Określenie szczegółowego sposobu funkcjonowania Krajowej Komisji do Spraw Oddziaływania na Środowisko oraz wojewódzkich komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 31 lipca 2002 r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu funkcjonowania Krajowej Komisji do Spraw Oddziaływania na Środowisko oraz wojewódzkich komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko.

Na podstawie art. 399 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób funkcjonowania, w tym organizację i tryb działania, Krajowej Komisji do Spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko, zwanej dalej "Krajową Komisją", oraz wojewódzkich komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko, zwanych dalej "wojewódzkimi komisjami".
§  2. 
1. 
Krajowa Komisja wykonuje swoje zadania na posiedzeniach plenarnych i na posiedzeniach zespołów roboczych.
2. 
Wnioski, uchwały, opinie i stanowiska na posiedzeniach plenarnych Krajowej Komisji są przyjmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Krajowej Komisji w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. 
W przypadku równej liczby głosów, wynik głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego Krajowej Komisji lub głos osoby upoważnionej przez przewodniczącego do przewodniczenia posiedzeniu plenarnemu Krajowej Komisji.
4. 
Na wniosek przewodniczącego Krajowej Komisji, jego zastępców, sekretarza Krajowej Komisji oraz każdego z członków Krajowej Komisji może zostać podjęta uchwała o głosowaniu tajnym; przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Członek Krajowej Komisji, który uczestniczy w posiedzeniu plenarnym Krajowej Komisji, nie bierze udziału w głosowaniu, w przypadku gdy jest autorem lub współautorem opracowania będącego dokumentacją w rozpatrywanej sprawie oraz w przypadku autorstwa lub współautorstwa opinii do rozpatrywanego opracowania, z wyjątkiem przypadków, gdy wykonanie tej opinii było wnioskowane przez Krajową Komisję.
6. 
Przepisy ust. 2-5 stosuje się odpowiednio do posiedzeń zespołów roboczych Krajowej Komisji.
7. 
Realizując swoje zadania, Krajowa Komisja bierze pod uwagę opracowania, informacje i okoliczności, w szczególności prognozy oddziaływania na środowisko i raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, mogące przyczynić się do kompleksowej analizy opiniowanej sprawy.
8. 
Rozpatrywanie spraw i przygotowywanie wniosków, uchwał, opinii i stanowisk przez Krajową Komisję następuje w terminie dwóch miesięcy od momentu przedłożenia sprawy do rozpatrzenia przez Krajową Komisję.
9. 
Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich komisji.
10. 
W przypadkach wystąpienia rozbieżności przy formułowaniu wniosków, uchwał, opinii i stanowisk przez wojewódzkie komisje, wojewoda może wystąpić do ministra właściwego do spraw środowiska z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy przez Krajową Komisję.
§  3. 
1. 
Posiedzenia plenarne Krajowej Komisji i posiedzenia jej zespołów roboczych zwołuje przewodniczący Krajowej Komisji lub upoważniony przez niego zastępca.
2. 
O terminie posiedzenia plenarnego Krajowej Komisji lub posiedzenia jej zespołu roboczego powiadamia się odpowiednio członków Krajowej Komisji lub członków zespołu roboczego, co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
3. 
Krajowa Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych co najmniej raz w roku, w celu rozpatrzenia dokumentów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, lub innych dokumentów o charakterze strategicznym, przedłożonych przez ministra właściwego do spraw środowiska do rozpatrzenia przez Krajową Komisję.
4. 
Wnioski, uchwały, opinie oraz stanowiska z posiedzeń plenarnych Krajowej Komisji przewodniczący Krajowej Komisji przedkłada ministrowi właściwemu do spraw środowiska, a z posiedzeń plenarnych wojewódzkich komisji przewodniczący wojewódzkiej komisji - wojewodzie.
5. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich komisji.
§  4. 
1. 
