Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia ze środków budżetu państwa:
zostaną pokryte przychodami z tytułu sprzedaży bonów skarbowych i obligacji pożyczek państwowych, przychodami z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek zagranicznych, innymi przychodami wymienionymi w załączniku nr 3 oraz pozostałością środków z tytułu przychodów i rozchodów związanych z finansowaniem niedoboru budżetu państwa w 1996 r., a także z tytułu kredytu, o którym mowa w art. 10a.
na łączną kwotę nie większą niż 32.000.000 tys. zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie przedterminowego wykupu lub zamiany istniejących długoterminowych zobowiązań Skarbu Państwa; do kwoty kredytów oraz emisji skarbowych papierów wartościowych nie stosuje się przepisów art. 5 ust. 2, 4 i 5.
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów bankowych ze środków budżetu państwa, udzielane na podstawie art. 23 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640 oraz z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647), mogą być udzielane w 1997 r. do łącznej wysokości 4.500.000 tys. zł.
Ustala się w 1997 r. limit ubezpieczeń kontraktów eksportowych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496) - w wysokości 3.400.000 tys. zł.
Narodowy Bank Polski zakupi w 1997 r., na wniosek Ministra Finansów, na rynku pierwotnym, skarbowe papiery wartościowe o terminie wykupu krótszym niż jeden rok, na kwotę nie większą niż 2% wydatków budżetu państwa, określonych w art. 1 ust. 2.
Ustala się plany finansowe państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 5.
Wykaz inwestycji centralnych realizowanych w 1997 r. określa załącznik nr 6.
Ustala się kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych jako zadania własne gmin w systemie robót publicznych w rejonach administracyjnych (gminach) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, w wysokości 70.100 tys. zł.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 1.010.200 tys. zł, z tego na dopłaty do:
Ustala się dotacje na dofinansowanie:
Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", dotyczące linii kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 294.000 tys. zł.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 85.530 tys. zł.
Ustala się dla służby cywilnej:
Prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 15%.
Wskaźniki waloryzacji emerytur i rent, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 25 października 1996 r. o waloryzacji emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 136, poz. 636), wynoszą w 1997 r.:
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania dopłaty Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolnej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.
W 1997 r. odpis na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od funduszu emerytalno-rentowego wynosi 259.900 tys. zł.
Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określone są w załączniku nr 12.
Ustala się etaty Policji w liczbie 102.755.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży, likwidacji sprzętu i jego odtworzenia, a 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne, określonej w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211, Nr 100, poz. 459, Nr 106, poz. 496 i Nr 147, poz. 687).
Ze środków budżetu państwa zostanie przejściowo wykupiona, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, część należności banków z tytułu odsetek od kredytów udzielonych na cele budownictwa mieszkaniowego w kwocie 1.050.000 tys. zł.
W 1997 r. nie stosuje się przepisu art. 34 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29, z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369, Nr 121, poz. 591 i Nr 136, poz. 703 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496).
Narodowy Bank Polski w 1997 r. dokonuje zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 77 ustawy, o której mowa w art. 46.
Ustala się łączną kwotę wpłat gmin, o której mowa w art. 15a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794 oraz z 1996 r. Nr 149, poz. 704 i Nr 156, poz. 774), w wysokości 78.086 tys. zł.
Ogólna kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 17 ust. 1 - wynosi 39.425.000 tys. zł.
Do nie uiszczonych należności na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki przez podmioty, które były określone w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki (Dz. U. Nr 25, poz. 134 i Nr 64, poz. 389), stosuje się przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 85, poz. 426 oraz z 1996 r. Nr 75, poz. 357).
W przypadku wystąpienia w toku realizacji budżetu państwa w 1997 r. oszczędności w wydatkach planowanych w rezerwach celowych oraz na obsługę długu krajowego i zagranicznego - upoważnia się Ministra Finansów do przeznaczenia tych oszczędności na dofinansowanie realizacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 lipca 1996 r. (Sygn. akt K.8/96) stwierdzającego niezgodność z przepisami konstytucyjnymi przepisu art. 172 ustawy z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 21, poz. 84, z 1993 r. Nr 127, poz. 583 i Nr 129, poz. 602, z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 95, poz. 473 i Nr 138, poz. 681 oraz z 1996 r. Nr 87, poz. 395, Nr 100, poz. 461, Nr 136, poz. 636 i Nr 147, poz. 687).
Do wysokości dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin, na obszarze których wystąpiła powódź, nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 21 ustawy, o której mowa w art. 48.
