Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) kupno nieruchomości rolnych i urządzanie gospodarstw rolnych, w tym zwłaszcza w celu tworzenia lub powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego,";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. Pomocą finansową ze strony Agencji mogą być objęte inwestycje w zakresie:

1) nowych technologii produkcji zapewniających wysoką jakość produktu,

2) dostosowania produkcji do wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i utrzymywania zwierząt.";

3)
w § 7 uchyla się pkt 2;
4)
w § 8 w ust. 3:
a)
uchyla się pkt 6,
b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) warunki zwrotu Agencji dopłat w razie sprzedaży, bez zgody banku, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w ciągu pięciu lat od dnia nabycia.";

5)
w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opinie, o których mowa w ust. 1 oraz w § 11 ust. 3 pkt 3 lit. b) i ust. 4 pkt 3 oraz w § 13 ust. 2 pkt 2, ośrodki doradztwa rolniczego wydają nieodpłatnie i sporządzają je na formularzach, których wzór określi Prezes Agencji.";

6)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwoty kredytów objęte dopłatami do oprocentowania nie mogą przekraczać:

1) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne lub nakładów na realizację w gospodarstwach rolnych przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 i w § 2a, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

2) 95% wartości nakładów inwestycyjnych na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

3) 90% wartości zakupu nieruchomości rolnych przeznaczonych na utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub na powiększenie takiego gospodarstwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

4) 70% wartości nakładów inwestycyjnych:

a) w przetwórstwie rolno-spożywczym - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a w przetwórstwie mięsa, mleka lub ziemniaków na skrobię - nie więcej jednak niż 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii,

b) na działy specjalne produkcji rolnej lub na realizację w tych działach przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a także na usługi dla rolnictwa - nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

5) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na modernizację, budowę i rozbudowę zakładów prowadzących inną działalność, o których mowa w § 3 pkt 1, nie więcej jednak niż 8 milionów zł.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty kredytów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a), mogą być udzielane temu samemu podmiotowi w przetwórstwie rolno-spożywczym do wysokości 8 milionów zł oraz w przetwórstwie mięsa, mleka i ziemniaków na skrobię do wysokości 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii.";

7)
w § 11:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w § 10 ust. 1, może być zmienne i nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

2. Należne bankowi oprocentowanie, z zastrzeżeniem ust. 3-5a, jest płacone przez:

1) kredytobiorcę - w wysokości połowy oprocentowania określonego w ust. 1, nie mniej jednak niż 3% i nie więcej niż 20% w stosunku rocznym,

2) Agencję - w pozostałej części.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sfinansowanie przedsięwzięć objętych programami branżowymi lub regionalnymi, zaakceptowanymi przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,",

dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:

"5) sfinansowanie inwestycji, o których mowa w § 2a,

6) zakup gruntów rolnych mający na celu utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub powiększenie takiego gospodarstwa w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego.",

c)
w ust. 4:
w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) w odniesieniu do tej części nabywanego gruntu, która spowoduje powiększenie powierzchni gospodarstwa rolnego ponad 300 ha użytków rolnych,",

pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) podlegają zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi, a dalsze dopłaty nie przysługują w razie sprzedaży bez zgody banku i pozytywnej opinii dotyczącej tej sprzedaży wydanej przez ośrodek doradztwa rolniczego, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w okresie kredytowania lub w ciągu 5 lat od dnia nabycia.",

d)
ust. 5 i 5a otrzymują brzmienie:

"5. Dopłaty do oprocentowania, z uwzględnieniem ust. 5a, nie mogą przekraczać w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3:

1) pkt 1 - kwoty wyliczonej z zastosowaniem zasady określonej w ust. 2, powiększonej o połowę tej kwoty,

2) pkt 2-4 i 6 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski,

3) pkt 5 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,10 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.

5a. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż:

1) 2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

2) 1,2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, 3 i 6,

3) 1% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 5.";

8)
uchyla się § 12;
9)
w § 16 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) być większa niż 50% kredytu w razie udzielenia kredytu, o którym mowa w § 7 pkt 1,";

10)
w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja może finansować lub uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 5 ust. 1, realizowanych przez ośrodki doradztwa rolniczego albo gospodarstwa pomocnicze tych ośrodków, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne, uczelnie i szkoły.";

11)
w § 20:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w ust. 1, nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

5. Dopłaty do oprocentowania kredytów, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć kwoty odsetek naliczonej w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż 1,2% w stosunku rocznym.".

§  2. 
W przypadku wystąpienia w gospodarstwach rolnych krajowych przedsiębiorców prowadzących produkcję rolniczą poważnych szkód spowodowanych przez suszę w 2003 r., dopłaty, o których mowa w § 23f ust. 1, do kredytów zaciągniętych od dnia 15 lipca 2002 r. są udzielane za okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy kredytowej.
§  3. 
W przypadku kredytów udzielonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zwiększyć dopłaty do oprocentowania w odniesieniu do niespłaconej części kredytu na warunkach określonych w § 11 i § 20 ust. 4-7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, jeżeli:
1)
przedsięwzięcia realizowane lub zrealizowane przez kredytobiorców spełniają warunki określone w tym rozporządzeniu;
2)
kredyt jest spłacany zgodnie z warunkami umowy kredytowej.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 63, poz. 295 i Nr 127, poz. 596, z 1997 r. Nr 34, poz. 204 i Nr 145, poz. 972, z 1999 r. Nr 21, poz. 183, z 2000 r. Nr 44, poz. 500, Nr 46, poz. 532, Nr 55, poz. 655 i Nr 86, poz. 961, z 2001 r. Nr 41, poz. 466, Nr 73, poz. 765, Nr 83, poz. 896, Nr 86, poz. 949, Nr 89, poz. 975 i Nr 138, poz. 1548 oraz z 2002 r. Nr 21, poz. 203, Nr 46, poz. 427 i 429, Nr 150, poz. 1242 i Nr 231, poz. 1939.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.159.1539

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.
Data aktu: 26/08/2003
Data ogłoszenia: 12/09/2003
Data wejścia w życie: 27/09/2003