Stosownie do potrzeb, wynikających z rozpatrywanych spraw, w posiedzeniach plenarnych Krajowej Komisji oraz posiedzeniach jej zespołów roboczych mogą brać udział z głosem doradczym zaproszeni przez prezydium Krajowej Komisji przedstawiciele zainteresowanych organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego, samorządów mieszkańców, organizacji społecznych, instytucji naukowych oraz przedsiębiorców.
2. 
W posiedzeniach plenarnych Krajowej Komisji oraz posiedzeniach jej zespołów roboczych poświęconych określonym przedsięwzięciom lub dokumentom mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani z głosem doradczym po uprzednim zgłoszeniu udziału odpowiednio u sekretarza Krajowej Komisji lub sekretarza zespołu roboczego.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich komisji.
§  5. 
1. 
Zespół roboczy Krajowej Komisji tworzą członkowie tej komisji, powoływani przez prezydium Krajowej Komisji do rozpatrzenia określonej sprawy, w liczbie nie mniejszej niż piętnaście osób.
2. 
Prezydium Krajowej Komisji może powoływać stałe zespoły robocze do rozpatrywania określonych spraw.
3. 
Prezydium Krajowej Komisji powołuje przewodniczącego i sekretarza zespołu roboczego Krajowej Komisji.
4. 
Zespół roboczy wojewódzkiej komisji tworzą członkowie tej komisji, powoływani przez prezydium wojewódzkiej komisji do rozpatrzenia określonej sprawy, w liczbie nie mniejszej niż dziesięć osób.
5. 
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich komisji.
§  6. 
1. 
Prezydium Krajowej Komisji tworzą: przewodniczący Krajowej Komisji, zastępcy przewodniczącego oraz sekretarz Krajowej Komisji.
2. 
Prezydium Krajowej Komisji:
1)
ustala plan pracy Krajowej Komisji;
2)
dokonuje wstępnej oceny wniosków i dokumentacji dotyczących rozpatrzenia określonej sprawy;
3)
podejmuje decyzje o skierowaniu określonej sprawy na posiedzenie plenarne Krajowej Komisji lub do rozpatrzenia przez jej zespół roboczy;
4)
wybiera wykonawców opinii do raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i innych opracowań dotyczących rozpatrywanych spraw oraz autorów ekspertyz sporządzanych dla potrzeb Krajowej Komisji, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 i Nr 113, poz. 984);
5)
podejmuje decyzje o upoważnieniu przewodniczącego zespołu roboczego Krajowej Komisji do publicznego wyrażania stanowiska zespołu roboczego w rozpatrywanej sprawie;
6)
prowadzi stronę w Internecie, na której są prezentowane stanowiska, opinie i uchwały Krajowej Komisji.
3. 
Prezydium wojewódzkiej komisji tworzą: przewodniczący wojewódzkiej komisji, zastępca przewodniczącego oraz sekretarz wojewódzkiej komisji.
4. 
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do prezydium wojewódzkiej komisji.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Krajowej Komisji:
1)
przewodniczy posiedzeniom plenarnym Krajowej Komisji oraz posiedzeniom prezydium Krajowej Komisji albo upoważnia do tego jednego z zastępców;
2)
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw środowiska wnioski, stanowiska, uchwały, opinie oraz informacje o działalności Krajowej Komisji;
3)
reprezentuje Krajową Komisję na zewnątrz.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego wojewódzkiej komisji, z tym że wnioski, stanowiska, uchwały, opinie oraz informacje o działalności wojewódzkiej komisji przewodniczący wojewódzkiej komisji przedstawia wojewodzie.
§  8. 
1. 
