Statut Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy. Porto Carras.1993.06.08.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 21 lipca 1999 r.
w sprawie przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy. *

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z postanowieniem art. III lit. a znowelizowanego Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy, przyjętego w Porto Carras dnia 8 czerwca 1993 r., została złożona dnia 17 sierpnia 1998 r. Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy deklaracja o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy.

Teksty uchwał nr 247 (1993), 248 (1993) i (93) 22 wprowadzających zmiany do statutu oraz teksty znowelizowanego Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy w językach: polskim, angielskim i francuskim ogłasza się w załączniku do niniejszego oświadczenia rządowego.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że członkami powyższego Funduszu są następujące państwa, które złożyły deklaracje przystąpienia w niżej podanych datach:

Belgia 16 kwietnia 1956 r.

Bułgaria 28 maja 1994 r.

Chorwacja 24 czerwca 1997 r.

Cypr 18 października 1962 r.

Republika Czeska 12 lutego 1999 r.

Dania 1 kwietnia 1978 r.

Estonia 1 kwietnia 1998 r.

Finlandia 13 maja 1991 r.

Francja 16 kwietnia 1956 r.

Grecja 16 kwietnia 1956 r.

Hiszpania 1 stycznia 1978 r.

Islandia 16 kwietnia 1956 r.

Liechtenstein 1 stycznia 1976 r.

Litwa 8 stycznia 1996 r.

Luksemburg 16 kwietnia 1956 r.

Łotwa 14 września 1998 r.

Była Jugosłowiańska

Republika Macedonii 15 grudnia 1997 r.

Malta 1 marca 1973 r.

Republika Mołdowa 4 maja 1998 r.

Niderlandy 1 stycznia 1978 r.

Niemcy 16 kwietnia 1956 r.

Norwegia 1 stycznia 1978 r.

Polska 17 sierpnia 1998 r.

Portugalia 1 sierpnia 1976 r.

Rumunia 5 marca 1996 r.

San Marino 27 kwietnia 1989 r.

Słowacja 22 grudnia 1998 r.

Słowenia 1 lutego 1994 r.

Stolica Apostolska 4 września 1973 r.

Szwajcaria 1 stycznia 1974 r.

Szwecja 1 lipca 1977 r.

Turcja 16 kwietnia 1956 r.

Węgry 10 marca 1998 r.

Włochy 16 kwietnia 1956 r.

Informacje o państwach, które w terminie późniejszym staną się członkami Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy, można uzyskać w Departamencie Traktatowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

ZAŁĄCZNIK

Przekład

UCHWAŁA 247 (1993)

o przyjęciu znowelizowanego Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy

Porto Carras (Grecja), 8 czerwca 1993 r.

Fonds/CD PV 129 (1993)

Organ Zarządzający,

stwierdzając z ogromnym zadowoleniem, że praca grupy roboczej złożonej z członków Organu Zarządzającego i Rady Administracyjnej doprowadziła do sformułowania propozycji nowelizacji Statutu Funduszu;

przekonany, że przyjęcie tych nowych struktur zwiększy sprawność działania Funduszu, szczególnie z uwagi na perspektywę przystąpienia do Funduszu nowych członków;

uwzględniając artykuł IX ust. 1 lit. h. statutu;

zważywszy, że Statut Funduszu został przyjęty w formie umowy stron uchwałą (56) 9 Komitetu Ministrów Rady Europy;

stwierdzając, że propozycje zmierzające do określenia celu Funduszu uwzględniające jego nowe dziedziny działania zostały przedstawione Komitetowi Ministrów,

POSTANAWIA

1. przyjąć znowelizowany Statut Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy załączony do niniejszej uchwały, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet Ministrów artykułu II;

2. zwrócić się do Sekretariatu o informowanie o wszelkich decyzjach podejmowanych przez Komitet Ministrów Rady Europy dotyczących artykułu II;

3. że zmieniony w ten sposób statut wejdzie w życie z chwilą otrzymania przez Sekretarza Generalnego Rady Europy od wszystkich członków potwierdzenia, że zostały spełnione wymagania ich prawa wewnętrznego warunkujące takie wejście w życie.

UCHWAŁA 248 (1993)

o wprowadzeniu w życie znowelizowanego Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy

Porto Carras (Grecja), 8 czerwca 1993 r.