Upoważnia się Ministra Finansów do przyspieszenia - na wniosek wojewody - terminu przekazania rat subwencji, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 48, gminom szczególnie dotkniętym powodzią.
Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustala:
Zobowiązuje się następujących dysponentów części budżetowych: Kancelarię Prezydenta, Kancelarię Sejmu, Kancelarię Senatu, Najwyższą Izbę Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Krajowe Biuro Wyborcze, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Polską Agencję Prasową do ograniczenia wydatków majątkowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na 1997 rok o 20% i przeznaczenie tych środków do dyspozycji Ministra Finansów na zwiększenie rezerwy celowej o nazwie "pomoc udzielana na obszarach dotkniętych powodzią oraz usuwanie skutków powodzi.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1997 r., z tym że art. 6, 10, 23, 39, 40, 46, 47, 51, 52 i 53 z mocą od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI Nr 1-11 16
KIERUNKI PRYWATYZACJI W 1997 ROKU
Przekształcenia struktury własnościowej były w latach 90-tych jednym z głównych czynników wpływających na sytuację gospodarczą Polski. Wysokie tempo wzrostu PKB w ostatnich latach nie byłoby możliwe, gdyby nie dokonano tych zmian. Można zatem stwierdzić, że realizowany w Polsce model przekształceń własnościowych był skuteczny w praktyce.
Pomimo niewątpliwych osiągnięć prywatyzacja gospodarki polskiej nie przekroczyła punktu krytycznego. Udział sektora publicznego w gospodarce Polski jest nadal wysoki i nie odpowiada standardom gospodarki rynkowej. Zmiana tego stanu wymaga zintensyfikowania procesów prywatyzacji, z jednoczesnym wzmocnieniem nadzoru nad jej przebiegiem. Dotyczyć to będzie w szczególności ochrony ważnych interesów państwa związanych m.in. z zachowaniem więzi kooperacyjnych niezbędnych dla ciągłości procesu produkcyjnego realizowanego na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Należy jednak mieć na uwadze to, iż możliwości prywatyzacji uzależnione będą od:
- przekształcenia w jednoosobowe spółki Skarbu Państwa około 240 dużych przedsiębiorstw państwowych,
- włączenia w proces prywatyzacji takich sektorów jak: energetyka, telekomunikacja, chemia nawozów sztucznych, chemia ciężka, petrochemia, przemysł spirytusowy,
- decyzji dotyczących uruchomienia innych programów prywatyzacyjnych (rekompensaty dla emerytów i rencistów oraz pracowników sfery budżetowej, reforma systemu emerytalno-rentowego), które ograniczać będą dostępność zasobów do prywatyzacji kapitałowej.
Biorąc pod uwagę pozytywne cechy wykorzystywanego dotąd mechanizmu prywatyzacji oraz potrzebę przyspieszenia jej tempa Rząd przedstawia kierunki prywatyzacji majątku państwowego w roku 1997, które stanowią pierwszy etap realizacji programu prywatyzacji majątku państwowego, zakładającego sprywatyzowanie jego zasadniczej części do roku 2000. Program taki Rząd przedstawi Sejmowi do końca pierwszego kwartału 1997 r.
Polityka prywatyzacyjna Rządu w 1997 roku będzie zmierzać do:
- utrwalenia wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego,
- przyspieszenia tempa prywatyzacji,
- wspomagania innych reform instytucjonalnych, zwłaszcza reformy systemu emerytalno-rentowego.
ZASOBY MAJĄTKU PAŃSTWOWEGO
Zasadniczą pozycją rachunku wartości majątku państwowego są fundusze i kapitały własne przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, spółek z częściowym udziałem Skarbu Państwa. Uzupełniającym elementem szacunku jest zysk netto uzyskany przez te podmioty do 30.11.1995 r. - przyjmując założenie, że 2/3 zysku zasila fundusze i kapitały własne.
Księgowa wartość majątku Skarbu Państwa
(przemysł, handel i usługi oraz sektor finansowy)
WYSZCZEGÓLNIENIE | w mld PLN |
Przedsiębiorstwa państwowe: | |
- fundusze własne | 72,0 |
- 2/3 zysku | 1,8 |
JSSP (bez NFI) | |
- kapitały własne | 46,9 |
- 2/3 zysku | 2,6 |
Instytucje finansowe (9 banków i 2 firmy ubezpieczeniowe) |
|
- kapitały własne | 10,1 |
- 2/3 zysku | 1,2 |
Rynkowa wartość udziałów SP w spółkach notowanych na GWP | 2,1 |
Spółki z częściowym udziałem SP | 2,2 |
25% wartości spółek NFI | 2,9 |
RAZEM | 141,8 |
GŁÓWNE PROGRAMY PRYWATYZACYJNE
Programy kontynuowane
Prywatyzacja kapitałowa.