Zastępcy przewodniczącego Krajowej Komisji:
1)
zastępują przewodniczącego Krajowej Komisji w sprawach z nim uzgodnionych;
2)
zwołują posiedzenia plenarne Krajowej Komisji, posiedzenia jej prezydium oraz posiedzenia zespołów roboczych, w uzgodnieniu z przewodniczącym Krajowej Komisji;
3)
przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw środowiska opinie i ustalenia oraz informacje o działalności Krajowej Komisji, w uzgodnieniu z przewodniczącym Krajowej Komisji;
4)
zastępują przewodniczącego Krajowej Komisji w czasie jego nieobecności.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zastępcy przewodniczącego wojewódzkiej komisji, z tym że opinie i ustalenia oraz informacje o działalności wojewódzkiej komisji zastępca przewodniczącego wojewódzkiej komisji przedstawia wojewodzie w uzgodnieniu z przewodniczącym wojewódzkiej komisji.
§  9. 
1. 
Sekretarz Krajowej Komisji:
1)
gromadzi dokumentację niezbędną do przeprowadzenia kompleksowej analizy i zaopiniowania określonej sprawy;
2)
przygotowuje teksty wniosków, stanowisk, uchwał i opinii Krajowej Komisji w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach plenarnych oraz teksty ustaleń, stanowisk i opinii z posiedzeń prezydium Krajowej Komisji;
3)
opracowuje protokoły posiedzeń plenarnych Krajowej Komisji oraz posiedzeń prezydium Krajowej Komisji;
4)
zawiadamia członków Krajowej Komisji, prezydium Krajowej Komisji, członków zespołów roboczych oraz zaproszonych przedstawicieli organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego, samorządów mieszkańców oraz organizacji społecznych o posiedzeniach;
5)
negocjuje warunki umów z autorami opinii i ekspertyz, bierze udział w odbiorach tych opinii i ekspertyz oraz uzyskuje akceptację przewodniczącego Krajowej Komisji wynegocjowanych warunków umów;
6)
koordynuje obsługę organizacyjną, kancelaryjno-biurową oraz finansową Krajowej Komisji.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do sekretarza wojewódzkiej komisji.
§  10. 
1. 
Przewodniczący zespołu roboczego Krajowej Komisji:
1)
prowadzi posiedzenia zespołu roboczego Krajowej Komisji;
2)
formułuje propozycje wniosków, stanowisk, uchwał i opinii na posiedzeniach zespołu roboczego Krajowej Komisji;
3)
przekazuje ustalenia, stanowiska i opinie zespołu roboczego Krajowej Komisji przewodniczącemu Krajowej Komisji lub jego zastępcom.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego zespołu roboczego wojewódzkiej komisji.
§  11. 
1. 
Sekretarz zespołu roboczego Krajowej Komisji:
1)
przygotowuje teksty wniosków, uchwał, stanowisk oraz opinii zespołu roboczego Krajowej Komisji;
2)
opracowuje protokoły posiedzeń zespołu roboczego Krajowej Komisji;
3)
przekazuje sekretarzowi Krajowej Komisji, w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia sprawy, podpisane przez przewodniczącego zespołu roboczego Krajowej Komisji wnioski, uchwały, stanowiska, opinie oraz protokoły.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do sekretarza zespołu roboczego wojewódzkiej komisji.
§  12. 
1. 
Rozpatrywanie określonej sprawy w oparciu o prognozę oddziaływania na środowisko, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub inne opracowanie Krajowa Komisja poprzedza co najmniej jedną opinią, której celem jest:
1)
zbadanie kompletności opiniowanej dokumentacji w świetle obowiązujących przepisów;
2)
ustosunkowanie się do opiniowanej dokumentacji, a także do wszystkich związanych z nią opinii i wniosków;
3)
ocena przydatności opiniowanej dokumentacji do celów, jakim miała służyć;
4)
przedstawienie wykazu zagadnień, które wymagają uzupełnienia lub uszczegółowienia niezbędnego dla wydania właściwej opinii.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wojewódzkich komisji.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.134.1139

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie szczegółowego sposobu funkcjonowania Krajowej Komisji do Spraw Oddziaływania na Środowisko oraz wojewódzkich komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko.
Data aktu: 31/07/2002
Data ogłoszenia: 27/08/2002
Data wejścia w życie: 11/09/2002