Dokonywanie rozliczeń kosztów badań niezbędnych do ustalenia zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 10 kwietnia 2003 r.
w sprawie dokonywania rozliczeń kosztów badań niezbędnych do ustalenia zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie

Na podstawie art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób dokonywania rozliczeń kosztów badań, na które został skierowany ubezpieczony przez płatnika składek w celu ustalenia zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie w związku z uzasadnionym przypuszczeniem, że ubezpieczony znajdował się w chwili wypadku pod ich wpływem, tryb postępowania, rodzaje dokumentacji niezbędnej do tych rozliczeń oraz termin ich dokonania.
§  2. 
1. 
Rozliczenie kosztów badań ubezpieczonego niezbędnych do ustalenia zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie, poniesionych przez płatnika składek następuje na podstawie jego wniosku złożonego w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek. Wzór wniosku określa załącznik do rozporządzenia.
2. 
Wniosek składa się w przypadku negatywnego wyniku badania, o którym mowa w ust. 1, lub dodatniego wyniku badania, jeżeli ubezpieczony nie przyczynił się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.
§  3. 
1. 
Do wniosku należy dołączyć:
1)
kserokopię lub odpis protokołu powypadkowego albo karty wypadku;
2)
kserokopię wyników badań ubezpieczonego, na które ubezpieczony został skierowany przez płatnika składek;
3)
oryginał dowodu stwierdzającego wysokość poniesionych kosztów badań.
2. 
Kserokopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez płatnika składek.
§  4. 
1. 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca płatnikowi składek poniesione przez niego koszty badań nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wraz z dokumentami.
2. 
W przypadku gdy wniosek lub dokumenty, o których mowa w § 3, dotknięte są brakami formalnymi lub merytorycznymi, Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje zwrotu kosztów badań nie później niż w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej wątpliwości.
3. 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje zwrotu kosztów badań na rachunek bankowy wskazany we wniosku przez płatnika składek.
§  5. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do rozliczania kosztów badań, na które ubezpieczony został skierowany po dniu 31 grudnia 2002 r.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR
............................................................
...........................................................
(nazwa i adres płatnika składek

lub pieczątka, jeżeli ją posiada)

WNIOSEK
o zwrot kosztów poniesionych w związku ze skierowaniem ubezpieczonego na badania niezbędne do ustalenia

zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie

I. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK
1. Imię i nazwisko lub nazwa .............................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................

2. Adres siedziby ................................................................................................................................................................................
3. NIP ....................................................................................... REGON ........................................................................................
4. PESEL ........................................................................................................ lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu
......................................................................................... ................................................. .............................................................
(rodzaj dokumentu) (seria) (numer)
II. DANE IDENTYFIKACYJNE UBEZPIECZONEGO
1. Imię i nazwisko ubezpieczonego ....................................................................................................................................................
2. PESEL ............................................................................, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL

– serię i numer dowodu osobistego lub paszportu

......................................................................................... ................................................ .............................................................
(rodzaj dokumentu) (seria) (numer)
3. Data i miejsce urodzenia ..................................................................................................................................................................
4. Adres zamieszkania .........................................................................................................................................................................
III. INFORMACJA O PONIESIONYCH KOSZTACH BADAŃ
...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

IV. NUMER RACHUNKU BANKOWEGO PŁATNIKA SKŁADEK
...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................................................

V. ZAŁĄCZNIKI
1. ........................................................................................................................................................................................................
2. ........................................................................................................................................................................................................
3. ........................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................... .............................................................................................................
(miejscowość i data) (podpis płatnika składek i pieczątka, jeżeli ją posiada)

)

1 Obecnie działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne kieruje Minister Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.2011.248.1485).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.305 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokonywanie rozliczeń kosztów badań niezbędnych do ustalenia zawartości alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych w organizmie.
Data aktu: 10/04/2003
Data ogłoszenia: 13/03/2014
Data wejścia w życie: 24/04/2003, 01/01/2003