Przepisy ogólne
Informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej domów maklerskich
- raport bieżący powinien zawierać informacje o firmie i siedzibie spółki, której akcje były przedmiotem nabycia lub zbycia, oraz o dacie wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 1-3.
Informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej banków prowadzących działalność maklerską
- raport bieżący powinien zawierać informacje o firmie i siedzibie spółki, której akcje były przedmiotem nabycia lub zbycia oraz o dacie wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 1-3.
Informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej banków prowadzących rachunki papierów wartościowych
Tryb, forma oraz terminy dostarczania informacji
Przepisy końcowe
5 SPRAWOZDANIE MIESIĘCZNE MRF-01 O STANIE KAPITAŁU NETTO, STOPIE ZABEZPIECZENIA, POZIOMIE ZAANGAŻOWANIA, SUMIE LIMITÓW NALEŻNOŚCI PRZYZNANYCH KLIENTOM I WSKAŹNIKU NALEŻNOŚCI
______
Pieczęć podmiotu
sprawozdawczego
______
CZEŚĆ A
w zł
WYSZCZEGÓLNIENIE | Stan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego | |
1 | 2 | |
Dział I. Kapitał netto (w.02±X12+13-14) |
01 | |
1. Kapitał (fundusz) własny (w. 03-04+05+06+07+08-09+10-11) | 02 | |
1.1 Kapitał (fundusz) podstawowy | 03 | |
1.2 Należne, lecz nie wniesione wkłady na poczet kapitału podstawowego | 04 | |
1.3 Kapitał (fundusz) zapasowy | O5 | |
1.4 Kapitał (fundusz) rezerwowy z aktualizacji wyceny | 06 | |
1.5 Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe | 07 | |
1.6 Nie podzielony zysk z lat ubiegłych | 08 | |
1.7 Nie pokryta strata z lat ubiegłych | 09 | |
1.8 Zysk netto (z bieżącej działalności) | 10 | |
1.9 Strata netto (z bieżącej działalności) | 11 | |
2. Wynikający z rozrachunków rynkowych wynik na otwartych we własnym imieniu i na własny rachunek pozycjach kontraktów terminowych | 12 | |
3. Zobowiązania podporządkowane zwiększające kapitał (fundusz) własny | 13 | |
4. Aktywa zmniejszające kapitał (fundusz) własny (w.15+16+17+26+45) | 14 | |
4.1 Udzielone pożyczki, gwarancje, poręczenia, kaucje i zabezpieczenia | 15 | |
4.2 Wynikająca z umowy o subemisję inwestycyjną wartość papierów wartościowych, które są przedmiotem zobowiązania do ich nabycia (waga 0,6) | 16 | |
4.3 Aktywa o niskiej płynności (w.18+21+22+23+25) | 17 | |
4.3.1 Środki trwałe netto {w.19+20) | 18 | |
4.3.1.1 Środki trwałe netto (waga 1,0) | 19 | |
4.3.1.2 Środki trwałe netto (waga 0,4) | 20 | |
4.3.2 Wartości niematerialne i prawne netto | 21 | |
4.3.3 Rozliczenia międzyokresowe czynne | 22 | |
4.3.4 Należności przeterminowane, sporne lub dochodzone na drodze sądowej nie objęte rezerwami | 23 | |
4.3.4.1 w tym: przeterminowane należności od klientów z tytułu zawartych transakcji na papierach wartościowych w imieniu własnym, lecz na rachunek dającego zlecenie. | 24 | |
4.3.6 Weksle | 25 | |
4.4 Wartości instrumentów finansowych będących własnością podmiotu, przemnożone przez odpowiadające im wagi {w.27+30+31+32+35+38+39+40+41+42+43+44) | 26 | |
4.4.1 Akcje notowane na rynku regulowanym (w.28+29) | 27 | |
4.4.1.1 Akcje notowane na rynku regulowanym nabyte w ramach wykonywania funkcji usługowych (waga 0,3) | 28 | |
4.4.1.2 Pozostałe akcje notowane na rynku regulowanym (waga 0,8) | 29 | |
4.4.2Akcje objęte w wyniku umowy o subemisję inwestycyjną (waga 0,6) | 30 | |
4.4.3Akcje objęte w wyniku umowy o subemisję usługową (waga 0,4) | 31 | |
4.4.4 Obligacje notowane na rynku regulowanym, zabezpieczone całkowicie, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski (w.33+34) | 32 | |
4.4.4.1 Obligacje notowane na rynku regulowanym, zabezpieczone całkowicie, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski nabyte w ramach wykonywania funkcji usługowych (waga 0,1) | 33 | |
4.4.4.2 Pozostałe obligacje notowane na rynku regulowanym, zabezpieczone całkowicie, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski (waga 0,8) | 34 | |
