Przepisy ogólne
Zakres obowiązywania
Wymiary i masy pojazdu
i autobusu, o którym mowa w pkt 2 i 5) - 12,00 m,
kierowanych - 15,00 m,
i przyczepy - 18,75 m,
pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny
lub ciągnik rolniczy - 22,00 m,
zespołu złożonego z motocykla, motoroweru
lub roweru i przyczepy - 4,00 m.
lub równoważnym - 18 t,
z zastrzeżeniem pkt 3 - 42 t,
i trójosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO
w transporcie kombinowanym - 44 t.
Pojazd samochodowy i przyczepa przeznaczona do łączenia z tym pojazdem
Warunki ogólne
warunki określone w pkt 1-5 dotyczą pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1999 r.
a dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy w okresie od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia 30 czerwca 1999 r. dopuszcza się odległość od tylnego obrysu pojazdu nie przekraczającą 600 mm.
Lp. | Pojazd | Rodzaj silnika | |
o zapłonie iskrowym | o zapłonie samoczynnym | ||
1 | Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
- nie przekraczającej 125 cm3 | 94 | - | |
- większej niż 125 cm3 | 96 | - | |
2 | Samochód osobowy | 93 | 96 |
3 | Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego | 93 | 102 |
4 | Inny pojazd samochodowy | 98 | 108 |
Lp. | Pojazd | Prędkość obrotowa silnika | Zawartość CO w % objętości spalin CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik λ dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy na terytorium RP przed 1 stycznia 2002 r. | Zawartość CO w % objętości spalin, CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik λ dla pojazdu rejestrowanego po raz pierwszy na terytorium RP po 31 grudnia 2001 r. | ||||||
do dnia 30 września 1986 r. | od dnia 1 października 1986 r. do dnia 30 czerwca 1995 r. | po dniu 30 czerwca 1995 r. | ||||||||
CO | CO | CO | CH | λ | CO | CH | λ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
1 | Motocykl | Bieg jałowy | 5,5 | 4,5 | 4,5 | - | - | 4,5 | - | - |
2 | Inny pojazd samochodowy1) | Bieg jałowy | 4,5 | 3,5 | 0,5 | 100 | - | 0,5 | 100 | - |
2.000 min-1 do 3.000 min-1 | - | - | 0,3 | 100 | 0,97 - 1,03 | 0,3 | 100 | 0,97 - 1,03 |
1) Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.
nie dotyczy motocykla,
Wyposażenie
nie dotyczy pojazdu z nadwoziem otwartym,
nie dotyczy pojazdu z nadwoziem otwartym,
błotników nie wymaga się w pojeździe wyjątkowej konstrukcji,
z wyjątkiem autobusu używanego w komunikacji miejskiej oraz pojazdu Sił Zbrojnych,
Światła
przepisy pkt 12-15 nie dotyczą pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych.
odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla. Na wózku bocznym zabrania się umieszczania światła drogowego, światła mijania i światła przeciwmgłowego.
Hamulce
hamulca postojowego nie wymaga się, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
Wartość wskaźnika w % dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy: | |||||
Lp. | Pojazd | Przy użyciu hamulca |
do dnia 31 grudnia 1993 r. |
od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 30 czerwca 1999 r. |
od dnia 1 lipca 1999 r. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Motocykl |
koła tylnego obu kół |
33 45 |
33 45 |
33 45 |
2 | Motocykl z bocznym wózkiem oraz trzykołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 1 t |
wszystkich kół |
40 | 40 | 40 |
3 | Samochód osobowy, karetka sanitarna pogotowia ratunkowego |
roboczego awaryjnego |
50 23 |
50 25 |
50 25 |
4 | Autobus |
roboczego awaryjnego |
45 19 |
45 22 |
50 25 |
5 | Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t |
roboczego awaryjnego |
40 17 |
40 20 |
45 22 |
6 | Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t |
roboczego awaryjnego |
40 17 |
40 20 |
43 22 |
7 | Przyczepa (naczepa) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | roboczego | 40 | 40 | 40 |
8 | Przyczepa (naczepa) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t |
roboczego w razie awarii |
40 | 40 |
40 20 |
9 | Pojazd samochodowy inny niż wymienione w lp. 1-8 |
roboczego awaryjnego |
40 17 |
40 20 |
40 20 |
Warunki dodatkowe dla autobusu
Warunki dodatkowe dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h
Warunki dodatkowe dla taksówki
Warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego uprzywilejowanego
Warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego przeznaczonego do wykonywania czynności na drodze oraz dla innego pojazdu samochodowego, na który ze względu na bezpieczeństwo ruchu należy zwracać szczególną uwagę
Warunki dodatkowe dla samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób
Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
Warunki dodatkowe dla pojazdu długiego i ciężkiego
Warunki dodatkowe dla pojazdu silnikowego przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania
Ciągnik rolniczy i pojazd wolnobieżny oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami
Warunki ogólne
Wyposażenie
Światła
jeżeli jednak pojazd wyposażony jest w te światła, powinny one odpowiadać określonym dla nich warunkom,
Hamulce
Warunki dodatkowe dla pojazdu wolno poruszającego się
Rower, motorower, wózek inwalidzki i pojazd zaprzęgowy
światła te nie muszą spełniać warunków określonych w ust. 1 pkt 2-4.
