Przepisy ogólne
Ustawa reguluje sprawy bezpieczeństwa morskiego w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, kwalifikacji i składu załogi statku, bezpiecznego uprawiania żeglugi morskiej oraz ratowania życia na morzu.
Ustawę stosuje się z zachowaniem postanowień umów międzynarodowych, o których mowa w art. 6, art. 18 ust. 1 pkt 1, art. 33 ust. 1 i art. 40, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi w trybie określonym odrębnymi przepisami.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Budowa statku, jego stałych urządzeń i wyposażenie
Jeżeli po przeprowadzeniu jednej z inspekcji, o których mowa w art. 8, zaszły istotne zmiany w kadłubie, urządzeniach lub wyposażeniu statku objętego inspekcją, statek nie może być użyty w żegludze morskiej bez poddania go ponownej inspekcji.
- jeżeli upłynęło 12 miesięcy od dnia dokonania ostatniej rozszerzonej inspekcji w porcie państwa-strony Memorandum Paryskiego. Liczba statków rocznie niepoddanych obowiązkowej rozszerzonej inspekcji nie może być większa niż 5 % liczby statków podlegających rozszerzonej inspekcji zawijających do polskich portów, obliczonej jako średnia arytmetyczna z trzech ostatnich lat kalendarzowych.
- przeprowadza ponowną inspekcję statku w uzgodnionym porcie.
- w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób funkcjonowania inspekcji państwa portu, tryb przeprowadzania inspekcji przez inspektora inspekcji państwa portu, wzór dokumentu identyfikacyjnego inspektora oraz wzory decyzji, o których mowa w art. 11c ust. 1, 3 i 4, w art. 11e ust. 1, 4 i 7 oraz w art. 11f ust. 1, uwzględniając:
- kierując się koniecznością realizacji zadań organów inspekcyjnych określonych w ustawie oraz Memorandum Paryskim, a także potrzebą podniesienia poziomu bezpieczeństwa morskiego, ochrony środowiska morskiego oraz warunków życia i pracy na statkach morskich.
(uchylony).
- kierując się koniecznością zapewnienia przestrzegania przepisów Konwencji SOLAS oraz przepisów prawa Unii Europejskiej w tym zakresie.
Kwalifikacje i skład załogi
Statek nie może być używany w żegludze morskiej, jeżeli nie jest obsadzony załogą o właściwych kwalifikacjach i wymaganym składzie.
- jeżeli są wymagane dla danego dokumentu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, stanowiska, o których mowa w art. 19 ust. 1, z wyjątkiem stanowiska kapitana i starszego mechanika, mogą zajmować przez czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy, na podstawie zezwolenia wydanego przez dyrektora urzędu morskiego, osoby nieposiadające odpowiedniego dyplomu lub świadectwa, pod warunkiem że osoby te posiadają wiedzę i umiejętności zapewniające właściwe wykonywanie obowiązków na tych stanowiskach; okres ten nie może być przedłużony.
Spełnienie wymagań w zakresie kwalifikacji członków załóg statków śródlądowych do uprawiania żeglugi na wodach morskich potwierdza właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego, po sprawdzeniu ich wiedzy i umiejętności, określonych przepisami, o których mowa w art. 25 pkt 1.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzeń:
mając na względzie postanowienia Konwencji STCW.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej informuje Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Komisję Europejską o przyjętych do polskiego porządku prawnego przepisach w zakresie spraw objętych niniejszym rozdziałem.
Bezpieczne uprawianie żeglugi
- uważa się za statki stanowiące potencjalne niebezpieczeństwo dla żeglugi lub zagrożenie dla bezpieczeństwa na morzu, bezpieczeństwa ludzi lub środowiska morskiego.
- kierując się koniecznością zapewnienia realizacji zadań w zakresie monitorowania i przekazywania informacji o statkach, określonych w ustawie, a także koniecznością zapewnienia infrastruktury niezbędnej do wykonywania tych zadań, w celu poprawy bezpieczeństwa i efektywności ruchu statków, skuteczności działań ratowniczych w razie wypadków lub w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych na morzu oraz działań w zakresie zapobiegania i wykrywania zanieczyszczeń powodowanych przez statki.