Prywatyzacja kapitałowa obejmuje w 1997 r. około 120 przedsiębiorstw, w tym 5 w drodze oferty publicznej. Planuje się również sprzedaż akcji/udziałów w ok. 50 spółkach, w których Skarb Państwa posiada częściowe pakiety. Tak znaczący wzrost prywatyzacji kapitałowej możliwy będzie dzięki szerszemu zastosowaniu procedury udostępniania akcji spółek w drodze przetargu.
Przedmiotem prywatyzacji kapitałowej będą przedsiębiorstwa i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o relatywnie dużej wartości oraz dobrej sytuacji ekonomicznej. W 1997 roku zostaną sprywatyzowane kolejne banki, w tym m.in. Powszechny Bank Gospodarczy oraz podjęte zostaną działania przygotowawcze do prywatyzacji grupy bankowej PEKAO S.A. Zostaną również zdecydowanie przyspieszone działania przygotowawcze do prywatyzacji PZU.
Podstawowymi kryteriami wyboru inwestora w procesie prywatyzacji kapitałowej będą:
- cena za akcje i warunki płatności,
- pakiet inwestycyjny, czyli program rozwoju spółki w ujęciu rzeczowym i finansowym,
- proeksportowy charakter inwestycji (konieczny do sprostania wyzwaniom wynikającym z liberalizacji obrotów z krajami Unii Europejskiej),
- pakiet socjalny, czyli zobowiązania inwestorów wobec pracowników (negocjowany przez przedstawicieli załóg), a także zobowiązania wobec producentów rolnych, dostawców surowców dla produkcji przetwórczej,
- pakiet środowiskowy, czyli zobowiązania inwestora na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
- zgodność ze zobowiązaniami naszego kraju wobec UE i OECD.
Rząd będzie kontynuował działania mające na celu doskonalenie metod i technik prywatyzacji kapitałowej: oferty publicznej, zaproszenia do rokowań lub łączenia tych dwóch metod. Rozwijana będzie także sprzedaż metodą przetargu. W 1997 roku zostanie rozpoczęty nowy program sprzedaży akcji/udziałów Skarbu Państwa w byłych jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa (wstępne analizy wskazują, że najbardziej skuteczna w tym przypadku może być metoda przetargu).
Prowadzona będzie szczegółowa kontrola i nadzór nad przejrzystością procedur wyceny, sprzedaży i dystrybucji papierów wartościowych. Wycena prywatyzowanych przedsiębiorstw będzie dokonywana w oparciu o metody rynkowe a aktywna polityka antymonopolowa sprzyjać będzie rozwojowi procesów konkurencyjnych i przeciwdziałać przejmowaniu kontroli kapitałowej branż przez jednego inwestora. Oferta prywatyzacji kapitałowej winna zawierać korzystne warunki dla inwestorów krajowych polegające na ulgach i preferencjach związanych ze sprzedażą ratalną, systemem gwarancji kredytowych itp. Z uwagi na ograniczoność polskiego rynku kapitałowego oraz konieczność zapewnienia dopływu nowych technologii i pozyskiwania nowych rynków zbytu Rząd będzie podejmował działania zmierzające do zwiększenia atrakcyjności Polski dla inwestorów zagranicznych.
Prywatyzacja bezpośrednia.
W 1997 roku prywatyzacja metodą bezpośrednią obejmuje ok. 200-300 przedsiębiorstw państwowych. Proces ten będzie poprzedzony realizacją programów promocji i wspierania działań związanych z tą metodą prywatyzacji. Zakres działań promocyjnych i wspierających uzależniony będzie od przyznanych środków finansowych z budżetu oraz bezzwrotnych środków finansowych PHARE i USAID.
Sprzedaż przedsiębiorstw będzie ukierunkowana zarówno na inwestorów krajowych, jak i zagranicznych, z tym że w przypadku inwestorów krajowych zapłata za przedsiębiorstwo będzie mogła być dokonywana w ratach, a przeniesienie własności nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy.
