Zdatność statków powietrznych do lotu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu

Na podstawie art. 53 ust. 1 pkt 2-3 i pkt 5-6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu, wydawania świadectw zdatności do lotu, tryb odnawiania ważności świadectw zdatności do lotu, stwierdzania w drodze okresowych inspekcji utrzymywania przez statek powietrzny jego zdatności do lotu oraz uzyskiwania zezwoleń na loty bez takich świadectw;
2)
okres ważności świadectwa zdatności do lotu;
3)
wzór świadectwa zdatności do lotu oraz wniosku o jego wydanie;
4)
wzór pieczęci stosowanej przy zawieszeniu świadectwa zdatności do lotu;
5)
wzór świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport oraz wniosku o jego wydanie;
6)
wzór zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach oraz wniosku o jego wydanie;
7)
tryb i sposób zawieszania i cofania świadectw zdatności do lotu, jeżeli statek powietrzny utracił wymaganą zdatność do lotu.

Rozdział  2

Świadectwo zdatności do lotu

§  2.
1.
Po złożeniu wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu statek powietrzny do oceny jego zdatności do lotu przedstawia:
1)
podmiot posiadający certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o którym mowa w art. 160 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą",
2)
mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego,

składając oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu.

2.
Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w art. 48 ust. 1 ustawy, w miejscu i w terminie uzgodnionymi z wnioskodawcą.
2.
Ocena zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:
1)
ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2)
ocenę stanu technicznego;
3)
próby funkcjonalne;
4)
loty próbne kontrolne.
3.
Loty próbne kontrolne, o których mowa w ust. 2 pkt 4, wykonuje użytkownik statku powietrznego zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o warunkach wykonywania lotów próbnych.
4.
W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju, użytkownik statku powietrznego jest obowiązany uzyskać dodatkowo zezwolenie na wykonanie lotu próbnego kontrolnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, zgodnie z wymaganiami danego kraju.
§  4.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3.
§  5.
1.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu, w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Wzór świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Prezes Urzędu odmawia wydania świadectwa zdatności do lotu, w przypadku stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  7.
1.
Świadectwo zdatności do lotu wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku gdy statek powietrzny do oceny jego zdatności do lotu przedstawia podmiot posiadający certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o którym mowa w art. 160 ust. 1 ustawy, świadectwo zdatności do lotu wydaje się na okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania świadectwa oględzin.
§  8.
1.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach.
2.
Świadectwo zdatności do lotu powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego w czasie wykonywania lotów.
§  9.
W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu, użytkownik statku powietrznego składa wniosek o zmianę świadectwa zdatności do lotu. Przepisy § 2-8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Prezes Urzędu sprawdza, w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu utrzymanie przez statek powietrzny jego zdatności do lotu. O terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego nie jest uprzedzany.
2.
Inspekcji dokonuje się po okazaniu legitymacji służbowej, upoważniającej do jej przeprowadzenia.
§  11.
Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  12.
1.
Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin.
2.
Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin do właściwego rejestru statków powietrznych.
§  13.
1.
Świadectwo zdatności do lotu zawiesza się w przypadku stwierdzenia:
1)
zawieszenia certyfikatu typu;
2)
naruszenia przepisów lotniczych;
3)
uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego;
4)
upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego;
5)
upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego;
6)
wykonania przeglądu generalnego struktury statku powietrznego;
7)
wykonania naprawy statku powietrznego;
8)
wykonania modyfikacji statku powietrznego lub elementów jego wyposażenia;
9)
przeprowadzenia prób lub badań w locie na danym statku powietrznym;
10)
przymusowego lądowania statku powietrznego z przyczyn technicznych;
11)
wypadku lotniczego.
2.
W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-11, na drugiej stronie świadectwa zdatności do lotu, w rubryce "Świadectwo zdatności do lotu ważne do: Certificate of Airworthiness valid to:" odciska się pieczęć tuszem koloru czerwonego zawierającą wyrażenie "zawieszone - suspended".
3.
Wzór pieczęci, o której mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  14.
1.
Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu następuje:
1)
z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia - w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1-4;
2)
na wniosek użytkownika statku powietrznego - po przeprowadzeniu oceny zdatności statku powietrznego do lotu:
a)
w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5-11 - po ustaniu przyczyn zawieszenia,
b)
w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu,
c)
w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu, na kolejny okres,

przepisy § 2-5 oraz § 7 stosuje się odpowiednio.