Zabrania się statkowi lub statkowi powietrznemu używania międzynarodowego sygnału wzywania pomocy określonego w załączniku IV do Konwencji o zapobieganiu zderzeniom, jak również używania sygnału, który mógłby być wzięty za międzynarodowy sygnał wzywania pomocy, z wyjątkiem sytuacji, gdy istnieje potrzeba wskazania, że statek lub statek powietrzny znajduje się w niebezpieczeństwie i wzywa pomocy.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, warunki bezpiecznego przewozu ładunków masowych statkami, kierując się obowiązującymi w tym zakresie standardami międzynarodowymi, z zastrzeżeniem art. 31.
W przypadku gdy armator nie jest przewoźnikiem, przepisy art. 35a i 35b stosuje się odpowiednio do przewoźnika.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
- uwzględniając postanowienia dyrektywy 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów Państw Członkowskich Wspólnoty lub z portów Państw Członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 2.07.1998 r., z późn. zm.).
Kapitan (bosman) portu może, na czas oznaczony, wprowadzić zakaz lub ograniczenie ruchu w porcie, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo w porcie. Wprowadzane zakazy lub ograniczenia ruchu w porcie podaje się do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w żegludze morskiej lub na danym terenie.
Dla statków śródlądowych uprawiających żeglugę na wodach morskich dodatkowe wymagania w zakresie bezpiecznego uprawiania żeglugi, dotyczące w szczególności środków ratunkowych, sprzętu sygnałowego i ochrony przeciwpożarowej, określa w aktach prawa miejscowego właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego.
Dane dotyczące monitorowania i informacji o ruchu statków chroni się przed nieuprawnionym dostępem lub ujawnieniem.
Ratowanie życia na morzu
Zapewnienie działań mających na celu poszukiwanie i ratowanie życia na morzu zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim, sporządzonej w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r. (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 184 i 185), zwanej dalej "Konwencją SAR", należy do organów administracji morskiej.
Służbą SAR kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej spośród kandydatów posiadających wyższe wykształcenie oraz wiedzę, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie z zakresu ratownictwa morskiego.
(uchylony).
Każdy, kto uzyska wiadomość o zagrożeniu życia ludzkiego na morzu, ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o tym jednostek Służby SAR lub organów administracji morskiej, jednostek Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej bądź jednostek Policji.
Kary pieniężne
Armator, który narusza przepisy w zakresie:
podlega karze pieniężnej o równowartości do 1.000.000 jednostek obliczeniowych, zwanych Specjalnym Prawem Ciągnienia (SDR), określanych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
Kto:
podlega karze pieniężnej do wysokości nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" dla celów emerytalnych i rentowych.
Kapitan, który:
podlega karze pieniężnej, o której mowa w art. 52.
Właściwość organów oraz tryb wymierzania i ściągania kar pieniężnych z tytułu naruszenia przepisów, o których mowa w art. 51-53, regulują przepisy ustawy, o której mowa w art. 26 ust. 1.
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
W ustawie z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1998 r. Nr 10, poz. 36) skreśla się rozdział 4 działu I tytułu I, art. 56, art. 57 § 2 i art. 222.
W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16, Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, z 1996 r. Nr 7, poz. 44, Nr 10, poz. 56 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 495, Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 146, poz. 961, Nr 162, poz. 1114 i 1126, z 1999 r. Nr 50, poz. 500 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 3 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
"1a. Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej mogą brać udział ponadto w zwalczaniu klęsk żywiołowych, nadzwyczajnych zagrożeń środowiska i likwidacji ich skutków oraz w akcjach poszukiwania i ratowania życia."
W ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z 1994 r. Nr 113, poz. 547 i z 1998 r. Nr 113, poz. 717) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. Nr 47, poz. 243) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Do czasu wydania przepisów wykonawczych, o których mowa w ustawie, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, zachowują moc dotychczasowe przepisy wydane na podstawie uchylanych przepisów ustawy, o której mowa w art. 55, o ile nie są sprzeczne z niniejszą ustawą.
Traci moc ustawa z dnia 31 stycznia 1935 r. o oznaczaniu wagi na ładunkach przewożonych na statkach (Dz. U. Nr 18, poz. 99).
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r., z wyjątkiem rozdziału 5, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.
I. OPŁATY ZA PRZEPROWADZENIE INSPEKCJI I WYSTAWIENIE DOKUMENTÓW BEZPIECZEŃSTWA ŻEGLUGI
1.1 Statki o pojemności brutto do 500 1.200 j.t.
1.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.600 j.t.
1.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.400 j.t.
1.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.200 j.t.
