Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 kwietnia 1999 r.
w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 i z 1999 r. Nr 38, poz. 360) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce samorządu terytorialnego - rozumie się przez to odpowiednio: gminę, powiat, miasto na prawach powiatu, województwo,
2)
organie stanowiącym jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to odpowiednio: radę gminy, radę powiatu, radę miasta na prawach powiatu, sejmik województwa,
3)
klasyfikacji budżetowej - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 39, poz. 169, Nr 60, poz. 257, Nr 69, poz. 297 i Nr 81, poz. 356, z 1992 r. Nr 22, poz. 91 i Nr 103, poz. 523, z 1993 r. Nr 42, poz. 194, Nr 59, poz. 276 i Nr 109, poz. 489, z 1994 r. Nr 9, poz. 33 i Nr 66, poz. 286, z 1995 r. Nr 29, poz. 148 i Nr 153, poz. 783, z 1996 r. Nr 37, poz. 162 i Nr 116, poz. 556, z 1997 r. Nr 22, poz. 116, Nr 100, poz. 626 i Nr 151, poz. 999 oraz z 1998 r. Nr 161, poz. 1081).
§  2.
1.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza i przekazuje w dwóch egzemplarzach - do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej - kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zwane dalej "sprawozdaniami", w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, za który sporządzane jest sprawozdanie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Zarząd powiatu, zarząd miasta na prawach powiatu oraz zarząd województwa łącznie ze sprawozdaniem, o którym mowa w ust. 1, sporządzonym za:
1) 1
I i III kwartał - składa jeden egzemplarz sprawozdań o dochodach/wydatkach budżetowych, sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, odpowiednio za okres sprawozdawczy od początku roku do końca marca i od początku roku do końca września; sprawozdania o dochodach budżetowych sporządza się w szczegółowości określonej w § 23, a o wydatkach budżetowych w szczegółowości określonej w § 27 ust. 1 pkt 2 instrukcji stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 164, poz. 1175), zwanego dalej "rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r.",
2)
II kwartał - składa jeden egzemplarz półrocznego sprawozdania o dochodach budżetowych oznaczonego symbolem Rb-27 oraz sprawozdania o wydatkach budżetowych oznaczonego symbolem Rb-28, sporządzonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r.
3.
Regionalna izba obrachunkowa kontroluje sprawozdania, o których mowa w ust. 1, pod względem rachunkowym i formalnym oraz przekazuje oryginały sprawozdań do Ministerstwa Finansów, w terminie do 15 dnia drugiego miesiąca następującego po upływie okresu sprawozdawczego, za który sporządzane jest sprawozdanie, a sprawozdania, o których mowa w ust. 2, sporządzone na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r., przekazuje do Ministerstwa Finansów niezwłocznie po ich otrzymaniu.
4. 2
Sprawozdania sporządza się według wzorów, stanowiących załączniki do rozporządzenia, odpowiednio dla:
1)
gminy - załącznik nr 1,
2)
powiatu - załącznik nr 2 i 5,
3)
miasta na prawach powiatu - załącznik nr 3 i 5,
4)
województwa - załącznik nr 4 i 5.
5.
Organ wykonawczy Związku Komunalnego m. st. Warszawy sporządza sprawozdanie według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia i przekazuje je zgodnie z ust. 1.
§  3.
1.
Kwoty w sprawozdaniach wykazuje się w pełnych złotych.
2.
Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniu składa się odręcznie.
3.
Sprawozdania powinny być sporządzane rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
4.
Dane w sprawozdaniach wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, za które sporządzane jest sprawozdanie.
§  4.
1.
W kolumnie "Plan według uchwał organów..." wykazuje się dane w kwotach wynikających z planu po ewentualnych zmianach.
2.
Wykazane przez jednostki samorządu terytorialnego w sprawozdaniach kwoty dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na zadania własne, powinny być zgodne z danymi o dotacjach przekazanych przez dysponentów części budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W sprawozdaniach za IV kwartał jednostki samorządu terytorialnego wykazują wysokość otrzymanych dotacji, po potrąceniu zwrotów dokonanych do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
4.
Kwoty subwencji ogólnej i jej poszczególnych części, wykazane w sprawozdaniach w kolumnie "Plan według uchwał organów...", powinny być zgodne z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o wysokości kwot tej subwencji ustalonych dla jednostki samorządu terytorialnego.
5.
W sprawozdaniu w kolumnie 4 "Wykonanie", w części A "Dochody ogółem", wykazuje się wszystkie wpływy za dany okres sprawozdawczy, łącznie z wpływami "w drodze". Przepisy ust. 2 oraz § 5 stosuje się odpowiednio.
6.
Nadwyżka budżetowa, kredyt, pożyczka, środki pochodzące z prywatyzacji jednostek samorządu terytorialnego oraz środki pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, mogą stanowić jedno ze źródeł sfinansowania deficytu budżetowego w danym roku budżetowym, nie mogą natomiast być ujmowane po stronie dochodów w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
7.
Do wydatków budżetowych nie zalicza się wartości nominalnej:
1)
spłaconych kredytów i pożyczek,
2)
wykupionych papierów wartościowych wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego,
3)
udzielonych pożyczek.

