Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 14 lipca 1998 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

Na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko:
1)
inwestycji, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885), zwanej dalej "ustawą", nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, zwanych dalej "inwestycjami",
2)
obiektów budowlanych albo zespołu obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "obiektami",
3)
robót polegających na regulacji wód, budowie wałów przeciwpowodziowych oraz robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych i innych robót ziemnych zmieniających stosunki wodne na terenach, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, zwanych dalej "robotami".
§  2.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane na etapie poprzedzającym opracowanie projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, dobra materialne i dziedzictwo kultury, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu na obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji,
3)
uwzględniać etap budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z towarzyszącymi jej obiektami i urządzeniami budowlanymi,
4)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
5)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe oraz inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
6)
przedstawiać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku, a także stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać wnioski,
8)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
9)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis inwestycji, w tym jej położenie i powierzchnię oraz charakterystykę technologii i rozwiązań technicznych,
2)
opis sposobu korzystania ze środowiska na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z określeniem zużycia wody, kopalin, materiało- i energochłonności, ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów i ścieków, emitowanych zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięgu uciążliwego hałasu (przedstawionego na mapach w odpowiedniej skali),
3)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko i zdrowie ludzi, wynikających z aktualnego stanu wiedzy,
4)
oszacowanie, czy uciążliwe oddziaływanie inwestycji na środowisko mieści się w granicach terenu, dla którego jednostka organizacyjna wystąpiła o wydanie decyzji lub otrzymała decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - wstępne określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
5)
ochronę interesów osób trzecich.
3.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane po opracowaniu projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi przy przyjętym rozwiązaniu technologicznym, ze szczegółowością i dokładnością odpowiednią do posiadanych danych wynikających z projektu budowlanego i innych informacji oraz z uwzględnieniem sposobu zagospodarowania terenu,
2)
brać pod uwagę ustalenia zawarte w posiadanych decyzjach i innych rozstrzygnięciach administracyjnych dotyczących ochrony środowiska oraz wnioski sformułowane w ocenie oddziaływania na środowisko, jeśli taka była sporządzona wcześniej,
3)
określać metody oceny, przyjęte założenia oraz wykorzystywane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
4)
uwzględniać ochronę interesów osób trzecich,
5)
ustalać, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma lub stara się o tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
6)
zawierać wnioski, w tym w szczególności dotyczące wymagań ochrony środowiska w trakcie wykonywania robót budowlanych oraz na etapie eksploatacji i likwidacji inwestycji,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym.
§  3.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko obiektów powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie obiektów na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu z punktu widzenia nakładania się negatywnych oddziaływań na środowisko i zdrowie ludzi,
3)
uwzględniać etap eksploatacji i likwidacji,
4)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe o stanie środowiska, w tym uzyskane w ramach państwowego monitoringu środowiska z okresu poprzedzającego uruchomienie obiektów, jeżeli takie istnieją, oraz dane zebrane w czasie eksploatacji, a także inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
5)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
6)
określać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
8)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis obiektów z podaniem ich położenia i powierzchni oraz charakterystyki zastosowanych rozwiązań technicznych i technologicznych,
2)
opis stanu środowiska i sposobu zagospodarowania terenu w obszarze stwierdzonego oddziaływania obiektów,
3)
analizę spełnienia warunków określonych w decyzjach administracyjnych wydanych na podstawie ustaw: o ochronie i kształtowaniu środowiska, Prawo wodne, Prawo geologiczne i górnicze, Prawo budowlane, o odpadach oraz o zagospodarowaniu przestrzennym,
4)
stopień realizacji zaleceń z przeprowadzonych kontroli dotyczących ochrony środowiska i zdrowia ludzi,
5)
dane jakościowe i ilościowe dotyczące poboru wody, wytwarzania ścieków, emisji zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięg uciążliwego natężenia hałasu (przedstawiony na mapach w odpowiedniej skali), ustalone w czasie eksploatacji obiektów, w tym zaistniałe sytuacje awaryjne powodujące wprowadzenie do środowiska substancji niebezpiecznych,
6)
porównanie zastosowanych rozwiązań technologicznych z innymi rozwiązaniami stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej i proponowanie rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzie,
7)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko oraz niezbędnego do osiągnięcia tego celu przystosowania technologii, rozwiązań technicznych, zgodnych z aktualnym stanem wiedzy, w tym sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów lub minimalizacji ich ilości oraz ich usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania, z wyodrębnieniem postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
8)
określenie potencjalnego oddziaływania obiektów przy zastosowaniu środków minimalizujących negatywny wpływ na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz na istniejące i planowane zagospodarowanie terenu,
9)
ustalenie, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie lub weryfikację granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
10)
koncepcję lokalnego monitoringu,
11)
wnioski, a w szczególności:
a)
dotyczące ewentualnej potrzeby wykonania oceny oddziaływania na środowisko obiektów po określonym czasie kontynuowania eksploatacji w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych środków minimalizujących negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi,
b)
dotyczące gospodarczego korzystania ze środowiska.
§  4.
Do ocen oddziaływania na środowisko robót, o których mowa w § 1 pkt 3, § 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Do ocen oddziaływania na środowisko inwestycji polegających na odbudowie, rozbudowie, nadbudowie lub modernizacji obiektu, powodujących zmianę sposobu zagospodarowania terenu, § 2 stosuje się odpowiednio, w zależności od etapu inwestycyjnego.
§  6.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, o których mowa w art. 68 ust. 6 ustawy, oraz inwestycji i obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zaliczonych do szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, powinny spełniać wymagania określone w § 3-5 rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz. U. Nr 93, poz. 589).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.93.590

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.
Data aktu: 14/07/1998
Data ogłoszenia: 23/07/1998
Data wejścia w życie: 01/08/1998