1.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 800 j.t.
2. Za certyfikat bezpieczeństwa statku towarowego:
2.1 Statki o pojemności brutto do 500 2.000 j.t.
2.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 3.000 j.t.
2.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 4.000 j.t.
2.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 5.000 j.t.
2.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 1.000 j.t.
3. Za wystawienie certyfikatu bezpieczeństwa oraz pozwolenia na eksploatacje jednostki szybkiej (łącznie):
3.1 Statki o pojemności brutto do 500 2.000 j.t.
3.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 2.700 j.t.
3.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 4.000 j.t.
3.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 5.300 j.t.
3.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 1.300 j.t.
4. Za certyfikat konstrukcji i wyposażenia oraz pozwolenie na eksploatacje jednostki dynamicznie unoszonej (łącznie):
4.1 Statki o pojemności brutto do 500 1.200 j.t.
4.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.600 j.t.
4.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.400 j.t.
4.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.200 j.t.
4.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 800 j.t.
5. Za certyfikat bezpieczeństwa radiowego statku towarowego
z wyposażeniem radiotelefonicznym dla statków o pojemności
brutto do 500 z wyposażeniem GMDSS 600 j.t.
6. Za certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego 500 j.t.
7. Za certyfikat zarządzania bezpieczeństwem lub za tymczasowy certyfikat zarządzania bezpieczeństwem:
7.1 Statki o pojemności brutto do 500 1.500 j.t.
7.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 2.000 j.t.
7.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.500 j.t.
7.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.500 j.t.
7.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 1.000 j.t.
8. Za dokument zgodności lub tymczasowy dokument zgodności 1.200 j.t.
9. Za wykazy wyposażenia do certyfikatu bezpieczeństwa lub
karty bezpieczeństwa 150 j.t.
10. Za certyfikat zwolnienia lub zwolnienia od wymagań przepisów krajowych opłata wynosi 50 % stawki opłaty podstawowej za dokument, którego zwolnienie dotyczy.
11. Za certyfikat bezpiecznej obsługi 500 j.t.
12. Za certyfikat zdolności do przewozu stałych ładunków masowych 1.000 j.t.
13. Za certyfikat zdolności dla statku przewożącego materiały
niebezpieczne 1.200 j.t.
14. Za kartę bezpieczeństwa, kartę bezpieczeństwa statku rybackiego i kartę bezpieczeństwa typu "Ł":
14.1 Statki o pojemności brutto do 20 lub do 15 m długości 100 j.t.
14.2 Statki o pojemności brutto powyżej 20 do 100 lub powyżej
15 m do 25 m długości 200 j.t.
14.3 Statki o pojemności brutto powyżej 100 do 300 400 j.t.
14.4 Statki o pojemności brutto powyżej 300 do 500 600 j.t.
14.5 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 1.000 j.t.
14.6 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 2.000 j.t.
14.7 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 3.000 j.t.
14.8 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 - za każde następne
20.000 dodatkowo 1.000 j.t.
14.9 Jeżeli parametry statku określone w pkt 14.1 i 14.2 wskazują na możliwość zastosowania dwóch stawek, stosuje się stawkę wg pojemności brutto
15. Za kartę bezpieczeństwa dla statku sportowego i rekreacyjnego:
15.1 Statki o długości do 6 m 50 j.t.
15.2 Statki o długości powyżej 6 m do 9 m 75 j.t.
15.3 Statki o długości powyżej 9 m do 12 m 100 j.t.
15.4 Statki o długości powyżej 12 m do 15 m 150 j.t.
15.5 Statki o długości powyżej 15 m do 24 m 300 j.t.
15.6 Statki o długości powyżej 24 m 500 j.t.
16. Zwyżki i zniżki opłat:
16.1 Za kartę bezpieczeństwa na jednorazową podróż pobiera się opłaty w wysokości 50 % opłat wymienionych w pkt 14.1-14.8 oraz 15.1-15.6.
16.2 Opłata za potwierdzenie ważności dokumentów bezpieczeństwa wynosi 50 % wartości stawki określonej do wydania dokumentu bezpieczeństwa, na którym dokonano potwierdzenia ważności.
16.3 Jeżeli właścicielem jednostki sportowej lub rekreacyjnej jest: emeryt, rencista, uczeń lub student, opłatę za wydanie dokumentu bezpieczeństwa obniża się o 50 %.
