Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadania wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 lutego 2000 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadań wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Krajowym Urzędem Pracy kieruje Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "Prezesem", przy pomocy wiceprezesów.
2.
Stałym organem doradczym i opiniodawczym Prezesa jest Kolegium Krajowego Urzędu Pracy, którego skład osobowy oraz zakres i tryb działania określa Prezes.
3.
W zależności od potrzeb Prezes może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
§  2.
1.
W skład Krajowego Urzędu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Funduszy,
2)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
3)
Departament Informacji o Rynku Pracy,
4)
Departament Planowania i Programów Rynku Pracy,
5)
Departament Standaryzacji Usług,
6)
Departament Prawny,
7)
Departament Szkolenia Kadr,
8)
Departament Informatyki,
9)
Departament Migracji Zarobkowej,
10)
Departament Kontroli,
11)
Biuro Organizacji i Administracji,
12)
Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego.
2.
W komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą być tworzone wydziały, zespoły i sekretariaty.
§  3.
1.
Do zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy należy w szczególności:
1)
realizacja polityki państwa dotyczącej rynku pracy i polityki regionalnej w zakresie określonym przepisami prawa, programami rządowymi oraz wytycznymi i zaleceniami ministra właściwego do spraw pracy,
2)
prowadzenie analiz i badań oraz opracowywanie informacji, ocen i prognoz dotyczących zmian na rynku pracy,
3)
wykonywanie zadań dotyczących zawierania kontraktów z organami zatrudnienia na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
4)
prowadzenie prac w zakresie rozwoju oraz doskonalenia metod i skuteczności realizacji podstawowych zadań przez organy zatrudnienia, upowszechnianie ich wyników oraz podejmowanie działań na rzecz ich wdrożenia, a zwłaszcza:
a)
nowych metod, technik i zasobów informacji wspierających poradnictwo zawodowe,
b)
form i metod pośrednictwa pracy,
c)
systemu szkolenia bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
d)
działalności klubów pracy,
e)
tworzenia i realizacji programów specjalnych,
f)
jednolitych metod badania efektywności programów rynku pracy,
5)
wykonywanie zadań dotyczących przekazywania samorządom województw i powiatom środków Funduszu Pracy na realizację zadań oraz kontrolowania ich prawidłowego i efektywnego wykorzystania,
6)
działanie na rzecz jednolitego stosowania prawa oraz właściwej realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności przez:
a)
udzielanie wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów,
b)
prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
c)
opracowywanie projektów standardów realizacji zadań, w tym procedur postępowania, wzorów dokumentów, druków i zaświadczeń,
d)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń kadr realizujących zadania określone w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
e)
opracowywanie analiz z prowadzonych kontroli i upowszechnianie wynikających z nich zaleceń,
f)
popularyzację nowoczesnych metod zarządzania,
g)
realizację zadań dotyczących sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem jednolitego systemu informatycznego,
7)
przyjmowanie i analizowanie wniosków w sprawie upoważnienia do prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego oraz wykonywanie prac związanych z wydawaniem upoważnień zainteresowanym organom, organizacjom i instytucjom,
8)
realizacja zadań dotyczących nadzoru nad przestrzeganiem warunków prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego przez organy, organizacje i instytucje upoważnione do jego prowadzenia,
9)
realizacja zadań w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, wynikających z odrębnych przepisów,
10)
realizacja zadań dotyczących współpracy z zagranicą w zakresie rynku pracy, wynikających z zawartych umów rządowych i porozumień zawartych między ministerstwami,
11)
realizacja zadań wynikających z umów międzynarodowych dotyczących zatrudnienia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
12)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudnienia oraz przeciwdziałania bezrobociu.
2.
Krajowy Urząd Pracy opracowuje analizy, oceny i propozycje dotyczące realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności w zakresie:
1)
funkcjonowania przepisów i ich wpływu na rynek pracy,
2)
skuteczności funkcjonowania organów zatrudnienia,
3)
metod realizacji zadań oraz ich jakości i efektywności,
4)
efektywności wykorzystania środków Funduszu Pracy.
3.
Prezes przedstawia ministrowi właściwemu do spraw pracy:
1)
w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku - plan pracy Krajowego Urzędu Pracy na dany rok w celu akceptacji,
2)
w terminie do dnia 28 lutego każdego roku - sprawozdanie z wykonania planu finansowego Funduszu Pracy za rok poprzedni,
3)
w terminie do dnia 31 marca każdego roku:
a)
sprawozdanie z działalności Krajowego Urzędu Pracy za rok poprzedni,
b)
zbiorcze wyniki przeprowadzonych w roku poprzednim kontroli oraz ocenę przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
4)
w terminach określonych w odrębnych przepisach - projekty planów związanych z opracowaniem projektu ustawy budżetowej,
5)
na bieżąco:
a)
opinie i propozycje zmian obowiązujących przepisów oraz projekty aktów normatywnych dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu,
b)
informacje o dokonanych zmianach w planie finansowym Funduszu Pracy,
c)
inne opracowania, wnioski i propozycje dotyczące funkcjonowania organów zatrudnienia oraz rynku pracy.
§  4.
Do zadań wojewodów w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu należy:
1)
kontrola z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw pracy lub Prezesa, realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przez jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności w zakresie:
a)
wydawanych przez starostów decyzji w postępowaniu administracyjnym,
b)
przestrzegania przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy ustalonych standardów realizowanych zadań,
c)
poziomu kwalifikacji kadr wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
d)
przestrzegania jednolitego stosowania prawa,
2)
wspieranie regionalnych i lokalnych rynków pracy w celu ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, z uwzględnieniem rządowych programów dotyczących zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich,
3)
przedstawianie Prezesowi kwartalnych informacji o wynikach kontroli, o których mowa w pkt 1, oraz stwierdzonych naruszeniach przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.13.162

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadania wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Data aktu: 21/02/2000
Data ogłoszenia: 29/02/2000
Data wejścia w życie: 15/03/2000