Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego.

Na podstawie art. 35j ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym:
1)
szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego oraz wzór planu audytu wewnętrznego,
2)
tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz sposób współpracy z pracownikami komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3)
sposób dokumentowania wyników audytu wewnętrznego,
4)
tryb sporządzania i elementy sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
§  2. 
Audytor wewnętrzny, przeprowadzając audyt wewnętrzny:
1)
bada wiarygodność sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu przez następcze sprawdzenia:
a)
przestrzegania zasad rachunkowości,
b)
zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi,
c)
zgodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu z zapisami w księgach rachunkowych,
2)
dokonuje oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym przestrzegania procedur, o których mowa w art. 35a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą", zarządzania ryzykiem i kierowania jednostką sektora finansów publicznych,
3)
dokonuje oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków, uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków oraz przestrzegania terminów realizacji zadań i zaciągniętych zobowiązań.
§  3. 
Audytor wewnętrzny w celu przygotowania planu audytu wewnętrznego, o którym mowa w art. 35f ustawy, dokonuje analizy obszarów ryzyka w zakresie działania jednostki sektora finansów publicznych, zwanej dalej "jednostką", w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, biorąc pod uwagę w szczególności:
1)
cele i zadania jednostki,
2)
przepisy prawne dotyczące działania jednostki,
3)
wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
4)
wyniki wcześniej dokonywanej oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, w tym kontroli finansowej,
5)
wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ryzyka mające wpływ na realizację celów jednostki,
6)
uwagi pracowników jednostki,
7)
liczbę, rodzaj i wielkość dokonywanych operacji finansowych,
8)
możliwość dysponowania przez jednostkę środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów dawcy,
9)
liczbę i kwalifikacje pracowników jednostki,
10)
działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
11)
sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
§  4. 
1. 
Audytor wewnętrzny, przygotowując plan audytu wewnętrznego, ustala kolejność poddania obszarów ryzyka audytowi wewnętrznemu, biorąc pod uwagę stopień ich ważności, oraz uwzględnia czynniki organizacyjne, a w szczególności:
1)
czas niezbędny dla:
a)
przeprowadzenia zespołu działań podejmowanych w ramach audytu wewnętrznego, zwanego dalej "zadaniem audytowym",
b)
przeprowadzenia czynności organizacyjnych,
2)
czas przeznaczony na szkolenie osób zatrudnionych na stanowiskach związanych z przeprowadzaniem audytu wewnętrznego,
3)
dostępne zasoby ludzkie i rzeczowe,
4)
rezerwę czasową na nieprzewidziane działania,
5)
koszty przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
2. 
Wzór planu audytu wewnętrznego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
W razie zmiany czynników, o których mowa w § 3 i 4 ust. 1, a także w szczególnie uzasadnionych przypadkach, audytor wewnętrzny, na wniosek kierownika jednostki, przeprowadza audyt wewnętrzny poza planem audytu wewnętrznego.
2. 
Jeżeli przeprowadzenie audytu wewnętrznego poza planem audytu wewnętrznego stworzy zagrożenie dla realizacji tego planu, audytor wewnętrzny zawiadamia o tym na piśmie kierownika jednostki, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-14 ustawy, także Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego.
§  6. 
Przed przystąpieniem do realizacji zadania audytowego audytor wewnętrzny opracowuje program zadania audytowego, uwzględniając w szczególności:
1)
cel zadania audytowego,
2)
zadania i czynności komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3)
wyniki analizy ryzyka istniejącego w działalności tej komórki i w obszarze objętym zadaniem audytowym,
4)
wyniki analizy systemu kontroli, w tym kontroli finansowej i zarządzania środkami publicznymi w danym obszarze,
5)
wyniki wcześniej przeprowadzonego audytu lub kontroli,
6)
wyniki badań analitycznych określonych problemów,
7)
działania jednostki, które mogą wpływać na opinię publiczną,
8)
opinie naukowe i specjalistyczne,
9)
doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje,
10)
dostępność dowodów,
11)
potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu audytowym,
12)
przewidywany czas trwania zadania audytowego i datę jego rozpoczęcia.
§  7. 
1. 
W programie zadania audytowego zamieszcza się w szczególności:
1)
oznaczenie zadania audytowego, ze wskazaniem jego numeru i tematu,
2)
cel zadania audytowego,
3)
analizę ryzyka,
4)
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania audytowego,
5)
wskazówki metodyczne, w tym:
a)
techniki przeprowadzania zadania audytowego,
b)
sposób przeprowadzania zadania audytowego,
c)
problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,
d)
dowody niezbędne do dokonania ustaleń i sposób ich badania,
e)
wskazówki o charakterze techniczno-orgnizacyjnym,
f)
wzory wykazów i zestawień,
