Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 1 lipca 2005 r.
w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne

Na podstawie art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki przekazywania samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, zwanemu dalej "zleceniobiorcą", środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, przez podmioty, o których mowa w art. 54 ust. 2 tej ustawy, zwane dalej "zleceniodawcami";
2)
sposób rozliczania środków, o których mowa w pkt 1, oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.
§  2.
Przekazanie przez zleceniodawcę środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, przez zleceniobiorcę następuje na podstawie umowy o realizację zadania.
§  3.
Zleceniodawca przed podpisaniem umowy przedstawia zleceniobiorcy wykaz przewidzianych do realizacji zadań w ramach programów zdrowotnych lub programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne, będących przedmiotem umowy.
§  4.
1.
Zleceniobiorca przedstawia zleceniodawcy plan rzeczowo-finansowy na realizację programu zdrowotnego będącego przedmiotem umowy oraz informację o prowadzonej działalności, za okres wskazany przez zleceniodawcę.
2.
Plan rzeczowo-finansowy zawiera w szczególności:
1)
liczbę możliwych do wykonania zadań określonego rodzaju;
2)
kalkulację kosztów zadań, o których mowa w pkt 1;
3)
podział kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne.
3.
Informacja o prowadzonej działalności obejmuje w szczególności:
1)
wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań objętych umową;
2)
rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę w okresie określonym przez zleceniodawcę;
3)
informację o przychodach z innych źródeł na realizację zadań tego samego rodzaju.
§  5.
Istotnymi elementami umowy są w szczególności:
1)
oznaczenie stron umowy;
2)
określenie czasu trwania umowy;
3)
określenie przedmiotu umowy;
4)
podstawa prawna przekazania środków oraz określenie klasyfikacji budżetowej wydatków, w szczególności w zakresie części, działu i rozdziału;
5)
rodzaj, zakres, warunki i zasady realizowanych zadań;
6)
wysokość środków publicznych przekazywanych zleceniobiorcy, sposób, termin ich przekazywania oraz tryb i terminy rozliczeń;
7)
rodzaj, sposób i terminy przekazywania informacji wynikających z realizacji umowy;
8)
okoliczności, w których może nastąpić zmiana umowy;
9)
tryb zmiany postanowień umowy;
10)
postanowienia dotyczące szczegółowych okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem oraz okres wypowiedzenia;
11)
okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym;
12)
sposób i termin zwrotu przekazanych środków publicznych, w przypadku ich niewykorzystania lub wykorzystania niezgodnie z umową, wraz z określeniem odsetek za zwłokę obowiązujących w przypadku zwrotu części lub całości środków;
13)
sposób i tryb rozpatrywania sporów wynikających z realizacji umowy;
14)
sposób prowadzenia dokumentacji przez zleceniobiorcę na potrzeby zleceniodawcy i jej udostępniania;
15)
wysokość kar umownych z tytułu niezgodnego z umową wydatkowania przez zleceniobiorcę środków publicznych, niewywiązywania się lub nieterminowego realizowania postanowień umowy albo nieusunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w czasie kontroli, sposób ich uiszczenia, a także okoliczności, których wystąpienie powoduje wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej;
16)
określenie jednostki mogącej przeprowadzić kontrolę.
§  6.
1.
Środki publiczne przekazane zleceniobiorcy na zadania określone w umowie podlegają rozliczeniu przez zleceniobiorcę.
2.
Rozliczenie zawiera w szczególności:
1)
rodzaj i liczbę wykonanych zadań;
2)
wielkość wydatkowanych środków, z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne;
3)
okres, jakiego dotyczy rozliczenie;
4)
datę wydatkowania przez zleceniobiorcę przekazanych środków publicznych w przypadku, gdy zadania określone w umowie polegają na dokonywaniu przez zleceniobiorcę zakupu towarów lub usług.
§  7.
1.
Zleceniodawca jest uprawniony w okresie trwania umowy oraz po jej wygaśnięciu albo rozwiązaniu do przeprowadzenia kontroli wykorzystania środków publicznych przekazanych na jej podstawie.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności badanie dokumentów związanych z realizacją zleconych zadań.
3.
W toku kontroli dokonuje się sprawdzenia prawidłowości wykorzystania środków publicznych poprzez ocenę w szczególności:
1)
zgodności realizowanych zadań z określonymi w umowie;
2)
celowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania;
3)
sposobu i rodzaju prowadzenia dokumentacji, określonej w odrębnych przepisach oraz w umowie;
4)
stanu realizacji umowy;
5)
terminowości rozliczenia przez zleceniobiorcę realizacji umowy.
4.
Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest pisemne upoważnienie wystawione przez zleceniodawcę, określające w szczególności:
1)
imię i nazwisko osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli;
2)
podmiot kontrolowany;
3)
przedmiot i zakres kontroli;
4)
termin przeprowadzenia kontroli.
5.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości, zleceniodawca zobowiązuje zleceniobiorcę do ich usunięcia oraz określa termin ich usunięcia.
§  8.
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu do umów stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposobu rozliczania tych środków oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania (Dz. U. Nr 69, poz. 642).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 124, poz. 1151 i 1152, Nr 171, poz. 1663, Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2215 oraz z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.131.1099

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne.
Data aktu: 01/07/2005
Data ogłoszenia: 18/07/2005
Data wejścia w życie: 02/08/2005