Przepisy przejściowe i końcowe
Lp. |
Nr drogi |
Nazwa drogi | Odcinki, na których nie dopuszcza się ruchu pojazdów o nacisku osi powyżej 80 kN |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 34 |
DROGA 299 - GŁOGÓW - SZLICHTYNGOWA - WSCHOWA - LESZNO - GOSTYŃ - JAROCIN |
droga 299 - Głogów |
2 | 44 |
ŁASK - PIOTRKÓW TRYBUNALSKI - OPOCZNO - RADOM - PUŁAWY - KURÓW |
Łask - Sulejów |
3 | 53 |
OLSZTYN SZCZYTNO - ROZOGI - MYSZYNIEC - OSTROŁĘKA |
cała droga |
4 | 60 | KUTNO - GOSTYNIN - ŁĄCK - PŁOCK - BIELSK - DROBIN - CIECHANÓW - RÓŻAN - OSTRÓW MAZ. | Kutno - Gostynin |
5 | 61 |
WARSZAWA - JABŁONNA - LEGIONOWO - SEROCK - RÓŻAN - OSTROŁĘKA - ŁOMŻA - GRAJEWO - AUGUSTÓW /SUWAŁKI/ |
Łomża - Augustów |
6 | 63 |
ŁOMŻA /DROGA 61/ - ŁOMŻA /DROGA 680/ - SOKOŁÓW PODL. - SIEDLCE |
Łomża /droga 61/ - Łomża /droga 680/ |
7 | 70 |
/KONIN/ ŁOWICZ - SKIERNIEWICE - HUTA ZAWADZKA /WARSZAWA/ |
Łowicz - Skierniewice |
8 | 86 | JANÓW LUBELSKI - FRAMPOL | cała droga |
9 | 90 | SOSNOWIEC - DĄBROWA GÓRNICZA | cała droga |
Lp. |
Nr drogi |
Nazwa drogi |
Odcinki, na których dopuszcza się ruch pojazdów o nacisku osi do 100 kN |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 116 | SZCZECIN - DOŁUJE - GRANICA PAŃSTWA | cała droga |
2 | 117 | SZCZECIN - PRZECŁAW - KOŁBASKOWO - ROSÓWKO - GR. PAŃSTWA | Szczecin - Kołbaskowo |
3 | 118 | SZCZECIN - GRYFINO - CHOJNA - SARBINOWO - KOSTRZYN - SŁUBICE | Szczecin - Kostrzyn |
4 | 123 | GRANICA PAŃSTWA - KRAJNIK DOLNY - CHOJNA | cała droga |
5 | 129 | RENICE - MYŚLIBÓRZ - DĘBNO - SARBINOWO | cała droga |
6 | 133 | KOSTRZYN - WAŁDOWICE - DROGA 3 /SKWIERZYNA/ | cała droga |
7 | 137 | GR.PAŃSTWA - SŁUBICE /DROGA 275/ | cała droga |
8 | 144 | DROGA 10 - DROGA 149 /PRZEJŚCIE PRZEZ STARGARD SZCZECIŃSKI/ | cała droga |
9 | 209 | BYTÓW - KORNE - KOŚCIERZYNA | cała droga |
10 | 214 | DROGA 220 - DROGA 209 /PRZEJŚCIE PRZEZ KOŚCIERZYNĘ/ | cała droga |
11 | 219 | GDAŃSK - ŻUKOWO | cała droga |
12 | 220 | GDYNIA - ŻUKOWO - KOŚCIERZYNA | cała droga |
13 | 243 | KORONOWO /DROGA 23/ - TRZECIEWIEC /DROGA 5/ | cała droga |
14 | 245 | PAWŁÓWEK - WYPALENISKA - TORUŃ | cała droga |
15 | 256 | GNIEZNO - TRZEMESZNO - WYLATOWO - STRZELNO | cała droga |
16 | 259 | GNIEZNO - WRZEŚNIA - MIŁOSŁAW - MIĄSKOWO | cała droga |
17 | 265 | KOBYLNIKI - RADZIEJÓW - BRZEŚĆ KUJAWSKI | cała droga |
18 | 270 | WŁOCŁAWEK - BRZEŚĆ KUJAWSKI | cała droga |
19 | 274 | GR. PAŃSTWA - GUBIN - POŁUPIN - DROGA 275 | cała droga |
20 | 275 | SŁUBICE - KROSNO ODRZAŃSKIE - ZIELONA GÓRA | cała droga |