Do wydatków budżetowych nie zalicza się także środków z prywatyzacji, wykorzystanych na pokrycie deficytu.

8.
Wpływy z podatku rolnego, leśnego i podatku od nieruchomości, pobierane w formie łącznego zobowiązania pieniężnego, wykazuje się w kwotach odrębnych dla poszczególnych podatków. Odrębne kwoty każdego z tych podatków ustala się przy pomocy wskaźników, wyliczonych na podstawie rejestru wymiarowego oraz rejestru przypisów i odpisów, stanowiących udział poszczególnych podatków w łącznym zobowiązaniu pieniężnym.
§  5.
1.
W sprawozdaniach, sporządzanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego za I, III i IV kwartał, dane - zamieszczone w kolumnie 4 "Wykonanie", dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe dla danej jednostki samorządu terytorialnego sprawozdaniach jednostkowych Rb-25 o dochodach i wydatkach budżetowych, w rubryce "Wykonanie od początku roku".
2.
W sprawozdaniach, sporządzanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego za II kwartał, dane - zamieszczone w kolumnie 4 "Wykonanie", dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu jednostki samorządu terytorialnego - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe sprawozdaniach jednostkowych Rb-27 w rubryce "Wykonanie", a dane dotyczące udziałów gmin oraz województw we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy lub województwa, stanowiących dochód budżetu państwa - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w rubryce "Należności" sprawozdań sporządzanych dla danej gminy lub województwa przez urzędy skarbowe.
3.
Dane ze sprawozdań z kolumny 4 "Wykonanie" - dotyczące dochodów z tytułu udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki właściwych budżetów jednostek samorządu terytorialnego - powinny być zgodne z przelewami otrzymanymi z rachunku centralnego (łącznie z przelewem otrzymanym w miesiącu następnym po upływie okresu sprawozdawczego) za okres, którego sprawozdanie dotyczy.
4.
W sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy, w kolumnie 4 "Wykonanie", nie ujmuje się skutków wykorzystania szczególnych przypadków wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 65 i art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95). Skutki te powinny być wykazane w załączniku nr 1 i 3 do rozporządzenia, w kolumnie 7 "Potrącenia".
§  6.
1.
W części B "Wydatki" - przez wydatki majątkowe rozumie się: wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego, wydatki inwestycyjne, łącznie z dotacjami przeznaczonymi na zadania inwestycyjne, zgodnie z klasyfikacją budżetową.
2.
W części "Wydatki bieżące" w pozycji "Dotacje" wykazuje się wszystkie dotacje przeznaczone na zadania bieżące, zgodnie z klasyfikacją budżetową.
3.
W pozycji "Wynagrodzenia" wykazuje się dane o wydatkach z tytułu wynagrodzeń objętych § 11 - 15 i § 17 klasyfikacji budżetowej.
4.
W pozycji "Pochodne od wynagrodzeń" wykazuje się składki na ubezpieczenia społeczne, obciążające pracodawcę, oraz składki na Fundusz Pracy, o których mowa § 41 i 42 klasyfikacji budżetowej.
§  7.
1.
W załącznikach nr 1 i 3 do rozporządzenia w kolumnie 5 sprawozdania "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy" powinny być wykazane kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie gmina uzyskała, stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy.
2.
W przypadku zastosowania przez gminę obniżenia górnej stawki różnica pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy, przemnożona przez podstawę opodatkowania, powinna być wykazana w kolumnie 5 sprawozdania narastająco: w sprawozdaniu za I kwartał - skutki dotyczące I kwartału, w sprawozdaniu za II kwartał - skutki dotyczące I i II kwartału, w sprawozdaniu za III kwartał - skutki dotyczące I, II i III kwartału, zaś w sprawozdaniu za IV kwartał powinny być wykazane skutki całoroczne.
3.
Skutki obniżenia górnych stawek w podatku od nieruchomości wykazują również gminy, w których liczba mieszkańców nie przekracza 15 tysięcy.
§  8.
1.
W kolumnie 6 sprawozdania "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń..." powinny być wykazane kwoty dotyczące skutków udzielonych przez gminę za okres sprawozdawczy: ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy (bez ulg i zwolnień ustawowych), a także skutki finansowe wynikające ze zwolnień i ulg w podatkach i opłatach wprowadzonych przepisami uchwał rad gmin, wydanymi na podstawie ustawowych upoważnień. Wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów gminy, w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności, z zastrzeżeniem ust. 2. Wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów, z wyjątkiem decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty.
2.
W kolumnie 6 nie wykazuje się skutków finansowych wynikających z ugody zawartej w bankowym postępowaniu ugodowym, a także będących wynikiem decyzji podjętych przez samorządowe kolegium odwoławcze jako organ II instancji albo wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§  9.
W części "Dane uzupełniające", dotyczącej stanu zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, w pozycjach odnoszących się do zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego według tytułów dłużnych, należy wykazać kwoty zadłużenia w podziale na zadłużenie krótko- i długoterminowe, przy czym przez pojęcie "zadłużenie krótkoterminowe" rozumie się zadłużenie, którego termin spłaty czy też wykupu, liczony od dnia jego zaciągnięcia, jest krótszy niż jeden rok (tj. do 364 dni włącznie), zaś przez pojęcie "zadłużenie długoterminowe" rozumie się zadłużenie, którego termin spłaty czy też wykupu jest nie krótszy niż jeden rok (tj. 365 dni), liczony od dnia jego zaciągnięcia.