4.4.5 Obligacje notowane na rynku regulowanym, nie zabezpieczone, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski (w.36+37) | 35 | |
4.4.5.1 Obligacje notowane na rynku regulowanym, nie zabezpieczone, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski nabyte w ramach wykonywania funkcji usługowych (waga 0,3) | 36 | |
4.4.5.2 Pozostałe obligacje notowane na rynku regulowanym, nie zabezpieczone, wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski (waga 0,8) | 37 | |
4.4.6 Obligacje objęte w wyniku umowy o subemisję inwestycyjną (waga 0,6) | 38 | |
4.4.7 Obligacje objęte w wyniku umowy o subemisję usługową (waga 0,4) | 39 | |
4.4.8 Dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb Państwa (waga 0,05) | 40 | |
4.4.9 Dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez Narodowy Bank Polski (waga 0,05) | 41 | |
4.4.10 Inne akcje (waga 1,0) | 42 | |
4.4.11 Inne obligacje (waga 1,0) | 43 | |
4.4.12 Inne instrumenty finansowe (waga 1,0) | 44 | |
4.5 Wartość depozytów zabezpieczających (w. 46+47) | 45 | |
4.5.1 Wartość wymaganych depozytów zabezpieczających dla otwartych kontraktów terminowych | 46 | |
4.5.2 Wartość wymaganych depozytów zabezpieczających dla wystawionych opcji i wariantów | 47 | |
5. Odchylenie od minimalnego kapitału netto (w. 01 - minimalna kwota kapitału netto) |
48 | |
6. Odchylenie od sumy minimalnego kapitału netto i wartości środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie wierzytelności z tytułu udzielonej pożyczki papierów wartościowych [w. 01-(minimalna kwota kapitału netto +w.50)] |
49 | |
6.1 Środki pieniężne klientów stanowiące zabezpieczenie pożyczki papierów wartościowych inwestowane przez dom maklerski | 50 | |
Dział II Stopa zabezpieczenia (w.01/w.52*100%) |
51 | |
1. Zobowiązania łączne (w.53-54) | 52 | |
1.1. Zobowiązania ogółem | 53 | |
1.2 Pozycje zmniejszające zobowiązania (w.+55+56+57+58) | 54 | |
1.2.1 Pożyczki zabezpieczone | 55 | |
1.2.2 Zobowiązania wobec akcjonariuszy powstałe w wyniku objęcia i opłacenia przez nich akcji | 56 | |
1.2.3 Zobowiązania podporządkowane | 57 | |
1.2.4. Zobowiązania z tytułu wpłat na poczet nabycia papierów wartościowych w pierwszej ofercie publicznej lub publicznym obrocie pierwotnym | 58 | |
2. Minimalny poziom stopy zabezpieczenia (w %) | 59 | |
3. Odchylenie od minimalnej stopy zabezpieczenia (w.51-59) | 60 | |
4. Wymagany poziom kapitału netto z rachunku stopy zabezpieczenia (w.59/100% * w.52) | 61 | |
Dział III Bieżący poziom zaangażowania (w.63+66) |
62 | |
1. Instrumenty finansowe klientów (w.64+65) | 63 | |
1.1 Instrumenty finansowe klientów zdeponowane na rachunkach papierów wartościowych | 64 | |
1.2 Pozostałe instrumenty finansowe klientów | 65 | |
2. Środki pieniężne klientów (w.67+68) | 66 | |
2.1 Środki pieniężne klientów przechowywane na rachunkach pieniężnych klientów | 67 | |
2.2 Pozostałe środki pieniężne klientów | 68 | |
3. Współczynnik zaangażowania | 69 | |
4. Maksymalny poziom zaangażowania (w.01*w.69) | 70 | |
5. Odchylenie od maksymalnego poziomu zaangażowania (w.70-62) | 71 | |
6. Wymagany poziom kapitału netto z rachunku poziomu zaangażowania (w.62/w.69) | 72 | |
Dział IV. Wskaźnik należności (w.74-75)/w.48 |
73 | |
1. Należności od klientów z tytułu zawartych transakcji we własnym imieniu na rachunek klientów | 74 | |
2. Wartość zabezpieczeń transakcji zawartych we własnym imieniu na rachunek klientów | 75 |
CZĘŚĆ B
Dział V. Suma limitów należności przyznanych poszczególnym klientom |
76 | |
Środki własne na prowadzenie działalności | 77 | |
Relacja środków własnych do sumy limitów należności przyznanych poszczególnym klientom (w.77-1/4*w.76) | 78 | |
Dział VI. 1. Liczba prowadzonych rachunków papierów wartościowych klientów |
79 | |
Dział VII. Zobowiązania ogółem (w. 81+82+83+84+85+86+87+88+89) |