Fonds/CD PV 129 (1993)

Organ Zarządzający,

zważywszy, że swą uchwałą 247 (1993) zmienił Statut Funduszu Rozwoju Społecznego;

pragnąc wyznaczyć dzień wejścia w życie znowelizowanego statutu,

POSTANAWIA

1. że znowelizowany statut wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1994 r.;

2. polecić organom Funduszu i Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy zastosowanie wszystkich środków niezbędnych do wprowadzenia w życie znowelizowanego statutu.

UCHWAŁA (93) 22

dotycząca zmiany artykułu II Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy

(przyjęta przez Komitet Ministrów dnia 16 czerwca 1993 r. podczas 496 posiedzenia zastępców ministrów)

Komitet Ministrów w składzie ograniczonym do przedstawicieli państw Rady Europy będących członkami Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy (Fundusz Przesiedleńczy)1;

zważywszy, że Statut Funduszu Przesiedleńczego Rady Europy dla Uchodźców oraz Przeludnienia w Europie został przyjęty w formie Częściowego porozumienia uchwałą Komitetu Ministrów (56) 9 z dnia 16 kwietnia 1956 r.;

uwzględniając postanowienia artykułu IX ust. 1 lit. h tego statutu, stanowiące, że Organ Zarządzający, reprezentujący członków Funduszu, jest jedynym podmiotem uprawnionym do nowelizowania tego statutu, przy czym nie może on zmieniać określonych w jego treści celów;

zważywszy, że Organ Zarządzający uchwałą 247 (1993) postanowił przyjąć znowelizowany Statut Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komitet Ministrów artykułu II,

POSTANAWIA

przyjąć załączony do niniejszej uchwały artykuł II znowelizowanego Statutu Funduszu Rozwoju Społecznego1.

_________________

1 Państwa te to: Belgia, Cypr, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Liechtenstein, Luksemburg, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, San Marino, Szwajcaria, Szwecja, Turcja i Włochy.

* W wersji znowelizowanej w statucie poniżej.

STATUT FUNDUSZU ROZWOJU SPOŁECZNEGO RADY EUROPY

Artykuł  I

Utworzenie Funduszu

Tworzy się Fundusz Rozwoju Społecznego Rady Europy (zwany dalej "Funduszem").

Fundusz jest związany z Radą Europy; zarządza się nim pod jej najwyższym zwierzchnictwem.

Artykuł  II1

Cel

a. Głównym celem Funduszu jest udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów społecznych, jakie występują lub mogą występować w krajach europejskich w związku z obecnością uchodźców, przesiedleńców lub emigrantów, wskutek przemieszczania się uchodźców lub innego wymuszonego przemieszczania się ludności oraz wskutek obecności ofiar klęsk naturalnych lub ekologicznych.

Projekty inwestycyjne, do których finansowania przyczynia się Fundusz, mogą mieć na celu udzielenie takim ludziom pomocy w kraju, w którym się znaleźli, lub umożliwienie im powrotu do kraju pochodzenia, w razie spełnienia warunków powrotu, albo, jeśli ma to zastosowanie, umożliwienie im osiedlenia się w innym kraju goszczącym. Projekty te wymagają zatwierdzenia przez Członka Funduszu.

b. Fundusz może się także przyczyniać do realizacji projektów inwestycyjnych zatwierdzonych przez Członka Funduszu, umożliwiających tworzenie miejsc pracy w upośledzonych regionach, stwarzanie możliwości uzyskania mieszkań przez grupy o niskich dochodach lub tworzenie infrastruktury społecznej.

Artykuł  III

Członkostwo Funduszu

a. Każde państwo członkowskie Rady Europy może zostać członkiem Funduszu, składając deklarację do Sekretarza Generalnego. W treści deklaracji rząd danego państwa członkowskiego przyjmuje niniejszy statut oraz dokonuje subskrypcji świadectw uczestnictwa w liczbie wyznaczonej w porozumieniu z Zarządem, zgodnie z postanowieniami artykułu IX ust. 3 pkt 1 lit. a statutu.

b. Państwo europejskie nie będące członkiem Rady Europy może:

i. zostać dopuszczone do członkostwa w Funduszu na szczególnych warunkach sformułowanych dla konkretnego przypadku przez Fundusz, zgodnie z treścią artykułu IX ust. 3 pkt 1 lit. b. Państwo, w stosunku do którego podjęto taką decyzję o przyjęciu, może zostać członkiem Funduszu, składając u Sekretarza Generalnego Rady Europy dokument stwierdzający, że państwo to przyjmuje niniejszy statut, dokonuje subskrypcji świadectw uczestnictwa w liczbie wyznaczonej w porozumieniu z Zarządem, że zastosowało środki potrzebne do umożliwienia mu wypełniania wszystkich zobowiązań wynikających z treści statutu, oraz że spełniło wszystkie warunki przyjęcia postawione przez Zarząd; albo

ii. zawrzeć z Funduszem umowę o stowarzyszeniu, na szczególnych warunkach sformułowanych dla konkretnego przypadku przez Fundusz.