16.4 Opłaty określone w pkt 14.1-14.8 ulegają obniżeniu o:
- 50 % dla statku bez własnego napędu mechanicznego,
- 20 % dla statku bez własnego napędu mechanicznego wyposażonego w mechanizmy pomocnicze.
16.5 Za wystawienie dokumentu bezpieczeństwa dla statku morskiego po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej - opłata wynosi 110 % opłaty podstawowej dla danego dokumentu.
16.6 W przypadku gdy inspekcję pozytywną poprzedziła inspekcja negatywna, opłata za wystawienie dokumentu bezpieczeństwa wynosi 200 % opłaty podstawowej dla danego dokumentu.
16.7 W przypadku gdy inspekcja poprzedzająca wydanie lub potwierdzenie dokumentu bezpieczeństwa statku - z powodów niezależnych od urzędu morskiego - zostanie w całości lub w części dokonana poza godzinami pracy urzędu morskiego, opłata za wydanie dokumentu bezpieczeństwa wynosi 130 % opłaty podstawowej za dany dokument.
17. Inne opłaty:
17.1 Za ponowną inspekcję statku o obcej przynależności zatrzymanego przez organ inspekcyjny 4.000 j.t.
17.2 Za wymianę dokumentu bezpieczeństwa na wniosek
armatora bez konieczności przeprowadzania inspekcji 50 j.t.
17.3 Za wydanie duplikatu lub odpisu dokumentu bezpieczeństwa 50 j.t.
17.4 Za przywrócenie ważności dokumentu bezpieczeństwa (w szczególności po awarii, zmianach konstrukcyjnych, po unieważnieniu na skutek inspekcji negatywnej) pobiera się opłatę w wysokości 50 % opłaty podstawowej pobieranej przy wystawianiu tego dokumentu.
17.5 Za przedłużenie ważności dokumentu bezpieczeństwa na okres
do 1 miesiąca bez inspekcji - pobiera się za każdy dokument
opłatę w wysokości 50 j.t.
17.6 Za przedłużenie ważności dokumentu bezpieczeństwa na okres do 3 miesięcy - pobiera się opłatę w wysokości 30 % opłaty podstawowej.
17.7 Za wystawienie nowego dokumentu bezpieczeństwa na okres powyżej 3 miesięcy do 6 miesięcy - pobiera się opłatę w wysokości 50 % opłaty podstawowej.
17.8 Opłata za przeprowadzenie kontroli dla stacji atestacji: środków ratunkowych, urządzeń p.poż., urządzeń radiowych
17.8.1 Wydanie dokumentu uznania 1.350 j.t.
17.8.2 Potwierdzenie dokumentu uznania 650 j.t.
17.8.3 Rozszerzenie działalności, za każdą dodatkową usługę atestacji 550 j.t.
17.9 Wynagrodzenie dla zespołu kontrolującego stacje atestacji:
17.9.1 Przewodniczący zespołu kontrolującego 300 j.t.
17.9.2 Członek zespołu kontrolującego 250 j.t.
17.10 Opłaty za zatwierdzenie planu ochrony pożarowej statków morskich oraz rozkładów alarmowych statków pasażerskich
17.10.1 Statki o pojemności brutto do 500 200 j.t.
17.10.2 Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000 400 j.t.
17.10.3 Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000 800 j.t.
17.10.4 Statki o pojemności brutto powyżej 10.000 do 30.000 1.200 j.t.
17.10.5 Statki o pojemności brutto powyżej 30.000 opłata jak
w pkt 17.10.4 i dodatkowo za każde następne 20.000 400 j.t.
17.11 Za zatwierdzenie planu rozmieszczenia środków ratunkowych pobiera się 50 % opłaty podstawowej jak za zatwierdzenie planu obrony pożarowej według stawek określonych w pkt. 17.10.1-17.10.5
17.12 Opłata za uznanie instytucji klasyfikacyjnej
Za przeprowadzenie:
17.12.1 Audytu wstępnego 50.000 j.t.
17.12.2 Audytu odnowieniowego 40.000 j.t.
17.12.3 Audytu okresowego 20.000 j.t.
17.12.4 Audytu dodatkowego 20.000 j.t.
17.12.5 Za wydanie dokumentu świadectwa uznania instytucji
klasyfikacyjnej 500 j.t.
17.13 Za wydanie zaświadczenia o przedłużeniu ważności tratw
lub zwalniaków hydrostatycznych (bez względu na ilość
środków ratunkowych) 300 j.t.
