Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać analizatory wydechu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać analizatory wydechu

Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"analizatorze wydechu", należy przez to rozumieć przyrząd pomiarowy służący do pomiaru zawartości alkoholu etylowego (etanolu) w powietrzu wydychanym przez człowieka;
2)
"plateau", należy przez to rozumieć stałą w czasie wartość stężenia masowego etanolu w wydychanym powietrzu osiąganą w określonej fazie wydechu, wyrażającą zawartość etanolu w wydychanym powietrzu;
3)
"błędach granicznych dopuszczalnych", należy przez to rozumieć wartości skrajne błędu analizatora wydechu dopuszczone przez wymagania;
4)
"odchyleniu standardowym eksperymentalnym", należy przez to rozumieć parametr s charakteryzujący rozrzut wyników serii n pomiarów określonego stężenia masowego etanolu, opisany wzorem:

wzór

w którym xi oznacza wynik i-tego pomiaru, a x - średnią arytmetyczną n rozważanych wyników;

5)
"wzorcu", należy przez to rozumieć mieszaninę par etanolu z innymi gazami, w szczególności z powietrzem lub azotem, dwutlenkiem węgla i parą wodną, służącą do wzorcowania lub sprawdzania poprawności wskazań analizatorów wydechu.
§  2.
1.
Analizator wydechu, zwany dalej "analizatorem", powinien w szczególności posiadać urządzenia zapewniające:
1)
automatyczną kontrolę prawidłowego działania analizatora przed i po każdym pomiarze;
2)
automatyczne zerowanie wskazania przed każdym pomiarem;
3)
sygnalizację gotowości do przyjęcia próbki wydychanego powietrza;
4)
kontrolę ciągłości wydechu potwierdzanej sygnałem dźwiękowym;
5)
wydruk danych dotyczących pomiaru, w tym wartości liczbowej jego wyniku.
2.
Analizator powinien być wyposażony w wymienne jednorazowe ustniki, w indywidualnych higienicznych opakowaniach.
3.
Analizator może być wyposażony w urządzenie dające możliwość automatycznego przeprowadzenia sprawdzenia poprawności wskazań za pomocą wzorca dołączonego do analizatora lub stanowiącego jego element.
§  3.
1.
Analizator podaje wynik pomiaru w miligramach etanolu na litr wydychanego powietrza (mg/l).
2.
Wartość dolnej granicy zakresu pomiarowego analizatora powinna wynosić 0 mg/l.
3.
Wartość górnej granicy zakresu pomiarowego analizatora powinna być nie mniejsza niż 1,50 mg/l i nie większa niż 3,00 mg/l.
4.
Dla stężeń nieprzekraczających 0,05 mg/l analizator może wskazywać 0 mg/l.
5.
Analizator powinien sygnalizować:
1)
przekroczenie górnej granicy zakresu pomiarowego, przez wyświetlenie: odpowiedniego komunikatu lub wartości górnej granicy z informacją słowną "więcej niż" lub znakiem ">";
2)
wystąpienie zakłóceń w przebiegu wydechu, w szczególności spadek strumienia objętości poniżej 6 l/min (0,1 l/s).
6.
Rozdzielczość analizatora w trakcie użytkowania powinna wynosić 0,01 mg/l.
§  4.
1.
Wartość liczbowa wyniku pomiaru powinna być wyświetlana w postaci szeregu cyfr o wysokości nie mniejszej niż 5 mm.
2.
Obok wartości liczbowej wyniku pomiaru powinna być zamieszczona nazwa lub oznaczenie jednostki miary, przy czym wysokość użytych liter powinna wynosić co najmniej 3 mm.
3.
Dane, o których mowa w ust. 1 i 2, oznaczenia identyfikacyjne analizatora, data i godzina pomiaru oraz inne dane powinny być przedstawione w postaci czytelnego i trwałego wydruku.
§  5.
1.
Nadciśnienie w analizatorze, niezbędne do wykonania pomiaru, przy założonym ustniku nie powinno przekraczać 25 hPa dla strumienia objętości wydychanego powietrza równego 10 l/min (0,17 l/s).
2.
W przypadku gdy stężenie etanolu nie jest oznaczane w sposób ciągły w czasie trwania wydechu wykonanie pomiaru powinno być możliwe przy minimalnej objętości wydychanego powietrza wynoszącej 1,5 1.
§  6.
1.
Pomiar powinien być możliwy przez co najmniej 1 minutę po zasygnalizowaniu przez analizator gotowości do jego wykonania.
2.
Pomiar powinien być niemożliwy, jeżeli:
1)
analizator nie osiągnął potwierdzonej odpowiednim sygnałem gotowości do jego wykonania;
2)
wartość sygnału elektrycznego otrzymanego po wyzerowaniu wskazania odpowiada zawartości etanolu równej lub wyższej niż 0,005 mg/l;
3)
w czasie automatycznej kontroli działania została wykryta nieprawidłowość lub uszkodzenie analizatora;
4)
urządzenie do automatycznego wzorcowania i regulacji uległo awarii lub wynik automatycznego sprawdzenia poprawności wskazań jest negatywny.
§  7.
Analizator projektuje się i wytwarza w taki sposób, aby było możliwe jego zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych do elementów przeznaczonych do regulacji przyrządu oraz do zmiany jego oprogramowania.
§  8.
Na analizatorze powinny być zamieszczone w sposób trwały w szczególności:
1)
nazwa analizatora;
2)
zakres pomiarowy;
3)
numer fabryczny;
4)
nazwa lub znak producenta.
§  9.
Błędy graniczne dopuszczalne analizatora wynoszą:
1)
przy zatwierdzeniu typu, legalizacji pierwotnej oraz legalizacji ponownej po naprawie:
a)
±0,020 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l,
b)
±5% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l,
c)
±20% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l;
2)
przy legalizacji ponownej analizatorów niepoddawanych uprzednio naprawie:
a)
±0,032 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l,
b)
±8% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l,
c)
±30% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l.
§  10.
Powtarzalność wskazań analizatora powinna być taka, aby odchylenie standardowe eksperymentalne obliczone dla serii pomiarowej składającej się z 20 pomiarów w przypadku zatwierdzenia typu i 10 pomiarów w przypadku legalizacji pierwotnej było mniejsze niż:
1)
0,007 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l;
2)
1,75% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l;
3)
6% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.67.626

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać analizatory wydechu.
Data aktu: 02/04/2003
Data ogłoszenia: 18/04/2003
Data wejścia w życie: 03/05/2003