Warunki i zasady wykorzystywania lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego przez lotnictwo cywilne oraz obowiązki zarządzających tymi lotniskami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 19 maja 2005 r.
w sprawie warunków i zasad wykorzystywania lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego przez lotnictwo cywilne oraz obowiązków zarządzających tymi lotniskami

Na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i zasady wykorzystywania lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego przez lotnictwo cywilne oraz obowiązki zarządzających tymi lotniskami.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
lotnisko - lotnisko lotnictwa służb porządku publicznego;
3)
zarządzający lotniskiem - podmiot wpisany do rejestru lotnisk cywilnych jako zarządzający lotniskiem lotnictwa służb porządku publicznego w zakresie, w jakim jest ono wykorzystywane przez lotnictwo cywilne, a także podmiot, który ubiega się o taki wpis, o ile uzyskał uzgodnienie, o którym mowa w art. 60 ust. 3 ustawy.
§  3.
Lotnisko może być wykorzystywane przez lotnictwo cywilne pod warunkiem:
1)
wydania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych decyzji o udostępnieniu lotniska dla lotnictwa cywilnego;
2)
uzgodnienia, w trybie określonym w art. 60 ust. 3 ustawy, zarządzającego lotniskiem;
3)
zawarcia umowy pomiędzy ministrem właściwym do spraw wewnętrznych a zarządzającym lotniskiem;
4)
opublikowania danych o lotnisku i ruchu lotniczym na tym lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych.
§  4.
1.
Na lotnisku obowiązują procedury stosowane w lotnictwie cywilnym.
2.
Procedury wynikające ze specyfiki lotnictwa służb porządku publicznego, stanowiące odstępstwa od procedur stosowanych w lotnictwie cywilnym, minister właściwy do spraw wewnętrznych uzgadnia z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Procedury te publikuje się w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych.
§  5.
1.
Zarządzający lotniskiem jest obowiązany wykorzystywać lotnisko zgodnie z przeznaczeniem, w sposób zapewniający jego bezpieczną eksploatację, z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
działalność zarządzającego lotniskiem nie zakłóca podstawowej funkcji lotniska oraz szkolenia lotniczego i ćwiczeń służb porządku publicznego, odbywanych na terenie lotniska, z uwzględnieniem umowy, o której mowa w § 3 pkt 3;
2)
działalność służb porządku publicznego nie zakłóca podstawowych funkcji związanych z wykorzystywaniem lotniska na potrzeby lotnictwa cywilnego, z uwzględnieniem umowy, o której mowa w § 3 pkt 3;
3)
inwestycje podejmowane przez zarządzającego lotniskiem oraz inne podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą na lotnisku realizuje się na podstawie opracowanej przez zarządzającego lotniskiem koncepcji dostosowania tego lotniska do wymogów lotnictwa cywilnego, uzgodnionej z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
4)
wydawane przez zarządzającego lotniskiem zakazy, nakazy i inne polecenia, niewynikające z umowy, o której mowa w § 3 pkt 3, dotyczące wykorzystywania lotniska przez lotnictwo cywilne uzgadnia się z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, z wyjątkiem sytuacji lub zdarzeń mogących zagrozić życiu lub zdrowiu.
2.
Zarządzający lotniskiem nie może dokonywać zmian na lotnisku bez zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych, z zastrzeżeniem umowy, o której mowa w § 3 pkt 3.
3.
Zarządzający lotniskiem zapewnia sprawne działanie określonych w umowie, o której mowa w § 3 pkt 3, urządzeń lotniskowych zapewniających bezpieczne prowadzenie działalności lotniczej.
4.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych kontroluje przestrzeganie przez zarządzającego lotniskiem procedur obowiązujących na lotnisku.
§  6.
1.
W umowie, o której mowa w § 3 pkt 3, ustala się w szczególności:
1)
zakres, sposób oraz terminy korzystania z poszczególnych obiektów i urządzeń lotniska oraz sposób uzgadniania bieżących zmian w tym zakresie;
2)
zakres i sposób wspólnego korzystania z lotniczych urządzeń naziemnych;
3)
sposób funkcjonowania służb ruchu lotniczego;
4)
sposób współpracy w zakresie utrzymania i eksploatacji lotniska;
5)
sposób współpracy w zakresie ochrony lotniska, w tym podział zadań oraz organizację i sposób tej ochrony, stanowiące część programu ochrony lotniska;
6)
zasady prowadzenia osłony meteorologicznej;
7)
sposób współpracy w zakresie ochrony środowiska;
8)
sposób planowania i realizacji inwestycji na lotnisku, w tym inwestycji dostosowujących lotnisko do wymogów lotnictwa cywilnego.
2.
Projekt umowy, o której mowa w § 3 pkt 3, przed jej zawarciem, zarządzający lotniskiem przekazuje Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, celem wyrażenia opinii.
3.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przesyła opinię, o której mowa w ust. 2, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i zarządzającemu lotniskiem.
4.
Niewyrażenie opinii, o której mowa w ust. 2, przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ciągu 21 dni od dnia otrzymania projektu umowy uznaje się za brak uwag.
§  7.
1.
Korzystanie z obiektów i urządzeń lotniska nieobjętych umową, o której mowa w § 3 pkt 3, następuje na zasadach określonych w odrębnej umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy zarządzającym lotniskiem a podmiotem udostępniającym do wykorzystania te obiekty i urządzenia.
2.
O zawarciu umowy, o której mowa w ust. 1, zarządzający lotniskiem zawiadamia niezwłocznie ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
§  8.
Podmioty wykorzystujące lotniska w dniu wejścia w życie rozporządzenia mogą z nich korzystać na dotychczasowych warunkach nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z tym że podmioty te mogą złożyć wniosek, o którym mowa w art. 60 ust. 3 ustawy, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.102.854

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i zasady wykorzystywania lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego przez lotnictwo cywilne oraz obowiązki zarządzających tymi lotniskami.
Data aktu: 19/05/2005
Data ogłoszenia: 10/06/2005
Data wejścia w życie: 25/06/2005