Działalność normalizacyjna związana z obronnością i bezpieczeństwem państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie działalności normalizacyjnej związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób organizacji i prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny oraz Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych normalizacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa;
2)
rodzaje dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa;
3)
tryb opracowywania, zatwierdzania i stosowania dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym Norm Obronnych, w zakresie, który nie może być ujęty w Polskich Normach;
4)
tryb zatwierdzania i wprowadzania do stosowania zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa.
§  2.
1.
Sposób organizacji i prowadzenia normalizacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa przez Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej "PKN", obejmuje przedsięwzięcia mające na celu:
1)
uwzględnianie potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa w Polskich Normach;
2)
opracowywanie Polskich Norm z dziedziny "obronność - wojskowość";
3)
nadawanie numerów i rejestrowanie dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3, w porozumieniu ze służbą normalizacyjną właściwego ministra.
2.
Przedsięwzięcia mające na celu uwzględnianie potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa PKN realizuje w szczególności przez:
1)
uwzględnianie w składach komitetów technicznych specjalistów zgłoszonych przez zainteresowanych ministrów;
2)
powoływanie, z inicjatywy zainteresowanych ministrów, komitetów technicznych w zakresach tematycznych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa;
3)
powierzanie, w drodze umowy, wskazanym przez zainteresowanych ministrów jednostkom organizacyjnym, prowadzenia sekretariatów komitetów technicznych.
§  3.
1.
Służby normalizacyjne, powołane przez Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych, prowadzą sprawy związane z:
1)
organizowaniem działalności normalizacyjnej w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, z zastrzeżeniem § 2;
2)
programowaniem i planowaniem prac normalizacyjnych w zakresie związanym z obronnością i bezpieczeństwem państwa, z wyjątkiem kompetencji zastrzeżonych dla PKN;
3)
opiniowaniem projektów dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 1-3;
4)
opiniowaniem wniosków, o których mowa w § 6 ust. 7;
5)
wprowadzaniem obowiązku stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3, i przestrzeganiem obowiązku ich stosowania;
6)
badaniem stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 1-3;
7)
informowaniem właściwego ministra o działalności normalizacyjnej;
8)
rozpowszechnianiem i udostępnianiem dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2-4;
9)
obowiązkiem stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3, nałożonym w drodze umowy;
10)
prowadzeniem działalności szkoleniowej w zakresie normalizacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa.
2.
Służba normalizacyjna Ministra Obrony Narodowej prowadzi także sprawy związane z:
1)
występowaniem za granicą w sprawach normalizacji dotyczącej obronności oraz w porozumieniu ze służbą normalizacyjną ministra właściwego do spraw wewnętrznych w sprawach normalizacji dotyczącej bezpieczeństwa państwa;
2)
wprowadzaniem do stosowania zagranicznych dokumentów normalizacyjnych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa;
3)
udostępnianiem poza podległe Ministrowi Obrony Narodowej komórki organizacyjne oraz podległe lub nadzorowane jednostki organizacyjne dokumentów, o których mowa w pkt 2, na zasadach ustalonych między zainteresowanymi.
3.
Ministrowie powołujący służby normalizacyjne zapewnią, każdy we własnym zakresie, środki na ich działalność.
§  4.
1.
Organami służb normalizacyjnych Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych są dyrektorzy jednostek organizacyjnych właściwych do spraw normalizacji utworzonych przez ministrów, każdy w swoim zakresie.
2.
Dyrektorzy, o których mowa w ust. 1:
1)
są powoływani i odwoływani przez właściwych ministrów;
2)
kierują i reprezentują na zewnątrz resortowe służby normalizacyjne;
3)
składają ministrowi roczne sprawozdania z działalności służb w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego.
§  5.
Dokumentami normalizacyjnymi dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa są:
1)
Polskie Normy z dziedziny "obronność - wojskowość", oznaczane symbolem "PN-V";
2)
Normy Obronne, oznaczane symbolem "NO";
3)
podręczniki normalizacji obronnej, oznaczane symbolem "PDNO";
4)
prace analityczno-badawcze, oznaczane symbolem "AB".
§  6.
1.
Dokumenty normalizacyjne, o których mowa w § 5 pkt 2-4, są opracowywane zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w Polskich Normach (PN), dotyczących podstaw i metodyki prac normalizacyjnych.
2.
W odniesieniu do dokumentów, o których mowa w § 5 pkt 2-4, nie jest przeprowadzana ankieta powszechna.
3.
Do opracowywania dokumentów normalizacyjnych wymienionych w § 5 pkt 2-4 zainteresowani ministrowie mogą powołać, każdy we własnym zakresie, inne organy niż komitety techniczne.
4.
PKN wyraża zgodę na opracowywanie przez komitety techniczne dokumentów normalizacyjnych wymienionych w § 5 pkt 2-4.
5.
Dokumenty normalizacyjne, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3, są zatwierdzane i wprowadzane do stosowania przez właściwego ministra.
6.
Dokumenty normalizacyjne, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3, obowiązują jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez właściwego ministra w zakresie i terminie określonym w normie, a także inne podmioty w drodze umowy, z dniem jej zawarcia.
7.
Właściwy minister może udzielić zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania dokumentów wymienionych w § 5 pkt 2 i 3, w całości lub w części, na wniosek projektanta, producenta lub użytkownika, uzasadniony ważnymi względami technicznymi.
§  7.
1.
Zagraniczne dokumenty normalizacyjne dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa podlegają procedurze oceny i kwalifikacji pod względem potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, zgodnie z regułami prac normalizacyjnych określonymi przez Ministra Obrony Narodowej.
2.
Zagraniczny dokument normalizacyjny dotyczący obronności i bezpieczeństwa państwa może być podstawą do opracowania:
1)
Polskiej Normy (PN-V), zatwierdzanej przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
2)
Normy Obronnej (NO) lub podręcznika normalizacji obronnej (PDNO), zatwierdzanych przez właściwego ministra.
3.
Na podstawie zagranicznego dokumentu normalizacyjnego dotyczącego obronności i bezpieczeństwa państwa może być także opracowana praca analityczno-badawcza (AB).
4.
Minister Obrony Narodowej wprowadza do stosowania w podległych komórkach organizacyjnych oraz podległych lub nadzorowanych jednostkach organizacyjnych zagraniczne dokumenty normalizacyjne dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa, o których mowa w ust. 2.
5.
Minister Obrony Narodowej wyraża zgodę na wprowadzanie do stosowania zagranicznych dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w ust. 2, poza podległymi komórkami organizacyjnymi oraz podległymi lub nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi w sprawach:
1)
obronności;
2)
bezpieczeństwa państwa - w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
§  8.
W odniesieniu do niejawnych dokumentów normalizacyjnych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa mają zastosowanie przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024