Szczegółowe zasady i kryteria gospodarowania środkami z opłat produktowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 8 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad i kryteriów gospodarowania środkami z opłat produktowych.

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639 i z 2002 r. Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i kryteria gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat produktowych, gromadzonymi na odrębnych rachunkach bankowych w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanym dalej "Narodowym Funduszem".
§  2. 
Narodowy Fundusz, gromadząc na odrębnych rachunkach bankowych wpływy z tytułu opłaty produktowej:
1)
zapewnia zaliczanie oprocentowania środków pozostających w dyspozycji Narodowego Funduszu i odsetek od udzielonych pożyczek oraz wpływów ze spłaty tych pożyczek, na zwiększenie stanu środków przeznaczonych na działania lub przedsięwzięcia określone w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, zwanej dalej "ustawą",
2)
pokrywa koszty prowadzenia rachunków bankowych z tych środków.
§  3. 
Wpływy z tytułu opłat produktowych przeznacza się na finansowanie, w formie preferencyjnie oprocentowanych pożyczek lub dotacji, działań i przedsięwzięć określonych w ustawie.
§  4. 
1. 
Narodowy Fundusz udziela pożyczek i dotacji, o których mowa w § 3, na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z podmiotem zamierzającym podjąć działania i przedsięwzięcia, na które mogą zostać przeznaczone środki pochodzące z opłat produktowych.
2. 
Zawarcie umowy następuje na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1, zwanym dalej "wnioskodawcą".
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być złożony w Narodowym Funduszu w ciągu całego roku.
4. 
Zarząd Narodowego Funduszu, zwany dalej "zarządem", rozpatrzy wniosek i powiadomi wnioskodawcę o dalszym trybie postępowania z wnioskiem lub przyczynach jego odrzucenia w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
§  5. 
1. 
Narodowy Fundusz udziela dofinansowania po udokumentowaniu pełnego pokrycia planowanych kosztów inwestycyjnych przedsięwzięcia, z uwzględnieniem udziału wnioskowanego dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu.
2. 
W przypadku udziału w finansowaniu przedsięwzięcia środków pochodzących z Unii Europejskiej lub z innych źródeł pochodzenia zagranicznego, zarząd może przyjąć, za środki udokumentowane do zbilansowania finansowania kosztów przedsięwzięcia, środki zaakceptowane na dane przedsięwzięcie przez Komisję Europejską lub podmiot przekazujący środki.
3. 
W przypadku nieotrzymania zagranicznych środków finansowych uwzględnionych w planie finansowania przedsięwzięcia, wnioskodawca przedstawia inne źródło finansowania.
4. 
Udzielenie dofinansowania jest uzależnione od wywiązania się wnioskodawcy z zobowiązań wobec jednostek sektora finansów publicznych, a w szczególności z obowiązku uiszczenia opłat i kar, stanowiących przychody Narodowego Funduszu, i z innych zobowiązań wobec Narodowego Funduszu oraz wywiązania się z zobowiązań finansowych wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędu skarbowego.
5. 
Narodowy Fundusz nie udziela dofinansowania na refundację przedsięwzięcia zakończonego.
6. 
Narodowy Fundusz może pokryć koszty przedsięwzięcia poniesione przed datą zawarcia umowy pożyczki lub dotacji, jeżeli koszty te zostały poniesione po podjęciu przez zarząd uchwały o dofinansowaniu przedsięwzięcia i jeżeli zostały one poniesione na zadania wskazane do sfinansowania ze środków Narodowego Funduszu w harmonogramie rzeczowo-finansowym, zaakceptowanym przez strony zawierające umowę.
7. 
Wypłata pożyczki lub dotacji jest dokonywana, z zastrzeżeniem ust. 8, po zaakceptowaniu przez członka zarządu dokumentów finansowych potwierdzających poniesione koszty realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, stanowiącym załącznik do umowy.
8. 
W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności w razie potrzeby dokonania przez wnioskodawcę przedpłat, część kwoty dofinansowania określona w umowie może być wypłacona przed przedłożeniem dokumentów, o których mowa w ust. 7.