17.14 Za zatwierdzenie dokumentu, planu, poradnika nieujętego
w niniejszym cenniku pobiera się opłatę w wysokości 300 j.t.
17.15 Koszty przejazdów oraz pobytu inspektorów/audytorów poza miastami - siedzibami urzędów morskich, związane z przeprowadzaniem inspekcji lub audytu ponosi zleceniodawca. W przypadku gdy opłata netto wynosi poniżej 10 j.t., odstępuje się od jej pobrania.
17.16 Za świadectwo wolnej burty 350 j.t.
Opłata za wydanie świadectwa wolnej burty nie obejmuje opłaty za przeprowadzenie przeglądu
17.17 Za zatwierdzenie instrukcji bezpiecznej obsługi
przeładunku materiałów niebezpiecznych 400 j.t.
17.18 Za wydanie jednorazowego zwolnienia statku z asysty
holowniczej - dotyczy jednorazowych manewrów
(za każde: wejście, wyjście, przeholowanie) 250 j.t.
17.19 Za wydanie zezwolenia na manewrowanie w porcie statkiem
ze zmniejszoną ilością holowników lub bez asysty
holowniczej (zezwolenie jest wydawane na okres 12 miesięcy) 4.000 j.t.
17.20 Za wydanie zezwolenia jednorazowego na manewrowanie
w porcie statkiem ze zmniejszoną ilością holowników
lub bez asysty holowniczej (dotyczy wszystkich rodzajów
manewrów) - w czasie jednej wizyty w porcie 600 j.t.
17.21 Za wydanie zezwolenia dla kapitana statku morskiego żeglugi
międzynarodowej na manewrowanie statkiem bez pilota,
na obszarze określonego w zezwoleniu portu lub jego rejonie 250 j.t.
17.22 Za wydanie zezwolenia dla kapitana statku morskiego
żeglugi krajowej na manewrowanie statkiem na wodach morskich
bez pilota 150 j.t.
17.23 Za wydanie zezwolenia dla kapitana statku na jednorazowe
manewrowanie statkiem bez pilota 400 j.t.
17.24 Za wydanie zezwolenia dla kapitana statku żeglugi
śródlądowej na samodzielne pilotowanie dowodzonego
przez siebie statku na obszarze, określonego w zezwoleniu,
portu lub jego rejonie 150 j.t.
17.25 Za każdorazowe określenie warunków przeładunku
materiałów niebezpiecznych w miejscach, dla których
nie zatwierdzono instrukcji, o której mowa w pkt 17.17 100 j.t.
17.26 Za wydanie zezwolenia i określenie warunków
wprowadzania/wyprowadzania do/z portu statków
ponadgabarytowych 200 j.t.
17.27 Za wydanie zezwolenia i określenie warunków żeglugi
na obszarze portu dla trudnych w manewrowaniu zespołów
holowniczych, w których skład wchodzą doki pływające,
duże pontony o długości powyżej 50 m, wraki 150 j.t.
17.28 Za wydanie zezwolenia i określenie warunków na przeładunek,
bunkrowanie na redzie 50 j.t.
17.29 Za zalegalizowanie dziennika okrętowego lub innego
dokumentu (książki) podlegającego legalizacji 10 j.t.
17.30 Za certyfikat uznania wyposażenia statku za równoważne 500 j.t.
18. Objaśnienia uzupełniające:
18.1 Dla statków z nieudokumentowaną pojemnością brutto opłaty nalicza się według wzoru:
V = 0,25 x L x B x H,
gdzie: B - szerokość maksymalna, H - wysokość boczna, L - długość całkowita. Uwaga: dla doków pływających H oznacza wysokość boczną łącznie z basztami.
18.2 Opłata za wystawienie lub potwierdzenie każdego dokumentu bezpieczeństwa zawiera opłatę za przeprowadzenie odpowiedniej inspekcji i sporządzenie dokumentu.
18.3 Opłaty za wystawienie, potwierdzenie, przedłużanie czy przywrócenie ważności wszystkich dokumentów bezpieczeństwa statku ponosi armator lub właściciel statku.
