Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 grudnia 2003 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje:
§  1.  1
 Przy Ministrze Sprawiedliwości tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Prawa Karnego, zwaną dalej "Komisją.
§  2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący Komisji;
2)
zastępca przewodniczącego Komisji;
3) 2
 członkowie Komisji w liczbie od 8 do 14 osób;
4)
sekretarz Komisji.
§  3.  3
1. 
Przewodniczącego Komisji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Sprawiedliwości.
2. 
Zastępcę przewodniczącego Komisji oraz członków Komisji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Sprawiedliwości zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji.
3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, są powoływane spośród wybitnych przedstawicieli nauki i praktyki prawa karnego.
4. 
Sekretarza Komisji, jako swojego przedstawiciela w Komisji, powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości lub sędziów i prokuratorów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  4.  4
 Członkowie Komisji, jej przewodniczący, zastępca przewodniczącego oraz sekretarz są powoływani na czas nieoznaczony.
§  5.  5
 (uchylony).
§  6. 
1. 
Do zadań Komisji należy:
1)
przygotowywanie założeń i ogólnych kierunków zmian w prawie karnym materialnym, procesowym i wykonawczym, w prawie karnym skarbowym oraz w prawie o wykroczeniach, na podstawie bieżącej analizy orzecznictwa i piśmiennictwa w zakresie stosowania przepisów Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego, Kodeksu karnego wykonawczego, Kodeksu karnego skarbowego, Kodeksu wykroczeń, Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;
2)
opracowywanie projektów aktów normatywnych, w tym niezbędnych aktów wykonawczych, o podstawowym znaczeniu dla systemu prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego, prawa karnego skarbowego oraz prawa o wykroczeniach, z uwzględnieniem zadań wynikających z potrzeb harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.
2. 
Komisja ocenia przedstawione przez Ministra Sprawiedliwości projekty aktów prawnych, opracowane przez inne uprawnione podmioty, zawierające przepisy prawne z zakresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności w aspekcie ich zgodności z podstawowymi kierunkami dokonywanych zmian w systemie prawa.
3. 
Komisja sporządza opinie w przedstawionych przez Ministra Sprawiedliwości kwestiach prawnych budzących wątpliwości, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 lub 2.
§  7. 
1. 
Komisja wykonuje swoje zadania na posiedzeniach plenarnych lub na posiedzeniach zespołów problemowych.
2.  6
 (uchylony).
3. 
Obsługę organizacyjno-biurową Komisji zapewnia sekretariat Komisji.
§  8. 
1. 
Zespoły problemowe powołuje przewodniczący Komisji.
2. 
Zespoły problemowe powołuje się na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania.
3. 
Przewodniczący Komisji ustala skład zespołu problemowego spośród członków Komisji oraz powołuje przewodniczącego zespołu problemowego.
4. 
Funkcję przewodniczącego zespołu problemowego może pełnić przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji lub członek Komisji.
§  9. 
Przewodniczący Komisji:
1)
sprawuje ogólne kierownictwo nad pracami Komisji;
2) 7
 przydziela zadania członkom Komisji oraz zespołom problemowym, w szczególności w zakresie opracowania projektów aktów normatywnych;
3)
może zapraszać do udziału w pracach albo na posiedzenia Komisji lub zespołów problemowych przedstawicieli nauki lub praktyki prawniczej spoza składu Komisji, posiadających wiedzę przydatną do rozstrzygnięcia poszczególnych zagadnień prawnych;
4)
zleca opracowanie stosownych opinii członkom Komisji lub innym przedstawicielom nauki i praktyki prawniczej albo osobom posiadającym wiadomości specjalistyczne w innych dziedzinach wiedzy;
5)
kieruje na posiedzenia plenarne Komisji projekty aktów normatywnych i opinie przyjęte przez zespoły problemowe;
6)
przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości projekty aktów normatywnych i opinie rozpatrzone i przyjęte przez Komisję na posiedzeniach plenarnych;
7) 8
 zwraca się do Ministra Sprawiedliwości o skierowanie do konsultacji projektów przyjętych przez Komisję.
§  10. 
Zastępca przewodniczącego Komisji:
1)
zastępuje przewodniczącego Komisji w razie jego nieobecności;
2)
wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego Komisji.
§  11. 
Przewodniczący zespołu problemowego:
1)
kieruje pracami zespołu problemowego;
2)
wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego Komisji.
§  12. 
Sekretarz Komisji:
1)
organizuje pracę Komisji;
2)
podejmuje decyzje finansowe w zakresie prac Komisji;
3)
kieruje sekretariatem Komisji;
4)
koordynuje współpracę Komisji z Ministrem Sprawiedliwości.
§  13. 
1. 
Minister Sprawiedliwości informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac Rady Ministrów, Sejmu i Senatu nad projektami przygotowanych przez Komisję założeń i ogólnych kierunków zmian, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, oraz przyjętych przez nią projektach aktów normatywnych.
2. 
Na podstawie upoważnienia udzielonego przez Ministra Sprawiedliwości, osoby wymienione w § 2 biorą udział w dalszych pracach legislacyjnych nad projektami, o których mowa w ust. 1.
§  14. 
1.  9
 Koszty związane z działaniem Komisji pokrywane są z części 37 budżetu państwa - Sprawiedliwość w ramach planu dochodów i wydatków Ministerstwa Sprawiedliwości.
2. 
Na finansowanie prac Komisji mogą być kierowane także środki pochodzące z pomocy zagranicznej, przyznane Ministrowi Sprawiedliwości, na podstawie odrębnych przepisów.
3.  10
 (uchylony).
§  14a. 
(11 )
1.  12
 Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji przysługuje za udział w pracach Komisji miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości:
1)
10 000 zł - przewodniczącemu Komisji;
2)
8500 zł - zastępcy przewodniczącego Komisji;
3)
3500 zł - członkom Komisji.
2.  13
 (uchylony).
3.  14
 Osobom wymienionym w ust. 1 przysługują świadczenia z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wynikające z przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi, który jest zatrudniony w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.
4. 
Za opracowania zlecane w trybie § 9 pkt 4 osoby wymienione w tym przepisie, z wyjątkiem członków Komisji, mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i akceptowanej przez Ministra Sprawiedliwości.
5. 
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych rozmiarem opracowania, w szczególności kodyfikacyjnym charakterem projektowanej ustawy, honorarium, na podstawie umowy akceptowanej przez Ministra Sprawiedliwości, może być przyznane autorowi należącemu do składu Komisji.
§  15. 
Obsadę kadrową sekretariatu Komisji, odpowiednie pomieszczenia oraz obsługę techniczną Komisji zapewnia Ministerstwo Sprawiedliwości.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.13.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2006 r.
2 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.10.41.236) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2010 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.13.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2006 r.
4 § 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.13.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.

5 § 5 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.13.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 stycznia 2006 r.
6 § 7 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.
7 § 9 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.
8 § 9 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.
9 § 14 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.10.41.236) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2010 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.

10 § 14 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.10.41.236) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2010 r.
11 § 14a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 marca 2010 r. (Dz.U.10.41.236) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2010 r.
12 § 14a ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.
13 § 14a ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.
14 § 14a ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 5 marca 2024 r. (Dz.U.2024.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2024 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024