Sposób przeprowadzania kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 12 sierpnia 2003 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 87 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kontrolę legalności pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej "kontrolą", przeprowadza się w przypadku:
1)
powzięcia uzasadnionych podejrzeń o nielegalnym pobycie cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
naruszenia przez cudzoziemca porządku publicznego.
2.
Przed rozpoczęciem kontroli:
1)
funkcjonariusz Służby Celnej, Straży Granicznej lub Policji, zwany dalej "funkcjonariuszem", okazuje znak identyfikacyjny i podaje stopień, imię i nazwisko albo okazuje legitymację służbową w sposób umożliwiający kontrolowanemu odczytanie i zanotowanie numeru legitymacji, organu, który ją wydał, oraz nazwiska funkcjonariusza;
2)
upoważniony pracownik Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców albo upoważniony pracownik urzędu wojewódzkiego, zwany dalej "pracownikiem", podaje imię i nazwisko oraz okazuje upoważnienie do przeprowadzania kontroli.
3.
Rozpoczynając kontrolę, funkcjonariusz lub pracownik podaje podstawę prawną oraz okoliczności uzasadniające przeprowadzenie kontroli.
§  2.
Kontrola polega na wezwaniu cudzoziemca do okazania:
1)
dokumentów i zezwoleń uprawniających do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
dokumentu podróży,
b)
wizy,
c)
karty pobytu,
d)
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony,
e)
zezwolenia na osiedlenie się,
f)
polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
g)
polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
h)
tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
i)
tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca,
j)
dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji dotyczącej statusu uchodźców, sporządzonej w Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 119, poz. 515 i 516),
k)
zaświadczenia, o którym mowa w art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach, zwanej dalej "ustawą",
l)
dokumentu potwierdzającego, że wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest związany z wykonywaniem czynności zawodowych;
2)
zezwolenia na pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
środków finansowych niezbędnych do pokrycia kosztów pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
waluty polskiej,
b)
zagranicznych środków płatniczych;
4)
dokumentów umożliwiających uzyskanie środków finansowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a)
czeku podróżnego lub karty kredytowej,
b)
zaświadczenia o posiadaniu środków płatniczych w banku mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzonego pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika tego banku,
c)
oryginału zaproszenia, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy,
d)
dokumentu potwierdzającego przyznanie stypendium,
e)
dokumentu potwierdzającego pokrycie przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Po przeprowadzeniu kontroli funkcjonariusz lub pracownik sporządza:
1)
w przypadku stwierdzenia nielegalności pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - protokół kontroli;
2)
w przypadku stwierdzenia legalności pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - notatkę.
2.
W przypadku gdy kontrolą objęto kilku cudzoziemców, po jej przeprowadzeniu sporządza się jeden protokół kontroli lub notatkę.
3.
Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
1)
wskazanie numeru legitymacji służbowej funkcjonariusza lub upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez pracownika;
2)
datę i miejsce sporządzenia protokołu kontroli;
3)
datę i godzinę przeprowadzenia kontroli;
4)
imię, nazwisko i stanowiska służbowe kontrolującego;
5)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
6)
imię i nazwisko kontrolowanego cudzoziemca;
7)
miejsce pobytu (adres zamieszkania) cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
opis okoliczności uzasadniających przeprowadzenie kontroli;
9)
opis skontrolowanych dokumentów i zezwoleń z podaniem ich numeru, okresu ważności oraz organu, który dokument lub zezwolenie wydał;
10)
informację o środkach finansowych posiadanych przez cudzoziemca, niezbędnych do pokrycia kosztów pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub wskazanie sprawdzonych dokumentów umożliwiających ich uzyskanie;
11)
wynik kontroli;
12)
podpis funkcjonariusza lub pracownika sporządzającego protokół kontroli;
13)
podpis cudzoziemca lub adnotację o przyczynach jego braku.
4.
Odmowa podpisania protokołu przez cudzoziemca nie stanowi przeszkody do podpisania go przez kontrolującego oraz pozostawienia cudzoziemcowi kopii protokołu.
5.
Notatka powinna zawierać w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia notatki;
2)
imię i nazwisko kontrolowanego cudzoziemca;
3)
miejsce pobytu (adres zamieszkania) cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
wynik kontroli;
5)
podpis funkcjonariusza lub pracownika sporządzającego notatkę.
6.
W przypadku gdy w przeprowadzaniu kontroli bierze udział tłumacz, protokół kontroli lub notatka powinny zawierać imię i nazwisko oraz podpis tłumacza.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.2)
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 marca 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania przez Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców, Straż Graniczną, Policję i wojewodów kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 34, poz. 318), które zostało utrzymane w mocy na podstawie art. 164 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.146.1426

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 12/08/2003
Data ogłoszenia: 22/08/2003
Data wejścia w życie: 01/01/2004