80 | |
1. Zobowiązania wobec klientów | 81 | |
2. Zobowiązania wobec domów maklerskich, banków prowadzących działalność maklerską i banków prowadzących rachunki papierów wartościowych | 82 | |
3. Zobowiązania wobec rynków regulowanych | 83 | |
4. Zobowiązania wobec Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych | 84 | |
6. Zobowiązania wobec emitentów papierów wartościowych lub wprowadzających | 85 | |
7. Zobowiązania wobec banku rozliczeniowego | 86 | |
8. Zobowiązania podporządkowane | 87 | |
9. Zobowiązania wobec macierzystego banku | 88 | |
10. Inne zobowiązania (w. 90+91+92+93) | 89 | |
10.1 Pożyczka | 90 | |
10.2 Kredyty bankowe | 91 | |
10.3 Wyemitowane dłużne papiery wartościowe | 92 | |
10.4 Pozostałe zobowiązania | 93 | |
Dział VIII. Nabywanie lub sprzedaż instrumentów finansowych we własnym imieniu i na własny rachunek | 94 | |
1. Wynik z operacji operacyjnymi i handlowymi papierami wartościowymi | 95 | |
2. Wynik z operacji lokacyjnymi papierami wartościowymi i udziałami oraz jednostkami uczestnictwa funduszy powierniczych i inwestycyjnych | 96 | |
3. Wartość operacyjnych papierów wartościowych | 97 | |
4. Wartość handlowych papierów wartościowych | 98 | |
5. Wartość lokacyjnych papierów wartościowych, udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych i inwestycyjnych | 99 | |
Dział IX. Wynik finansowy netto (w.101-102+103-104+105-106-107) |
100 | |
l. Przychody netto ogółem | 101 | |
2. Koszty ogółem | 102 | |
3. Zyski z tytułu kontraktów terminowych | 103 | |
4. Straty z tytułu kontraktów terminowych | 104 | |
5. Zyski nadzwyczajne | 105 | |
6. Straty nadzwyczajne | 106 | |
7. Podatek dochodowy | 107 | |
Dział X. Relacja środków własnych i wybranych zobowiązań (w. 109)/(w. 110) |
108 | |
1. Środki własne na prowadzenie działalności maklerskiej | 109 | |
2. Wybrane zobowiązania (w. 87+90+91+92) | 110 | |
Dział XI. Odchylenie środków własnych od wybranych pozycji w. 109 - {3 * [(w.09+11) - (w. 05+06+07)]} |
111 | |
Dział XII. Liczba punktów obsługi klientów |
112 |
Miejsce i data sporządzenia sprawozdania .....................
Sprawozdanie sporządził: (imię i nazwisko) ...................
(stanowisko) ..................
(podpis) ......................
(data) ........................
Sprawozdanie akceptował: (imię i nazwisko) ...................
(stanowisko) ......................
(podpis) ..........................
(data) ............................
INSTRUKCJA DOTYCZĄCA SPRAWOZDANIA MIESIĘCZNEGO MRF-01 O STANIE KAPITAŁU NETTO, STOPIE ZABEZPIECZENIA, POZIOMIE ZAANGAŻOWANIA, SUMIE LIMITÓW NALEŻNOŚCI PRZYZNANYCH KLIENTOM I WSKAŹNIKU NALEŻNOŚCI
KAPITAŁ NETTO
Do określania wartości instrumentów finansowych wykazywanych w wierszach od 27 do 44 stosuje się zasady wyceny papierów wartościowych zawarte w odrębnych przepisach określających szczególne zasady rachunkowości domów maklerskich i jednostek organizacyjnych banków, w ramach których prowadzona jest działalność maklerska.
Jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 23 i w § 31 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia, zasad wyceny na dzień bilansowy nie stosuje się, ustalając wartość instrumentów finansowych na podstawie zapisów w księgach rachunkowych z odpowiednim uwzględnieniem wyceny dokonanej na ostatni dzień poprzedniego miesiąca. Według stanów na dni, w których dokonywana jest wycena instrumentów finansowych będących własnością domu maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską, dokonywana jest także korekta (uaktualnienie) wartości instrumentów finansowych uwzględniana odpowiednio w ustalaniu wyniku finansowego netto (z bieżącej działalności).
Ilość instrumentów finansowych ustala się na podstawie prowadzonej ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej według stanu na koniec dnia, na który sporządzane jest sprawozdanie.