21 | 284 | ZIELONA GÓRA - NOWOGRÓD BOBRZAŃSKI - ŻARY -MIROSTOWICE - PRZEWÓZ - GRANICA PAŃSTWA | Zielona Góra - Mirostowice |
22 | 297 | DROGA 298 - DROGA 299 /DZIEĆMIAROWICE/ PASIECZNIK - JELENIA GÓRA | cała droga |
23 | 298 | GR. PAŃSTWA - ŁĘKNICA - ŻARY - ŻAGAŃ - SZPROTAWA | gr. państwa - Żagań |
24 | 324 | ZAŁĘCZE - RAWICZ - KROTOSZYN - OSTRÓW WIELKOPOLSKI | cała droga |
25 | 335 | KRZYWA - CHOJNÓW | cała droga |
26 | 336 | CHOJNÓW - LEGNICA | cała droga |
27 | 337 | LUBIN - ŚCINAWA - WIŃSKO - ZAŁĘCZE | Lubin - Ścinawa |
28 | 344 | WROCŁAW - ŚRODA ŚLĄSKA - PROCHOWICE - LUBIN | cała droga |
29 | 356 | ZGORZELEC - LUBAŃ - GRYFÓW ŚLĄSKI - PASIECZNIK | cała droga |
30 | 367 | DROGA 371 - DROGA 371 /PRZEJŚCIE PRZEZ KAMIENNĄ GÓRĘ/ | cała droga |
31 | 374 | ŚWIEBODZICE - WAŁBRZYCH | cała droga |
32 | 378 | DOBROMIERZ - STRZEGOM - KOSTOMŁOTY | cała droga |
33 | 381 | KŁODZKO - BYSTRZYCA KŁODZKA - MIĘDZYLESIE - GR. PAŃSTWA | Kłodzko - Bystrzyca Kłodzka |
34 | 404 | NYSA - PAKOSŁAWICE - JACZOWICE - NIEMODLIN - KARCZÓW | cała droga |
35 | 408 | KŁODZKO - PACZKÓW - NYSA - PRUDNIK - KĘDZIERZYN-KOŹLE | cała droga |
36 | 411 | DROGA 412 - DROGA 412 /PRZEJŚCIE PRZEZ GŁUCHOŁAZY/ | cała droga |
37 | 412 | GR. PAŃSTWA - GŁUCHOŁAZY - PRUDNIK | cała droga |
38 | 416 | DROGA 418 - DROGA 418 /PRZEJŚCIE PRZEZ GŁUBCZYCE/ | cała droga |
39 | 418 | GR. PAŃSTWA - PIETROWICE - GŁUBCZYCE - DROGA 49 /KĘDZIERZYN-KOŹLE/ | cała droga |
40 | 440 | JAROCIN - KROTOSZYN - MILICZ - TRZEBNICA | cała droga |
41 | 451 | NAMYSŁ W - KLUCZBORK | cała droga |
42 | 453 | NAMYSŁÓW - BRZEG | cała droga |
43 | 456 | WROCŁAW - OŁAWA - BRZEG | cała droga |
44 | 469 | KONIN - TULISZKÓW - TUREK - UNIEJÓW | cała droga |
45 | 489 | WIELUŃ - KRZEPICE - KŁOBUCK - CZĘSTOCHOWA | cała droga |
46 | 504 | BRANIEWO - GRONOWO - GRANICA PAŃSTWA | cała droga |
47 | 514 | NOWY DWÓR GDAŃSKI - MALBORK - KWIDZYN - GRUDZIĄDZ -STOLNO | cała droga |
48 | 545 | JEDWABNO - SZCZYTNO | cała droga |
49 | 557 | LIPNO - WŁOCŁAWEK | cała droga |
50 | 589 | BARTOSZYCE - BISKUPIEC | cała droga |
51 | 591 | DROGA 608 - DROGA 16 /PRZEJŚCIE PRZEZ MRĄGOWO/ | cała droga |
52 | 598 | ZGNIŁOCHA - JEDWABNO | cała droga |
53 | 599 | BISKUPIEC - SZCZYTNO - PRZASNYSZ - MAKÓW MAZOWIECKI - PUŁTUSK | Biskupiec - Maków Maz. |
54 | 601 | SZCZYTNO - BABIĘTA | cała droga |
55 | 602 | MRĄGOWO - NAWIADY - ROZOGI | Mrągowo - Stare Kiełbonki |
56 | 611 | BABIĘTA - STARE KIEŁBONKI - RUCIANE-NIDA | Babięta - Stare Kiełbonki |
57 | 630 |
DROGA 62 - DROGA 579 /PRZEJŚCIE PRZEZ NOWY DWÓR MAZOWIECKI/ |
cała droga |
58 | 669 | BIAŁYSTOK - MOŃKI - GRAJEWO - EŁK | cała droga |
