Zakres i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 25 czerwca 2003 r.
w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą

Na podstawie art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i organizację profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą objętymi obowiązkiem szkolnym oraz kształcącymi się w szkołach ponadgimanzjalnych do ukończenia 18. roku życia, zwanych dalej "uczniami";
2)
zakres informacji o świadczeniodawcach sprawujących profilaktyczną opiekę nad uczniami, przekazywanych wojewodzie przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o szkole, należy przez to rozumieć również jednostki, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm. 3 ).
§  3.
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami obejmuje:
1)
testy przesiewowe polegające na wstępnej identyfikacji odchyleń od normy rozwojowej, niezdiagnozowanych chorób, zaburzeń lub wad, przez zastosowanie szybkich metod badania;
2)
postępowanie diagnostyczne w przypadku uzyskania dodatniego wyniku testu przesiewowego, w celu potwierdzenia lub wykluczenia zaburzeń ujawnionych w tym teście (postępowanie poprzesiewowe);
3)
profilaktyczne badania lekarskie (bilanse zdrowia) w zakresie:
a)
indywidualnej oceny stanu zdrowia i rozwoju uczniów,
b)
kwalifikacji do zajęć wychowania fizycznego i sportu szkolnego,
c)
zdrowotnej gotowości szkolnej uczniów,
d)
kwalifikacji do programów rehabilitacyjnych,
e)
ograniczeń dotyczących wyboru i nauki zawodu;
4)
profilaktyczne badania stomatologiczne, profilaktykę próchnicy zębów i profilaktykę ortodontyczną;
5)
udzielanie pomocy w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
6)
obowiązkowe szczepienia ochronne;
7)
edukację zdrowotną i promocję zdrowia.
§  4. 4
 Profilaktyczną opiekę zdrowotną sprawują:
1)
właściwy dla ucznia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej;
2)
lekarz dentysta;
3)
pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, zwana dalej "pielęgniarką", albo higienistka szkolna.
§  5.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej obejmuje w szczególności:
1)
prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych;
2)
wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) w ustalonych grupach wiekowych oraz prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów według wzorów określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
3)
formułowanie na piśmie zaleceń dla pielęgniarek lub higienistek szkolnych co do dalszego postępowania z uczniami;
4)
czynne poradnictwo dla uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych.
§  6.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza stomatologa obejmuje w szczególności:
1)
prowadzenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej;
2)
profilaktyczne badania stomatologiczne;
3)
profilaktykę próchnicy zębów;
4)
profilaktyczne badanie ortodontyczne;
5)
kwalifikowanie do szczególnej opieki stomatologicznej.
§  7. 5
 
1.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez pielęgniarkę albo higienistkę szkolną obejmuje w szczególności:
1)
wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych;
2)
kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem;
3)
organizowanie profilaktycznych badań lekarskich;
4)
prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej;
5)
współorganizowanie lub organizowanie i wykonywanie szczepień ochronnych;
6)
czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej;
7)
udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;
8)
udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
9)
doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;
10)
prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów według wzorów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
11)
prowadzenie dokumentacji szczepień ochronnych uczniów i sprawozdawczości zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Pielęgniarka lub higienistka szkolna sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem współpracuje z:
1)
lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;
2)
lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;
3)
rodzicami, opiekunami prawnymi lub faktycznymi ucznia;
4)
dyrektorem szkoły;
5)
radą pedagogiczną;
6)
organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
§  8.
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarz stomatolog sprawują profilaktyczną opiekę zdrowotną w miejscu określonym w umowie o udzielanie świadczeń zdrowotnych.
§  9.
1. 6
 Pielęgniarka albo higienistka szkolna sprawują profilaktyczną opiekę zdrowotną w znajdującym się na terenie szkoły gabinecie profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.
2.
Przy ustalaniu liczby uczniów objętych profilaktyczną opieką zdrowotną przez jedną pielęgniarkę należy brać pod uwagę typ szkoły, a w przypadku szkół, do których uczęszczają niepełnosprawni - ich liczbę i stopień niepełnosprawności.
§  10. 7
 W stosunku do osób objętych indywidualnym nauczaniem, o których mowa w art. 71b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie zadań, o których mowa w § 7 i § 11 ust. 2, sprawuje pielęgniarka środowiskowa/rodzinna.
§  11.
1.
Zakres i terminy wykonywania testów przesiewowych, profilaktycznych badań lekarskich oraz profilaktycznych świadczeń stomatologicznych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
O terminach i zakresie wykonywania testów przesiewowych, profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) oraz profilaktycznych świadczeń stomatologicznych pielęgniarka albo higienistka szkolna powiadamia rodziców albo opiekunów prawnych lub faktycznych ucznia.
§  12.
1. 8
 Dokumentacja medyczna ucznia, określona w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, jest przechowywana w gabinecie profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w szkole przez okres pobierania nauki w danej szkole.
2.
Dokumentacja profilaktycznej opieki stomatologicznej, o której mowa w § 6, jest przechowywana przez lekarza stomatologa sprawującego opiekę nad uczniem.
3.
W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły, dokumentację medyczną ucznia odbierają rodzice albo opiekunowie prawni lub faktyczni ucznia i przekazują szkole przyjmującej ucznia.
§  13.
Narodowy Fundusz Zdrowia, po zawarciu umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, przekazuje do właściwego wojewody następujące dane:
1)
nazwę i adres świadczeniodawcy;
2)
miejsce udzielania profilaktycznych świadczeń zdrowotnych uczniom;
3)
liczbę uczniów objętych profilaktyczną opieką zdrowotną przez świadczeniodawcę, o którym mowa w pkt 1.
§  14. 9
 