STOPA ZABEZPIECZENIA
BIEŻĄCY POZIOM ZAANGAŻOWANIA
WSKAŹNIK NALEŻNOŚCI
SUMA LIMITÓW NALEŻNOŚCI PRZYZNANYCH POSZCZEGÓLNYM KLIENTOM
LICZBA PROWADZONYCH RACHUNKÓW PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH KLIENTÓW
ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM
NABYWANIE LUB SPRZEDAŻ PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH WE WŁASNYM IMIENIU I NA WŁASNY RACHUNEK
a) ze sprzedaży netto operacyjnych i handlowych papierów wartościowych,
b) z dywidend i innych udziałów w zyskach,
c) z odsetek,
d) pozostałych przychodów,
i sumy kosztów:
a) kosztów nabycia sprzedanych papierów wartościowych,
b) korekt aktualizujących wartość,
c) pozostałych kosztów.
a) ze sprzedaży i umorzenia netto lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych i inwestycyjnych,
b) z dywidend i innych udziałów w zyskach,
c) z odsetek,
d) korekt aktualizujących wartość,
e) pozostałych przychodów,
i sumy kosztów:
a) nabycia sprzedanych papierów wartościowych i udziałów oraz umorzenia jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych i inwestycyjnych,
b) korekt aktualizujących wartość,
c) pozostałych kosztów.
WYNIK FINANSOWY NETTO
RELACJA ŚRODKÓW WŁASNYCH I WYBRANYCH ZOBOWIĄZAŃ
ODCHYLENIE ŚRODKÓW WŁASNYCH OD WYBRANYCH POZYCJI
LICZBA PUNKTÓW OBSŁUGI KLIENTÓW
PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI DOMU (BIURA) MAKLERSKIEGO I FUNKCJONOWANIA NADZORU WEWNĘTRZNEGO PRN-01
1. Podstawowe informacje o domu (biurze) maklerskim
1.1. Podać liczbę pracowników zatrudnionych w domu (biurze) maklerskim na początku i końcu okresu sprawozdawczego z rozróżnieniem na pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i innych umów (zlecenie, umowa o dzieło).
1.2. Podać liczbę pracowników domu (biura) maklerskiego, z którymi rozwiązano umowę o pracę w okresie sprawozdawczym.
1.3. Podać listę pracowników domu (biura) maklerskiego, z którymi rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, w okresie sprawozdawczym, wraz z uzasadnieniem przyczyn rozwiązania umowy, jeżeli dotyczyły one działalności domu (biura) maklerskiego.
Imię i nazwisko Pełniona Data Przyczyny
funkcja zwolnienia zwolnienia
1.4. Podać listę punktów obsługi klientów, w których zatrudniony jest makler papierów wartościowych. Przedstawione dane powinny zawierać zmiany w liczbie punktów obsługi klienta w okresie sprawozdawczym.
1.5. Podać listę punktów obsługi klientów, w których, w okresie sprawozdawczym, klienci mieli możliwość uczestniczenia w dodatkowej ofercie specjalisty skierowanej do członków giełdy, wraz ze zmianami ich liczby w okresie sprawozdawczym.
2. Jedno lub wieloosobowe stanowisko inspektora nadzoru
2.1. Podać skład osobowy zespołu wykonującego czynności inspekcji wewnętrznej (inspektorów nadzoru) na koniec okresu sprawozdawczego.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Zatrudniony od (do)
2.2 Czy istnieje rejestr oraz dokumentacja przeprowadzonych kontroli?
Tak Nie
2.3. Podać liczbę, przedmiot, miejsce i daty kontroli przeprowadzonych w okresie sprawozdawczym przez zespół wykonujący czynności inspekcji wewnętrznej.
3. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych bezpośrednio z klientami.
3.1. Otwieranie rachunków papierów wartościowych i pieniężnych klientów.
3.1.1. Podać listę osób upoważnionych do zawierania z klientami umów o świadczenie usług brokerskich, na koniec okresu sprawozdawczego, łącznie ze zmianami dotyczącymi listy ww osób w okresie sprawozdawczym.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
3.1.2. Czy jest prowadzony rejestr obejmujący pełnomocnictwa udzielone przez klientów pracownikom domu (biura) maklerskiego?
Tak Nie
3.1.3. Czy jest prowadzony rejestr obejmujący pełnomocnictwa udzielone pracownikom domu (biura) maklerskiego przez dom (biuro) maklerski(e)?