59 | 680 | ŁOMŻA - ZAMBRÓW - CERANÓW - STERDYŃ OSADA - SOKOŁÓW PODL. | cała droga |
60 | 689 | ZAMBRÓW - WYSOKIE MAZOWIECKIE - BRANSK-BIELSK PODLASKI | cała droga |
61 | 713 | DROGA 8 - DROGA 739 /PRZEJŚCIE PRZEZ TOMASZÓW MAZOWIECKI/ | cała droga |
62 | 717 | SOCHACZEW - MSZCZONÓW - GRÓJEC - GÓRA KALWARIA - KOŁBIEL - MIŃSK MAZ. | cała droga |
63 | 723 | WARSZAWA - GÓRA KALWARIA - MAGNUSZEW - KOZIENICE - ZWOLEŃ - LIPSKO - OŻARÓW - SANDOMIERZ |
Warszawa - Potycz oraz Kozienice - Sandomierz |
64 | 728 | DROGA 749 - DROGA 746/PRZEJŚCIE PRZEZ KOŃSKIE/ | cała droga |
65 | 731 | GŁOWACZÓW - KOZIENICE | cała droga |
66 | 741 | PIOTRKÓW TRYB. - KAMIEŃSK - RADOMSKO - CZĘSTOCHOWA | cała droga |
67 | 746 | KOŃSKIE - SKARŻYSKO-KAMIENNA - STARACHOWICE - RUDNIKI | cała droga |
68 | 749 | RADOMSKO - PRZEDBÓRZ - RUDA MALENIECKA - KOŃSKIE | Ruda Maleniecka - Końskie |
69 | 755 | OŻARÓW /DROGA 723/ - BAŁTÓWKA /DROGA 74/ | cała droga |
70 | 759 | LIPNIK - SANDOMIERZ | cała droga |
71 | 765 | JĘDRZEJÓW - KIJE - CHMIELNIK | cała droga |
72 | 766 | DROGA 765 - DROGA 765 /PRZEJŚCIE PRZEZ KIJE/ | cała droga |
73 | 772 | DROGA 777 /BRANICE/ - NIEPOŁOMICE - DROGA 4 | cała droga |
74 | 777 | KRAKÓW - NOWE BRZESKO - POŁANIEC - SANDOMIERZ | cała droga |
75 | 801 | DROGA 822 - DROGA 822 /PRZEJŚCIE PRZEZ DĘBLIN/ | cała droga |
76 | 804 | SIEDLCE - ŁUKÓW - RADZYŃ PODLASKI | cała droga |
77 | 812 | GR. PAŃSTWA - KUKURYKI - KOBYLANY /DROGA 2/ | cała droga |
78 | 817 | RADZYŃ PODLASKI - WISZNICE - SŁAWATYCZE - GR. PAŃSTWA | Wisznice - Sławatycze |
79 | 822 | OPACTWO - DĘBLIN - MOSZCZANKA - KOCK | Dęblin - Moszczanka |
80 | 831 | LUBLIN - ŁĘCZNA - CYCÓW - WŁODAWA - GR.PAŃSTWA | cała droga |
81 | 844 | HRUBIESZÓW - ZOSIN - GR. PAŃSTWA | cała droga |
82 | 847 | ZAMOŚĆ - HORYSZÓW - HRUBIESZÓW | cała droga |
83 | 858 | SZCZEBRZESZYN - ZAMOŚĆ | cała droga |
84 | 891 | SANOK - LESKO - USTRZYKI DOLNE - KROŚCIENKO - GR. PAŃSTWA | Sanok - Krościenko |
85 | 901 | DROGA 903 - DROGA 903 /PRZEJŚCIE PRZEZ PYSKOWICE/ | cała droga |
86 | 903 | STRZELCE OPOLSKIE - TOSZEK - PYSKOWICE - BYTOM | cała droga |
87 | 908 | TARNOWSKIE GÓRY - GLIWICE | cała droga |
88 | 910 | TARNOWSKIE GÓRY - ŚWIERKLANIEC - SIEWIERZ | cała droga |
89 | 914 | BYTOM - CHORZÓW - KATOWICE - JAWORZNO - CHRZANÓW - TRZEBINIA - KRAKÓW | cała droga |
90 | 918 | RACIBÓRZ - KRZYŻANOWICE - CHAŁUPKI | cała droga |
91 | 933 | DROGA 950 - DROGA 950 /PRZEJŚCIE PRZEZ OŚWIĘCIM/ | cała droga |
92 | 950 | TYCHY - OŚWIĘCIM - ZATOR - WADOWICE | cała droga |