6)
założenia organizacyjne,
7)
harmonogram przeprowadzania zadania audytowego.
2. 
Techniki, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a), obejmują w szczególności:
1)
zapoznawanie się z dokumentami służbowymi,
2)
uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
3)
uzyskiwanie informacji uzupełniających od innych pracowników jednostki,
4)
obserwację wykonywania zadań przez pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
5)
przeprowadzanie oględzin, w przypadku gdy należy zweryfikować stan lub istnienie zasobów komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
6)
rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń pozwalającą ocenić dokładność i prawidłowość zastosowanych działań oraz wiarygodność wyników,
7)
sprawdzanie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją pochodzącą z innego źródła,
8)
porównanie określonych zbiorów danych w celu wykrycia operacji nieprawidłowych lub wymagających wyjaśnienia,
9)
graficzną analizę procesów,
10)
rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz stosowaniu testów.
§  8. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny, w porozumieniu z kierownikiem jednostki, może dokonać, w zakresie określonym w § 7 ust. 1 pkt 3-7, zmiany programu zadania audytowego w trakcie jego przeprowadzania.
§  9. 
1. 
Audytor wewnętrzny ma prawo wglądu do dokumentów i innych materiałów związanych z funkcjonowaniem komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. 
Audytor wewnętrzny może sporządzać z dokumentów, o których mowa w ust. 1, niezbędne odpisy, kopie lub wyciągi, jak również zestawienia i obliczenia, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, w celu włączenia ich do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
3. 
Zestawienia i obliczenia dokonywane na podstawie dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, przez pracowników komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zatwierdza kierownik tej komórki.
4. 
Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1, określonego dokumentu lub jego części, pracownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, na wniosek audytora wewnętrznego potwierdza odpis lub kopię dokumentu.
§  10. 
1. 
Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, są obowiązani, na żądanie audytora wewnętrznego, udzielać informacji i ustnych wyjaśnień. Udzielone informacje i złożone ustne wyjaśnienia powinny być utrwalone na piśmie oraz podpisane przez osobę, które je złożyła, i przez audytora wewnętrznego albo przez samego audytora wewnętrznego.
2. 
Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, mają prawo z własnej inicjatywy złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu. Audytor wewnętrzny nie może odmówić włączenia tych oświadczeń do bieżących akt audytu wewnętrznego, o których mowa w § 13 pkt 1.
§  11. 
1. 
Audytor wewnętrzny, w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki, może powołać rzeczoznawcę do udziału w zadaniu audytowym.
2. 
Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę jest przekazywana audytorowi wewnętrznemu, który, w razie potrzeby, może żądać jej uzupełnienia.
3. 
Wzór wniosku o powołanie rzeczoznawcy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  12. 
Audytor wewnętrzny sporządza notatkę służbową z innych czynności podjętych w toku zadania audytowego, a także zdarzeń, które mają istotne znaczenie dla ustaleń audytu wewnętrznego.
§  13. 
Audytor wewnętrzny prowadzi:
1)
bieżące akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "bieżącymi aktami", w celu dokumentowania przebiegu i wyniku zadań audytowych,
2)
stałe akta audytu wewnętrznego, zwane dalej "stałymi aktami", w celu gromadzenia informacji dotyczących obszarów, które mogą być przedmiotem audytu wewnętrznego.
§  14. 
1. 
Bieżące akta zawierają informacje niezbędne do sformułowania uwag i wniosków, które będą zawarte w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
2. 
Bieżące akta obejmują:
1)
dokumenty zgromadzone przed rozpoczęciem zadania audytowego,
2)
dokumenty związane z przygotowaniem programu zadania audytowego i program zadania audytowego,
3)
protokoły z narad, o których mowa w § 16-18,
4)
imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5)
dokumenty sporządzone przez audytora wewnętrznego oraz dokumenty otrzymane od osób trzecich w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego,
6)
notatkę informacyjną, o której mowa w § 23 ust. 2,
7)
dokumenty robocze przygotowywane przez audytora wewnętrznego w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego,
8)
oświadczenia pracowników złożone w sposób określony w § 10 ust. 2,
9)
sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego,
10)
inne dokumenty o istotnym znaczeniu dla przeprowadzanego audytu wewnętrznego.
3. 
Dokumenty określone w ust. 2 włącza się do bieżących akt w kolejności wynikającej z toku dokonywanych czynności, numerując strony akt i zamieszczając, na początku każdego tomu akt, wykaz materiałów zawartych w danym tomie, z podaniem ich nazwy i odpowiedniej strony akt.
4. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, oraz kierownik jednostki mają prawo wglądu do bieżących akt.
§  15. 
1. 
Stałe akta obejmują w szczególności:
1)