c. Na warunkach postawionych przez Zarząd także instytucje międzynarodowe o ukierunkowaniu europejskim mogą się stać członkami Funduszu lub zawrzeć z nim umowę o stowarzyszeniu.

d. Każde państwo, które zostaje członkiem Funduszu, potwierdza, w swym oświadczeniu lub dokumencie przyjęcia niniejszego statutu, swój zamiar:

i. możliwie najszybszego przystąpienia do Trzeciego protokołu do Generalnej umowy o przywilejach i immunitetach Rady Europy;

ii. do czasu takiego przystąpienia, stosowania rozwiązań prawnych wynikających z treści tego protokołu w odniesieniu do mienia, majątku i działalności Funduszu, a także zamiar przyznania organom i personelowi Funduszu statusu prawnego wynikającego z treści protokołu.

Artykuł  IV

Obowiązki Członków

1.
Świadectwa uczestnictwa

Fundusz emituje, celem dokonywania subskrypcji przez swych członków, świadectwa uczestnictwa wyrażone w europejskich jednostkach walutowych (ECU). Wartość nominalna każdego świadectwa wynosi 1000 ECU. Członkowie opłacają swą subskrypcję w ECU.

2.
Przydział i opłacanie świadectw uczestnictwa

a. W tabeli załączonej do niniejszego statutu przedstawiono procentowe przydziały świadectw uczestnictwa oferowane celem zapisania się na nie przez każdego z członków Funduszu.

b. Liczbę świadectw uczestnictwa przeznaczonych dla nowych członków Funduszu określa się w porozumieniu z Zarządem Funduszu, zgodnie z treścią artykułu IX ust. 3 pkt 1 lit. a i b niniejszego statutu.

c. Minimalny procent objętych subskrypcją świadectw uczestnictwa, które należy opłacić, a także terminy odpowiednich płatności, wyznacza Zarząd.

d. W przypadku podwyższenia kapitału Funduszu Zarząd określa, na jednolitych warunkach mających zastosowanie do wszystkich członków, procent kapitału przypadający do opłacenia oraz terminy odpowiednich płatności.

3.
Ograniczenie odpowiedzialności

Żaden z członków nie ponosi wobec stron trzecich odpowiedzialności za jakiekolwiek zobowiązania Funduszu.

Artykuł  V

Zaciąganie pożyczek i wpłaty

Mając na uwadze zgodność przeznaczenia środków z celem Funduszu, Fundusz może zaciągać pożyczki. Fundusz może także przeprowadzać wszelkie inne transakcje finansowe przyczyniające się do osiągania jego celu, na warunkach określonych przez Radę Administracyjną.

Fundusz może przyjmować wpłaty przeznaczone na określone cele zgodne z celami Funduszu.

Artykuł  VI

Inwestycje

Płynne aktywa, kapitał i rezerwy Funduszu mogą być inwestowane na warunkach, które określi Rada Administracyjna, z zachowaniem zasad rozsądnego zarządzania finansowego.

Artykuł  VII

Środki działania Funduszu

1.
Pożyczki

Udzielane przez Fundusz pożyczki przybierają jedną z następujących form:

a. pożyczki dla Członków Funduszu;

b. pożyczki gwarantowane przez Członka Funduszu, udzielane jakiejkolwiek osobie prawnej zatwierdzonej przez tego Członka;

c. pożyczki udzielane jakiejkolwiek osobie prawnej zatwierdzonej przez Członka Funduszu, jeśli Rada Administracyjna jest przekonana, że wnioskowana pożyczka jest zabezpieczona odpowiednimi gwarancjami.

2.
Gwarancje

Na warunkach określanych w każdym konkretnym przypadku przez Radę Administracyjną Fundusz może udzielać gwarancji instytucjom finansowym zatwierdzonym przez Członka, w związku z pożyczkami pomagającymi w osiąganiu celów określonych w postanowieniu artykułu II.

3.
Rachunek powierniczy

Fundusz może otworzyć i prowadzić rachunki powiernicze w celu przyjmowania na nie dobrowolnych wpłat od swych Członków, od Funduszu oraz od Rady Europy.

4.
Obniżenie odsetek

Pożyczki mogą być udzielane z odstąpieniem od pobierania odsetek lub obniżeniem ich wysokości.

