Szczegółowe zasady ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 29 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej.

Na podstawie art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) zarządza się, co następuje:
§  1.
Dotację celową z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej, zwaną dalej "dotacją", ustala się w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby mieszkańców tych domów i średniego miesięcznego kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonemu o wpływy z odpłatności za pobyt ponoszonej przez mieszkańców tych domów.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ponadgminnych domach pomocy społecznej, zwanych dalej "domami" - rozumie się przez to domy finansowane i dofinansowywane do dnia 31 grudnia 1998 r. przez wojewodów oraz domy przekazane gminom o statusie miasta, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej, które mogą być przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem służącym do ich wykonywania, a także zasad i trybu przekazania (Dz. U. Nr 65, poz. 309, Nr 81, poz. 348, Nr 92, poz. 426, Nr 101, poz. 463, Nr 103, poz. 471 i Nr 115, poz. 510) oraz ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224, Nr 123, poz. 780 i Nr 162, poz. 1120),
2)
średnim miesięcznym koszcie utrzymania osoby w domu, zwanym dalej "kosztem utrzymania" rozumie się przez to planowane koszty na działalność domu, bez wydatków inwestycyjnych, w latach 1999 i 2000 podzielone przez liczbę mieszkańców tego domu i przez 12,
3)
liczbie dotowanych mieszkańców powiatu - rozumie się przez to 20 mieszkańców domów na 10 000 ludności powiatu,
4)
średniej miesięcznej wojewódzkiej kwocie dotacji - rozumie się przez to ustaloną w budżecie wojewody kwotę dotacji przeznaczoną na działalność domów, bez wydatków inwestycyjnych, podzieloną przez liczbę mieszkańców domów i przez 12; średnia ta stanowi podstawę podziału dotacji w 1999 r.,
5)
średniej miesięcznej krajowej kwocie dotacji na mieszkańca domu - rozumie się przez to ustaloną w budżecie państwa kwotę dotacji przeznaczoną na działalność domów, podzieloną przez liczbę mieszkańców domów w kraju i przez 12; średnia ta stanowi podstawę podziału dotacji na województwa i powiaty w 2000 r.,
6)
mieszkańcu powiatu - rozumie się przez to osobę przebywającą przed dniem 1 stycznia 1991 r. w domu mającym siedzibę na terenie powiatu, oraz osobę przyjętą do tego domu, będącą przed przyjęciem mieszkańcem tego powiatu, a także mieszkańca powiatu, który przebywa po dniu 1 stycznia 1991 r. w domu mającym siedzibę na terenie innych powiatów; mieszkańców domów pochodzących z powiatów położonych w innym województwie uznaje się za mieszkańców powiatu właściwego ze względu na siedzibę domu.
§  3.
1.
Dotację dla powiatu w 1999 r. ustala się w kwocie odpowiadającej iloczynowi mieszkańców powiatu i kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonego o wpływy z odpłatności za pobyt w domu, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, nie więcej jednak niż średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji.
2.
Dotację dla powiatu w 2000 r. ustala się w kwocie odpowiadającej iloczynowi mieszkańców powiatu i kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonego o wpływy z odpłatności za pobyt w domu, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, nie więcej niż średnia miesięczna krajowa kwota dotacji na mieszkańca domu.
3.
Powiaty, których mieszkańcy przebywają w domach mających siedzibę na terenie innych powiatów, otrzymaną na swoich mieszkańców dotację przekazują do powiatu, gdzie dana osoba przebywa.
§  4.
1.
W przypadku gdy liczba mieszkańców powiatu w stosunku do liczby ludności powiatu jest wyższa od liczby dotowanych mieszkańców, dotacja dla powiatu ulega zmniejszeniu o wielkość dotacji kierowanej na opuszczającego dom mieszkańca (powrót do środowiska, zgon).
2.
Powiat informuje właściwego wojewodę o liczbie mieszkańców powiatu, według stanu na koniec każdego miesiąca, do dnia 10 następnego miesiąca.
3.
Powiat rozlicza się z przyznanej kwoty dotacji nie rzadziej niż raz na kwartał.
4.
Zwolnioną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 1, wojewoda kieruje do powiatu, w którym liczba mieszkańców jest niższa od liczby dotowanych mieszkańców powiatu. Pierwszeństwo w otrzymaniu zwolnionej kwoty dotacji mają powiaty o najmniejszej liczbie mieszkańców powiatu i najdłuższej liście osób oczekujących na miejsce w domu.
5.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w wypadku, gdy w powiecie oczekują na miejsce w domu osoby skierowane na podstawie decyzji wojewody wydanej przed dniem 1 stycznia 1999 r.
6.
Wojewoda zwolnioną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 1, może przeznaczyć również na niezbędne prace remontowe i inwestycje w domach.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.166.1246

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej.
Data aktu: 29/12/1998
Data ogłoszenia: 31/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999