Tak Nie
3.1.4. Podać listę osób upoważnionych do decydowania o przyznaniu klientowi określonego sposobu dokonywania zapłaty, o którym mowa w przepisach określających zasady, tryb i warunki postępowania domów maklerskich przy zawieraniu transakcji i dokonywaniu rozliczeń, w podziale na sposoby dokonywania zapłaty w okresie sprawozdawczym łącznie ze zmianami listy ww osób w tym okresie.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
3.1.5. Podać listę osób upoważnionych do decydowania o ustaleniu dla klientów limitów maksymalnej wysokości należności domu (biura) maklerskiego od klienta z tytułu zawartych transakcji, o których mowa w przepisach określających zasady, tryb i warunki postępowania domów maklerskich przy zawieraniu transakcji i dokonywaniu rozliczeń, w okresie sprawozdawczym, łącznie ze zmianami listy ww osób w tym okresie.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
3.1.6. Podać rodzaje zabezpieczeń transakcji kupna papierów wartościowych stosowanych przez klientów domu (biura) maklerskiego.
3.1.7. Podać liczbę klientów, z którymi w okresie sprawozdawczym zawarto umowy o świadczenie usług brokerskich, na podstawie których klienci mogą składać zlecenia kupna papierów wartościowych bez posiadania pokrycia na rachunku pieniężnym i bez stosowania zabezpieczeń.
3.1.8. Podać liczbę klientów, którym w okresie sprawozdawczym na skutek nieopłacenia w terminie papierów wartościowych zawieszono na okres co najmniej 6 miesięcy prawo do składania zleceń kupna papierów wartościowych bez 100% pokrycia na rachunku pieniężnym.
3.1.9. Podać liczbę przypadków odnośnie sytuacji określonej w pkt 3.1.8. dotyczących pracowników oraz członków organów domu maklerskiego (pracowników biura maklerskiego).
4. Organizacja sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych we własnym imieniu i na własny rachunek.
4.1. Wskazać osoby upoważnione do nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych w imieniu i na rachunek domu (biura) maklerskiego w okresie sprawozdawczym wraz z podaniem od kiedy do kiedy w okresie sprawozdawczym dana osoba posiadała upoważnienie.
Rodzaj Imię Pełniona Czy posiada
działalności: i nazwisko funkcja licencję maklerską?
- realizacja zadań
związanych z organizacją
rynku regulowanego:
* specjalista,
* organizator rynku
na CTO,
* animator,
* inne,
- nabywanie lub zbywanie
papierów wartościowych
na własny rachunek w
celu realizacji umów
o subemisje usługowe,
- nabywanie lub zbywanie
papierów wartościowych
na własny rachunek w
celu realizacji umów
o subemisje inwestycyjne,
- nabywanie i zbywanie
papierów wartościowych
na własny rachunek
oraz zarządzanie własnym
pakietem papierów
wartościowych.
4.2. W przypadku osób, które w okresie sprawozdawczym przestały pełnić funkcje określone w pkt 4.1. podać przyczyny zaprzestania wykonywania tej funkcji, o ile związane one były z działalnością, o której mowa w pkt. 4.1.
5. Prowadzenie ksiąg rachunkowych i ewidencja papierów wartościowych.
5.1. Wskazać osoby zatrudnione w okresie sprawozdawczym w komórce organizacyjnej prowadzącej księgi rachunkowe domu (biura) maklerskiego.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Forma prawna zatrudnienia
5.2. Wskazać osobę bezpośrednio nadzorującą prowadzenie ksiąg rachunkowych domu (biura) maklerskiego.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
5.3. Wskazać osoby zatrudnione w okresie sprawozdawczym w komórce organizacyjnej prowadzącej ewidencję papierów wartościowych w domu (biurze) maklerskim.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Forma prawna zatrudnienia
5.4. Wskazać osobę bezpośrednio nadzorującą prowadzenie ewidencji papierów wartościowych w domu (biurze) maklerskim.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
6. Zasady postępowania z informacjami poufnymi.
6.1. Podać listę papierów wartościowych, w stosunku do których dom (biuro) maklerski(e) wykonywał(o) w okresie sprawozdawczym następujące funkcje:
- podmiotu sporządzającego prospekt emisyjny
- podmiot oferującego (organizator konsorcjum)
- uczestnika konsorcjum,
- subemitenta usługowego,
- subemitenta inwestycyjnego.
6.2. Podać listę papierów wartościowych, dla których dom (biuro) maklerski(e) wykonywał(o) czynności związane z organizacją rynku regulowanego.
* specjalista,
* organizator rynku na CTO,
* animator,
* inne,
6.3. Podać sposoby zabezpieczenia pomieszczeń, w których dostępne są informacje poufne lub stanowiące informację zawodową.
