Wykonywanie nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 14 lipca 1999 r.
w sprawie wykonywania nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.

Na podstawie art. 110 § 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 12, poz. 116, z 1972 r. Nr 49, poz. 312, z 1975 r. Nr 16, poz. 91 i Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 16, poz. 125 i Nr 45, poz. 291, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44, poz. 203, z 1985 r. Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, Nr 43, poz. 251 i Nr 72, poz. 422, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 94, poz. 419, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 102, poz. 643 i Nr 123, poz. 779 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 717) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb wykonywania nadzoru zwierzchniego, sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości, oraz nadzoru bezpośredniego, sprawowanego przez prezesów sądów rejonowych, nad administracyjną działalnością kolegiów do spraw wykroczeń, zwanych dalej "kolegiami".
§  2.
1.
Wykonywanie nadzoru odbywa się w szczególności przez:
1)
wizytacje obejmujące całokształt działalności administracyjnej kolegiów,
2)
lustracje obejmujące wyznaczoną problematykę,
3)
kontrole organizacji pracy sekretariatu kolegiów i prowadzenia biurowości,
4)
narady powizytacyjne i polustracyjne, a także konferencje szkoleniowe członków kolegiów, radców kolegiów oraz pracowników sekretariatu kolegiów,
5)
dokonywanie ocen działalności administracyjnej kolegium na podstawie danych statystycznych, wykazu spraw nie rozpoznanych mimo upływu 3 miesięcy od wpływu sprawy oraz badania skarg.
2.
W czasie wizytacji bada się w szczególności:
1)
sprawność postępowania przed kolegium, w tym przygotowanie posiedzeń,
2)
wykonywanie czynności w toku postępowania międzyinstancyjnego,
3)
sposób prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych,
4)
rzetelność sporządzania sprawozdań statystycznych.
§  3.
1.
Z przebiegu wizytacji i lustracji sporządza się sprawozdanie.
2.
Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać:
1)
określenie zakresu wizytacji,
2)
poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości,
3)
ocenę pracy wizytowanego kolegium,
4)
wnioski końcowe i zalecenia powizytacyjne.
3.
Sprawozdanie z lustracji powinno zawierać dane dotyczące poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wskazanie podjętych w toku lustracji środków i wynikające z niej wnioski.
4.
Sprawozdanie z wizytacji lub lustracji w ciągu 14 dni od zakończenia wizytacji lub lustracji przedstawia się przewodniczącemu kolegium, który ma prawo zgłosić uwagi do sprawozdania w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
§  4.
Poczynione w toku wizytacji lub lustracji ustalenia wizytujący lub lustrujący omawia z zainteresowanymi członkami kolegium lub pracownikami sekretariatu kolegium, wysłuchując ich wyjaśnień. O istotniejszych spostrzeżeniach, wskazujących na potrzebę bezzwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, informuje on przewodniczącego kolegium.
§  5.
Członkowie wizytowanego lub lustrowanego kolegium mogą zgłaszać prezesowi sądu rejonowego oraz za jego pośrednictwem Ministrowi Sprawiedliwości uwagi i wnioski co do przeprowadzonej wizytacji lub lustracji. O wynikach oceny tych uwag i wniosków zainteresowani członkowie kolegium powinni być zawiadomieni.
§  6.
1.
Prezes sądu rejonowego na podstawie sprawozdania z wizytacji lub lustracji wydaje przewodniczącemu kolegium zarządzenia i określa termin ich wykonania, a w razie potrzeby występuje do rady gminy o odwołanie członka kolegium lub podejmuje działania dyscyplinujące wobec pracowników sekretariatu kolegium.
2.
Jeżeli uzasadniają to wnioski powizytacyjne lub polustracyjne, w terminie jednego miesiąca od zakończenia wizytacji lub lustracji zwołuje się konferencję w celu omówienia wyników wizytacji lub lustracji, z udziałem przewodniczącego kolegium i jego zastępców, członków kolegium, radcy kolegium oraz pracowników sekretariatu kolegium.
3.
Odpis sprawozdania z wizytacji lub lustracji i wydanych zarządzeń powizytacyjnych lub polustracyjnych prezes sądu rejonowego przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
wniesienia środka odwoławczego od prawomocnego orzeczenia,
2)
wystąpienia do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
3)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności zmiany lub uchylenia przepisów sprzecznych z ustawą.
4.
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację o zastosowanych środkach dyscyplinarnych.