akty normatywne oraz inne akty prawne związane z zakresem działania jednostki oraz regulujące jej funkcjonowanie,
2)
dokumenty zawierające opis procedur kontroli, w tym kontroli finansowej, i mające wpływ na system kontroli finansowej,
3)
plany audytu wewnętrznego,
4)
inne informacje mogące mieć wpływ na przeprowadzanie audytu wewnętrznego i analizę ryzyka.
2. 
Stałe akta podlegają aktualizacji.
§  16. 
1. 
Przed przystąpieniem do realizacji zadania audytowego audytor wewnętrzny przeprowadza naradę otwierającą z udziałem audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym, kierownika komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, lub z udziałem wyznaczonego przez niego pracownika tej komórki.
2. 
Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia organizacyjne zadania audytowego.
3. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, przedstawia informacje dotyczące jej funkcjonowania oraz uzgadnia z audytorem wewnętrznym sposoby unikania zakłóceń w jej pracy w trakcie przeprowadzania zadania audytowego.
§  17. 
W trakcie realizacji zadania audytowego audytor wewnętrzny może odbywać narady z pracownikami komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny.
§  18. 
1. 
Po zakończeniu zadania audytowego w celu przedstawienia wstępnych ustaleń i wniosków audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny zwołuje naradę zamykającą z udziałem kierownika komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny, oraz wskazanych przez niego pracowników tej komórki.
2. 
Audytor wewnętrzny może, na wniosek kierownika komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny, zaprosić do uczestniczenia w naradzie zamykającej osoby sprawujące nadzór nad działalnością komórki, ustalając czas i miejsce odbycia narady.
§  19. 
1. 
Z przeprowadzenia narad, o których mowa w § 16-18, audytor wewnętrzny sporządza protokół, który zawiera w szczególności informacje o celu, przebiegu i wyniku narad.
2. 
Protokół, o którym mowa w ust. 1, podpisują prowadzący naradę audytor wewnętrzny oraz kierownik komórki, w której jest przeprowadzony audyt wewnętrzny, albo osoba przez niego wskazana.
3. 
W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, albo osobę przez niego wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę w protokole.
4. 
W przypadku określonym w ust. 3 kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny albo osoba przez niego wskazana powinny niezwłocznie pisemnie uzasadnić przyczyny odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1.
§  20. 
1. 
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia, w sposób jasny, rzetelny i zwięzły, ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
2. 
Sprawozdanie zawiera:
1)
oznaczenie zadania audytowego,
2)
datę sporządzenia,
3)
nazwę i adres komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
4)
imię i nazwisko audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym oraz numer imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego,
5)
cel przeprowadzania zadania audytowego,
6)
zakres przedmiotowy zadania audytowego,
7)
podjęte działania i zastosowane techniki przeprowadzania zadania audytowego,
8)
termin, w którym przeprowadzono audyt wewnętrzny,
9)
zwięzły opis działań komórki, jej strategii i celów, zwłaszcza w obszarze poddanym audytowi wewnętrznemu,
10)
ustalenia stanu faktycznego,
11)
określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień,
12)
uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień,
13)
podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu audytowym.
§  21. 
1. 
Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po odbyciu narady, o której mowa w § 18.
2. 
Jeżeli kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, stwierdzi zasadność uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu, wyznacza osoby odpowiedzialne za ich wykonanie oraz wskazuje termin ich realizacji, powiadamiając o tym audytora wewnętrznego.
3. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, może zgłosić na piśmie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.
4. 
W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część albo całość sprawozdania.
5. 
W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, w całości lub w części, audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi komórki.
6. 
Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię stanowiska, o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do bieżących akt.
§  22. 
1. 
Audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w § 21 ust. 3, przekazuje po jednym egzemplarzu sprawozdania kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny. Trzeci egzemplarz włącza do bieżących akt.
2. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po otrzymaniu sprawozdania może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje stanowisko do przedstawionego sprawozdania.
§  23. 
1. 
Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny dostosowania działań jednostki do zgłoszonych przez niego uwag i wniosków.
2. 
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej.
3. 
Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 2, audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny.
§  24. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