Część zysków osiąganych przez Fundusz oraz dobrowolnych wpłat Członków można przeznaczać na dotowanie stopy procentowej pewnych pożyczek, na warunkach określonych przez Radę Administracyjną.

5.
Warunki udzielania pożyczek. Informacje udzielane przez pożyczkobiorców

Rada Administracyjna określa ogólne warunki udzielania pożyczek oraz wskazuje, jakie informacje pożyczkobiorca powinien dołączyć do swego wniosku o udzielenie pożyczki.

6.
Niewywiązywanie się z warunków umowy pożyczki

Jeśli pożyczkobiorca lub - w przypadku niewywiązywania się przez pożyczkobiorcę z warunków umowy pożyczki - gwarant nie dokonuje wpłat należnych w związku z pożyczką lub gwarancją, zawiesza się transakcje Funduszu na rzecz Członka lub osoby prawnej określonej w postanowieniu ust. 1.

Artykuł  VIII

Organizacja, zarządzanie i nadzór nad Funduszem

Organizację, zarządzanie i nadzór nad Funduszem wykonują:

- Zarząd,

- Rada Administracyjna,

- Dyrektor,

- Komitet Nadzoru,

zgodnie z przepisami poniższych artykułów.

Artykuł  IX

Zarząd

1.
Zarząd składa się z przewodniczącego oraz z przedstawicieli Członków, przy czym każdy Członek wyznacza jednego przedstawiciela. Każdy z Członków może wyznaczyć zastępcę. Sekretarz Generalny Rady Europy może uczestniczyć w zebraniach Zarządu osobiście lub za pośrednictwem swego przedstawiciela.
2.
Zarząd jest najwyższym organem Funduszu; w odniesieniu do Funduszu przysługują mu wszystkie uprawnienia poza prawem do zmiany celów Funduszu określonych w postanowieniu artykułu II niniejszego statutu.
3.
1. Zarząd:

a. określa warunki, na których państwa członkowskie Rady Europy stają się Członkami Funduszu;

b. dopuszcza państwa europejskie nie będące członkami Rady Europy i instytucje międzynarodowe o europejskim nastawieniu do członkostwa w Funduszu oraz określa warunki takiego dopuszczenia i liczbę świadectw uczestnictwa, których subskrypcji powinni dokonać tacy Członkowie;

c. modyfikuje podział części kapitału wśród Członków, wskazanych w tabeli załączonej do niniejszego statutu;

d. podwyższa lub obniża kapitał zakładowy oraz wyznacza proporcję objętych subskrypcją udziałów, które powinny zostać zapłacone, a także terminy takich płatności;

e. czuwa nad zgodnością z celami określonymi w postanowieniach statutu;

zatwierdza roczne sprawozdanie, rachunki i inne sprawozdania finansowe Funduszu;

formułuje ogólne wytyczne dotyczące działalności tej instytucji;

f. zawiesza lub kończy działalność Funduszu oraz w razie jego likwidacji dzieli jego aktywa;

g. zawiesza w prawach Członka;

h. zmienia niniejszy statut, z tym że nie może wprowadzić żadnej zmiany w zakresie celów;

i. określa interpretację niniejszego statutu, a także rozstrzyga sprawy odwołań od decyzji dotyczących interpretacji lub stosowania statutu;

j. upoważnia do zawierania ogólnych umów o współpracę z innymi organizacjami międzynarodowymi;

k. wybiera przewodniczącego Zarządu i przewodniczącego Rady Administracyjnej;

l. powołuje dyrektora oraz, w razie potrzeby, na wniosek dyrektora jednego lub większą liczbę wicedyrektorów, z których jeden zastępuje dyrektora w razie jego nieobecności, a także odwołuje takie osoby i przyjmuje ich rezygnacje;

m. powołuje członków Komitetu Nadzoru;

n. wyznacza zewnętrznego biegłego rewidenta i określa zakres jego zadań;

o. ustanawia swój regulamin;

p. wykonuje inne uprawnienia wskazane wyraźnie w postanowieniach niniejszego statutu jako uprawnienia Zarządu.

2. Zarząd podejmuje decyzje wskazane w postanowieniach lit. d i f na wniosek Rady Administracyjnej, natomiast wskazane w postanowieniach lit. c, m i n - po wysłuchaniu Rady Administracyjnej. Rada Administracyjna wydaje opinię w sprawach wszystkich innych decyzji mających skutki finansowe.

