Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 14 lipca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem" utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 3 ).
§  2.
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
§  3.
1.
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej. Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot ujętych w ustawie budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
3.
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponent Funduszu zatwierdza plan, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
§  4.
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu, na podstawie dokumentacji, przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu wykreślonego z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących aktywa zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
§  5.
Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane, w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki pozostałe z okresów poprzednich.
§  6.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
W przypadku wystąpienia okresowo wolnych środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat bankowych.
§  9.
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: ......................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na

dzień złożenia wniosku

Koszty likwidacji ogółem według harmonogramu Przychody ogółem według harmonogramu Kwota wydatkowana dotychczas przez likwidatora Zaktualizowane koszty ogółem Kwota zapotrzebowania ogółem Źródła pokrycia brakujących środków w poszczególnych latach Przewidywane wpływy na Fundusz Skarbu Państwa po
Środki podmiotu Fundusz Skarbu Państwa zakończeniu likwidacji

8. Przewidywany termin zakończenia procesu likwidacji: .......

(miesiąc,

rok)

9. Wnioskowana przez likwidatora kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lata w tym:
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań likwidowanego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

__________________

Data .......... Podpis likwidatora

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do

wniosku likwidatora.

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

3. Opis przebiegu likwidacji.

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego

podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana do

dnia złożenia wniosku.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości:

...........................................................

...........................................................

6. Przewidywana kwota do podziału między wierzycieli masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowe z masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania

upadłościowego:

.........................

(miesiąc, rok)

9. Wnioskowana przez syndyka kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(kwartał/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lata w tym:
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał
Rok 200... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota miesiąc kwota Ogółem
I IV VII X za cały rok
II V VIII XI
III VI IX XII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań upadłego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

______________

Data .......... Podpis syndyka

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka.

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości.

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

4. Opis przebiegu upadłości.

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu

przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia

upadłości oraz zestawienie informujące o wartości

sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli.

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet

wynagrodzenia syndyka.

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka.

* Niepotrzebne skreślić

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 134, poz. 1434).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.138.1162

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.
Data aktu: 14/07/2005
Data ogłoszenia: 26/07/2005
Data wejścia w życie: 10/08/2005