Wytyczne dotyczące dokonywania wydatków budżetu państwa na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lipca 2005 r.
w sprawie wytycznych dotyczących dokonywania wydatków budżetu państwa na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi1)

Na podstawie art. 91 ust. 1 i ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób dokonywania wydatków budżetu państwa, pochodzących z rezerw celowych, przeznaczonych na realizację oraz dofinansowanie:
1)
programów, działań i projektów realizowanych z funduszy strukturalnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759),
2)
programów, działań i projektów realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG, określonych w przepisach Unii Europejskiej3),
3)
projektów realizowanych w ramach Funduszu Spójności ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1164/1994 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiającym Fundusz Spójności (Dz. Urz. UE L 130 z 25.05.1994, str. 1 i Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 01, str. 9, z późn. zm.4)),
4)
projektów realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego Schengen, o którym mowa w art. 35 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 236 z 23.9.2003, str. 33),
5)
projektów realizowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego, ustanowionego Umową z dnia 14 października 2003 r. pomiędzy Królestwem Norwegii i Wspólnotą Europejską o Norweskim Mechanizmie Finansowym na okres 2004-2009,
6)
projektów realizowanych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ustanowionego Protokołem 38a do Umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, włączonego do Umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym poprzez umowę o rozszerzeniu Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
7)
projektów realizowanych w ramach programu Phare, ustanowionego rozporządzeniem Rady EWG nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. o pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. Urz. WE L 375 z 23.12.1989, str. 11-12),
8)
projektów realizowanych w ramach środków przejściowych (Transition Facility), o których mowa w art. 34 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej,
9)
projektów realizowanych w ramach programu Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T) ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2236/95 z dnia 18 września 1995 r. ustanawiającym ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich (Dz. Urz. WE L 228 z 23.09.1995, str. 1)

- zwanych dalej "przedsięwzięciami".

§  2.
Do składania i rozpatrywania wniosków o wydanie decyzji o zapewnieniu dofinansowania realizacji przedsięwzięcia mają zastosowanie procedury przyznawania środków z rezerw celowych na integrację europejską, kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego, określone przez stały komitet Rady Ministrów, utworzony na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703), właściwy w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
§  3.
1.
Dysponent części budżetowej właściwy do finansowania realizacji określonego przedsięwzięcia, zwany dalej "dysponentem części budżetowej", może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie decyzji o zapewnieniu dofinansowania realizacji przedsięwzięcia, uwzględniając w nim harmonogram dofinansowania przedsięwzięcia.
2.
Harmonogram dofinansowania przedsięwzięcia określa podział wnioskowanej kwoty zapewnienia dofinansowania realizacji przedsięwzięcia na poszczególne lata realizacji przedsięwzięcia.
§  4.
1.
Minister Finansów dokonuje oceny wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1, pod względem:
1)
kompletności i poprawności danych zawartych we wniosku;
2)
dotychczasowego przebiegu dofinansowania realizacji przedsięwzięcia ze środków budżetu państwa, jeżeli miało to miejsce.
2.
Minister Finansów, na podstawie oceny, o której mowa w ust. 1, może wydać decyzję o zapewnieniu dofinansowania realizacji przedsięwzięcia, określając w niej:
1)
przedsięwzięcie wskazane we wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1;
2)
kwotę dofinansowania;
3)
dysponenta części budżetowej;
4)
harmonogram dofinansowania przedsięwzięcia;
5)
sposób przekazywania przez dysponenta części budżetowej informacji o kwocie dofinansowania, wynikającej z rozstrzygnięcia postępowania przeprowadzonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.5)).
3.
W przypadku stwierdzenia uchybień we wniosku w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 Minister Finansów wzywa dysponenta części budżetowej do jego uzupełnienia.
§  5.
Decyzja o zapewnieniu dofinansowania przedsięwzięcia może stanowić podstawę do rozpoczęcia postępowania, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
§  6.
1.
W przypadku gdy realizacja przedsięwzięcia następuje niezgodnie z harmonogramem dofinansowania przedsięwzięcia, określonym w § 4 ust. 2 pkt 4, dysponent części budżetowej występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie zmiany decyzji w zakresie tego harmonogramu.
2.
Na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, Minister Finansów może dokonać zmiany decyzji o dofinansowaniu realizacji przedsięwzięcia.
3.
Przepis § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  7.
Decyzje o zapewnieniu dofinansowania realizacji przedsięwzięcia są uwzględniane przy określaniu limitów wieloletnich zobowiązań oraz wydatków budżetu państwa.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.

3) Decyzja Komisji Europejskiej K(2004) 4143 z dnia 18 października 2004 r. zatwierdzająca Program Inicjatywy Wspólnotowej ITERREG IIIA Czechy - Polska, decyzja Komisji Europejskiej K(2004) 4366 z dnia 5 listopada 2004 r. zatwierdzająca Program Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC 2004-2006, decyzja Komisji Europejskiej (K(2004) 4453) z dnia 15 listopada 2004 r. zatwierdzająca Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska - Republika Słowacka 2004-2006, decyzja Komisji Europejskiej (K(2004) 4657) z dnia 29 listopada 2004 r. zmieniająca decyzję K(2001) 1358 z dnia 13 lipca 2001 r. zatwierdzającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Wolny Kraj Związkowy Saksonia - Polska (Województwo Dolnośląskie), decyzja Komisji Europejskiej (K(2004) 4773) z dnia 3 grudnia 2004 r. zmieniająca decyzję K(2001) 2109 z dnia 20 września 2001 r. zatwierdzającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Meklemburgia Pomorze Przednie/Brandenburgia - Polska (Województwo Zachodniopomorskie), decyzja Komisji Europejskiej (K(2004) 5051) z dnia 13 grudnia 2004 r. zmieniająca decyzję K(2001) 2107 z dnia 19 września 2001 r. zatwierdzającą Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Brandenburgia - Polska (Województwo Lubuskie), decyzja Komisji Europejskiej (K(2004) 5604) z dnia 22 grudnia 2004 r. zatwierdzająca Program Sąsiedztwa Litwa - Polska - Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej INTERREG IIIA/TACIS CBC 2004-06,

4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 161 z 21.06.1999, str. 57 i 62, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 73 i Dz. Urz. UE L 236 z 16.04.2003, str. 33, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 78.

5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 i Nr 273, poz. 2703.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.140.1174

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wytyczne dotyczące dokonywania wydatków budżetu państwa na programy i projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi.
Data aktu: 26/07/2005
Data ogłoszenia: 28/07/2005
Data wejścia w życie: 28/07/2005