Wymagania, jakim powinny odpowiadać lokale aptek zakładowych w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 25 listopada 2002 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać lokale aptek zakładowych w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 98 ust. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać lokale aptek zakładowych w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej.
§  2.
1.
Lokal apteki zakładowej powinien spełniać wszystkie wymagania techniczne i sanitarnohigieniczne określone dla zakładu opieki zdrowotnej w odrębnych przepisach.
2.
Pomieszczenia apteki zakładowej swoją powierzchnią, kształtem, liczbą i wyposażeniem muszą gwarantować prawidłowe funkcjonowanie apteki.
3.
Materiały budowlane i wykończeniowe zastosowane w lokalu apteki zakładowej oraz wykonane w tym lokalu instalacje powinny spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Apteka zakładowa powinna być usytuowana na terenie zakładu opieki zdrowotnej tak, aby zapewnić prawidłowe zaopatrzenie oddziałów w produkty lecznicze i wyroby medyczne.
2.
Do apteki zakładowej powinny prowadzić co najmniej dwa odrębne wejścia: dla personelu i dla zaopatrzenia.
§  4.
1.
Poszczególne pomieszczenia w aptece zakładowej powinny być:
1)
wyposażone w odpowiednie urządzenia wentylacyjne, zapewniające minimum 1,5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny;
2)
rozplanowane w sposób zapewniający prawidłową organizację pracy, bezpieczeństwo oraz bezkolizyjność komunikacyjną;
3)
zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych.
2.
W przypadku pomieszczeń przeznaczonych na izbę recepturową niewyposażoną w lożę laminarną, urządzenia wentylacyjne powinny zapewnić minimum czterokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.
3.
Pomieszczenia apteki zakładowej przeznaczone na zmywalnię powinny posiadać odpowiednie urządzenia wentylacyjne zapewniające minimum dwukrotną wymianę powietrza w ciągu godziny.
4.
Pomieszczenia apteki zakładowej, w których:
1)
są sporządzane i przechowywane produkty lecznicze i wyroby medyczne - powinny być wyposażone w urządzenia eliminujące nadmierne nasłonecznienie;
2)
są przechowywane leki cytostatyczne - powinny spełniać wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy określone w odrębnych przepisach dla zakładów opieki zdrowotnej;
3)
przechowuje się leki - powinny mieć utrzymaną stałą temperaturę pokojową, przy czym w nocy nie może być niższa niż 15°C.
§  5.
Aptekę zakładową wyposaża się w urządzenia umożliwiające:
1)
sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych wykonywanych w aptekach;
2)
prawidłowe przechowywanie produktów leczniczych i wyrobów medycznych w sposób zabezpieczający przed zakurzeniem i zabrudzeniem.
§  6.
1.
Lokal apteki zakładowej powinien posiadać powierzchnię podstawową uzależnioną od liczby łóżek szpitalnych, przyjmując 0,1 m2-0,5 m2 powierzchni na jedno łóżko szpitalne, w zależności od rodzaju świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital oraz rozmiaru i asortymentu sporządzanych i wytwarzanych produktów leczniczych, nie mniejszą jednak niż 80 m2.
2.
W skład powierzchni podstawowej apteki zakładowej wchodzą:
1)
izba ekspedycyjna;
2)
izba recepturowa, która może być wyposażona w śluzę;
3)
zmywalnia;
4)
pomieszczenia magazynowe:
a)
produktów leczniczych,
b)
do przechowywania wyrobów medycznych i innych środków, o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, jeżeli są one prowadzone przez aptekę zakładową,
c)
środków materiałowych zapasu wojennego, o ile istnieje taka potrzeba;
5)
pracownia do przygotowywania płynów infuzyjnych z laboratorium kontroli jakości, o ile istnieje taka potrzeba;
6)
destylatornia, o ile istnieje taka potrzeba;
7)
sterylizatornia, o ile istnieje taka potrzeba;
8)
pomieszczenia do:
a)
przechowywania produktów leczniczych łatwo palnych oraz żrących,
b)
jałowego przygotowywania leków, o ile istnieje taka potrzeba,
c)
przygotowywania leków cytostatycznych, o ile istnieje taka potrzeba, w zależności od zakresu świadczeń zdrowotnych,
d)
przygotowywania koncentratów do dializ, o ile istnieje taka potrzeba;
9)
komora przyjęć, usytuowana w pobliżu wejścia do apteki zakładowej przeznaczonego dla zaopatrzenia;
10)
pokój kierownika apteki zakładowej;
11)
pomieszczenie administracyjno-szkoleniowe;
12)
archiwum.