1.
Do czasu utworzenia na terenie szkoły gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, o którym mowa w § 9, zadania określone w § 7, a także w § 11 ust. 2, wykonują lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dokumentacja medyczna ucznia, określona w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, jest przechowywana przez właściwego dla ucznia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej do czasu utworzenia gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej na terenie szkoły.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DOKUMENTACJA MEDYCZNA UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOKUMENTACJA MEDYCZNA UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  10

ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA TESTÓW PRZESIEWOWYCH, PROFILAKTYCZNYCH BADAŃ LEKARSKICH ORAZ PROFILAKTYCZNYCH ŚWIADCZEŃ STOMATOLOGICZNYCH

Klasa

(wiek ucznia)

Testy przesiewowe Profilaktyczne badania lekarskie Profilaktyczne badanie lekarskie stomatologiczne Grupowa profilaktyka fluorkowa
1 2 3 4 5
Klasa I

(7 lat)*

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

zniekształceń

statycznych kończyn

dolnych,

3) zeza (Cover test, test

Hirschberga),

4) ostrości wzroku,

5) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem).

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z uwzględnieniem

czynników ryzyka dla

zdrowia oraz zachowań

zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychomotorycznego,

3) mowy,

4) lateralizacji,

5) układu ruchu,

6) jamy ustnej,

7) u chłopców - obecności

jąder w mosznie i wad

układu moczowo-płciowego.

3. Badania lekarskie

specjalistyczne i

laboratoryjne w razie

potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem: zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie (wad)

nieprawidłowości

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Grupowa profilaktyka fluorkowa metodą nadzorowanego szczotkowania zębów (wykonywana w klasach I-VI, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni).
Klasa III

(10 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku,

4) widzenia barw,

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) układu moczowo-płciowego,

5) dojrzewania płciowego

według skali Tannera,

6) tarczycy,

7) jamy ustnej.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

rozwoju fizycznego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie

prozdrowotnego stylu życia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa V

(12 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku.

Postępowanie poprzesiewowe u uczniów z dodatnim wynikiem testu. 1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I gimnazjum

(13 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem),

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) tarczycy,

5) dojrzewania płciowego,

6) układu moczowo-

płciowego,

7) jamy ustnej,

8) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

wzrastania oraz dojrzewania

płciowego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej

(16 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia i

rodziców, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) procesu dojrzewania

płciowego,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz z punktu widzenia przyszłego wyboru dalszego kształcenia lub pracy zawodowej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa ostatnia szkoły ponadgimnazjalnej

(18 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) ostrości wzroku,

3) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu moczowo-płciowego

i dojrzałości płciowej,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie wyników badania,

z określeniem ewentualnego

problemu zdrowotnego oraz

sugestii i rad dotyczących

dalszego kształcenia i wyboru

zawodu, przyszłego

rodzicielstwa, prozdrowotnego

stylu życia, w tym aktywności

fizycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Ocena stanu zdrowia

jamy ustnej, z

uwzględnieniem stanu

uzębienia, przyzębia i

błony śluzowej jamy

ustnej.

* Badanie przeprowadza się w przypadku braku profilaktycznego badania lekarskiego (bilansu zdrowia) wykonywanego w wieku 6 lat.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 73, poz. 660, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143 i Nr 128, poz. 1176)
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65 i Nr 128, poz. 1176.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
5 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
6 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
7 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
8 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 6 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.
10 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 29 lipca 2004 r. (Dz.U.04.180.1869) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.130.1196

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
Data aktu: 25/06/2003
Data ogłoszenia: 24/07/2003
Data wejścia w życie: 08/08/2003