Rozdział  2

Pożyczki

§  6. 
1. 
Narodowy Fundusz, udzielając pożyczek, stosuje preferencyjne oprocentowanie w wysokości 0,1 stopy redyskontowej weksli określonej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
2. 
Narodowy Fundusz udziela pożyczek na okres do 10 lat; w tym okres karencji po ostatniej wypłacie wynosić może do 18 miesięcy.
3. 
Udzielona pożyczka nie może przekroczyć 80% kosztów inwestycyjnych przedsięwzięcia.
4. 
Przy udzielaniu pożyczki stosowane są następujące kryteria:
1)
koszt jednostkowy recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych wymienionych w ustawie,
2)
koszt jednostkowy odzysku odpadów opakowaniowych i poużytkowych wymienionych w ustawie,
3)
zasięg terytorialny przedsięwzięcia,
4)
wielkość efektu ekologicznego mierzonego w ilości odpadów opakowaniowych i poużytkowych, wymienionych w ustawie, poddanych recyklingowi lub odzyskowi,
5)
zastosowane technologie.
§  7. 
1. 
Umowa pożyczki określa w szczególności:
1)
wysokość pożyczki oraz jej oprocentowanie,
2)
planowany koszt, termin zakończenia przedsięwzięcia, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia przedsięwzięcia oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego,
3)
terminy oraz sposób wypłaty pożyczki,
4)
terminy i sposób spłaty pożyczki i oprocentowania,
5)
zakres uprawnień kontrolnych Narodowego Funduszu związany z wykorzystaniem udzielonej pożyczki i zabezpieczeniem jej zwrotu,
6)
sposób zabezpieczenia pożyczki,
7)
sankcje nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2. 
Wypłacanie kolejnych kwot rat pożyczki jest uzależnione od spłaty należnych odsetek z tytułu oprocentowania.
3. 
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę pożyczki w razie stwierdzenia, że:
1)
pożyczkobiorca nie przystąpił w terminie lub odstąpił od realizacji przedsięwzięcia, na które udzielono pożyczkę,
2)
pożyczka lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie,
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny,
4)
spłata pożyczki lub oprocentowania nie przebiega terminowo,
5)
pożyczkobiorca nie spełnia innych warunków ustalonych w umowie.
§  8. 
1. 
Pożyczka udzielona ze środków Narodowego Funduszu może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy, po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
przedsięwzięcie zostało zrealizowane nie później niż w terminie ustalonym w umowie,
2)
został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia,
3)
spłacono co najmniej 70% udzielonej pożyczki z oprocentowaniem w terminach ustalonych w umowie,
4)
pożyczkobiorca wywiązał się z obowiązku uiszczania opłat i kar stanowiących przychody Narodowego Funduszu oraz z innych zobowiązań w stosunku do Narodowego Funduszu,
5)
pożyczkobiorca przeznaczy równowartość umorzonej kwoty na przedsięwzięcie zgodne z celem ustawy, przy czym umorzenie dokonywane jest po zawarciu odrębnej umowy, określającej sposób wykorzystania równowartości kwoty umorzonej.
2. 
Kwota umorzenia nie może być wyższa niż 30% kwoty udzielonej pożyczki.

Rozdział  3

Dotacje

§  9. 
1. 
Dotacje mogą być udzielane na:
1)
przedsięwzięcia pilotażowe dotyczące wdrożenia postępu technicznego i nowych technologii o dużym stopniu ryzyka lub posiadających charakter eksperymentalny,
2)
monitoring systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
3)
zbiórkę i recykling odpadów poużytkowych dla przedsiębiorców i organizacji odzysku przekraczających wymagane poziomy odzysku i recyklingu,
4)
edukację ekologiczną dotyczącą selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych wymienionych w ustawie.
2. 
Narodowy Fundusz może udzielać dotacji w wysokości do 100% kosztów na przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1.
§  10. 
1. 
Umowa dotacji określa w szczególności:
1)
wysokość dotacji,
2)
planowany koszt, termin zakończenia przedsięwzięcia, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia przedsięwzięcia oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego,
3)
terminy i sposób wypłaty dotacji,
4)
zakres uprawnień kontrolnych Narodowego Funduszu związany z wykorzystaniem udzielonej dotacji,
5)
zastrzeżenie zwrotu dotacji w przypadku wypowiedzenia umowy,
6)
sankcje nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2. 
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę dotacji w razie stwierdzenia, że:
1)
podmiot, któremu udzielono dotacji, nie przystąpił w terminie lub odstąpił od realizacji przedsięwzięcia, na które udzielono dotację,
2)
dotacja lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie,
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny,
4)
podmiot, któremu udzielono dotacji, nie spełnia innych warunków ustalonych w umowie.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.122.1052

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i kryteria gospodarowania środkami z opłat produktowych.
Data aktu: 08/07/2002
Data ogłoszenia: 01/08/2002
Data wejścia w życie: 16/08/2002