3.
Pomieszczenia magazynowe apteki zakładowej przeznaczone do przechowywania materiałów łatwo palnych, płynów infuzyjnych, wyrobów medycznych, płynów żrących, opakowań szklanych oraz materiałów pomocniczych mogą być umieszczone w oddzielnej piwnicy lub suterenie, pod warunkiem że ich odległość od pozostałych pomieszczeń apteki nie jest znaczna.
4.
W skład powierzchni pomocniczej apteki zakładowej wchodzą następujące pomieszczenia:
1)
pomieszczenie socjalne;
2)
szatnia dla personelu, z odrębnymi szafami na okrycia wierzchnie, fartuchy i obuwie, w ilości zależnej od zatrudnionego personelu, o ile w szpitalu nie ma centralnej szatni;
3)
pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka);
4)
pomieszczenie przeznaczone do przechowywania sprzętu porządkowego i środków służących do utrzymania czystości;
5)
korytarze, przedsionki.
§  7.
1.
Podstawowe wyposażenie apteki zakładowej stanowią:
1)
stół ekspedycyjny;
2)
szafy:
a)
ekspedycyjne zamykane do wysokości co najmniej 60 cm od podłogi,
b)
magazynowe zamykane lub regały oraz łatwo zmywalne podesty;
3)
szafy lub kasety przeznaczone do przechowywania środków odurzających i substancji psychotropowych, zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami;
4)
lodówka lub szafa chłodnicza z urządzeniem do pomiaru temperatury, przeznaczona wyłącznie do przechowywania leków i wyrobów medycznych;
5)
termometry i higrometry we wszystkich pomieszczeniach, w których przechowuje się produkty lecznicze i wyroby medyczne;
6)
loża recepturowa kryta tworzywem łatwo zmywalnym, odpornym na chemikalia;
7)
aparat do otrzymywania wody oczyszczonej z odpowiednio zabezpieczonym odbieralnikiem, jeżeli apteka wytwarza wodę oczyszczoną;
8)
szkło do przygotowywania leków recepturowych;
9)
naczynia i utensylia recepturowe, odpowiednio oznakowane, do przygotowywania leków recepturowych, z wydzieleniem naczyń i utensyliów dla środków z grupy bardzo silnie działających;
10)
loża do przygotowywania leków w warunkach aseptycznych (jeśli są wykonywane leki recepturowe);
11)
stół laboratoryjny;
12)
digestorium;
13)
autoklaw;
14)
sterylizator;
15)
wagi wielozakresowe, w tym waga do proszków o nośności 50 g;
16)
aparatura do rozpuszczania, sączenia i rozlewania kropli ocznych oraz do sporządzania innych jałowych leków (w zależności od potrzeb).
2.
Jeżeli w aptece zakładowej są sporządzane leki do żywienia pozajelitowego i dojelitowego, leki cytostatyczne, koncentraty do hemodializy i dializy dootrzewnowej lub płyny infuzyjne, apteka powinna być także wyposażona w aparaturę służącą do:
1)
sporządzania leków do żywienia pozajelitowego i dojelitowego;
2)
przygotowywania leków cytostatycznych oraz roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnej;
3)
wytwarzania płynów infuzyjnych.
§  8.
W każdym lokalu apteki zakładowej powinny być dostępne obowiązujące:
1)
Urzędowy Wykaz Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Urzędowy Wykaz Wyrobów Medycznych dopuszczonych do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
Farmakopea Polska (wydawnictwo fachowe) oraz niezbędna literatura.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 grudnia 1993 r. w sprawie typów aptek, zakresu i rodzaju czynności należących do aptek poszczególnych typów oraz wymogów dotyczących lokalu i wyposażenia aptek (Dz. U. z 1994 r. Nr 2, poz. 5).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.208.1770

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinny odpowiadać lokale aptek zakładowych w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej.
Data aktu: 25/11/2002
Data ogłoszenia: 12/12/2002
Data wejścia w życie: 27/12/2002