Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1999 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom powiatowym środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 10, 12, 14 i 30 dotyczących finansowania zasiłków i innych obligatoryjnych świadczeń,
2)
w pkt 2-5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 16, 25 oraz w pkt 17 w części dotyczącej finansowania eksploatacji systemu informatycznego w urzędach pracy, a także w pkt 18-20 w zakresie dotyczącym i realizowanym przez powiatowe urzędy pracy.
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje samorządom wojewódzkim środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy - w pkt 1, 9, 11, 13, 16, 19 oraz w pkt 17 w części dotyczącej eksploatacji systemu informatycznego.
§  2.
1.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatowego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 ustala się, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

LpxWaxWbxWcxWd

Ap=Pax----------------

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków pozostawionych do dyspozycji Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, o której mowa w ust. 4,
2)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
3)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała połowy przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 1,5-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
d)
1,6 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2,0-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
e)
1,8 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2,0-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
4)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,5-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,5-krotny przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
5)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,9-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,1-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,1-krotny przeciętny udział bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał połowy przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,1 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
d)
1,3 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych w wieku do 24 lat w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa-Wd, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
4.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy może, za zgodą ministra właściwego do spraw pracy, pozostawić na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, kwotę nie przekraczającą połowy środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na ich realizację.
5.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 4, przekazuje dodatkowe środki dla powiatów, na których terenie nastąpił w szczególności wzrost stopy bezrobocia w stosunku do przyjętej w algorytmie, na realizację zadań określonych w kontraktach zawartych z samorządami powiatowymi.
6.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3 jest ustalana, z zastrzeżeniem ust. 4, według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp=Pix----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatowych na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o zadania realizowane bezpośrednio przez Krajowy Urząd Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego.
§  3.
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów wojewódzkich na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Pb

Kw=Wbx----

Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu wojewódzkiego na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
2)
Wb - kwota środków wydatkowana przez samorząd wojewódzki w roku poprzednim (w 1999 r. - przez wojewódzki urząd pracy) na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
3)
Pb - przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2,
4)
Pp - przewidziana w planie Funduszu Pracy na rok poprzedni kwota środków na realizację zadań wymienionych w § 1 ust. 2.
§  4.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje w ciągu roku powiatom i samorządom województw na wyodrębnione rachunki bankowe zaliczki środków Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatowych i wojewódzkich oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
2.
W przypadku zawarcia porozumienia między starostami powiatów bądź między starostą powiatu a prezydentem miasta na prawach powiatu, dotyczącego obsługi powiatu bądź miasta na prawach powiatu, środki Funduszu Pracy ustalone według algorytmu są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego realizującej na danym obszarze zadania na podstawie zawartego porozumienia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy bez poprawek Senatu

Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Renata Krupa-Dąbrowska 10.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 09.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024