Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 20 stycznia 2004 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym

Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
przyrząd radarowy - przyrząd pomiarowy stosowany do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, emitujący wiązkę fal elektromagnetycznych o kierunku zbliżonym do równoległego lub skośnym do kierunku ruchu pojazdu, którego zasada pomiaru prędkości poruszającego się pojazdu oparta jest na wykorzystaniu zmian częstotliwości fal elektromagnetycznych odbitych od ruchomych obiektów;
2)
przyrząd laserowy - przyrząd pomiarowy stosowany do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, emitujący promieniowanie laserowe, który mierząc czas powrotu odbitych od pojazdu impulsów, wykonuje pomiary odległości do pojazdu, a następnie na podstawie serii pomiarów odległości i czasu wyznacza prędkość pojazdu;
3)
prędkościomierz kontrolny - przyrząd pomiarowy przeznaczony do:
a)
pomiaru i wskazywania prędkości pojazdu, w którym jest zainstalowany, oraz pośrednio pojazdu kontrolowanego,
b)
pomiaru prędkości pojazdu, w oparciu o pomiar czasu przebycia przez kontrolowany pojazd odcinka drogi wyznaczonego przez przetworniki lub za pomocą specjalizowanej cyfrowej kamery wizyjnej;
4)
błędy graniczne dopuszczalne - wartości skrajne błędu przyrządów.
§  2.
W skład przyrządu radarowego wchodzą w szczególności:
1)
zespół antenowy;
2)
zespół pomiarowy z układem sterującym;
3)
analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące lub inne zewnętrzne urządzenie do wizualizacji wyniku pomiaru w przypadku przyrządów bezobsługowych;
4)
zespół zasilania;
5)
urządzenie celownicze.
§  3.
W skład przyrządu laserowego wchodzą w szczególności:
1)
optyczny zespół nadawczy;
2)
optyczny zespół odbiorczy;
3)
zespół celowniczy z wizjerem;
4)
zespół pomiarowy z układem sterującym;
5)
cyfrowe urządzenie wskazujące;
6)
urządzenie sygnalizujące lub wskazujące właściwą zbieżność promienia wizjera z promieniem lasera;
7)
zespół zasilania.
§  4.
1.
W skład prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. a, wchodzą w szczególności:
1)
zespół pomiarowy;
2)
analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące;
3)
zespół sterowania;
4)
przetwornik prędkości.
2.
W skład prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. b, wchodzą w szczególności:
1)
zespół pomiarowy z układami sterowania;
2)
cyfrowe urządzenie wskazujące;
3)
przetwornik prędkości;
4)
zespół zasilania.
§  5.
1.
Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, zwane dalej "przyrządami", mogą być wyposażone w urządzenia dodatkowe:
1)
sygnalizujące przekroczenie zadanej prędkości przez kontrolowany pojazd;
2)
sumujące liczby kontrolowanych pojazdów;
3)
sumujące liczby kontrolowanych pojazdów przekraczających prędkość zadaną;
4)
rejestrujące zmierzoną prędkość kontrolowanych pojazdów;
5)
rejestrujące datę i czas dokonania pomiaru prędkości;
6)
rejestrujące inne dane o pojeździe;
7)
wskazujące;
8)
zdalnie sterujące pracą przyrządu.
2.
Urządzeniami rejestrującymi mogą być:
1)
aparat fotograficzny;
2)
kamera lub kamera wideo z magnetowidem;
3)
drukarka.
§  6.
Konstrukcja i wykonanie przyrządu oraz materiały stosowane do jego wytwarzania powinny:
1)
umożliwiać jego zabezpieczenie przed dostępem do wnętrza i elementów regulacyjnych;
2)
uniemożliwiać wykonywanie pomiaru prędkości w przypadku obniżenia napięcia zasilania poniżej 90 % wartości napięcia nominalnego lub jego wzrostu powyżej 110 % wartości napięcia nominalnego;
3)
zapewniać działanie przyrządu w warunkach występowania:
a)
wibracji o częstotliwościach od 20 Hz do 150 Hz i o wartości skutecznej przyśpieszenia (RMS) 10 m/s2,
b)
pola elektromagnetycznego o charakterze sinusoidalnym modulowanym sygnałem sinusoidalnym o częstotliwości 1 kHz, współczynniku modulacji 80 %, o następujących wartościach w zakresie:
-
od 27 MHz do 1 GHz, wartość pola elektromagnetycznego o natężeniu 10 V/m,
-
od 1,4 GHz do 2 GHz, wartość pola elektromagnetycznego o natężeniu 20 V/m,
c)
wyładowania elektrostatycznego przez kontakt z przyrządem o wartości napięcia probierczego 6 kV, a przy wyładowaniu przez powietrze o wartości 8 kV,
d)
oddziaływania impulsów przewodzonych zakłóceń na przyłączu zasilania i uziemienia lub zerowania ochronnego o wartości szczytowej 1 kV, a na przyłączach sygnałowych i sterujących o wartości szczytowej 0,5 kV, przy polaryzacji impulsów dodatniej i ujemnej, czasie narastania 10 ns i czasie trwania 50 ns - z wyłączeniem przyrządów zasilanych wyłącznie z baterii wewnętrznych.
§  7.
1.
Zakres pomiarowy przyrządów powinien wynosić co najmniej od 30 km/h do 150 km/h.
2.
Wartość działki elementarnej wskazywanej prędkości nie powinna być większa niż:
1)
1 km/h dla przyrządów z urządzeniem wskazującym cyfrowym;
2)
2 km/h dla przyrządów z urządzeniem wskazującym analogowym.
§  8.