.............................

(nazwa i adres jednostki

sektora finansów publicznych)

1. Informacje o jednostce sektora finansów publicznych istotne dla przeprowadzenia audytu wewnętrznego:

2. Analiza ryzyka

2.1. Charakterystyka obszaru poddawanego audytowi wewnętrznemu

2.2. Metody analizy ryzyka

2.3. Wyniki analizy ryzyka

2.4. Obszary ryzyka ustalone ze względu na stopień ich ważności

Lp. Obszar ryzyka Uwagi
1
2
...

3. Zadania audytowe do przeprowadzenia w roku ....

3.1. Zakres tematyczny i organizacja zadań audytowych

Lp. Temat zadania audytowego Planowany termin przeprowadzenia audytu wewnętrznego Niezbędne zasoby (liczba osobodni, inne) Obszar ryzyka Ewentualna potrzeba powołania rzeczoznawcy (zakres pracy, planowany czas pracy) Uwagi
1
2
3
...

4. Planowane obszary, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach

Lp. Obszar audytu wewnętrznego Planowany rok przeprowadzenia Obszar ryzyka Uwagi
1
2
...

5. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego

Lp. Zadania Zasoby ludzkie (liczba osobodni) Zasoby rzeczowe Uwagi
1. Przeprowadzanie zadań audytowych
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi
5. Czynności organizacyjne, w tym plan i sprawozdawczość
6. Szkolenia i rozwój zawodowy
7. Urlopy/czas dostępny
8. Inne działania, w tym audyt wewnętrzny poza planem audytu wewnętrznego

......... ..................................

(data) (podpis audytora wewnętrznego)

......... ..................................

(data) (podpis kierownika jednostki

sektora finansów publicznych

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

............................. .............................

(pieczęć nagłówkowa jednostki (data i miejsce wystawienia)

sektora finansów publicznych)

.............................

(numer upoważnienia)

Na podstawie art. 35g ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.

o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr

38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz.

1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676)

upoważnia się Pana/Panią*) ...................

...............................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)

...............................................................

do przeprowadzenia audytu wewnętrznego zgodnie z planem audytu

wewnętrznego/poza planem audytu wewnętrznego*)

w.............................................................

(nazwa i adres komórki, w której jest przeprowadzany audyt

wewnętrzny)

Upoważnienie jest ważne za okazaniem dowodu osobistego /

legitymacji służbowej*)

nr ............. oraz poświadczenia bezpieczeństwa nr.........,

upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych,

oznaczonych klauzulą ......................

Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ...................

...................................

(pieczątka i podpis kierownika

jednostki sektora finansów

publicznych)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ...................

...................................

(pieczątka i podpis kierownika

jednostki sektora finansów

publicznych)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

.............................

(nazwa i adres jednostki

sektora finansów publicznych)

.............. dnia .........

(miejscowość)

Na podstawie art. 35g ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.

o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr

38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz.

1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676) powołuję rzeczoznawcę w dziedzinie

...............................................................

w osobie ......................................................

do udziału w dniu/dniach*) ....................................

w .............................................................

(miejsce, przedmiot i zakres czynności audytowych, w których

ma wziąć udział rzeczoznawca)

...............................................................

Rzeczoznawca dokonuje czynności audytowych samodzielnie/we

współpracy z audytorami wewnętrznymi uczestniczącymi w zadaniu

audytowym.*)

................................

(podpis audytora wewnętrznego)

.................................

(podpis kierownika jednostki

sektora finansów publicznych)

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.111.973

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego.
Data aktu: 05/07/2002
Data ogłoszenia: 19/07/2002
Data wejścia w życie: 03/08/2002