6.4. Podać sposoby zabezpieczeń i przechowywania dokumentów, projektów takich dokumentów i ich kopii oraz nośników informacji, zawierających informacje poufne lub stanowiące tajemnicę zawodową.
6.5. Podać sposoby zabezpieczeń systemów informatycznych lub systemów przetwarzania danych domu (biura) maklerskiego, przed dostępem do nich osób nie upoważnionych.
6.6. Podać ile razy w okresie sprawozdawczym pracownicy zgłaszali inspektorowi nadzoru fakt utraty dokumentu, projektu dokumentu, jego kopii lub innego nośnika informacji, zawierającego informację poufną lub tajemnicę zawodową. Wskazać wyniki postępowania wyjaśniającego.
6.7. Podać listę pracowników domu (biura) maklerskiego, którzy w okresie sprawozdawczym otworzyli rachunek papierów wartościowych i rachunek pieniężny w domu (biurze) maklerskim (w przypadku pierwszego sprawozdania podać listę pracowników, którzy otworzyli ww rachunki na dzień sporządzenia sprawozdania).
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
6.8. Podać listę pracowników domu (biura) maklerskiego, którzy w okresie sprawozdawczym otworzyli rachunek papierów wartościowych i rachunek pieniężny w innym domu maklerskim (w przypadku pierwszego sprawozdania podać listę pracowników, którzy otworzyli ww rachunki na dzień sporządzenia sprawozdania).
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
6.9. Podać listę pracowników domu (biura) maklerskiego mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, którzy ustanowili pełnomocnictwa do dysponowania swoim rachunkiem papierów wartościowych i rachunkiem pieniężnym w okresie sprawozdawczym z wyodrębnieniem pełnomocnictw umożliwiających składanie zleceń sprzedaży papierów wartościowych.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
6.10. Podać listę pracowników domu (biura) maklerskiego mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, którzy przyjęli pełnomocnictwo (z wyjątkiem pełnomocnictw służbowych, tj. pełnomocnictw do przyjmowania dyspozycji za pomocą urządzeń technicznych oraz pełnomocnictw wynikających z umów o zarządzanie pakietem papierów wartościowych na zlecenie) od klienta domu maklerskiego dotyczące złożenia zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
6.11. Czy pracownicy domu (biura) maklerskiego zostali przeszkoleni w zakresie obowiązujących w domu maklerskim zasad ochrony informacji poufnych?
Tak Nie
6.13. Podać datę ostatniego szkolenia pracowników domu (biura) maklerskiego w zakresie przestrzegania zasad dotyczących informacji poufnych i liczbę osób objętych szkoleniem.
7. Zabezpieczenie i archiwizacja dokumentów związanych z prowadzoną działalnością domu (biura) maklerskiego.
7.1. Wskazać miejsca i adresy archiwizowania dokumentów związanych z działalnością, o której mowa w pkt 7, w podziale na rodzaje archiwów, a także osoby odpowiedzialne za prowadzenie archiwów i formę prawną zatrudnienia tych osób.
7.2. Czy sporządzono pisemne procedury zabezpieczenia i archiwizacji dokumentów związanych z prowadzoną działalnością domu (biura) maklerskiego?
Tak Nie
7.2.1. Jeśli odpowiedź na pytanie zawarte w pkt 7.2. brzmi "tak", przesłać w formie załącznika w.w. procedury, o ile nie były wcześniej przesłane. Należy wskazać datę i tryb wprowadzenia procedury. W pozostałych przypadkach przesłać w formie załącznika zmiany wprowadzone w procedurach, wskazać daty i tryb ich wprowadzenia.
7.3. Określić rodzaje prowadzonych archiwów i formy archiwizacji dokumentów (przy sporządzaniu kolejnych sprawozdań należy podać rodzaje prowadzonych archiwów i formy archiwizacji dokumentów tylko, o ile uległy one zmianie w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego).
7.4. Określić, na jakich nośnikach informacji przechowywane są kopie systemów komputerowych i baz danych.
7.5. Określić sposoby zabezpieczenia archiwizowanych dokumentów przed dostępem do nich osób niepowołanych lub przed zniszczeniem.
7.6. Czy istnieje aktualny rejestr wejść do archiwum?
Tak Nie
7.7. Czy pobór dokumentów z archiwum podlega rejestracji?
Tak Nie
8. Systemy operacyjne, oprogramowanie standardowe oraz systemy użytkowe eksploatowane w domu (biurze) maklerskim.
8.1. Wymienić eksploatowane w okresie sprawozdawczym w domu (biurze) maklerskim systemy operacyjne, użytkowe i oprogramowanie służące do zawierania, rozliczania i ewidencjonowania transakcji, w podziale na poszczególne komórki organizacyjne domu (biura) maklerskiego (przy sporządzaniu kolejnych sprawozdań należy wymienić te systemy i oprogramowanie, tylko o ile uległy one zmianie w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego).
