Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadania wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 lutego 2000 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadań wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Krajowym Urzędem Pracy kieruje Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "Prezesem", przy pomocy wiceprezesów.
2.
Stałym organem doradczym i opiniodawczym Prezesa jest Kolegium Krajowego Urzędu Pracy, którego skład osobowy oraz zakres i tryb działania określa Prezes.
3.
W zależności od potrzeb Prezes może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
§  2.
1.
W skład Krajowego Urzędu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Funduszy,
2)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
3)
Departament Informacji o Rynku Pracy,
4)
Departament Planowania i Programów Rynku Pracy,
5)
Departament Standaryzacji Usług,
6)
Departament Prawny,
7)
Departament Szkolenia Kadr,
8)
Departament Informatyki,
9)
Departament Migracji Zarobkowej,
10)
Departament Kontroli,
11)
Biuro Organizacji i Administracji,
12)
Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego.
2.
W komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą być tworzone wydziały, zespoły i sekretariaty.
§  3.
1.
Do zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy należy w szczególności:
1)
realizacja polityki państwa dotyczącej rynku pracy i polityki regionalnej w zakresie określonym przepisami prawa, programami rządowymi oraz wytycznymi i zaleceniami ministra właściwego do spraw pracy,
2)
prowadzenie analiz i badań oraz opracowywanie informacji, ocen i prognoz dotyczących zmian na rynku pracy,
3)
wykonywanie zadań dotyczących zawierania kontraktów z organami zatrudnienia na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
4)
prowadzenie prac w zakresie rozwoju oraz doskonalenia metod i skuteczności realizacji podstawowych zadań przez organy zatrudnienia, upowszechnianie ich wyników oraz podejmowanie działań na rzecz ich wdrożenia, a zwłaszcza:
a)
nowych metod, technik i zasobów informacji wspierających poradnictwo zawodowe,
b)
form i metod pośrednictwa pracy,
c)
systemu szkolenia bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
d)
działalności klubów pracy,
e)
tworzenia i realizacji programów specjalnych,
f)
jednolitych metod badania efektywności programów rynku pracy,
5)
wykonywanie zadań dotyczących przekazywania samorządom województw i powiatom środków Funduszu Pracy na realizację zadań oraz kontrolowania ich prawidłowego i efektywnego wykorzystania,
6)
działanie na rzecz jednolitego stosowania prawa oraz właściwej realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności przez:
a)
udzielanie wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów,
b)
prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
c)
opracowywanie projektów standardów realizacji zadań, w tym procedur postępowania, wzorów dokumentów, druków i zaświadczeń,
d)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń kadr realizujących zadania określone w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
e)
opracowywanie analiz z prowadzonych kontroli i upowszechnianie wynikających z nich zaleceń,
f)
popularyzację nowoczesnych metod zarządzania,
g)
realizację zadań dotyczących sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem jednolitego systemu informatycznego,
7)
przyjmowanie i analizowanie wniosków w sprawie upoważnienia do prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego oraz wykonywanie prac związanych z wydawaniem upoważnień zainteresowanym organom, organizacjom i instytucjom,
8)
realizacja zadań dotyczących nadzoru nad przestrzeganiem warunków prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego przez organy, organizacje i instytucje upoważnione do jego prowadzenia,
9)
realizacja zadań w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, wynikających z odrębnych przepisów,
10)
realizacja zadań dotyczących współpracy z zagranicą w zakresie rynku pracy, wynikających z zawartych umów rządowych i porozumień zawartych między ministerstwami,
11)
realizacja zadań wynikających z umów międzynarodowych dotyczących zatrudnienia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
12)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudnienia oraz przeciwdziałania bezrobociu.
2.
Krajowy Urząd Pracy opracowuje analizy, oceny i propozycje dotyczące realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności w zakresie:
1)
funkcjonowania przepisów i ich wpływu na rynek pracy,
2)
skuteczności funkcjonowania organów zatrudnienia,
3)
metod realizacji zadań oraz ich jakości i efektywności,
4)
efektywności wykorzystania środków Funduszu Pracy.
3.
Prezes przedstawia ministrowi właściwemu do spraw pracy:
1)
w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku - plan pracy Krajowego Urzędu Pracy na dany rok w celu akceptacji,
2)
w terminie do dnia 28 lutego każdego roku - sprawozdanie z wykonania planu finansowego Funduszu Pracy za rok poprzedni,
3)
w terminie do dnia 31 marca każdego roku:
a)
sprawozdanie z działalności Krajowego Urzędu Pracy za rok poprzedni,
b)
zbiorcze wyniki przeprowadzonych w roku poprzednim kontroli oraz ocenę przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
4)
w terminach określonych w odrębnych przepisach - projekty planów związanych z opracowaniem projektu ustawy budżetowej,
5)
na bieżąco:
a)
opinie i propozycje zmian obowiązujących przepisów oraz projekty aktów normatywnych dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu,
b)
informacje o dokonanych zmianach w planie finansowym Funduszu Pracy,
c)
inne opracowania, wnioski i propozycje dotyczące funkcjonowania organów zatrudnienia oraz rynku pracy.
§  4.
Do zadań wojewodów w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu należy:
1)
kontrola z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw pracy lub Prezesa, realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przez jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności w zakresie:
a)
wydawanych przez starostów decyzji w postępowaniu administracyjnym,
b)
przestrzegania przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy ustalonych standardów realizowanych zadań,
c)
poziomu kwalifikacji kadr wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
d)
przestrzegania jednolitego stosowania prawa,
2)
wspieranie regionalnych i lokalnych rynków pracy w celu ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, z uwzględnieniem rządowych programów dotyczących zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich,
3)
przedstawianie Prezesowi kwartalnych informacji o wynikach kontroli, o których mowa w pkt 1, oraz stwierdzonych naruszeniach przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.13.162

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadania wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Data aktu: 21/02/2000
Data ogłoszenia: 29/02/2000
Data wejścia w życie: 15/03/2000