Szczególne zasady remontów i odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek powodzi.

USTAWA
z dnia 17 lipca 1997 r.
o szczególnych zasadach remontów i odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek powodzi.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.
1.
Ustawa określa zasady remontów i odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r., zwanej dalej "powodzią", na terenach gmin określonych zgodnie z przepisem ust. 2.
2.
Rada Ministrów, na wniosek właściwego wojewody, w drodze rozporządzenia, określa gminy, na obszarze których stosuje się szczególne zasady odbudowy i remontu obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek powodzi.
Art.  2.
1.
Do remontu i odbudowy obiektów budowlanych nie stosuje się przepisów:
1)
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496),
2)
art. 74 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127, Nr 103, poz. 446 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 47, poz. 212 i Nr 131, poz. 629, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 31, poz. 118, Nr 84, poz. 384, Nr 85, poz. 388, Nr 89, poz. 415 i Nr 123, poz. 601, z 1995 r. Nr 99, poz. 486, z 1996 r. Nr 5, poz. 33, Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 24, Nr 9, poz. 44, Nr 54, poz. 348 i Nr 68, poz. 435).
2.
W zakresie uregulowanym niniejszą ustawą przepisy innych ustaw stosuje się, gdy przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
Art.  3.

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)
remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów innych niż użyte w stanie pierwotnym,
2)
odbudowie - należy przez to rozumieć odtworzenie obiektu budowlanego w całości lub części, w miejscu i o wymiarach obiektu odtwarzanego, jeżeli odtworzeniu podlegają jego elementy konstrukcyjne,
3)
obiektach liniowych - należy przez to rozumieć drogi, linie kolejowe, w tym budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego oraz sieci uzbrojenia terenu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 103, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 349).

Rozdział  2

Remont i odbudowa obiektów budowlanych

Art.  4.
1.
Remont obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Nie wymaga zgłoszenia remont:
1)
obiektów liniowych,
2)
obiektów regulacji rzek i urządzeń melioracji szczegółowych,
3)
obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1.000 m3, takich jak budynki mieszkalne, obiekty gospodarcze, inwentarskie, składowe, handlowe lub usługowe,
4)
obiektów budowlanych nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu lub o wysokości do trzech kondygnacji nadziemnych.
Art.  5.
1.
Odbudowa obiektu budowlanego wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę odbudowa:
1)
obiektów liniowych,
2)
obiektów regulacji rzek i urządzeń melioracji szczegółowych,
3)
obiektów budowlanych o kubaturze mniejszej niż 1.000 m3, takich jak budynki mieszkalne, obiekty gospodarcze, inwentarskie, składowe, handlowe lub usługowe,
4)
obiektów budowlanych nie wyższych niż 12 m nad poziomem terenu lub o wysokości do trzech kondygnacji nadziemnych,
5)
innych obiektów budowlanych wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680), zwanej dalej "ustawą - Prawo budowlane".
3.
Zgłoszenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego wymaga odbudowa obiektów wymienionych w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, z wyjątkiem obiektów gospodarczych, a także obiektów składowych usytuowanych w ramach działki siedliskowej.
4.
Do odbudowy obiektów wymienionych w ust. 3 przepisy art. 42 i art. 45 ustawy - Prawo budowlane stosuje się odpowiednio.
Art.  6.
1.
Zgłoszenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 3, należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli, w terminie 7 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, właściwy organ nadzoru budowlanego nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do rozbiórek, o których mowa w art. 31 ustawy - Prawo budowlane.
Art.  7.
1.
Do wniosku o pozwolenie na budowę dotyczące obiektu budowlanego należy dołączyć:
1)
projekt architektoniczno-budowlany,
2)
dokument stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
2.
Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego należy dołączyć:
1)
zgodę właściciela obiektu,
2)
szkic usytuowania obiektu,
3)
opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
4)
opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
5)
w zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu.
3.
Przepisów art. 32, art. 33 i art. 34 ust. 1 i 3 ustawy - Prawo budowlane nie stosuje się.
Art.  8.
1.
Przy właściwym organie nadzoru budowlanego działa Zespół Opiniowania Dokumentacji, w skład którego wchodzą przedstawiciele właściwych miejscowo organów:
1)
Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
2)
Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska,
3)
Państwowej Inspekcji Pracy,
4)
Państwowej Straży Pożarnej,
5)
Konserwatora Zabytków.
2.
Do zadań Zespołu, o którym mowa w ust. 1, należy opiniowanie projektów architektoniczno-budowlanych i zgłoszeń, w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
Art.  9.
1.
Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie odbudowy obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego sprawdza:
1)
prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
2)
kompletność projektu architektoniczno-budowlanego,
3)
posiadanie pozytywnej opinii Zespołu Opiniowania Dokumentacji,
4)
wykonanie projektu architektoniczno-budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane.
2.
Przepisów art. 35 i art. 39 ustawy - Prawo budowlane nie stosuje się.
Art.  10.
1.
Do użytkowania obiektu budowlanego, na odbudowę którego, zgodnie z ustawą, jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie, o którym mowa w art. 5 ust. 3, można przystąpić niezwłocznie po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu odbudowy.
2.
Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
oryginał dziennika budowy,
2)
oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonanej odbudowy obiektu budowlanego z projektem architektoniczno-budowlanym, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami,
3)
protokoły badań i sprawdzeń,
4)
powykonawczą inwentaryzację geodezyjną.

Rozdział  3

Właściwość organów nadzoru budowlanego i postępowanie administracyjne

Art.  11.
1.
Właściwość organów nadzoru budowlanego ustala się według przepisów ustawy - Prawo budowlane, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Pozwolenia na budowę dotyczące odbudowy obiektów budowlanych zaliczonych do kategorii inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi wydaje wojewoda.
Art.  12.
1.
Decyzji o pozwoleniu na budowę w zakresie odbudowy obiektu budowlanego nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
2.
Decyzję, o której mowa w ust. 1, należy wydać w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

Art.  13.

Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do urządzeń budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane.

Art.  14.

Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do terenów objętych huraganem w czerwcu 1997 r.

Art.  15.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje do dnia 31 grudnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024