Prędkość wskazywana przez analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące powinna być wyrażona w jednostkach prędkości liniowej w kilometrach na godzinę.
§  9.
Wskazania analogowego lub cyfrowego urządzenia wskazującego powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy.
§  10.
W analogowym urządzeniu wskazującym:
1)
długość działki elementarnej podziałki prędkości powinna być nie mniejsza niż 1,5 mm;
2)
oznaczenia liczbowe podziałki prędkości powinny być naniesione co najmniej co 20 km/h.
§  11.
Konstrukcja i wykonanie cyfrowego urządzenia wskazującego powinny umożliwiać sprawdzenie poprawności działania poszczególnych elementów wszystkich cyfr.
§  12.
Wysokość cyfr urządzenia wskazującego:
1)
cyfrowego:
a)
w przyrządzie radarowym powinna wynosić co najmniej 10 mm,
b)
w prędkościomierzu kontrolnym powinna wynosić co najmniej 8 mm;
2)
analogowego:
a)
w przyrządzie radarowym powinna wynosić co najmniej 8 mm,
b)
w prędkościomierzu kontrolnym powinna być nie mniejsza niż 5 mm.
§  13.
Konstrukcja przyrządu radarowego powinna umożliwiać:
1)
identyfikację pojazdu, którego prędkość jest mierzona;
2)
ustawienie kąta osi wiązki fal promieniowania elektromagnetycznego w zakresie od 0° do 30° z błędem nie większym niż ± 0,5 % wartości określonego kąta;
3)
odróżnienie pomiaru prędkości pojazdu nadjeżdżającego od oddalającego się.
§  14.
Przyrząd radarowy powinien umożliwiać:
1)
blokowanie następnego pomiaru;
2)
utrzymywanie wyniku poprzedniego pomiaru;
3)
wskazywanie czasu utrzymywania wyniku pomiaru od momentu zmierzenia prędkości pojazdu, przy czym zakres wskazań powinien być nie mniejszy niż 10 min, o wartość działki elementarnej nie większej niż 1 s.
§  15.
Wymagania, o których mowa w § 14, nie muszą być spełnione, jeżeli:
1)
przyrząd radarowy lub jego urządzenie dodatkowe wskazuje datę i czas wykonania pomiaru, a wykonanie następnego pomiaru możliwe jest po skasowaniu poprzedniego wyniku pomiaru;
2)
przyrząd radarowy pracuje bezobsługowo, a jego urządzenie dodatkowe rejestruje datę i czas wykonania pomiaru oraz inne dane o pojeździe.
§  16.
Konstrukcja przyrządu laserowego powinna umożliwiać ręczne kasowanie wskazania zmierzonej prędkości.
§  17.
Kąt rozwarcia wiązki promieniowania przyrządu laserowego powinien być nie większy niż 3 mrad.
§  18.
1.
Prędkościomierze kontrolne, o których mowa w § 1 pkt 3 lit. a, powinny:
1)
być napędzane wałkiem giętkim lub impulsami z przetwornika prędkości, bezpośrednio od kół napędowych pojazdu lub za pośrednictwem przekładni o stałym położeniu;
2)
wykazywać odporność wpływu występowania narażeń od wibracji o częstotliwościach od 20 Hz do 150 Hz i o wartości skutecznej przyśpieszenia (RMS) 20 m/s2.
2.
Wałek giętki, przekazujący obroty z układu napędowego pojazdu, powinien być osłonięty pancerzem.
3.
Połączenie elektryczne przetwornika prędkości, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, z prędkościomierzem kontrolnym powinno być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych.
§  19.
1.
Na przyrządzie powinny być zamieszczone w sposób trwały i czytelny w szczególności:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
numer fabryczny i rok produkcji;
3)
nadany znak zatwierdzenia typu.
2.
Na urządzeniu wskazującym powinna być oznaczona jednostka prędkości (km/h).
3.
Na podzielni urządzenia wskazującego lub na obudowie prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. a, powinna być oznaczona wartość stałej prędkościomierza.
§  20.
Wartość stałej prędkościomierza kontrolnego:
1)
stanowi wielkość liczbową określającą rodzaj i liczbę sygnałów dostarczanych przez element przeznaczony do napędu prędkościomierza napędzanego od kół pojazdu, odpowiadającą poprawnemu wskazaniu prędkości liniowej równej 60 km/h;
2)
powinna być wyrażona w:
a)
obrotach na minutę, gdy sygnały są przekazywane do prędkościomierza w postaci obrotów wałka napędzającego, lub
b)
w impulsach na minutę, gdy sygnały są przekazywane do prędkościomierza w postaci impulsów elektrycznych.
§  21.
Ustala się następujące warunki odniesienia:
1)
zakres temperatury, co najmniej od 0 °C do +50 °C;
2)
wilgotność względną powietrza w zakresie od 20 % do 95 %;
3)
napięcie zasilające:
a)
dla przyrządów zasilanych napięciem zmiennym lub stałym w zakresie od 90 % do 110 % wartości napięcia nominalnego,
b)
dla przyrządów zasilanych wyłącznie z własnych baterii od 90 % wartości napięcia nominalnego.
§  22.
Błędy graniczne dopuszczalne przy zatwierdzeniu typu oraz legalizacji wynoszą:
1)
± 1 % wartości mierzonej, lecz nie mniej niż ± 1 km/h podczas sprawdzania w warunkach laboratoryjnych;
2)
± 3 % wartości mierzonej, lecz nie mniej niż ± 3 km/h podczas sprawdzania w warunkach użytkowania.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 170, poz. 1652.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.15.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.
Data aktu: 20/01/2004
Data ogłoszenia: 03/02/2004
Data wejścia w życie: 11/02/2004