3. Wszystkie uprawnienia inne niż wskazane w postanowieniach ust. 3 pkt 1 przekazuje się Radzie Administracyjnej.

Uprawnienia przekazane Radzie Administracyjnej mocą niniejszego statutu mogą zostać przejęte tylko w wyjątkowej sytuacji oraz na określony czas.

4. Zarząd odbywa zebrania raz w roku. Zarząd może w razie potrzeby odbywać dodatkowe zebrania.

5. Zarząd może w razie potrzeby zapraszać przedstawicieli organizacji międzynarodowych lub wszelkie inne zainteresowane osoby do uczestniczenia w jego pracy, bez prawa głosu.

4.
a. Decyzje podejmowane na zebraniu Zarządu wymagają, pod rygorem nieważności, kworum składającego się z dwóch trzecich przedstawicieli Członków.

Decyzje podejmowane są w głosowaniu. Przy obliczaniu większości bierze się pod uwagę tylko głosy "za" i "przeciw".

b. Decyzje mogą być też podejmowane między zebraniami, w formie pisemnej.

c. Każdemu z Członków Funduszu przysługuje jeden głos za jedno posiadane przez niego świadectwo uczestnictwa.

d. Członek, który nie wpłacił w terminie przypadającej na niego części kapitału, nie może do chwili dokonania takiej wpłaty korzystać z prawa głosu w zakresie sumy należnej, lecz nie wpłaconej.

e. Decyzje podejmowane są większością głosów Członków głosujących "za" lub "przeciw", posiadających dwie trzecie oddanych głosów.

f. Kwalifikowana większość trzech czwartych członków głosujących "za" lub "przeciw", posiadających dwie trzecie oddanych głosów, jest wymagana w przypadku:

- decyzji wskazanej w postanowieniu ust. 3 pkt 3 niniejszego artykułu;

- zmian w zakresie tabeli przydziału załączonej do niniejszego statutu, nie wynikających z przyjęcia nowych członków, wprowadzanych zgodnie z treścią ust. 3 pkt 1 lit. c.

g. Decyzje wskazane w postanowieniach ust. 3 pkt 1 lit. f i h wymagają jednomyślności Członków głosujących.

5.
a. Pracami Zarządu kieruje przewodniczący wybrany przez Zarząd na trzyletnią kadencję. Przewodniczącego, którego kadencja upływa, można wybrać ponownie na dalszą trzyletnią kadencję. Każdy z Członków Funduszu może zgłosić kandydaturę.

Przewodniczący odpowiada za utrzymywanie politycznych stosunków z przedstawicielami państw, Rady Europy i innych organizacji międzynarodowych, w ścisłej współpracy z dyrektorem.

Przewodniczący regularnie informuje Komitet Ministrów i Zgromadzenie Parlamentarne o działalności Funduszu; między innymi wysyła sprawozdanie dyrektora do Komitetu Ministrów oraz utrzymuje wszystkie inne, niezbędne kontakty z Radą Europy.

Artykuł  X

Rada Administracyjna

1.
Radzie Administracyjnej powierza się uprawnienia przekazane przez Zarząd zgodnie z postanowieniami artykułu IX.
2.
a. Rada Administracyjna składa się z przewodniczącego powoływanego przez Zarząd na trzyletnią kadencję, którą można przedłużyć o kolejne trzy lata, oraz z przedstawicieli Członków, przy czym każdy Członek wyznacza jednego przedstawiciela. Każdy z Członków może wyznaczyć zastępcę. Sekretarz Generalny Rady Europy może uczestniczyć w zebraniach Zarządu, osobiście lub za pośrednictwem swego przedstawiciela.

b. Posiedzenia Rady Administracyjnej zwołuje jej przewodniczący albo zwołuje się je na wniosek pięciu Członków Rady, co najmniej cztery razy w roku.

c. Rada Administracyjna może w razie potrzeby zapraszać przedstawicieli organizacji międzynarodowych lub wszelkie inne zainteresowane osoby do uczestniczenia w jej pracy, bez prawa głosu.