Do odpłatnego korzystania kierowane będą tylko przedsiębiorstwa państwowe w dobrym stanie finansowym, aby zapewnić spłacanie rat kapitałowych i opłat dodatkowych do Skarbu Państwa oraz przedsiębiorstwa nie wymagające znacznych nakładów na modernizację i rozwój. Przeniesienie na spółkę osób fizycznych praw własności majątku będzie mogło być zrealizowane przed upływem okresu obowiązywania umowy, jeśli spółka spłaci co najmniej jedną trzecią wartości przedmiotu umowy i będzie terminowo regulować swoje zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu zawartej umowy.
Wnoszenie przedsiębiorstwa do spółki, jako kolejna procedura prywatyzacji bezpośredniej, dotyczyć będzie przedsiębiorstw wymagających zainwestowania znacznego kapitału.
Kontynuowane będą też procesy przekształceń własnościowych prowadzone w oparciu o art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych.
Prywatyzacja bezpośrednia według wszystkich w/w ścieżek będzie realizowana z wszechstronnym uwzględnieniem problemów ochrony środowiska.
Narodowe Fundusze Inwestycyjne.
1) przygotowanie do wprowadzenia akcji NFI do obrotu giełdowego; akcje Narodowych Funduszy Inwestycyjnych będą dopuszczone do obrotu publicznego przez Komisję Papierów Wartościowych na ogólnych zasadach; planowanym terminem pierwszych notowań akcji NFI na giełdzie jest pierwsze półrocze 1997 roku,
2) monitoring NFI i spółek oraz wykonywanie wobec nich funkcji właścicielskich; rozpoczęty w 1996 roku proces monitorowania Narodowych Funduszy Inwestycyjnych będzie kontynuowany tak, aby zapewnić realizację celów będących podstawą powołania NFI do życia; koordynowane będą działania umożliwiające skuteczniejsze wykonywanie przez Ministra Skarbu Państwa praw z akcji spółek (Skarb Państwa po wniesieniu akcji spółek do funduszy pozostaje właścicielem 25% pakietu akcji w spółkach uczestniczących w programie NFI) i funduszy; przewidziane jest także prowadzenie przez przedstawicieli Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek parterowych niezbędnych działań mających na celu udzielenie pomocy w ramach przedsięwzięć restrukturyzacyjnych służących poprawie kondycji ekonomiczno-finansowej spółek,
3) prace nad rozszerzeniem regulowanego rynku pozagiełdowego dla spółek; we współdziałaniu z Komisją Papierów Wartościowych oraz innymi instytucjami finansowymi uruchamiane będą działania mające na celu wprowadzenie do obrotu maksymalnej liczby akcji spółek uczestniczących w programie NFI,
4) działalność informacyjną, edukacyjną i promocyjną; społeczeństwo będzie wszechstronnie informowane o przebiegu realizacji programu NFI, ze szczególnym uwzględnieniem obrotu świadectwami udziałowymi i celowością ich wymiany na akcje NFI.
W roku 1997 nie przewiduje się prywatyzacji dalszych przedsiębiorstw (jednoosobowych spółek Skarbu Państwa) w trybie ustawy o NFI.
Zamiana wierzytelności na akcje/udziały w spółkach.
Większość przedsiębiorstw przekształconych w spółki w celu zamiany wierzytelności na akcje jest spółkami prywatnymi, w których udział Skarbu Państwa nie przekracza 50%.
W ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa w 1997 r. kontynuowany będzie proces zamiany wierzytelności na akcje w oparciu o przepisy rozdziału 4 ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków. Zakłada się, iż tą formą przekształceń zostanie objętych kilkanaście podmiotów gospodarczych - określenie dokładnej liczby prywatyzowanych przedsiębiorstw według tej procedury jest trudne z uwagi na to, że z inicjatywą występują dłużnicy i wierzyciele.
Minister Skarbu Państwa rozpocznie komercjalizację z konwersją wierzytelności zgodnie z przepisami działu III ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. W oparciu o art. 18 w/w ustawy kontynuowany będzie program kontraktów menedżerskich.
Program Stabilizacja-Restrukturyzacja-Prywatyzacja.
W przypadku pozytywnych doświadczeń programu pilotażowego, Rząd przewiduje jego rozszerzenie poprzez zorganizowanie działalności większej liczby spółek inwestycyjnych przy udziale banków krajowych, dotychczas nie zaangażowanych we wdrożenie programu.
Prywatyzacja mienia rolnego Skarbu Państwa.