18.4 Wszystkie procenty wymienione w tekście należy liczyć od opłat podstawowych.
18.5 Ilekroć opłaty przewidziane taryfą są uzależnione od długości, należy przez to rozumieć długość całkowitą statku.
II. OPŁATY ZA WYSTAWIANIE DOKUMENTÓW KWALIFIKACYJNYCH I ŻEGLARSKICH
1. Opłaty za dyplomy oficerskie i świadectwa marynarskie oraz ich duplikaty:
1.1 Dyplom oficera statków morskich w żegludze międzynarodowej 50 j.t.
1.2 Dyplom oficera statków morskich w żegludze krajowej 30 j.t.
1.3 Potwierdzenie dyplomu 20 j.t.
1.4 Dyplom pilota morskiego 50 j.t.
1.5 Świadectwo marynarza 30 j.t.
1.6 Świadectwo potwierdzenia kwalifikacji zagranicznego
dyplomu (świadectwa) 50 j.t.
1.7 Świadectwo przeszkolenia dodatkowego i specjalistycznego 20 j.t.
1.8 Przy wydaniu pierwszego duplikatu dokumentu kwalifikacyjnego opłatę podwyższa się o 50 % opłaty podstawowej za ten dokument. Przy wydawaniu kolejnego duplikatu opłatę podwyższa się o 100 %.
2. Zezwolenie na zajmowanie stanowiska:
2.1 Zezwolenie na zajmowanie stanowiska oficerskiego (art. VIII Konwencji STCW)
40 j.t.
2.2 Zezwolenie na zajmowanie stanowiska marynarskiego 20 j.t.
2.3 Zezwolenie na pełnienie czynności pilotowych w pilotażu pełnomorskim 30 j.t.
2.4 Karta identyfikacyjna pilota pełnomorskiego 40 j.t.
2.5 Uprawnienia tonażowe dla pilota morskiego 50 j.t.
2.6 Zezwolenie na pełnienie czynności pilotowych dla kapitana
żeglugi śródlądowej na statkach żeglugi śródlądowej obcych
bander na wodach administrowanych przez urząd morski 200 j.t.
2.7 Zezwolenie na zajmowanie stanowiska II i starszego mechanika
na statku z napędem turbiną gazową lub parową 30 j.t.
2.8 Zezwolenie na zajmowanie stanowisk oficerskich na zbiornikowcach 30 j.t.
3. Książeczki:
3.1 (uchylony)
3.2 (uchylony)
3.3 (uchylony)
4. Inne dokumenty:
4.1 Za potwierdzenie autentyczności dokumentu 5 j.t.
4.2 Za wydanie innego dokumentu niż wymienione wyżej
lub wyciągu pływania, sporządzonych dla innych celów
niż potrzeby urzędu 5 j.t.
4.3 Za prolongatę ważności dokumentów pobiera się 50 % normalnej opłaty.
4.4 Za wydanie certyfikatu uznania ośrodka szkoleniowego 150 j.t.
4.5 Za wydanie załącznika do certyfikatu uznania ośrodka
szkoleniowego o rozszerzeniu działalności o dodatkowe kursy 100 j.t.
III. OPŁATY ZA EGZAMIN I ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
1. Opłata za egzamin w żegludze międzynarodowej:
1.1 Na poziom pomocniczy 100 j.t.
1.2 Na poziom operacyjny 300 j.t.
1.3 Na poziom zarządzania 250 j.t.
1.4 Na poziom operacyjny w żegludze przybrzeżnej 200 j.t.
1.5 Na poziom zarządzania w żegludze przybrzeżnej 200 j.t.
2. Opłata za egzamin w żegludze krajowej:
2.1 Na stopnie marynarskie 100 j.t.
2.2 Na stopnie oficerskie 150 j.t.
3. Opłata za egzamin na statki rybackie:
3.1 Na stopnie marynarskie 100 j.t.
3.2 Na stopnie oficerskie 150 j.t.
4. Opłata za egzamin dodatkowy:
4.1 Na stopień kapitana statku o pojemności brutto 3.000 i powyżej 200 j.t.
4.2 Na stopień starszego mechanika okrętowego na statkach o mocy maszyn
3.000 kW i powyżej 200 j.t.
4.3 Na stopień elektroautomatyka 150 j.t.
4.4 Na stopień oficera mechanika statków o mocy
maszyn poniżej 750 kW 100 j.t.
4.5 Na stopień kucharza okrętowego 100 j.t.
4.6 Na stopień starszego marynarza 100 j.t.
4.7 Z zakresu obsługi siłowni z napędem innym niż tłokowy silnik spalinowy
(turbiny) 100 j.t.