3.
a. Decyzja podejmowana na posiedzeniu Rady Administracyjnej wymaga, pod rygorem nieważności, kworum składającego się z dwóch trzecich przedstawicieli Członków.

b. Każdemu z Członków Rady przysługuje jeden głos za jedno świadectwo uczestnictwa. Decyzje podejmowane są większością głosów. Przy obliczaniu większości bierze się pod uwagę tylko głosy "za" i "przeciw".

c. Decyzje mogą też być podejmowane między posiedzeniami, w formie pisemnej.

d. Członek, który nie wpłacił w terminie przypadającej na niego części kapitału, nie może do chwili dokonania takiej wpłaty korzystać z prawa głosu w zakresie sumy należnej, lecz nie wpłaconej.

e. Rada Administracyjna może jednak podejmować następujące decyzje większością głosów Członków głosujących "za" lub "przeciw" oraz większością oddanych głosów:

i) decyzje dotyczące projektów inwestycyjnych, które nie uzyskały w Komitecie Wykonawczym większości wymaganej na podstawie postanowień ust. 5 lit. e niniejszego artykułu;

ii) propozycje i opinie kierowane do Zarządu zgodnie z postanowieniami art. IX ust. 3 pkt 1 lit. c, d, f, m i n;

iii) przyjęcie lub zmiana regulaminu Rady Administracyjnej;

iv) wybór członków Komitetu Wykonawczego.

f. Ponadto Rada Administracyjna podejmuje większością głosów Członków głosujących "za" lub "przeciw" oraz posiadających dwie trzecie oddanych głosów decyzje dotyczące projektów inwestycyjnych, które nie uzyskały opinii co do dopuszczalności określonej w postanowieniu artykułu XIII lit. c statutu.

4.
Rada Administracyjna może w każdym czasie powoływać spośród swych członków komisje, a także przekazywać na nie określone w każdym przypadku uprawnienia.
5.
a. Rada Administracyjna powołuje Komitet Wykonawczy; komitet ten składa się z dziewięciu Członków wybranych spośród Członków Rady na dwuletnią odnawialną kadencję. Wyznaczając tych członków, Rada Administracyjna bierze pod uwagę fakt, że wszyscy Członkowie Funduszu powinni mieć możliwość zasiadania w Komitecie Wykonawczym, uwzględniając jednak posiadane świadectwa uczestnictwa oraz zapewnienie równomiernego rozkładu geograficznego.

Komitet Wykonawczy, między innymi:

i. bada wstępnie wnioski o udzielenie pożyczek i gwarancji;

ii. nadzoruje realizację projektów inwestycyjnych finansowanych ze środków Funduszu oraz podejmuje w związku z tym wszelkie odpowiednie decyzje;

iii. nadzoruje działalność finansową Funduszu, a w szczególności jego transakcje finansowe, oraz podejmuje wszelkie związane z tym niezbędne kroki;

iv. wydaje opinie odnośnie do wszelkich innych zagadnień przedstawianych mu przez Radę Administracyjną;

v. pomaga w przygotowywaniu posiedzeń Rady Administracyjnej w odniesieniu do przedstawionych powyżej pozycji.

b. Komitet Wykonawczy podczas każdego posiedzenia Rady Administracyjnej przedstawia sprawozdanie o swych decyzjach, pracy i propozycjach.

c. Członek nie reprezentowany w Komitecie Wykonawczym może, na jego wniosek, brać udział w omawianiu punktów porządku obrad, którymi jest szczególnie zainteresowany.

d. Komitet Wykonawczy odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, co najmniej jednak osiem razy w roku.

e. W ramach wytycznych i ograniczeń ustanawianych przez Radę Administracyjną Komitet Wykonawczy podejmuje decyzje większością siedmiu głosów swych członków. W razie nieuzyskania większości, omawiane zagadnienie powraca do Rady Administracyjnej.

Artykuł  XI

Dyrektor

1.
Funkcje Dyrektora

a. Dyrektor jest prawnym przedstawicielem Funduszu. Jest kierownikiem służb operacyjnych Funduszu oraz prowadzi bieżącą działalność według wskazówek Rady Administracyjnej. Zgodnie z przepisami artykułów V i VII Dyrektor nie może zaciągać żadnych zobowiązań finansowych bez upoważnienia go do tego przez Radę Administracyjną. Pod ogólnym nadzorem Rady Administracyjnej Dyrektor odpowiada za organizację służb operacyjnych oraz za powoływanie i odwoływanie członków personelu Funduszu, w ramach przepisów przyjętych przez Radę Administracyjną.

b. Dyrektorowi udziela pomocy jeden lub większa liczba wicedyrektorów, z których jeden zastępuje go w razie potrzeby.

c. Wykonując swe obowiązki, Dyrektor i personel muszą się w pełni poświęcać pracy dla Funduszu, z wyłączeniem wszelkiej innej działalności. Każdy z Członków respektuje międzynarodowy charakter zadań Dyrektora i personelu Funduszu oraz powstrzymuje się od wszelkich prób wywierania wpływu na te osoby.

d. Przepisy o personelu Rady Europy mają zastosowanie do personelu Funduszu w zakresie nie objętym konkretnymi decyzjami Rady Administracyjnej.

