Udzielanie ułatwień płatniczych innych niż odroczenie płatności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 14 listopada 2003 r.
w sprawie udzielania ułatwień płatniczych innych niż odroczenie płatności

Na podstawie art. 237 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o udzielenie ułatwienia płatniczego innego niż odroczenie płatności, dokumenty, które należy do niego dołączyć, oraz termin, w którym wniosek może zostać złożony;
2)
szczegółowe warunki i tryb postępowania przy udzielaniu ułatwień płatniczych, o których mowa w art. 237 § 1 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, zwanej dalej "Kodeksem celnym";
3)
maksymalną wysokość kwoty podlegającej ułatwieniom płatniczym;
4)
maksymalny okres, na jaki ułatwienia płatnicze mogą być udzielone;
5)
częstotliwość, z jaką ułatwienia płatnicze mogą być udzielone na rzecz jednego dłużnika;
6)
sposób wyliczenia opłaty prolongacyjnej od kwoty udzielonego ułatwienia płatniczego.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "wnioskodawcy", rozumie się przez to dłużnika ubiegającego się o udzielenie ułatwień płatniczych innych niż odroczenie płatności należności celnych.
§  3. 
1. 
Ułatwienia płatnicze inne niż odroczenie płatności należności celnych polegają na rozłożeniu spłaty kwoty należności celnych, zwanych dalej "należnościami", na raty, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. 
Rozłożenie spłaty kwoty należności na raty, zwane dalej "rozłożeniem należności na raty", może obejmować maksymalnie 50 % kwoty należności, związanych z każdorazowym długiem celnym wnioskodawcy, a okres spłaty nie może przekroczyć sześciu miesięcy.
3. 
Bieg terminu okresu spłaty rozłożonych należności na raty rozpoczyna się od dnia następującego po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 231 § 1 pkt 1 Kodeksu celnego.
4. 
O rozłożenie należności na raty można ubiegać się nie częściej niż dwa razy w roku kalendarzowym.
§  4. 
W wypadku rozłożenia należności na raty wnioskodawca obowiązany jest do:
1)
złożenia zabezpieczenia w wysokości proporcjonalnej do kwoty należności rozłożonej na raty, chyba że organ celny odstąpi od wymogu złożenia zabezpieczenia;
2)
zapłaty opłaty prolongacyjnej od kwoty należności rozłożonej na raty, wyliczonej przez organ celny przy odpowiednim zastosowaniu art. 233 § 2 Kodeksu celnego, chyba że organ celny odstąpi od poboru tej opłaty.
§  5. 
1. 
Wnioskodawca ubiegający się o rozłożenie należności na raty składa wniosek do dyrektora izby celnej właściwej miejscowo dla naczelnika urzędu celnego, w którym zostały zarejestrowane należności.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
oryginał lub uwierzytelnioną kopię dokumentu potwierdzającego prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej;
2)
oryginał lub uwierzytelnioną kopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3)
oryginał lub uwierzytelnioną kopię zaświadczenia o nadaniu wnioskodawcy statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
4)
oryginał lub uwierzytelnioną kopię potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług;
5)
informację z Krajowego Rejestru Karnego, że osoby kierujące działalnością wnioskodawcy nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo gospodarcze lub za przestępstwo skarbowe;
6)
dowód złożenia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 237 § 2 pkt 1 Kodeksu celnego, albo wniosek o odstąpienie od wymogu złożenia zabezpieczenia.
3. 
Dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, nie dołącza się do wniosku, jeżeli zostały one wcześniej złożone organowi celnemu, do którego składany jest wniosek, a dane w nich zawarte są nadal aktualne. W takim wypadku wnioskodawca jest obowiązany do wskazania sprawy, przy której złożono te dokumenty.
§  6. 
1. 
Wzór wniosku o rozłożenie należności na raty stanowi załącznik do rozporządzenia.
2. 
Wniosek o rozłożenie należności na raty oraz dokumenty, o których mowa w § 5 ust. 2, powinny być złożone w terminie 10 dni od dnia, w którym dłużnik został powiadomiony o wysokości należności.
3. 
Wnioskodawca obowiązany jest określić we wniosku wysokość kwoty należności, która ma być rozłożona na raty, oraz zaproponować liczbę rat i termin ich spłaty.
§  7. 
W decyzji w sprawie rozłożenia należności na raty dyrektor izby celnej określa w szczególności:
1)
kwotę należności spłacanej przez wnioskodawcę w ratach;
2)
wysokość rat i terminy, w jakich raty mają być wpłacane;
3)
kwotę opłaty prolongacyjnej, wyliczonej za cały okres spłaty rat oraz za każdy dzień tego okresu, chyba że organ celny odstąpił od jej poboru;
4)
formę zabezpieczenia złożonego przez wnioskodawcę, chyba że organ celny odstąpił od wymogu złożenia zabezpieczenia;
5)
przyczyny odstąpienia od poboru opłaty prolongacyjnej lub wymogu złożenia zabezpieczenia.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122.

3) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 października 1997 r. w sprawie odraczania płatności należności celnych oraz udzielania innych ułatwień płatniczych (Dz. U. Nr 128, poz. 835, z 2001 r. Nr 17, poz. 196 oraz z 2002 r. Nr 43, poz. 389), zachowane w mocy na podstawie art. 4 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie ustawy o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 120, poz. 1122).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Wniosek o udzielenie ułatwienia płatniczego innego niż odroczenie płatności (rozłożenie należności na raty)

wzór

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.206.1997

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie ułatwień płatniczych innych niż odroczenie płatności.
Data aktu: 14/11/2003
Data ogłoszenia: 04/12/2003
Data wejścia w życie: 19/12/2003