Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 16 grudnia 1999 r.
w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa zasady finansowania w 2000 r. zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej "ustawą", w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, zakładów kształcenia nauczycieli, ośrodków dokształcania zawodowego, ośrodków politechnicznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek,
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to:
a)
zadania związane z prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, placówek wychowania pozaszkolnego, bibliotek pedagogicznych, świetlic dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów, dziecińców wiejskich, domów wczasów dziecięcych, na które w 1999 r. były udzielane dotacje z budżetu państwa na podstawie art. 60 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119),
b)
zadania związane z prowadzeniem burs i internatów, finansowane w 1999 r. z części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego,
c)
zadania związane z prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych, które w 1999 r. finansowane były przez wojewodów ze środków ujętych w dziale 88 budżetu państwa "Turystyka i wypoczynek",
3)
części oświatowej subwencji - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określoną w ustawie budżetowej na 2000 r.
§  2.
Część oświatowa subwencji jest przeznaczona na realizację określonych w § 1 ust. 2 zadań szkolnych i pozaszkolnych, a w szczególności na:
1)
finansowanie wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
2)
dotowanie, na podstawie odrębnych przepisów, szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne,
3)
sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników szkół i placówek nie będących nauczycielami, wraz z pochodnymi i odpisem na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
4)
sfinansowanie 1% realnego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli wraz z wdrożeniem zmian w wykazie stanowisk nauczycielskich, od dnia 1 stycznia 2000 r.,
5)
dofinansowanie racjonalizacji sieci szkolnej.
§  3. 1
Podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, pomniejszonej o rezerwę będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3a. 2
 
1.
Na sfinansowanie skutków wdrożenia zmian w wykazie stanowisk nauczycielskich, o których mowa w § 2 pkt 4, przeznacza się dodatkowo, przeniesione do części oświatowej subwencji, nie wykorzystane w 2000 r., środki części rekompensującej subwencji ogólnej dla gmin, części wyrównawczej subwencji ogólnej dla powiatów oraz części wyrównawczej subwencji ogólnej dla województw, zwane dalej "środkami dodatkowymi".
2.
Podział środków dodatkowych, pomniejszonych o 1% rezerwę, będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

1. Ustalona w ustawie budżetowej - pomniejszona o 1% rezerwę oraz o kwotę środków na wdrożenie od 1 stycznia 2000 r. nowego wykazu stanowisk nauczycielskich i sfinansowanie 1% realnego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli - część oświatowa subwencji (SO) dzieli się na: kwotę bazową (SOA), kwotę uzupełniającą (SOB) i kwotę na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):

SO = SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

SO - część oświatowa subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego,

SOA - kwota bazowa części oświatowej subwencji według finansowego standardu A podziału części oświatowej subwencji,

SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej subwencji według wag P zwiększeń standardu A na realizację zadań szkolnych (tzw. uzupełniająca),

SOC - kwota części oświatowej subwencji na realizację pozaszkolnych zadań oświatowych.

2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadpodstawowe oraz placówki systemu oświaty ustala się liczbę uczniów przeliczeniowych ogółem Up, według wzoru:

N N

Up = Σ UP,i = Σ (Ur,i + Uu,i + Uz,i)

i=1 i=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,

Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 - 2489 dla gmin, w tym miast na prawach powiatu, i = 2490 - 2797 dla pozostałych powiatów, i = 2798 - 2813 dla samorządów województw,

Ur,i - rzeczywista liczba uczniów, w przypadku uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur, dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur, dla uczniów szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży - 0,6 Ur, ustalone według sprawozdań dla bazowego roku szkolnego, poprzedzającego rok budżetowy,

Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

Uu,i = P1*N1,i + P2*N2,i + ... + P14*N14,i

gdzie:

- P1 do P14 oznaczają wagi,

- N 1 do N 14 przypisane wagom rzeczywiste - w warunkach ustalonych jak w symbolu Ur,i - liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1-2813,

określone następująco:

P1 = 0,33 dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych na terenach wiejskich - N1,i ,

P2 = 0,18 dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych w miastach do 5.000 mieszkańców - N2,i ,

P3 = 0,50 dla uczniów klas specjalnych w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - N3,i,

P4 = 0,25 dla uczniów niepełnosprawnych w klasach ogólnodostępnych w szkołach podstawowych i gimnazjach - N4, i ,

P5 = 3, 00 dla uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach - N5,i ,

P6 = 0,20 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych - N6,i ,

P7 = 0,30 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby dowożonych uczniów w gminach na terenach wiejskich oraz dowożonych uczniów niepełnosprawnych, ustalanych na podstawie raportów gmin o liczebności dowożonych uczniów - N7,i.