93 | 952 | KRAKÓW - SKAWINA - ZATOR | cała droga |
94 | 969 | STARY SĄCZ - NOWY SĄCZ | cała droga |
95 | 970 | STARY SĄCZ - PIWNICZNA - GR. PAŃSTWA | Stary Sącz - Piwniczna |
96 | 992 | PILZNO - JASŁO | cała droga |
WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDÓW I OCHRONĄ ŚRODOWISKA
Lp. | Nazwa wyrobu |
Jednostka upoważniona do badań i oceny |
1 | 2 | 3 |
1 | Tarcze kół jezdnych oraz śruby i nakrętki do ich mocowania | PIMOT |
2 | Okucia do środków transportu - zamki, zawiasy , spinacze | PIMOT |
3 | Reaktory katalityczne ("katalizatory spalin") | ITS |
4 | Zespoły i elementy silników spalinowych tłokowych: tłumiki wydechu (nie objęte homologacją), pompy paliwa i pompy wtryskowe, wtryskiwacze i rozpylacze, wtryskowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry, zbiorniki paliwa, przewody paliwowe elastyczne, uszczelnienia pierścieniowe gumowe i gumowo-metalowe | PIMOT |
5 | Mechanizmy kierownicze kompletne oraz poszczególne ich elementy (koło, kolumna, wałki, przekładnie dźwignie, ramiona, drążki, przeguby, sworznie, | ITS |
6 | Wały napędowe kompletne, krzyżaki przegubów i przeguby równobieżne wałów napędowych i półosi | PIMOT |
7 | Niezależne systemy grzewcze wykorzystujące paliwo i ich elementy | PIMOT |
8 | Mechanizmy wywrotu kompletne oraz przewody wysokiego ciśnienia (okute) i zawory (rozdzielacze) | ITS |
9 | Zespoły i elementy zawieszenia: amortyzatory, resory (drążki i pakiety skrętne, resory piórowe, sprężyny śrubowe, resory pneumatyczne), wahacze i ich przeguby, stabilizatory i ich przeguby, drążki reakcyjne, elementy gumowo-metalowe zawieszeń | PIMOT |
10 | Zespoły i elementy układów hamulcowych : pompy, zbiorniki - do 0,03 MPa x m3, przewody i złącza, zawory, korektory, urządzenia wspomagające, sprężarki, reduktory, odmrażacze, odolejacze, filtry, siłowniki, bębny, okładziny cierne, klocki i szczęki, rozpieraki, zespoły regulacji, tarcze, zaciski kompletne, cylindry, urządzenia przeciwblokujące, linki hamulcowe | PIMOT |
11 | Siodła, haki, zaczepy i inne elementy służące do ciągnięcia i holowania (nie objęte homologacją) | PIMOT |
12 | Zwierciadła do lusterek samochodowych | ITS |
13 | Elementy i akcesoria do pojazdów: urządzenia zabezpieczające dzieci w samochodach, zagłówki, podnośniki samochodowe stanowiące wyposażenie pojazdu, urządzenia do mocowania ładunku, bagażniki, transportowe pasy ściągające | PIMOT |