4.8 Z zakresu obsługi silników spalinowych do 200 kW 50 j.t.
4.9 Z zakresu obsługi narzędzi połowowych 50 j.t.
4.10 Na potwierdzenie dyplomu 75 j.t.
4.11 Na świadectwo ratownika 75 j.t.
4.12 Na świadectwa specjalistyczne i dodatkowe 9 j.t.
5. Opłata za egzamin na uprawnienia w pilotażu:
5.1 Pilota 150 j.t.
5.2 Dla kapitana statku do manewrowania statkiem bez pilota na obszarze
określonego w uprawnieniu portu morskiego lub w jego rejonie 75 j.t.
5.3 Egzamin sprawdzający kwalifikacje samodzielnego pilotowania określonego
statku na wyznaczonym akwenie 75 j.t.
5.4 Egzamin sprawdzający dla kapitana statku posiadającego
zezwolenie na manewrowanie statkiem bez pilota
(co 5 lat od daty otrzymania pierwszego zezwolenia) 75 j.t.
6. (uchylony)
7. Za egzamin poprawkowy pobiera się opłatę w wysokości 50 % opłat określonych niniejsza taryfą:
8. Za wydanie duplikatu zaświadczenia 10 j.t.
9. Opłaty za czynności związane z uznaniem wyższych szkół morskich w zakresie objętym postanowieniami Konwencji STCW oraz uznaniem ośrodka szkoleniowego:
9.1 Opłata za kontrolę wyższej szkoły morskiej w zakresie objętym
postanowieniami Konwencji STCW lub kontrolę ośrodka szkoleniowego
na certyfikat uznania 1.350 j.t.
9.2 Opłata za kontrolę ośrodka na rozszerzenie działalności 800 j.t.
9.3 Opłata za kontrolę ośrodka lub wyższej szkoły morskiej
na potwierdzenie certyfikatu uznania 800 j.t.
10. Wynagrodzenie zespołu kontrolującego:
10.1. Przewodniczący zespołu kontrolującego 300 j.t.
10.2. Członek zespołu kontrolującego 250 j.t.
11. Wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej za uczestnictwo w egzaminie (od osoby egzaminowanej):
11.1 Przewodniczący komisji egzaminacyjnej 13 j.t.
11.2 Wiceprzewodniczący komisji egzaminacyjnej 10 j.t.
11.3 Sekretarz komisji egzaminacyjnej 8 j.t.
11.4 Egzaminator za przeprowadzenie egzaminu 9 j.t.
12. Obsługa administracyjna egzaminu 5 j.t.
13. Za wynajęcie symulatora dla celów egzaminowania Do 400 j.t./h
IV. JEDNOSTKA TARYFOWA
Wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.
1) dyrektywy 94/57/WE z dnia 22 listopada 1994 r. w sprawie wspólnych przepisów i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odnośnych działań Administracji Morskiej (Dz. Urz. WE L 319 z 12.12.1994 r., z późn. zm.),
2) dyrektywy 95/21/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. dotyczącej przestrzegania, w odniesieniu do żeglugi morskiej korzystającej ze wspólnotowych portów oraz żeglugi morskiej po wodach znajdujących się pod jurysdykcją państw członkowskich, międzynarodowych norm bezpieczeństwa statków i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz pokładowych warunków życia i pracy (kontrola państwa portu) (Dz. Urz. WE L 157 z 07.07.1995 r., z późn. zm.),
3) dyrektywy 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. L 320 z 30.12.95 r., z późn. zm.),
4) dyrektywy 96/98/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie wyposażenia statków (Dz. Urz. WE L 46 z 17.02.1997 r., z późn. zm.),
5) dyrektywy 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 metrów i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998 r., z późn. zm.),
6) dyrektywy 98/18/WE z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. WE L 144 z 15.05.1998 r., z późn. zm.),
7) dyrektywy 98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 02.07.1998 r., z późn. zm.),
8) dyrektywy 1999/35/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie systemu obowiązkowych przeglądów dla bezpiecznej, regularnej żeglugi promów typu ro-ro i szybkich statków pasażerskich (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999 r., z późn. zm.),
9) dyrektywy 2001/25/WE z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. WE L 136 z 18.05.2001 r., z późn. zm.),
10) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002 r.).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2006.99.693 t.j. |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Bezpieczeństwo morskie. |
Data aktu: | 09/11/2000 |
Data ogłoszenia: | 13/06/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2002, 01/01/2001 |