§  10.
1.
Pojęcie wartości nominalnej zobowiązań z tytułów dłużnych określa art. 36 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 i z 1999 r. Nr 38, poz. 360), z zastrzeżeniem § 12.
2.
Przez wymagalne zobowiązania należy rozumieć wszystkie bezsporne zobowiązania, wynikające z ewidencji księgowej jednostki budżetowej, obciążające budżet, których termin zapłaty minął przed upływem danego okresu sprawozdawczego, a nie są przedawnione ani umorzone.
§  11.
1.
Przez wartość poręczeń i gwarancji, udzielonych w okresie sprawozdawczym, należy rozumieć nominalną wartość poręczeń i gwarancji, udzielonych w okresie sprawozdawczym, obejmującą łączną wysokość należności głównej oraz należności ubocznych, poręczonych lub gwarantowanych.
2.
Wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oznacza kwotę, którą poręczyciel (gwarant) byłby zobowiązany spłacić, gdyby dłużnik, za którego udzielono poręczenia (gwarancji), nie dokonał spłaty zobowiązania samodzielnie, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, przy wyłączeniu wzajemnych zobowiązań podmiotów sektora finansów publicznych. W przypadku kredytów i pożyczek objętych poręczeniami (gwarancjami) uwzględnia się zarówno kwotę świadczenia głównego (kapitału), jak i świadczeń ubocznych (odsetek), o ile zostały objęte poręczeniem (gwarancją).
3.
Wartość spłat dokonanych w okresie sprawozdawczym za kredytobiorców (dłużników) z tytułu udzielonych poręczeń lub gwarancji oznacza wartość wydatkowanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego środków - tytułem spłaty zobowiązań zaciągniętych i nie spłaconych przez dłużników, poręczonych lub gwarantowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego - obejmującą wartość faktycznie spłaconych środków (należności głównej i należności ubocznych) w ramach realizacji umów poręczenia lub gwarancji.
4.
Przez wartość należności regresowych, wynikających ze spłat dokonanych za dłużników w ramach realizacji umów poręczenia lub gwarancji, należy rozumieć sumę należności (wierzytelności), przysługujących jednostce samorządu terytorialnego od dłużników, z tytułu spłat dokonanych przez jednostkę samorządu terytorialnego za tych dłużników w wyniku realizacji zawartych umów poręczenia lub gwarancji. Należności te powinny stanowić sumę należności głównej, czyli łączną kwotę dokonanych spłat powiększoną o przysługujące należności uboczne, w szczególności odsetki za zwłokę bądź opóźnienie w spłacie należności.
5.
Kwotę zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, spłaconych w danym roku kalendarzowym przez dłużników oraz poręczycieli lub gwarantów, oblicza się jako sumę spłat zobowiązań objętych poręczeniami lub gwarancjami dokonanych przez poręczycieli lub gwarantów za dłużników oraz sumę zobowiązań objętych poręczeniami i gwarancjami spłaconych samodzielnie przez dłużników (kwota z rubryki F3 powiększona o samodzielne spłaty dokonane przez dłużników w części objętej poręczeniami lub gwarancjami).
6.
Łączna kwota poręczeń i gwarancji, określona w uchwale budżetowej na dany rok, jest to łączna kwota poręczeń i gwarancji, których wysokość określa uchwała budżetowa, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 i z 1999 r. Nr 38, poz. 360).
§  12.
Przez wartość zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego, rozumie się wartość nominalną niewymagalnych oraz wymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji, przy wyłączeniu wzajemnych zobowiązań z tego tytułu podmiotów sektora finansów publicznych, z tym że wartość nominalna wymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oznacza kwotę świadczenia poręczyciela (gwaranta) należną do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania.
§  13.
Do wyliczenia wartości nominalnej zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją, podlegającego oprocentowaniu według zmiennych stóp procentowych, przyjmuje się stopę procentową obowiązującą:
1)
w ostatnim dniu roku budżetowego - w przypadku gdy okres sprawozdawczy dotyczy roku budżetowego, albo
2)
w ostatnim dniu kwartału - w przypadku gdy okres sprawozdawczy dotyczy kwartału roku budżetowego.
§  14.
Do wyliczenia wartości nominalnej zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego objętego poręczeniem lub gwarancją, płatnego w walucie obcej, stosuje się średni kurs tej waluty, ogłoszony przez Narodowy Bank Polski, odpowiednio w terminach, o których mowa w § 13.
§  15.
Do wyliczenia wartości nominalnej zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego, objętego poręczeniem lub gwarancją, których wartość jest nieoznaczona, przyjmuje się prognozowaną wartość zobowiązania, z uwzględnieniem zasady ostrożnej wyceny.
§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 1998 r. w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej gmin (Dz. U. Nr 50, poz. 313).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze, poczynając od I kwartału 1999 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za okres od dnia 1 stycznia do końca kwartału ........ roku ........

