Warunki i tryb wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 października 2003 r.
w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Kontrola przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku, zwana dalej "kontrolą", jest wykonywana przez organy inspekcyjne, o których mowa w art. 57a ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych.
§  2. 
Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna wykonują kontrolę na warunkach i w trybie określonych odpowiednio w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§  3. 
1. 
Kontrola jest wykonywana z urzędu lub na pisemny wniosek pracownika zatrudnionego na morskim statku handlowym, zwanym dalej "statkiem", albo na podstawie wniosku lub skargi pochodzącej od osoby, która posiada informacje o nieprawidłowościach w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku.
2. 
Nie ujawnia się danych osób, o których mowa w ust. 1.
§  4. 
Pracownik organu inspekcyjnego, zwany dalej "kontrolującym", wykonuje czynności kontrolne na statku na podstawie legitymacji służbowej i pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego jednostkę kontrolowaną i podstawę prawną do podjęcia kontroli.
§  5. 
1. 
Kontrolę przeprowadza się w czasie pobytu statku w porcie, w sposób niepowodujący opóźnienia wyjścia statku w morze.
2. 
Kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba, na czas wykonywania kontroli, udostępnia kontrolującemu pomieszczenie służbowe na statku.
§  6. 
1. 
Na żądanie kontrolującego kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba udostępnia, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, oryginalne dokumenty i materiały dotyczące ewidencji czasu pracy, pracy w nocy i wypoczynku pracowników oraz dzienne rozkłady czasu pracy na statku.
2. 
Ustalanie stanu faktycznego może być dokonywane przez kontrolującego również na podstawie ustnych i pisemnych wyjaśnień udzielanych przez pracowników zatrudnionych na statku oraz kapitana statku.
3. 
Kontrolujący, wykonując na statku czynności kontrolne, ustala, na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli, stan faktyczny co do przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników zatrudnionych na statku.
§  7. 
1. 
Z przeprowadzonych czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, zwany dalej "protokołem kontroli".
2. 
Protokół kontroli podpisują kontrolujący oraz kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba.
3. 
Kapitanowi statku lub upoważnionej przez niego osobie, przed podpisaniem protokołu kontroli, przysługuje prawo pisemnego zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych, w terminie 3 dni od dnia przedstawienia protokołu kontroli, jednak nie później niż przed terminem opuszczenia portu przez kontrolowany statek.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, kontrolujący dokonuje analizy zgłoszonych zastrzeżeń i, w razie stwierdzenia ich zasadności, wprowadza zmiany lub uzupełnienia do protokołu kontroli.
5. 
W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kapitana lub upoważnioną przez niego osobę kontrolujący odnotowuje to w protokole kontroli.
6. 
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kapitana statku lub upoważnioną przez niego osobę nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole kontroli.
7. 
Protokół kontroli powinien zawierać pouczenie o możliwości, trybie i terminie odwołania od ustaleń w nim zawartych.
8. 
Protokół kontroli sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - armator, trzeci - organ administracji morskiej właściwy dla portu macierzystego statku, a czwarty zatrzymuje organ inspekcyjny.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.194.1895

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i tryb wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych.
Data aktu: 30/10/2003
Data ogłoszenia: 19/11/2003
Data wejścia w życie: 04/12/2003