2.
Sprawozdania składane Radzie Administracyjnej

Dyrektor przedstawia Radzie Administracyjnej opinie o technicznych i finansowych aspektach projektów inwestycyjnych przedstawionych Funduszowi.

Dyrektor składa Radzie Administracyjnej regularne sprawozdania o stanie Funduszu i o proponowanych transakcjach, a także przekazuje Radzie wszelkie informacje, o które ta się zwróci.

Dyrektor sporządza pełne roczne sprawozdanie o wszystkich operacjach przeprowadzonych w ciągu roku. Do sprawozdania dołącza się bilans Funduszu i rachunki operacyjne, wraz ze sprawozdaniem Komitetu Nadzoru dotyczącym tych dokumentów.

3.
Powoływanie Dyrektora i jego wynagrodzenie

Dyrektora i wicedyrektorów powołuje się na odnawialną pięcioletnią kadencję. Wysokość ich wynagrodzenia określa Rada Administracyjna.

Artykuł  XII

Komitet Nadzoru

Komitet Nadzoru składa się z trzech członków powoływanych zgodnie z postanowieniem artykułu IX ust. 3 lit. m, zgodnie z ich kompetencją w sprawach gospodarczych i finansowych. Działają oni całkowicie niezależnie.

Komitet Nadzoru bada rachunki Funduszu oraz weryfikuje prawidłowość rachunków operacyjnych i bilansu.

W swym rocznym sprawozdaniu Komitet Nadzoru stwierdza, że bilans i rachunki operacyjne są zgodne z księgami, że przedstawiają dokładny i prawdziwy obraz stanu spraw Funduszu na koniec każdego z okresów finansowych oraz że Fundusz jest zarządzany zgodnie z zasadami rozsądnego zarządzania finansowego.

Komitet otrzymuje kopie wszelkich dokumentów potrzebnych do wykonywania jego pracy, takich jak sprawozdania zewnętrznych i wewnętrznych rewidentów księgowych. Na prośbę organów Funduszu Komitet wykonuje wszelkie inne działania związane z nadzorowaniem działalności finansowej Funduszu.

Artykuł  XIII

Rada Europy

a. Aby zapewnić utrzymywanie stosunków z Radą Europy Komitet Ministrów oraz Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy informowane są regularnie o działalności Funduszu. Zarząd zajmuje stanowisko w sprawie przekazanych mu opinii i rekomendacji Komitetu Ministrów i Zgromadzenia Parlamentarnego.

b. Sekretarz Generalny Rady Europy uczestniczy, osobiście lub za pośrednictwem swego przedstawiciela, w spotkaniach Zarządu i Rady Administracyjnej, bez prawa głosu.

Wykonuje on wszelkie obowiązki powierzone mu zgodnie z niniejszym statutem lub z Trzecim protokołem do Generalnej umowy o przywilejach i immunitetach Rady Europy. W związku z tym oddaje on potrzebny personel do dyspozycji Funduszu.

Sekretarz Generalny może wykonywać wszelkie inne obowiązki powierzone mu przez organy Funduszu zgodnie z postanowieniami umowy stron Funduszu Rozwoju Społecznego.

c. Wnioski o udzielenie pożyczki lub gwarancji przedstawia się Radzie Administracyjnej po otrzymaniu opinii Sekretarza Generalnego co do jej dopuszczalności, w oparciu o zgodność projektu z politycznymi i społecznymi celami Rady Europy.

Artykuł  XIV

Siedziba

Siedzibą Funduszu jest Strasburg we Francji. Siedzibą służb operacyjnych jest Paryż; siedziba ta może zostać zmieniona wyłącznie jednomyślną decyzją Zarządu oraz Rady Administracyjnej.

Artykuł  XV

Zawieszenie działalności i likwidacja Funduszu

1.
Wycofanie się Członków

Członek może się wycofać z Funduszu na warunkach ustanowionych przez Zarząd, składając wypowiedzenie na sześć miesięcy przed końcem bieżącego roku kalendarzowego.

2.
Zawieszenie działalności

Gdyby Zarząd postanowił zawiesić działalność Funduszu, Fundusz przestaje udzielać pożyczek i gwarancji.

3.
Likwidacja Funduszu

Gdyby Zarząd podjął decyzję o zakończeniu działalności, Fundusz przerywa niezwłocznie działalność poza czynnościami związanymi z rozliczaniem jego zobowiązań oraz z realizacją, zabezpieczeniem i ochroną jego aktywów.

