Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1
z dnia 31 maja 2005 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "ustawą";
2)
tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
3)
sposób prowadzenia listy ekspertów;
4)
tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
§  2.
Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3)
adres zamieszkania;
4)
adres do korespondencji;
5)
numer telefonu;
6)
adres poczty elektronicznej.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2)
poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4)
zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 ustawy;
7)
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8)
rekomendację lub opinię, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;
9)
oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285).
4.
Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  4.
1.
Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku nauczyciela zatrudnionego w publicznej placówce opiekuńczo-wychowawczej lub publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym działających na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm. 3 ) oraz w przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji odpowiednio ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  5.
Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
posiadane kwalifikacje zawodowe;
3)
zajmowane obecnie stanowisko;
4)
informację o stanowiskach zajmowanych w okresie ostatnich 5 lat;
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej.
§  6.
W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  7.
Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§  8.
1.
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:
1)
na pisemny wniosek eksperta;
2)
na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2.
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3-5 ustawy.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 4

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW

Główne założenia

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i kończy się egzaminem testowym.

Podstawowe treści programowe Minimalna liczba godzin
ogółem wykłady (kształcenie na odległość) ćwiczenia

(w formie bezpośredniej)

1 2 3 4
1. Rola eksperta: 1,5 1,5 -
1) kontekst społeczny i cele pracy

eksperta;

2) zakres i granice autonomii

eksperta;

3) prawne usytuowanie eksperta w

komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej;

4) edukacyjny kontekst pracy eksperta

w komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej

2. Prawo w pracy eksperta: 6 6 -
1) źródła prawa w Rzeczypospolitej

Polskiej;

2) kontekst społeczny zmian w prawie

dotyczącym systemu oświaty;

3) prawo w szkole i placówce

oświatowej (statuty, regulaminy,

zarządzenia dyrektora, uchwały

rady pedagogicznej);

4) podstawy prawne systemu awansu

zawodowego nauczycieli (cele,

założenia, system, praktyka)

3. Zespołowy charakter pracy eksperta: 11 2 9
1) komisja egzaminacyjna i

kwalifikacyjna jako zespół

zadaniowy - grupa a zespół:

a) etapy rozwoju zespołu

zadaniowego,

b) role członków zespołu

zadaniowego,

c) działanie członków komisji

wynikające z przepisów prawa i

pełnionych ról zespołowych;

2) decyzje indywidualne i grupowe w

komisji egzaminacyjnej i

kwalifikacyjnej:

a) wpływ stylu komunikacji na

decyzje podejmowane przez

komisję,

b) czynniki wpływające na jakość

podejmowanych decyzji

4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane

przez komisję egzaminacyjną i

kwalifikacyjną:

11 2 9
1) psychologiczne aspekty sytuacji

egzaminacyjnej;

2) rozmowa jako rodzaj interakcji;
3) przebieg egzaminu i rozmowy;
4) formułowanie i zadawanie pytań;
5) rola eksperta w przeprowadzeniu

egzaminu i rozmowy

5. Ocenianie dorobku zawodowego

nauczyciela:

18,5 3 15,5
1) rozwój zawodowy nauczyciela;
2) dorobek zawodowy nauczyciela;
3) psychologiczne aspekty oceniania;
4) ocena spełnienia wymagań zgodnie z

rozporządzeniem Ministra Edukacji

Narodowej i Sportu z dnia 1

grudnia 2004 r. w sprawie

uzyskiwania stopni awansu

zawodowego przez nauczycieli (Dz.

U. Nr 260, poz. 2593);

5) kryteria oceny spełnienia wymagań;
6) uzasadnienie oceny spełnienia

wymagań

6. Warsztat pracy eksperta: 6 2 4
1) pojęcie warsztatu pracy;
2) elementy warsztatu pracy eksperta;
3) refleksja nad własnym warsztatem

pracy;

4) projektowanie własnego rozwoju
7. Etyczne aspekty pracy eksperta: 6 2 4
1) funkcje etyki, w tym etyki

zawodowej, we współczesnym

społeczeństwie;

2) normy etyczne w pracy eksperta;
3) konflikty moralne eksperta i

sposoby radzenia sobie z nimi

Razem minimalna liczba godzin 60 18,5 41,5
1 Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 213, poz. 2081 i Nr 228, poz. 2258, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 94, poz. 788.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, oraz warunków wpisywania na listę ekspertów i skreślania z niej (Dz. U. Nr 44, poz. 375).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.104.873

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
Data aktu: 31/05/2005
Data ogłoszenia: 14/06/2005
Data wejścia w życie: 22/06/2005