8.2. Podać skład zespołu informatyków.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Forma prawna zatrudnienia
8.2.1. Wskazać administratora sieci informatycznej w domu (biurze) maklerskim.
Imię i nazwisko Forma prawna zatrudnienia
8.3. Podać standardy i produkty stosowane dla połączeń zdalnych pomiędzy centralą domu (biura) maklerskiego a punktami obsługi klienta i oddziałami domu (biura) maklerskiego.
8.4. Czy opracowano zasady zabezpieczeń i dokonywania zmian w systemach informatycznych domu (biura) maklerskiego?
Tak Nie
8.5. Czy w okresie sprawozdawczym doszło do awarii w systemach informatycznych domu (biura) maklerskiego? Jeśli tak - podać datę, opisać przyczyny i skutki tej awarii oraz działania podjęte w celu zapobieżenia takim awariom w przyszłości.
Podpisy osób sporządzających i zatwierdzających sprawozdanie
PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI BANKU PROWADZĄCEGO RACHUNKI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I FUNKCJONOWANIA NADZORU WEWNĘTRZNEGO PRN-02
1. Podstawowe informacje o banku prowadzącym rachunki papierów wartościowych.
1.1. Podać liczbę pracowników zatrudnionych w jednostce organizacyjnej banku prowadzącej rachunki papierów wartościowych (zwanej dalej jednostką banku) na początku i końcu okresu sprawozdawczego z rozróżnieniem na pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i innych umów (zlecenie, umowa o dzieło).
1.2. Podać liczbę pracowników jednostki banku, z którymi rozwiązano umowę o pracę w okresie sprawozdawczym.
1.3. Podać listę pracowników jednostki banku, z którymi rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, w okresie sprawozdawczym, wraz z uzasadnieniem przyczyn rozwiązania umowy, jeżeli dotyczyły one działalności jednostki banku.
Imię i nazwisko Stanowisko Data Przyczyny
służbowe zwolnienia zwolnienia
2. Jedno lub wieloosobowe stanowisko inspektora nadzoru
2.1. Podać skład osobowy zespołu wykonującego czynności inspekcji wewnętrznej (inspektorów nadzoru) na koniec okresu sprawozdawczego.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Zatrudniony od (do)
2.2. Czy istnieje rejestr oraz dokumentacja przeprowadzonych kontroli?
Tak Nie
2.3. Podać liczbę, przedmiot, miejsce i daty kontroli przeprowadzonych w okresie sprawozdawczym przez zespół wykonujący czynności inspekcji wewnętrznej.
3. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych bezpośrednio z klientami.
3.1. Otwieranie rachunków papierów wartościowych i pieniężnych klientów.
3.1.1. Podać listę osób upoważnionych do zawierania z klientami umów o otwarcie rachunku papierów wartościowych, na koniec okresu sprawozdawczego, łącznie ze zmianami dotyczącymi listy ww osób w okresie sprawozdawczym.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
3.1.2. Czy jest prowadzony rejestr obejmujący pełnomocnictwa udzielone przez klientów pracownikom jednostki banku?
Tak Nie
3.1.3. Czy jest prowadzony rejestr obejmujący pełnomocnictwa udzielone pracownikom jednostki banku przez jednostkę banku?
Tak Nie
4. Prowadzenie ksiąg rachunkowych i ewidencja papierów wartościowych.
4.1. Wskazać osoby zatrudnione w okresie sprawozdawczym w komórce organizacyjnej prowadzącej ewidencję papierów wartościowych w jednostce banku.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Forma prawna zatrudnienia
4.2. Wskazać osobę bezpośrednio nadzorującą prowadzenie ewidencji papierów wartościowych w jednostce banku.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
5. Zasady postępowania z informacjami poufnymi.
5.1. Podać sposoby zabezpieczenia pomieszczeń, w których dostępne są informacje poufne lub stanowiące informację zawodową.
5.2. Podać sposoby zabezpieczeń i przechowywania dokumentów, projektów takich dokumentów i ich kopii oraz nośników informacji, zawierających informacje poufne lub stanowiące tajemnicę zawodową.
5.3. Podać sposoby zabezpieczeń systemów informatycznych lub systemów przetwarzania danych jednostki banku przed dostępem do nich osób nie upoważnionych.
5.4. Podać, ile razy w okresie sprawozdawczym pracownicy zgłaszali inspektorowi nadzoru fakt utraty dokumentu, projektu dokumentu, jego kopii lub innego nośnika informacji, zawierającego informację poufną lub tajemnicę zawodową. Wskazać wyniki postępowania wyjaśniającego.