P8 = 0,15 dla uczniów zawodowych szkół ponadpodstawowych wraz z centrami kształcenia praktycznego i centrami kształcenia ustawicznego - N8,i,

P9 = 2,40 dla uczniów szkół ogólnokształcących specjalnych - N9,i ,

P10 = 1, 00 dla uczniów szkół zawodowych specjalnych - N10,i ,

P11 = 0,20 dla uczniów klas/szkół sportowych - N11,i ,

P12 = l, 00 dla uczniów szkół mistrzostwa sportowego - N12,i ,

P13 = 1,00 dla uczniów szkół medycznych oraz dla uczniów szkół żeglugi kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej - N13,i ,

P14 = 1, 00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N14, i.

Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków/uprawnionych/korzystających w roku bazowym poprzedzającym rok budżetowy, w zakresie pozaszkolnych zadań oświatowych, obliczana według wzoru:

Uz,i = P15*N15,i + P16*N16,i + ... + P21*N21,i

gdzie:

- P15 do P21 oznaczają wagi,

- N15 do N21 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1- 2813,

określone następująco:

P15 = 4,500 dla wychowanków przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych) - N15,i ,

P16 = 1,770 dla wychowanków internatów i burs - N16,i ,

P17 = 0,221 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N17,i,

P18 = 7,370 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych - N18,i,

P19 = 0,010 dla placówek wychowania pozaszkolnego i szkolnych schronisk młodzieżowych, według rzeczywistej liczby uczniów - N19,i - na terenie i-tego powiatu,

P20 = 0,011 dla poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, według rzeczywistej liczby uczniów szkół oraz dzieci w wieku 0 - 6 lat - N20,i - na terenie i-tego powiatu,

P21 = 0,008 dla placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych według rzeczywistej liczby uczniów - N21, i - na terenie i-tego województwa.

Liczebności N19,i oraz N20,i są równe 0 dla gmin nie będących miastami na prawach powiatu i dla samorządów województw, natomiast liczebność N21,i jest równa 0 dla gmin i powiatów.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej subwencji na ucznia określa się według wzoru:

A = SO / Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji SO. Finansowy standard A ustala się w oparciu o dane bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOA = Σ SOAi = Σ (A*Ur,i)

i=1 i=1

gdzie Ur,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej subwencji jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOB = Σ SOBi = Σ (A*Uu,i)

i=1 i=1

gdzie Uu,i jest ustalone według zasad określonych w ust. 2 .

6. W roku 2000 kwota części oświatowej subwencji (SOA+SOB) na zadania szkolne dla danej jednostki samorządu terytorialnego przypadająca na ucznia nie może być niższa niż 100 % analogicznej bazowej kwoty subwencji na ucznia w roku 1999 w analogicznym zakresie zadań, tj. bez grupy 2 subwencji (internaty, bursy), z uwzględnieniem w bazie roku 1999 dotacji na szkoły prowadzone w ramach centrów kształcenia ustawicznego (CKU) oraz dotacji na zakłady kształcenia nauczycieli. W przypadku miast na prawach powiatu bierze się pod uwagę średnie bazowe kwoty na ucznia w całym systemie szkolnym, wyrównując do 100% poziomu roku 1999. Środki na wyrównanie do 100% pochodzą z proporcjonalnego obniżenia finansowego standardu A podziału subwencji dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego. Wzrost kwoty subwencji na ucznia nie może być wyższy niż 120% w stosunku do bazowej kwoty roku 1999 w wyżej ustalonym zakresie.

7. Kwota SOC części oświatowej subwencji na pozaszkolne zadania oświatowe jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby tych zadań Uz,i w relacji do wartości jednostkowej standardu A podziału subwencji, według wzoru:

N N

SOC = Σ SOCi = Σ (A* Uz,i)

i=1 i=I

gdzie Uz,i, i jest ustalone według zasad określonych w ust. 2.