14 | Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pozostałe: tablice (wyróżniające pojazdy długie i ciężkie, wyróżniające pojazdy wolno poruszające się, rejestracyjne, do oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne), lampy ostrzegawcze dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, urządzenia uziemiające pojazdy do przewozu materiałów niebezpiecznych, urządzenia odblaskowe dla rowerów | ITS |
15 | Urządzenia świetlne i sygnalizacyjne: reflektory i lampy elektryczne do motocykli, motorowerów i rowerów, lampy świateł błyskowych ostrzegawczych, klosze do lamp sygnalizacyjnych i cofania, osłony reflektorowe | ITS |
16 | Sygnały dźwiękowe (nie objęte homologacją) | PIMOT |
17 |
Osprzęt instalacyjny elektryczny i elektroniczny do pojazdów i silników samochodowych: złącza wielobiegunowe do przyczep, w tym gniazda i wtyczki, przerywacze świateł kierunku jazdy i awaryjnych, styczniki świateł hamowania i cofania, bezpieczniki i skrzynki bezpieczników, wyłączniki zapłonu z blokadą kierownicy, przełączniki zespolone mocowane na kolumnie kierownicy, odłącznik akumulatora, przewody zapłonowe, programatory pracy wycieraczek, pióra wycieraczek |
ITS |
18 | Zapalniczki elektryczne oraz inne urządzenia zasilane z gniazda zapalniczki | PIMOT |
19 | Immobilizery i elektroniczne systemy alarmowe | PIMOT |
20 | Płyny eksploatacyjne: hamulcowe, do układów chłodzenia silników spalinowych, do spryskiwania szyb samochodowych | ITS |
21 | Kabiny ochronne, ramy ochronne i siedziska amortyzowane do ciągników rolniczych | IBMER |
22 | Akumulatory energii elektrycznej | CLAiO |
23 | Szyby z powłokami refleksyjnymi | ISiC |
PIMOT - Przemysłowy Instytut Motoryzacji, ul. Jagiellońska 55, 03-301 Warszawa
IBMER - Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa, ul. Rakowiecka 32A, 02-519 Warszawa
CLAiO - Centralne Laboratorium Akumulatorów i Ogniw, ul. Forteczna 12/14, 61-362 Poznań
ISiC - Instytut Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, ul. Lipowa 3, 30-702 Kraków
WYMAGANIA DOTYCZĄCE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ I OZNACZEŃ
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MIEJSCA PRZEWIDZIANEGO DO UMIESZCZENIA TABLIC REJESTRACYJNYCH
a) szerokość 520 mm i wysokość 120 mm albo
b) szerokość 340 mm i wysokość 240 mm.
tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY
jeśli są to sygnały świetlne, powinny być umieszczone w miejscu zapewniającym kierowcy dobrą ich widoczność i nie powinny utrudniać obserwacji drogi; kontrolny sygnał włączenia może być zastąpiony kontrolnym sygnałem działania; jeżeli umieszczenie kontrolnego sygnału włączenia jest zabronione, nie oznacza to, że zabronione jest umieszczenie kontrolnego sygnału działania.
