Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1999 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 10, 12, 14 i 30 dotyczących finansowania zasiłków i innych obligatoryjnych świadczeń,
2)
w pkt 2-5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 16, 25 oraz w pkt 17 w części dotyczącej finansowania eksploatacji systemu informatycznego w urzędach pracy, a także w pkt 18-20 w zakresie dotyczącym i realizowanym przez powiatowe urzędy pracy.
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom wojewódzkim środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy - w pkt 1, 9, 11, 13, 16, 19 oraz w pkt 17 w części dotyczącej eksploatacji systemu informatycznego.
§  2.
1.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 ustala się, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

LpxWaxWbxWcxWd

Ap=Pax----------------

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków pozostawionych do dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, o której mowa w ust. 4,
2)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
3)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała połowy przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 1,5-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
d)
1,6 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2,0-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
e)
1,8 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2,0-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
4)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,5-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,5-krotny przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
5)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,9-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,1-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,1-krotny przeciętny udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa-Wd, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
4.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy może, za zgodą ministra właściwego do spraw pracy, pozostawić na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, kwotę nie przekraczającą połowy środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na ich realizację.
5.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 4, przekazuje dodatkowe środki dla powiatów, na których terenie nastąpił w szczególności wzrost stopy bezrobocia w stosunku do przyjętej w algorytmie, na realizację zadań określonych w kontraktach zawartych z samorządami powiatowymi.
6.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3 jest ustalana, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp=Pix----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o zadania realizowane bezpośrednio przez Krajowy Urząd Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
§  3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów wojewódzkich na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Pb

Kw=Wbx----

Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu wojewódzkiego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
2)
Wb - kwota środków wydatkowana przez samorząd wojewódzki w roku poprzednim (w 1999 r. - przez wojewódzki urząd pracy) na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
3)
Pb - przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
4)
Pp - przewidziana w planie Funduszu Pracy na rok poprzedni kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2.
§  4.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje w ciągu roku powiatom i samorządom województw na wyodrębnione rachunki bankowe zaliczki środków Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatowych i wojewódzkich oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
2.
W przypadku zawarcia porozumienia między starostami powiatów bądź między starostą powiatu a prezydentem miasta na prawach powiatu, dotyczącego obsługi powiatu bądź miasta na prawach powiatu, środki Funduszu Pracy ustalone według algorytmu są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego realizującej na danym obszarze zadania na podstawie zawartego porozumienia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.109.1237

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.
Data aktu: 14/12/1999
Data ogłoszenia: 29/12/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000