2.
Wzór wniosku o odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15.
W razie stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, Prezes Urzędu przerywa ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, wydaje świadectwo oględzin, podając przyczyny przerwania oględzin, a następnie:
1)
odmawia odnowienia ważności świadectwa zdatności do lotu;
2)
zawiesza świadectwo zdatności do lotu - w przypadku, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 lit. c.
§  16.
1.
Świadectwo zdatności do lotu cofa się w przypadku stwierdzenia:
1)
cofnięcia certyfikatu typu;
2)
nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego, naruszenia zasad jego użytkowania lub użytkowania go przez osoby nieuprawnione.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin, wpisując przyczynę cofnięcia świadectwa zdatności do lotu.
3.
W przypadku cofnięcia świadectwa zdatności do lotu, Prezes Urzędu występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego z żądaniem jego zwrotu.

Rozdział  3

Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport

§  17.
1.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport posiadającego certyfikat typu, po sprawdzeniu, czy dany egzemplarz statku powietrznego jest zgodny z opisem zawartym w arkuszu danych do certyfikatu typu.
2.
Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  18.
1.
Przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport, Prezes Urzędu przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, stosując odpowiednio:
1)
§ 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 1-3 - w przypadku nowego statku powietrznego;
2)
§ 14 ust. 1 pkt 2 lit. b - w przypadku użytkowanego statku powietrznego, w razie upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu;
3)
§ 2 ust. 1 oraz § 3 ust. 2 pkt 1-3 - w przypadku użytkowanego statku powietrznego, którego świadectwo zdatności do lotu nie zostało zawieszone zgodnie z § 13 ust. 1, a do upływu okresu jego ważności pozostało więcej niż 30 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport.
2.
W przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin na okres 30 dni od dnia przeprowadzenia oceny zdatności statku powietrznego do lotu. Świadectwo oględzin stanowi podstawę do wydania świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport.
3.
Wzór świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
4.
W przypadku negatywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w ust. 1, Prezes odmawia wydania świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport, wydaje świadectwo oględzin, a w sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zawiesza świadectwo zdatności do lotu.
§  19.
Świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport nie uprawnia do użytkowania statku powietrznego w locie.
§  20.
Właściciel użytkowanego statku powietrznego otrzymuje świadectwo zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport, jeżeli dokona zwrotu Prezesowi Urzędu świadectwa rejestracji i świadectwa zdatności do lotu. Prezes Urzędu potwierdza zwrot tych dokumentów wydaniem świadectwa wykreślenia określonego w odrębnych przepisach.

Rozdział  4

Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach

§  21.
1.
Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na loty, o których mowa w art. 50 ustawy, zwane dalej "zezwoleniem", na wniosek użytkownika statku powietrznego.
2.
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  22.
1.
Przed wydaniem zezwolenia może być przeprowadzona ocena stanu technicznego statku powietrznego dla ustalenia dodatkowych ograniczeń eksploatacyjnych oraz oceny zdatności statku powietrznego do wykonania lotu.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin.
§  23.
1.
Zezwolenie jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, albo na określoną trasę.
2.
Wzór zezwolenia określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3.
Zezwolenie jest ważne w polskiej przestrzeni powietrznej.
4.
Zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego przez cały czas lotu, na który zostało wydane.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  24.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 29 września 1965 r. w sprawie sprawdzania zdatności sprzętu lotniczego (Dz. U. Nr 43, poz. 271).
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK

o wydanie świadectwa zdatności do lotu

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ŚWIADECTWO ZDATNOŚCI DO LOTU

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR PIECZĘCI STOSOWANEJ PRZY ZAWIESZENIU ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WNIOSEK

o odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

WNIOSEK

o wydanie świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeznaczonego na eksport

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

EKSPORTOWE ŚWIADECTWO ZDATNOŚCI DO LOTU

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

WNIOSEK

Prezes

Urzędu Lotnictwa Cywilnego

o wydanie zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

ZEZWOLENIE NA LOTY W SZCZEGÓLNYCH OKOLICZNOŚCIACH

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.117.1108

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zdatność statków powietrznych do lotu.
Data aktu: 29/05/2003
Data ogłoszenia: 07/07/2003
Data wejścia w życie: 22/07/2003