), w tym:
D1 zużycie materiałów i energii
D2 usługi obce
D3 podatki i opłaty, w tym:
D3.1 podatki stanowiące dochody własne jednostek

samorządu terytorialnego, w tym:

D3.1.1 podatek od nieruchomości
D3.2 opłaty stanowiące dochody własne jednostek samorządu

terytorialnego

D3.3 VAT
D3.4 podatek akcyzowy
D3.5 wpłaty na PFRON
D3.6 inne
D4 wynagrodzenia
D5 ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym:
D5.1 składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
D5.2 składki na Fundusz Pracy
D5.3 składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń

Pracowniczych

D5.4 pozostałe świadczenia
D6 koszty funkcjonowania Rady Funduszu
D7 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych zakupionych ze środków

własnych Funduszu

D8 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie

D9 pozostałe koszty administracyjne
F. Pozostałe koszty (F2)
F2 wydanie i utrzymanie kart ubezpieczenia (w tym

części stałych i zamiennych książeczek usług

medycznych oraz recept)

*) Należy wypełnić oddzielnie dla centrali Funduszu i każdego z oddziałów wojewódzkich Funduszu.

data sporządzenia sporządził: kontakt

...............

zatwierdził: kontakt

...............

Uwaga: Do planu finansowego należy dołączyć uzasadnienie, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 104, poz. 875 i Nr 151, poz. 1264).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ROCZNE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU FINANSOWEGO NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA*) NA ROK ....

Lp. Wyszczególnienie Obowiązujący plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na ... rok Wykonanie planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za ... rok Różnica (poz.2-poz.3) Udział wykonania (poz.3/poz.2) (w %)
1 2 3 4 5
1. Składka należna brutto w roku planowania równa przypisowi składki (1.1+1.2),

w tym:

1.1 od ZUS
1.2 od KRUS
2. Planowany odpis aktualizujący składkę należną (2.1+2.2), w tym:
2.1 w stosunku do ZUS
2.2 w stosunku do KRUS
3. Koszt poboru i ewidencjonowania składek (3.1+3.2), w tym:
3.1 koszty poboru i ewidencjonowania składek przez ZUS
3.2 koszty poboru i ewidencjonowania składek przez KRUS
A. Przychody netto z działalności

(1 - 2 - 3) +A1+A2+A3

A1 przychody wynikające z przepisów o koordynacji
A2 przychody z tytułu realizacji zadań zleconych
A3 dotacja z budżetu państwa na realizację zadania, o którym mowa w art. 97 ust. 3 pkt 3 ustawy
B. Koszty realizacji zadań (B1+B2+B3)
B1 Obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną
B2 Koszty świadczeń zdrowotnych (B2.1+...+B2.15), w tym:
B2.1 podstawowa opieka zdrowotna
B2.2 ambulatoryjna opieka specjalistyczna
B2.3 lecznictwo szpitalne
B2.4 opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
B2.5 rehabilitacja lecznicza
B2.6 opieka długoterminowa
B2.7 leczenie stomatologiczne
B2.8 lecznictwo uzdrowiskowe
B2.9 pomoc doraźna i transport sanitarny
B2.10 koszty profilaktycznych programów

zdrowotnych finansowanych ze środków

własnych Funduszu

B2.11 świadczenia zdrowotne kontraktowane

odrębnie

B2.12 zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny, środki

pomocnicze i lecznicze środki techniczne

B2.13 refundacja cen leków
B2.14 koszty świadczeń zdrowotnych oraz

refundacji cen leków wynikające z

koordynacji systemów zabezpieczenia

społecznego dotyczące rzeczowych świadczeń

leczniczych w Unii Europejskiej

B2.15 rezerwa na pokrycie kosztów świadczeń

zdrowotnych oraz refundacji cen leków

B3 Koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie
C. WYNIK NA DZIAŁALNOŚCI (A - B)
D. Koszty administracyjne (D1+...+D9), w tym:
D1 zużycie materiałów i energii
D2 usługi obce
D3 podatki i opłaty, w tym:
D3.1 podatki stanowiące dochody własne jednostek

samorządu terytorialnego, w tym:

D3.1.1 podatek od nieruchomości
D3.2 opłaty stanowiące dochody własne jednostek

samorządu terytorialnego

D3.3 VAT
D3.4 podatek akcyzowy
D3.5 wpłaty na PFRON
D3.6 inne
D4 wynagrodzenia
D5 ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

w tym:

D5.1 składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
D5.2 składki na Fundusz Pracy
D5.3 składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń

Pracowniczych

D5.4 pozostałe świadczenia
D6 koszty funkcjonowania Rady Funduszu
D7 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych zakupionych ze

środków własnych Funduszu

D8 amortyzacja środków trwałych oraz wartości

niematerialnych i prawnych otrzymanych

nieodpłatnie

D9 pozostałe koszty administracyjne
E. Pozostałe przychody (E1+E2)
E1 darowizny i zapisy otrzymane, w tym kwota

umorzenia majątku otrzymanego nieodpłatnie,

wynikająca z rozliczeń międzyokresowych,

przypadająca na rok planowania

E2 inne przychody
F. Pozostałe koszty (F1+...+F5)
F1 utworzone rezerwy na spłatę pożyczki

udzielonej z budżetu państwa

F2 wydanie i utrzymanie kart ubezpieczenia

(w tym części stałych i zamiennych

książeczek usług medycznych oraz recept)

F3 rezerwa na zobowiązania wynikające

z postępowań sądowych

F4 inne rezerwy
F5 inne koszty
G. Przychody finansowe (G1+G2)
G1 odsetki uzyskane z lokat
G2 inne przychody finansowe
H. Koszty finansowe (H1+H2)
H1 odsetki od pożyczki udzielonej przez budżet

państwa

H2 inne koszty finansowe
I. WYNIK BRUTTO NA CAŁOKSZTAŁCIE DZIAŁALNOŚCI (C- D + E - F + G - H)
J. Zyski i straty nadzwyczajne (J1-J2)
J1 zyski nadzwyczajne - wielkość dodatnia
J2 straty nadzwyczajne - wielkość ujemna
K. WYNIK FINANSOWY OGÓŁEM BRUTTO

(I + J)

L. Inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego (w tym CIT)
M. WYNIK FINANSOWY OGÓŁEM NETTO

(K -L)

N. PRZYCHODY -ogółem
O. KOSZTY - ogółem
*) Sprawozdanie należy sporządzić zbiorczo dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz oddzielnie dla centrali Funduszu i oddzielnie dla każdego z oddziałów wojewódzkich Funduszu.

data sporządzenia sporządził: kontakt

...............

zatwierdził: kontakt

...............

Uwaga: Do sprawozdania należy dołączyć omówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 104, poz. 875 i Nr 151, poz. 1264).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.151.1264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia.
Data aktu: 09/08/2005
Data ogłoszenia: 10/08/2005
Data wejścia w życie: 10/08/2005