Po wywiązaniu się lub zapewnieniu wywiązania się przez Fundusz ze wszystkich zobowiązań, w tym po zaspokojeniu roszczeń wynikających z praw co do otrzymania wypłat, które Fundusz mógł wcześnie przyznać, przyjmując wpłaty przewidziane w postanowieniu artykułu V, członkowie Funduszu przyjmują plan podziału aktywów w oparciu o następujące zasady:

a. Członek Funduszu, który nie zaspokoił roszczenia dochodzonego przeciwko niemu przez Fundusz, nie kwalifikuje się do uczestniczenia w podziale wynikającym z planu do chwili wywiązania się ze swych zobowiązań.

b. Aktywa Funduszu przeznacza się w pierwszej kolejności na zwrócenie Członkom sum wpłaconych przez nich zgodnie z postanowieniem artykułu IV, proporcjonalne do liczby opłaconych świadectw.

Wszelkie nadwyżki aktywów Funduszu netto ponad łączną sumę takich wypłaconych udziałów przeznacza się dla wszystkich Członków Funduszu proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich świadectw uczestnictwa.

c. Gdyby pozostały zobowiązania netto, dzieli się je pomiędzy Członków Funduszu proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich świadectw uczestnictwa. Każdy z Członków powinien w takim przypadku wpłacić swój udział do Funduszu, pomniejszony o sumę opłaconych świadectw, oraz do maksymalnej wysokości świadectw objętych subskrypcją.

Artykuł  XVI

Interpretacja niniejszego statutu

Na wniosek Członka decyzję Rady Administracyjnej związaną z interpretacją niniejszego statutu przekazuje się Zarządowi. Do chwili wydania rozstrzygnięcia przez Zarząd Fundusz może, w zakresie, w jakim uważa to za niezbędne, działać na podstawie decyzji Rady Administracyjnej.

Artykuł  XVII

Zawiadomienia

Sekretarz Generalny Rady Europy zawiadamia Członków Funduszu i dyrektora o:

a. złożeniu jakiegokolwiek oświadczenia lub dokumentu przyjęcia niniejszego statutu;

b. każdym dokumencie zmieniającym niniejszy statut.

Sekretarz Generalny Rady Europy wysyła uwierzytelnione egzemplarze niniejszego statutu do wszystkich państw członkowskich Rady Europy oraz do wszystkich innych Członków Funduszu.

______

1 Tekst niniejszego artykułu został przyjęty przez Komitet Ministrów podczas 496 posiedzenia zastępców ministrów, załączoną uchwałą (93) 22.

Załącznik

TABELA ZAŁĄCZONA DO STATUTU, UKAZUJĄCA PROCENTOWY PODZIAŁ ŚWIADECTW UCZESTNICTWA OFEROWANYCH DO SUBSKRYPCJI POMIĘDZY CZŁONKÓW FUNDUSZU*

(ze zmianami wynikającymi z przystąpienia Bułgarii (28.05.94), Słowenii (1.02.94), Litwy (4.01.96) i Rumunii (5.03.96)
Państwa członkowskie %
1 2
Belgia 3,217
Bułgaria 1,223
Cypr 0,389
Dania 1,756
Finlandia 1,366
Francja 17,931
Niemcy 17,931
Grecja 3,217
Stolica Apostolska 0,003
Islandia 0,199
Włochy 17,931
Liechtenstein 0,095
Litwa 0,248
Luksemburg 0,680
Malta 0,199
Holandia 3,893
Norwegia 1,366
Portugalia 2,725
Rumunia 1,173
San Marino 0,095
Słowenia 0,587
Hiszpania 11,694
Szwecja 2,725
Szwajcaria 1,756
Turcja 7,603
Razem 100,000

* Tabela ulega zmianom w zależności od uchwał Zarządu.

* Z dniem 1 listopada 1999 r. oficjalna nazwa Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy zostaje zmieniona na "Bank Rozwoju Rady Europy" (CEB), zgodnie z decyzją dotyczącą zmiany nazwy Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy na Bank Rozwoju Rady Europy (CEB), przyjętą przez Organ Zarządzający Funduszu dnia 28 czerwca 1999 r. (Dz.U.04.28.252).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.90.1003

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Statut Funduszu Rozwoju Społecznego Rady Europy. Porto Carras.1993.06.08.
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 08/11/1999
Data wejścia w życie: 17/08/1998