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za okres od dnia 1 stycznia do końca kwartału ........ roku ........

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta na prawach powiatu za okres od dnia 1 stycznia do końca kwartału ........ roku ........

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Sprawozdanie z wykonania budżetu województwa za okres od dnia 1 stycznia do końca kwartału ........ roku ........

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  3

MINISTERSTWO FINANSÓW ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa
Nazwa i adres jednostki sprawozdawczej
Nazwa województwa

................................................

Nazwa powiatu

..............................................................

powiat*

Typ powiatu ---------------

miasto na

prawach powiatu

Sprawozdanie o

dochodach*

-------------

wydatkach

budżetowych

jednostki samorządu terytorialnego

za okres od początku roku

do dnia .......... roku ....

Adresat:

REGIONALNA

IZBA OBRACHUNKOWA

Klasyfikacja budżetowa Plan

(po zmianach)

Wykonanie

od początku roku

dział rozdział paragraf w pełnych złotych (bez znaku po przecinku)
1 3 4 5
.................. ................... ................

(główny księgowy, (rok m-c dzień) (kierownik

telefon) jednostki)

* Niepotrzebne skreślić.

1 § 2 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 września 1999 r. (Dz.U.99.79.896) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1999 r., jednakże przepis w brzmieniu ustalonym przez nin. rozporządzenie zmieniające ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze, poczynając od III kwartału 1999 r.
2 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 września 1999 r. (Dz.U.99.79.896) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1999 r., jednakże przepis w brzmieniu ustalonym przez nin. rozporządzenie zmieniające ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze, poczynając od III kwartału 1999 r.
3 Załącznik Nr 5 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 września 1999 r. (Dz.U.99.79.896) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1999 r. i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze, poczynając od III kwartału 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.38.365

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządu terytorialnego.
Data aktu: 14/04/1999
Data ogłoszenia: 28/04/1999
Data wejścia w życie: 28/04/1999