Szczegółowe zasady planowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz działalności inwestycyjnej sądów wojskowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 26 maja 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad planowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz działalności inwestycyjnej sądów wojskowych

Na podstawie art. 4 § 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. Nr 117, poz. 753, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Planowanie i realizacja wydatków związanych z działalnością sądów wojskowych odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594 i Nr 96, poz. 874).
§  2.
Dochody i wydatki sądów wojskowych planuje się w określonym rozdziale klasyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634).
§  3.
1.
Podstawę planowania dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych stanowią założenia projektu budżetu państwa przedstawione przez Ministra Finansów na rok następny oraz decyzja Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu w części, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, wraz z notą budżetową Dyrektora Departamentu Budżetowego i wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego, w których w limitach wydatków dysponentów drugiego stopnia wyodrębnia się planowane wydatki sądów wojskowych.
2.
Projekty planów finansowych oraz plany finansowe dla sądów wojskowych opracowują prezesi tych sądów, według zasad określonych w przepisach o finansach publicznych.
3.
Dyrektor departamentu, o którym mowa w § 4, przedkłada plany, o których mowa w ust. 2, Krajowej Radzie Sądownictwa, a ta na ich podstawie składa wniosek do Ministra Obrony Narodowej o opracowanie planu dochodów i wydatków sądów wojskowych.
§  4.
Dyrektor właściwego w sprawach sądów wojskowych departamentu Ministerstwa Sprawiedliwości przekazuje prezesom sądów wojskowych informacje o zakresie merytorycznych zadań, mogących mieć znaczenie w planowaniu dochodów i wydatków tych sądów.
§  5.
Dyrektor departamentu, o którym mowa w § 4, uczestniczy w weryfikacji projektu planu finansowego, o którym mowa w § 3 ust. 3, prowadzonej we właściwej w sprawie budżetu komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  6.
Podziału dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych na dysponentów drugiego stopnia dokonuje dyrektor departamentu, o którym mowa w § 4, poprzez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  7.
1.
Realizacja dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych dokonywana jest przez wojskowe jednostki budżetowe posiadające na zaopatrzeniu sądy wojskowe lub ich wydziały zamiejscowe.
2.
Dowodem celowości dokonania wydatków budżetowych sądu wojskowego jest akceptacja prezesa tego sądu, który odpowiada merytorycznie za ich realizację, złożona na właściwych dokumentach tej operacji.
3.
Zmiany w planie finansowym sądu wojskowego w trakcie roku budżetowego mogą być dokonane na wniosek prezesa sądu wojskowego przez dyrektora departamentu, o którym mowa w § 4, w trybie i na zasadach, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
§  8.
W sądach wojskowych prowadzona jest dodatkowa ewidencja dochodów i wydatków budżetowych niezależnie od ewidencji prowadzonej przez wojskowe jednostki budżetowe, o których mowa w § 7 ust. 1.
§  9.
1.
Dowódcy jednostek wojskowych, o których mowa w § 7 ust. 1, przekazują prezesom sądów i ich wydziałom zamiejscowym, w trybie przewidzianym dla sprawozdawczości budżetowej, informację o realizacji dochodów i wydatków budżetowych sądów wojskowych.
2.
Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, o których mowa w § 6, przekazują dyrektorowi departamentu, o którym mowa w § 4, w trybie przewidzianym dla sprawozdawczości budżetowej, informacje zbiorcze i w ujęciu wyszczególniającym poszczególne sądy o realizacji dochodów i wydatków budżetowych sądów wojskowych.
3.
Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej przekazuje zbiorcze informacje o realizacji dochodów i wydatków budżetowych sądów wojskowych dyrektorowi departamentu, o którym mowa w § 4, w trybie przewidzianym dla sprawozdawczości budżetowej.
§  10.
1.
Działalność inwestycyjna sądów wojskowych realizowana jest przez właściwe jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane.
2.
Komisję przetargową w zakresie dostaw robót i usług realizowanych na rzecz sądu wojskowego organizuje dowódca, o którym mowa w § 9 ust. 1, uwzględniając w jej składzie osobę upoważnioną przez prezesa sądu wojskowego.
§  11.
W przypadku zwiększenia budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej z tytułu podwyżek uposażeń żołnierzy i płac pracowników, zmian w wydatkach osobowych dokonuje Minister Obrony Narodowej, a dyrektor właściwy w sprawach budżetu komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej przekazuje dyrektorowi departamentu, o którym mowa w § 4, informacje o wielkości przyznanych limitów.
§  12.
W imieniu Ministra Obrony Narodowej nadzór nad realizacją dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych sprawuje dyrektor departamentu, o którym mowa w § 4.
§  13.
Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad planowania i wykorzystywania środków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych (Dz. U. Nr 132, poz. 869).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 75, poz. 853, z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.104.974

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady planowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz działalności inwestycyjnej sądów wojskowych.
Data aktu: 26/05/2003
Data ogłoszenia: 13/06/2003
Data wejścia w życie: 28/06/2003