Liczba świateł | Rozmieszczenie na pojeździe (mm) | Sygnał kontrolny | |||||||||||||
Lp. | Rodzaj światła | pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli | motocykle | Barwa | na długości | na szerokości1) | na wysokości | inne wymagania | włączenia | działania | Połączenia elektryczne | Własności świetlne | Inne warunki | ||
jednośladowe | trzykołowe | przyczepy | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1 | Drogowe | 2 lub 4 | 1 | 12/ | - | biała lub żółta selektywna | z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie oślepiało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu | - | - | - | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy niebieskiej | - |
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł MIJANIA NA światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie wszystkich świateł drogowych |
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd3/ (dla motocykli - 12.500 cd) i nie może przekraczać 225.000 cd |
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł drogowych dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej; dotyczy to również światła drogowego motocykla |
2 | Mijania | 2 | 1 | 12/ | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 500÷1.200 | - | dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej | - | wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza | powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie26/ |
3 | Kierunkowskazy: | ||||||||||||||
3a | przednie | 2 | 25/ | 26/ | - | żółta samochodowa | z przodu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm 4/ 7/ | 350÷15008/ | nie bliżej niż 400 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9/ | - | sygnał optyczny powinien gasnąć lub pozostać palącym się i nie migać lub zmieniać ustaloną częstotliwość migania w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien zmieniać ustaloną częstotliwość |
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł, 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny działać w jednej fazie |
1) powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90± 30 cykli na minutę, 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym iż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów |
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie |
3b | tylne | 2 | 25/ | 210/ | - | żółta samochodowa | z tyłu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/7/ | 350÷1.5008/ | jeżeli odległość od światła pozycyjnego tylnego nie przekracza 300 mm odległość kierunkowskazu od bocznego obrysu pojazdu nie powinna przekraczać więcej niż o 50 mm odległości światła pozycyjnego tylnego od tego obrysu | - | n | |||
3c | boczne | 211/ | 212/ | 2 | - | żółta samochodowa | na obu bokach; odległość środka powierzchni świetlnej od poprzedniego obrysu nie może przekraczać 1.800 mm13/ | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16/ | 500÷1.50015/ | - | - | ||||
4 | Hamowania "stop" | co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 | 1 | 217/ | 2 | czerwona | z tyłu |
wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm4/ |
350÷1.5008/ | - |
nie dopuszcza się; dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej, zapalający się w razie niesprawności światła hamowania "stop" |
- | powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych | - |
5 | Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną | nie określa się | biała | - | - | - | w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej | dopuszcza się, z tym że funkcję tę powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m | nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu | |||
6 | Pozycyjne przednie | 2 | 1 | 2 | 2 | biała, dopuszcza się barwę żółtą, selektywną, jeżeli jest połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej | z przodu18/ | nie dalej niż 400 mm19/ od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 350÷1.5008/ | - | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe | - |
7 | Pozycyjne tylne | 2 | 1 | 2 | 2 | czerwona | z tyłu20/ | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 350÷1.5008/ | - | obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m | - |
8 | Odblaskowe tylne inne niż trójkątne | 2 | 1 | 2 | 224/ | czerwona | z przodu20/ | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 250÷90021/ | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła, tylnego |
9 | Odblaskowe tylne trójkątne | - | - | - | 2 | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 250÷90021/ | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry, 2) wewnątrz trójkąta nie może być umieszczone żadne światło |
10 | Odblaskowe przednie | 2 | - | 2 | 2 | biała | z przodu18/ | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 250÷90021/ | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną światła pozycyjnego przedniego |
11 | Odblaskowe boczne | co najmniej jedno na każdym boku pojazdu; liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu | żółta samochodowa ; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym tylnym czerwonym światłem | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone w połowie długości23/ pojazdu (±15%); światło powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od poprzedniego obrysu pojazdu i nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu nie może przekroczyć 3 m; w odniesieniu do motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera | na obu bokach pojazdu | 250÷90021/ | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli s oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | kształt - inny niż trójkąt | |||