5.5. Podać listę pracowników jednostki banku, którzy w okresie sprawozdawczym otworzyli rachunek papierów wartościowych i rachunek pieniężny w domu maklerskim (w przypadku pierwszego sprawozdania podać listę pracowników, którzy otworzyli ww rachunki na dzień sporządzenia sprawozdania).
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
5.6. Podać listę pracowników jednostki banku mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, którzy ustanowili pełnomocnictwa do dysponowania swoim rachunkiem papierów wartościowych i rachunkiem pieniężnym w okresie sprawozdawczym, z wyodrębnieniem pełnomocnictw umożliwiających składanie zleceń sprzedaży papierów wartościowych.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
5.7. Podać listę pracowników jednostki banku mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, którzy przyjęli pełnomocnictwo od klienta jednostki banku dotyczące złożenia zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja
5.8. Czy pracownicy jednostki banku zostali przeszkoleni w zakresie obowiązujących w jednostce banku zasad ochrony informacji poufnych?
Tak Nie
5.9. Podać datę ostatniego szkolenia pracowników jednostki banku w zakresie przestrzegania zasad dotyczących informacji poufnych i liczbę osób objętych szkoleniem.
6. Zabezpieczenie i archiwizacja dokumentów związanych z prowadzoną działalnością jednostki banku.
6.1. Wskazać miejsca i adresy archiwizowania dokumentów związanych z działalnością, o której mowa w pkt 6, rodzaje prowadzonych archiwów, a także osoby odpowiedzialne za prowadzenie archiwów oraz formę prawną zatrudnienia tych osób.
6.2. Czy sporządzono pisemne procedury zabezpieczenia i archiwizacji dokumentów związanych z prowadzoną działalnością jednostki banku?
Tak Nie
6.2.1. Jeśli odpowiedź na pytanie zawarte w pkt 6.2. brzmi "tak", przesłać w formie załącznika w.w. procedury, o ile nie były wcześniej przesłane. Należy wskazać datę i tryb wprowadzenia procedury. W pozostałych przypadkach przesłać w formie załącznika zmiany wprowadzone w procedurach, wskazać daty i tryb ich wprowadzenia.
6.3. Określić rodzaje prowadzonych archiwów i formy archiwizacji dokumentów (przy sporządzaniu kolejnych sprawozdań należy podać rodzaje prowadzonych archiwów i formy archiwizacji dokumentów, tylko o ile uległy one zmianie w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego).
6.4. Określić, na jakich nośnikach informacji przechowywane są kopie systemów komputerowych i baz danych.
6.5. Określić sposoby zabezpieczenia archiwizowanych dokumentów przed dostępem do nich osób niepowołanych lub przed zniszczeniem.
6.6. Czy istnieje aktualny rejestr wejść do archiwum?
Tak Nie
6.7. Czy pobór dokumentów z archiwum podlega rejestracji?
Tak Nie
7. Systemy operacyjne, oprogramowanie standardowe oraz systemy użytkowe eksploatowane w jednostce banku.
7.1. Wymienić eksploatowane w okresie sprawozdawczym w jednostce banku systemy operacyjne, użytkowe i oprogramowanie służące do rozliczania i ewidencjonowania transakcji, w podziale na poszczególne komórki organizacyjne jednostki banku (przy sporządzaniu kolejnych sprawozdań należy wymienić te systemy i oprogramowanie, tylko o ile uległy one zmianie w stosunku do poprzedniego okresu sprawozdawczego).
7.2. Podać skład zespołu informatyków.
Imię i nazwisko Pełniona funkcja Forma prawna zatrudnienia
7.2.1. Wskazać administratora sieci informatycznej w jednostce banku.
Imię i nazwisko Forma prawna zatrudnienia
7.4. Czy opracowano zasady zabezpieczeń i dokonywania zmian w systemach informatycznych jednostki banku?
Tak Nie
7.5. Czy w okresie sprawozdawczym doszło do awarii w systemach informatycznych jednostki banku? Jeśli tak - podać datę, opisać przyczyny i skutki tej awarii oraz działania podjęte w celu zapobieżenia takim awariom w przyszłości.
Podpisy osób sporządzających i zatwierdzających sprawozdanie
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1998.163.1158 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Określenie zakresu, trybu, formy oraz terminów dostarczania informacji dotyczących działalności i sytuacji finansowej domów maklerskich oraz banków prowadzących działalność maklerską i banków prowadzących rachunki papierów wartościowych. |
Data aktu: | 22/12/1998 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1999 |