Kwota SOCi części oświatowej subwencji nie może być niższa niż 95% i wyższa niż 115% bazowej kwoty środków subwencji i dotacji w roku 1999 na analogiczny zakres zadań oświatowych, tj.:

- z uwzględnieniem internatów, burs, wojewódzkich ośrodków metodycznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, placówek wychowania pozaszkolnego, bibliotek pedagogicznych,

- z wyłączeniem zakładów kształcenia nauczycieli,

w bazie roku 1999.

8. Całkowita kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi:

N N

SO = Σ SOi = Σ (SOAi + SOBi + SOCi)

i=1 i=1

9. Określone w ust. 2 liczebności uczniów rzeczywiste (Ur,i) oraz uzupełniające (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) uprawnionych korzystających wychowanków podlegają weryfikacji do aktualnego stanu sprawozdań GUS na bieżący rok szkolny, następujący po bazowym roku szkolnym, ze skutkiem korekty kwoty części oświatowej subwencji (SO,i) w terminie najpóźniej 14 dni od opublikowania ustawy budżetowej. Naliczania kwot części oświatowej subwencji oraz ich korekty dokonuje się na podstawie sprawozdawczości GUS.

10. Środki z korekty, o której mowa w ust. 9, są rozliczane w 1% rezerwie części oświatowej subwencji.

11. Określone w ust. 8 kwoty części oświatowej subwencji (SOi) zostają zwiększone wskaźnikiem 1,0401 (o 4,01%) o środki na wdrożenie od dnia 1 stycznia 2000 r. nowego wykazu stanowisk nauczycielskich oraz na 1% realny wzrost wynagrodzeń nauczycieli od dnia 1 stycznia 2000 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 ALGORYTM PODZIAŁU ŚRODKÓW DODATKOWYCH

1. Środki dodatkowe, o których mowa w § 3a rozporządzenia, przeznaczone są dla gmin otrzymujących w 2000 r. kwotę wyrównawczą części podstawowej subwencji ogólnej i powiatów, z wyjątkiem miast na prawach powiatu, otrzymujących w 2000 r. część wyrównawczą subwencji ogólnej, którym do dnia 15 grudnia 2000 r. nie przekazano całości środków na wdrożenie zmian w wykazie stanowisk nauczycielskich. Środki dodatkowe (DS) składają się z kwoty gminnej (KG) oraz kwoty powiatowej (KP):

DS = KG + KP

2. Kwota gminna środków dodatkowych jest dzielona pomiędzy gminy, które w 2000 r. otrzymywały kwotę wyrównawczą części podstawowej subwencji ogólnej i do dnia 15 grudnia 2000 r. nie otrzymały całości należnej kwoty na wdrożenie zmian w wykazie stanowisk nauczycielskich, według wzoru:

N=277 N=277

KG = Σ KGi = Σ ni

i=1 i=1

gdzie ni - oznacza środki pozostałe do przekazania dla i-tej gminy.

3. Kwota powiatowa środków dodatkowych obliczona według wzoru:

KP = DS - KG

jest dzielona pomiędzy powiaty, z wyjątkiem miast na prawach powiatu, które w 2000 r. otrzymywały część wyrównawczą subwencji ogólnej i do dnia 15 grudnia 2000 r. nie otrzymały całości należnej kwoty na wdrożenie zmian w wykazie stanowisk nauczycielskich, według wzoru:

M=201 M=201

KP = Σ KPj = Σ (wj x KP)

j=1 j=1

nj M=201

gdzie: wj = --, P= Σ nj

P j=1

wj - oznacza wskaźnik struktury,

nj - oznacza środki pozostałe do przekazania dla j-tego powiatu,

P - oznacza łączną kwotę pozostałą do przekazania M powiatom.

4. Całkowita kwota środków dodatkowych wynosi:

N=277 M=201

DS = Σ KGi + Σ KPj

i=1 j=1

5. Środki na korektę części oświatowej subwencji są rozliczane w ramach 1% rezerwy, o której mowa w § 3a ust. 2 rozporządzenia.

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.119.1255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 2000 r.
2 § 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.119.1255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 2000 r.
3 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 stycznia 2000 r. (Dz.U.00.6.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2000 r.

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.119.1255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 2000 r.

4 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.119.1255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 2000 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.111.1284

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
Data aktu: 16/12/1999
Data ogłoszenia: 31/12/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000