Rozdział  2

Nadzór Ministra Sprawiedliwości

§  7.
Minister Sprawiedliwości wykonuje nadzór zwierzchni nad działalnością administracyjną kolegiów osobiście, przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości oraz prezesów sądów okręgowych.
§  8.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości, którym na podstawie regulaminu organizacyjnego powierzone zostały zadania w zakresie wykonywania nadzoru nad kolegiami, podejmują działania, o których mowa w § 2, zgodnie z harmonogramem realizacji swych zadań oraz na podstawie polecenia Ministra Sprawiedliwości.
2.
W oparciu o wyniki czynności własnych oraz sprawozdania prezesów sądów, sporządzane na podstawie § 9 ust. 3 i § 12, komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, opracowują roczną informację o działaniach podejmowanych w zakresie nadzoru nad administracyjną działalnością kolegiów oraz ustalają kierunki i zakres czynności nadzorczych.
§  9.
1.
Prezesi sądów okręgowych na polecenie Ministra Sprawiedliwości opracowują okresowe plany zadań nadzorczych nad działalnością administracyjną kolegiów lub podejmują doraźnie działania, o których mowa w § 2 ust. 1.
2.
Wykonanie czynności wynikających z okresowych planów zadań nadzorczych i doraźne działania nadzorcze, o których mowa w ust. 1, prezes sądu okręgowego zleca sędziom wizytatorom, wyznaczonym sędziom lub wyznaczonym inspektorom do spraw biurowości sądowej.
3.
Z wykonania czynności nadzorczych prezes sądu okręgowego przedstawia Ministrowi Sprawiedliwości, w terminie do dnia 15 stycznia, roczne sprawozdanie, chyba że termin przedstawienia takiego sprawozdania wynika z polecenia, o którym mowa w ust. 1.
§  10.
Minister Sprawiedliwości może polecić przeprowadzenie doraźnej wizytacji lub lustracji w dowolnym kolegium. Przeprowadzenie takiej wizytacji lub lustracji nie zwalnia prezesa sądu rejonowego z obowiązków nadzorczych nad danym kolegium.

Rozdział  3

Nadzór prezesów sądów rejonowych

§  11.
Prezes sądu rejonowego wykonuje nadzór bezpośredni nad działalnością administracyjną kolegiów osobiście, przez wyznaczonego sędziego lub wyznaczonego pracownika sekretariatu sądu.
§  12.
Prezes sądu rejonowego sporządza corocznie plan zadań nadzorczych, który w terminie do 15 stycznia każdego roku przedstawia do akceptacji Ministrowi Sprawiedliwości wraz ze sprawozdaniem z realizacji planu zadań nadzorczych za ubiegły rok.
§  13.
1.
Prezes sądu rejonowego zarządza przeprowadzenie wizytacji lub lustracji stosownie do potrzeb, zwłaszcza gdy pojawią się sygnały o istotnych nieprawidłowościach w działalności administracyjnej danego kolegium.
2.
W celu przeprowadzenia wizytacji lub lustracji prezes sądu rejonowego może powołać zespół składający się z sędziów i pracowników sekretariatu danego sądu. Przewodniczącym takiego zespołu jest prezes sądu rejonowego.
§  14.
W celu omówienia wyników przeprowadzonych czynności nadzorczych prezes sądu rejonowego zwołuje przynajmniej raz w roku konferencję z udziałem przewodniczącego kolegium, zastępców przewodniczącego kolegium oraz radcy kolegium. Na konferencję mogą być zapraszani członkowie kolegium.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.63.724

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonywanie nadzoru administracyjnego nad kolegiami do spraw wykroczeń.
Data aktu: 14/07/1999
Data ogłoszenia: 30/07/1999
Data wejścia w życie: 14/08/1999