Przeprowadzanie kontroli biura informacji gospodarczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 1 lipca 2005 r.
w sprawie przeprowadzania kontroli biura informacji gospodarczej

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz. U. Nr 50, poz. 424 oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 116, poz. 1203) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli biura informacji gospodarczej, zwanego dalej "biurem", zabezpieczania materiałów dowodowych, szczegółowe wymogi co do zawartości protokołu kontroli oraz wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
§  2.
Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie zgodności wykonywanej przez biuro działalności z ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych oraz z regulaminem zarządzania danymi.
§  3.
Kontrolujący przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
1.
Kontrolujący, co najmniej na 24 godziny przed przystąpieniem do kontroli, powiadamia osobę kierującą biurem o przedmiocie, zakresie i czasie rozpoczęcia oraz trwania kontroli.
2.
Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący jest obowiązany okazać osobie kierującej biurem legitymację służbową oraz doręczyć upoważnienie, o którym mowa w § 3.
§  5.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranego w toku kontroli materiału dowodowego.
2.
Dowodami są w szczególności: wydruki danych i informacji dotyczących przedsiębiorców umieszczone w systemach informatycznych, dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia złożone przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną.
3.
Kontrolujący jest uprawniony do zabezpieczenia materiału dowodowego przez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, osobie kierującej biurem;
2)
przechowanie w biurze w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;
3)
zabranie z biura za pokwitowaniem, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Zabranie z biura materiału dowodowego może dotyczyć wyłącznie potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, ich odpisów lub wyciągów.
5.
O zwolnieniu materiału dowodowego spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.
6.
Kontrolujący może żądać od osoby kierującej biurem sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń dokonanych na podstawie dokumentów.
7.
Zgodność sporządzonych kopii, odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza osoba kierująca biurem lub osoba przez nią upoważniona.
§  6.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu zabezpieczenia pomieszczeń lub innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności kontrolujący może przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności osoby odpowiedzialnej za zabezpieczenie pomieszczeń, za składniki majątkowe lub przeprowadzenie czynności poddanych oględzinom, a w razie jej nieobecności - osoby posiadającej upoważnienie osoby kierującej biurem.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza niezwłocznie protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 2.
§  7.
1.
Z ustnych wyjaśnień udzielanych kontrolującemu przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną kontrolujący sporządza notatkę, którą podpisuje kontrolujący i osoba udzielająca wyjaśnień.
2.
Osoba udzielająca wyjaśnień może odmówić podpisania notatki, jeżeli nie zgadza się z jej treścią w całości, lub podpisać z jednoczesnym zgłoszeniem zastrzeżeń i podaniem, w jakiej części kwestionuje jej treść.
§  8.
W toku kontroli kontrolujący informuje osobę kierującą biurem o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w działalności biura.
§  9.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie informuje o tym na piśmie ministra właściwego do spraw gospodarki, który zawiadamia właściwy organ.
§  10.
1.
Dokonane podczas kontroli ustalenia kontrolujący opisuje w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty.
2.
Protokół kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie biura, adres biura i numer, pod którym biuro jest wpisane do rejestru przedsiębiorców, oraz imię i nazwisko osoby kierującej biurem, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych, z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w kontroli;
3)
imię i nazwisko kontrolującego oraz numer i datę upoważnienia do kontroli;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okres działalności biura objęty kontrolą;
5)
opis stanu faktycznego działalności biura stwierdzonego podczas kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, ich zakresu i skutków, wraz z oznaczeniem podstaw dla kwalifikacji dokonanych ustaleń;
6)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia:
a)
zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli,
b)
wyjaśnień co do przyczyn powstania opisanych w protokole kontroli nieprawidłowości;
7)
wzmiankę, że protokół służy wyłącznie do użytku służbowego;
8)
pouczenie o prawie do odmowy podpisania protokołu;
9)
podpisy kontrolującego i osoby kierującej biurem lub podpis kontrolującego i adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz miejsce i datę podpisania protokołu;
10)
parafy kontrolującego i osoby kierującej biurem na każdej stronie protokołu.
3.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz protokołu otrzymuje osoba kierująca biurem.
4.
Zebrany w trakcie kontroli materiał dowodowy, o którym mowa w § 5 ust. 1, otrzymane na piśmie wyjaśnienia i notatki sporządzone z ustnych wyjaśnień składanych przez osobę kierującą biurem lub osobę przez nią upoważnioną oraz protokół sporządzony z dokonanych w toku kontroli oględzin, o których mowa w § 6, stanowią akta kontroli.
5.
Akta kontroli, wraz ze sporządzonym w układzie chronologicznym ich spisem, stanowią załącznik do egzemplarza protokołu przeznaczonego dla ministra właściwego do spraw gospodarki.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

ZAŁĄCZNIK

Wzór

UPOWAŻNIENIE NR .........

Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
MINISTER Warszawa, dn. .........

GOSPODARKI I PRACY

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o

udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz. U. Nr 50, poz. 424

oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 116, poz. 1203) upoważniam:

...............................................................

(imię i nazwisko upoważnianej osoby)

...............................................................

(stanowisko służbowe) (nr legitymacji służbowej)

do przeprowadzenia kontroli w .................................

(nazwa biura informacji gospodarczej)

z siedzibą w ..................................................

(adres biura informacji gospodarczej)

w zakresie zgodności wykonywanej działalności z ustawą o

udostępnianiu informacji gospodarczych i regulaminem

zarządzania danymi zatwierdzonego przez ministra właściwego do

spraw gospodarki w dniu ...............

Kontroli nie podlega prawidłowość przetwarzania danych

osobowych.

Kontrolą objęte jest wykonywanie działalności przez biuro w

latach ........................................................

Kontrola przeprowadzona będzie w dniach od ......... do .......

................................................

(pieczęć i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Pouczenie:

Osoba kierująca biurem informacji gospodarczej:

- zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli,

- może odmówić udzielenia kontrolującemu wyjaśnień jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów lub okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną bądź majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki bądź kurateli,

- ma prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole,

- może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając kontrolującemu, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.136.1149

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przeprowadzanie kontroli biura informacji gospodarczej.
Data aktu: 01/07/2005
Data ogłoszenia: 25/07/2005
Data wejścia w życie: 09/08/2005