12 | Awaryjne | jak kierunkowskazy (lp. 3) | - | obowiązkowy - świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym sygnałem, o którym mowa pod lp. 3 kol. 13 | - | powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę i działać w jednej fazie |
1) uzyskiwane jest przez jednoczesne działanie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy, 2) powinno być włączane oddzielnym włącznikiem, 3) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę |
||||||||
13 | Przeciwmgłowe tylne | 1 lub 2 | 1 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | czerwona | z tyłu | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu; jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu | 250÷1.00021/ | nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania "stop" | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej | - |
1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła: drogowe, mijania lub przeciwmgłowe przednie, 2) powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł |
natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych | - |
14 | Cofania | 1 lub 2 | - | - | 1 lub 2 | biała | z tyłu | 250÷1.200 | - | nie dopuszcza się | - | - | może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę | - | - |
15 | Obrysowe przednie i tylne | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu | - | - | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu | biała z przodu, czerwona z tyłu | - | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu | możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia, na szerokości oraz symetrii świateł | odległość między rzutami na poprzeczną płaszczyznę najbliższych punktów powierzchni świetlnych światła obrysowego i światła pozycyjnego przedniego lub tylnego nie może być mniejsza niż 200 mm | nie dopuszcza się | - | - | - | jeżeli ze względu na kształt nadwozia lub wyposażenia pojazdu nie jest możliwe zastosowanie odrębnych świateł widocznych z przodu i świateł widocznych z tyłu, dopuszcza się światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie pojazdu, połączone w jednym urządzeniu |
16 | Przeciwmgłowe | 2 | 1 | 12/ | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania | - | dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej | - | powinno być włączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania | - | nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie dotyczy motocykli) |
17 | Postojowe | 4 lub 2 | - | 4 lub 2 | - | biała - z przodu, czerwona - z tyłu, żółta samochodowa - jeżeli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym | 2 z przodu i 2 z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | 350÷1.5008/ | - | nie dopuszcza się | - | powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączenia jakiegokolwiek innego światła | - | funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu |
18 | Światło jazdy dziennej | 2 | 1 | 1 | - | biała | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4/ | 250÷1.500 | - | nie wymaga się | - | połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego | światłość każdego światła nie może być mniejsza niż 400 cd, lecz nie większa niż 800 cd | powierzchnia świetlna jednego światła nie może być mniejsza niż 40 cm2 |
19 | Pozycyjne boczne | jak lp. 11 | - | - | jak lp. 11 | jak lp. 11 | jak lp. 11 | 350÷1.50025/ | - | dopuszczalny; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m | - | - |
1) Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu.
2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m, liczba świateł jak w kol. 3.
3) Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna para świateł.
4) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona do 400 mm.
5) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy boczne.
6) Dotyczy motocykla z jednym kołem z tyłu.
7) Dla motocykla jednośladowego - 300 mm.
8) Dla motocykla - 1.200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1.500 mm, dopuszcza się 2.100 mm.
9) Dopuszcza się mniejszą odległość, jeżeli natężenie światła kierunkowskazu jest mniejsze niż 400 cd.
10) Dotyczy motocykla z jednym kołem z przodu.
11) Nie wymaga się, jeżeli długość pojazdu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy.
12) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne.
13) Jeżeli odległość ta, ze względu na konstrukcję pojazdu, nie zapewni dobrej widoczności kierunkowskazów, może być ona zwiększona do 2.500 mm.
14) Dla motocykla - 350 mm.
15) Dla motocykla - 1.200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1.500 mm, dopuszcza się 2.300 mm.
16) Dla motocykla - 560 mm.
17) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się jedno światło.
18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
19) Dla przyczepy -150 mm.
20) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
21) Jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 1.500 mm.
22) Dla przyczepy - z uwzględnieniem dyszla.
23) Dla motocykla - 900 mm.
24) Pod warunkiem, że jest ono połączone w jednym urządzeniu z innym tylnym światłem sygnalizacyjnym.
25) Jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 2100 mm.
26) Dotyczy pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r. oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarówkami halogenowymi.
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU DŁUGIEGO I CIĘŻKIEGO
Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
Inga Stawicka 01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
Agnieszka Matlacz 01.04.2025Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Identyfikator: | Dz.U.1999.44.432 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. |
Data aktu: | 01/04/1999 |
Data ogłoszenia: | 15/05/1999 |
Data wejścia w życie: | 30/05/1999 |