Szczegółowy zasięg terytorialny i właściwość rzeczowa oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowego zasięgu terytorialnego i właściwości rzeczowej oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zasięg terytorialny oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki, zwanych dalej "oddziałami", obejmuje:
1)
Oddziału Centralnego w Warszawie - obszar województwa mazowieckiego,
2)
oddziału północno-zachodniego z siedzibą w Szczecinie - obszar województw: zachodniopomorskiego i lubuskiego,
3)
oddziału północnego z siedzibą w Gdańsku - obszar województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,
4)
oddziału zachodniego z siedzibą w Poznaniu - obszar województw: wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego,
5)
oddziału wschodniego z siedzibą w Lublinie - obszar województw: lubelskiego i podlaskiego,
6)
oddziału środkowozachodniego z siedzibą w Łodzi - obszar województw: łódzkiego i świętokrzyskiego,
7)
oddziału południowo-zachodniego z siedzibą we Wrocławiu - obszar województw: dolnośląskiego i opolskiego,
8)
oddziału południowego z siedzibą w Katowicach - obszar województwa śląskiego,
9)
oddziału południowo-wschodniego z siedzibą w Krakowie - obszar województw: małopolskiego i podkarpackiego.
§  2. 
Do właściwości rzeczowej oddziałów należy:
1)
wszczynanie i prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących:
a)
udzielenia koncesji lub promesy koncesji, a także zmiany i cofnięcia koncesji na wykonywanie działalności, o której mowa w art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", w zakresie wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu ciepłem oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
b)
zatwierdzenia, zwolnienia z obowiązku zatwierdzenia lub cofnięcia zwolnienia z obowiązku zatwierdzenia taryf dla ciepła oraz taryf dla energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z ciepłem,
c)
rozstrzygania sporów w zakresie określonym w art. 8 ust. 1 ustawy oraz określania warunków podjęcia lub kontynuowania dostaw energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia tych sporów, z wyłączeniem sporów dotyczących świadczenia usług polegających na przesyłaniu paliw lub energii,
d)
nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 56 ustawy,
2)
współdziałanie z organami właściwymi w sprawach przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję, stosowanym przez przedsiębiorstwa energetyczne,
3)
występowanie do właściwego zarządu województwa o udzielenie opinii w sprawach dotyczących koncesji w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
4)
kontrolowanie przestrzegania warunków prowadzenia działalności objętej obowiązkiem uzyskania koncesji w zakresie wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu ciepłem oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
5)
kontrolowanie prawidłowości stosowania taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła,
6)
kontrolowanie dotrzymywania przez przedsiębiorstwa energetyczne standardów jakościowych obsługi odbiorców w zakresie dostarczania ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych,
7)
kontrola kwalifikacji osób zatrudnionych przy eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy,
8)
współpraca z właściwymi samorządami województw i wojewodami w zakresie planowania zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe,
9)
kontrolowanie przestrzegania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych i energii elektrycznej, w razie wprowadzenia takich ograniczeń.
§  3. 
1. 
W sprawach określonych w § 2 dyrektorzy oddziałów dokonują wszystkich czynności przewidzianych w przepisach o postępowaniu administracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Dyrektorzy oddziałów mogą wydawać decyzje administracyjne po uzyskaniu odrębnego upoważnienia od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.107.942

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zasięg terytorialny i właściwość rzeczowa oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki.
Data aktu: 04/07/2002
Data ogłoszenia: 16/07/2002
Data wejścia w życie: 16/07/2002