Rejestr instytutów Polskiej Akademii Nauk.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 września 1998 r.
w sprawie rejestru instytutów Polskiej Akademii Nauk.

Na podstawie art. 47 ust. 5 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 i Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polska Akademia Nauk, zwana dalej "Akademią", prowadzi rejestr instytutów Akademii, zwany dalej "rejestrem".
§  2.
Dla każdego instytutu Akademii, zwanego dalej "instytutem", zakłada się osobną księgę rejestrową.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z czterech działów, do których wpisuje się w odrębnych rubrykach dane wymienione w ust. 2-5.
2.
Dział pierwszy "Oznaczenie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
pełną i skróconą nazwę instytutu oraz jego siedzibę i adres,
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu oraz dokumentów o utworzeniu instytutu wymaganych na podstawie ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75, poz. 469 i Nr 141, poz. 943),
4)
przedmiot działania instytutu,
5)
uwagi.
3.
Dział drugi "Organizacja instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
imiona i nazwiska: dyrektora instytutu i jego zastępców oraz osób mających pełnomocnictwo ogólne,
3)
imiona i nazwiska przewodniczącego rady naukowej instytutu i jego zastępców,
4)
uwagi.
4.
Dział trzeci "Mienie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę o prawach instytutu do posiadanego mienia, o obciążeniu środków trwałych instytutu prawami rzeczowymi,
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru sprawozdania finansowego za ostatni rok,
4)
uwagi.
5.
Dział czwarty "Likwidacja lub upadłość instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
wzmiankę dotyczącą likwidacji instytutu lub jego upadłości,
3)
imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości,
4)
uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerami wynikającymi z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę dokonania wpisu i podpis osoby prowadzącej rejestr.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk księgi rejestrowej. Do wniosku należy dołączyć dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  8.
Rozpatrując wniosek o wpis do rejestru, rejestrujący bada treść wniosku oraz zgodność z prawem treści dokumentów mających stanowić podstawę wpisu.
§  9.
Dyrektor instytutu, w przypadku zaistnienia zmian podlegających wpisowi do rejestru, jest obowiązany złożyć wniosek o dokonanie tych zmian w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
§  10.
W przypadku likwidacji instytutu wniosek o wpis do rejestru o wykreślenie instytutu składa likwidator w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji.
§  11.
W przypadku upadłości instytutu wniosek o wpis do rejestru zgłasza syndyk w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia postanowienia o upadłości.
§  12.
Decyzja Prezesa Akademii o dokonaniu wpisu do rejestru określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§  13.
Decyzja Prezesa Akademii o dokonaniu wpisu do rejestru podlega natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  14.
Prezes Akademii wydaje decyzję o odmowie wpisu do rejestru w następujących przypadkach:
1)
niezgodności z prawem przedstawionych dokumentów mających stanowić podstawę wpisu do rejestru,
2)
zgłoszenia wniosku o wpis przez osobę nieuprawnioną,
3)
w razie upływu terminu uzupełnienia dokumentów, wyznaczonego przez Prezesa Akademii.
§  15.
W księdze rejestrowej czyni się wzmiankę o wniesieniu skargi na decyzję o wpisie oraz o orzeczeniu sądu w tym przedmiocie.
§  16.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu z rejestru i do wprowadzenia zmian w rejestrze.
§  17.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko pod nadzorem osoby prowadzącej rejestr.
§  18.
Odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na żądanie:
1)
organów instytutu, którego wpis dotyczy,
2)
organów i wydziałów Akademii,
3)
innych osób, które wykażą w tym swój interes prawny.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.124.811

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr instytutów Polskiej Akademii Nauk.
Data aktu: 15/09/1998
Data ogłoszenia: 30/09/1998
Data wejścia w życie: 15/10/1998