Szczegółowe zasady ustalania szkód poniesionych w związku z zabezpieczeniami imprez masowych oraz tryb wypłaty należnych z tego tytułu odszkodowań.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 7 sierpnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania szkód poniesionych w związku z zabezpieczaniem imprez masowych oraz trybu wypłaty należnych z tego tytułu odszkodowań.

Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1298 i Nr 123, poz. 1353 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ustalania szkód, które poniosła Policja, Żandarmeria Wojskowa, Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia w mieniu użytym przez ich jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "jednostką poszkodowaną", w związku z ich działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej, oraz tryb wypłaty odszkodowań, przysługujących z tytułu odpowiedzialności organizatora imprezy masowej za wyrządzone rzeczywiste szkody w tym mieniu.
§  2. 
1. 
Kierownik jednostki będącej dysponentem środków budżetowych, któremu podlega jednostka poszkodowana, wyznacza swojego przedstawiciela do ustalenia powstania szkody i zawiadamia o tym organizatora imprezy masowej, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
2. 
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się imię i nazwisko, stanowisko, ewentualnie stopień służbowy, miejsce pracy, numer telefonu służbowego wyznaczonego przedstawiciela i przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach.
3. 
Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do organizatora imprezy masowej.
§  3. 
1. 
Powstanie oraz rozmiar szkody w mieniu użytym przez jednostkę poszkodowaną, w związku z działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej, stwierdza się protokołem ustaleń zniszczonego i uszkodzonego mienia, zwanego dalej "protokołem", sporządzonym przez przedstawiciela jednostki poszkodowanej przy współudziale przedstawiciela organizatora imprezy masowej.
2. 
Do ustalenia powstania i rozmiaru szkody, o której mowa w ust. 1, przystępuje się niezwłocznie po zakończeniu imprezy masowej, a jeżeli jest to niemożliwe, w szczególności ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, spowodowane pożarem lub użyciem chemicznych środków służących do obezwładniania osób - niezwłocznie po ustaniu zagrożenia.
3. 
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla każdej z jednostek poszkodowanych.
4. 
Protokół powinien określać ilość oraz zawierać zwięzły opis stanu mienia zniszczonego i uszkodzonego.
5. 
Protokół podpisują przedstawiciel jednostki poszkodowanej oraz przedstawiciel organizatora imprezy masowej, opatrują go datą oraz przekazują po jednym egzemplarzu jednostce poszkodowanej i organizatorowi imprezy masowej, z zastrzeżeniem § 4.
6. 
Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Rozbieżności w ocenie zniszczeń i uszkodzeń mienia, o którym mowa w § 1, przedstawiciele jednostki poszkodowanej i organizatora imprezy masowej uzgadniają w terminie 21 dni od daty sporządzenia protokołu, z uwzględnieniem ust. 2.
2. 
W celu uzgodnienia rozbieżności, o których mowa w ust. 1, jednostka poszkodowana lub organizator imprezy masowej może zlecić wykonanie ekspertyzy lub oceny technicznej.
§  5. 
Kierownik jednostki, o którym mowa w § 2 ust. 1, na podstawie protokołu ustala wysokość szkody, z uwzględnieniem zasad określonych w § 6 i 7.
§  6. 
1. 
Wysokość szkody wynikającą ze zniszczenia mienia ustala się według cen zakupu takiego samego przedmiotu z dnia, w którym została wyrządzona szkoda, uwzględniając stopień jego zużycia przed zaistnieniem szkody, ustalany według odrębnych przepisów finansowych.
2. 
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu takiego samego przedmiotu, jego wartość ustala się według cen zakupu przedmiotu tego samego rodzaju o identycznych lub zbliżonych parametrach.
§  7. 
1. 
Wysokość szkody wynikającą z uszkodzenia mienia ustala się w kwocie stanowiącej równowartość przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed zaistnienia szkody.
2. 
Jeżeli koszty naprawy lub remontu przekroczyłyby kwotę, o której mowa w ust. 1, wysokość szkody ustala się na zasadach określonych w § 6.
§  8. 
Po ustaleniu wysokości szkody kierownik jednostki, o którym mowa w § 2 ust. 1, przekazuje organizatorowi imprezy masowej zestawienie określające ilość i wartość zniszczonego i uszkodzonego mienia oraz wysokość odszkodowania.
§  9. 
W uzasadnionych przypadkach, szczególnie ze względu na termin wykonania remontu lub naprawy uszkodzonego mienia, można określić odszkodowanie w kwotach odrębnych dla mienia zniszczonego i mienia uszkodzonego, przekazując organizatorowi imprezy masowej odrębne zestawienia, przy zachowaniu wymogów określonych w § 8.
§  10. 
Organizator imprezy masowej w terminie 14 dni od daty otrzymania zestawienia, o którym mowa w § 8 i 9, jest obowiązany do zapłaty odszkodowania na rachunek bankowy wskazany przez przekazującego zestawienie.
§  11. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do szkód powstałych od dnia 1 stycznia 2002 r.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Data ..................

ustaleń zniszczonego i uszkodzonego mienia użytego przez ...

............................................................

(nazwa i adres poszkodowanej jednostki organizacyjnej)

w czasie i miejscu odbywania się imprezy masowej w .........

............................................................

(miejscowość)

w dniu .......... zorganizowanej przez .....................

(data) (nazwa i adres

organizatora imprezy

masowej)

Niżej wymienionych ustaleń dokonali:

1) przedstawiciel poszkodowanej jednostki organizacyjnej

............................................................

(stanowisko, ewentualnie stopień, imię i nazwisko,

miejsce pracy, telefon)

2) przedstawiciel organizatora imprezy masowej

...........................................................,

(imię, nazwisko, miejsce pracy, telefon)

Lp. Nazwa przedmiotu Ilość, jednostka miary Opis stanu przedmiotu zniszczonego lub uszkodzonego Uwagi

1) ....................... 2) .......................

(podpis) (podpis)

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.136.1148

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady ustalania szkód poniesionych w związku z zabezpieczeniami imprez masowych oraz tryb wypłaty należnych z tego tytułu odszkodowań.
Data aktu: 07/08/2002
Data ogłoszenia: 28/08/2002
Data wejścia w życie: 05/09/2002