Działania te dotyczyć będą przede wszystkim:
- restrukturyzacji i prywatyzacji (zagospodarowanie mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w formie: sprzedaży, dzierżawy, administrowania, wniesienia do spółek, powiększania istniejących gospodarstw rodzinnych i tworzenia nowych gospodarstw),
- rozwiązywania problemów zadłużenia (realizacja zawartych ugód bankowych i umów cywilno prawnych, ratalna spłata należności, rozliczenia poprzez kompensację mienia Zasobu),
- wspierania aktywnych form zwalczania bezrobocia wśród byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarstw rolnych.
Programy przewidywane do realizacji
Reprywatyzacja.
- emisję bonów rekompensacyjnych (bony w imieniu Skarbu Państwa emituje Minister Skarbu Państwa w porozumieniu z Ministrem Finansów; szacunkowa wartość emisji - 6,5 mld zł),
- stworzenie systemu wydawania bonów rekompensacyjnych i obrotu tymi bonami na zasadzie umów zawieranych przez Ministerstwo Skarbu Państwa z bankami,
- przeprowadzenie przez Ministerstwo Skarbu Państwa, we współdziałaniu ze środkami masowego przekazu, akcji informacyjnej na temat zasad i trybu przyznawania rekompensat,
- przeprowadzenie szkoleń pracowników administracji wojewódzkiej, którzy będą wykonywać zadania wynikające z ustawy,
- rozpoczęcie rozpatrywania w trybie administracyjnym wniosków dawnych właścicieli o przyznanie rekompensaty (w pierwszej instancji - wojewodowie, odwołania - Minister Skarbu Państwa); liczba tych wniosków szacowana jest na ok. 200 tys. przy czym termin ich zgłaszania upływa po 18 miesiącach od dnia wejścia w życie ustawy,
- wydawanie bonów rekompensacyjnych tym osobom, którym zostaną one przyznane w myśl ostatecznej decyzji administracyjnej,
– zbycie w drodze przetargu za bony rekompensacyjne części akcji/udziałów Skarbu Państwa znajdujących się w tzw. rezerwie reprywatyzacyjnej.
Nie sposób określić obecnie skali tej operacji w 1997 r. ponieważ liczba akcji przeznaczonych do wymiany za bony będzie musiała być dostosowana do wartości bonów, które zostaną wydane w tym okresie osobom uprawnionym.
Rekompensaty dla emerytów i sfery budżetowej.
- zorganizuje przetarg w celu wyłonienia biura maklerskiego do obsługi realizacji ustawy,
- sporządzi listy wszystkich uprawnionych do otrzymania rekompensat,
- dokona emisji oraz dystrybucji świadectw rekompensacyjnych,
- przedstawi listę przedsiębiorstw wraz z ich wartością księgową przeznaczonych do prywatyzacji w 1997 roku oraz określi jaka część akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa będzie stanowić majątkowe podstawy dla emitowanych świadectw rekompensacyjnych.
Fundusze emerytalne.
Zasilenie reformy systemu emerytalno-rentowego zasobami majątku państwowego może polegać m.in. na częściowym:
- sfinansowaniu przychodami ze sprzedaży tego majątku deficytu FUS wynikającego z przejścia części ubezpieczonych do funduszy emerytalnych, co spowoduje spadek dochodów FUS,
- zrekompensowaniu roszczeń emerytalnych osób już pracujących i przystępujących do funduszy emerytalnych, wynikających z zapłaconych składek ZUS; w tym celu przekazana zostanie część akcji spółek przeznaczonych na wsparcie reformy.
Realizacja tych celów będzie możliwa jeżeli na wsparcie reformy przeznaczony zostanie majątek o wysokiej płynności i wartości. Rząd wyselekcjonuje wstępną listę przedsiębiorstw, które zostaną przeznaczone do tego programu.
W roku 1997 kontynuowane będą rozpoczęte w tym roku, prace nad regulacjami prawnymi określającymi zasady tworzenia i działania funduszy emerytalnych. Prowadzone będą także działania organizacyjne mające na celu uruchomienie funduszy.
REGULACJE SYSTEMOWE - PRZEDSIĘWZIĘCIA LEGISLACYJNE
- ustawa o rekompensatach z tytułu utraty mienia przejętego z naruszeniem przepisów prawa na podstawie przepisów prawnych wydanych w latach 1944-1962,
- ustawa o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent,
- prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
- ustawa o funduszach inwestycyjnych.
Rząd do końca pierwszego kwartału 1997 r. przedstawi Sejmowi projekt ustawy o funduszach emerytalnych.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.1997.19.106 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Ustawa budżetowa na rok 1997. |
Data aktu: | 21/02/1997 |
Data ogłoszenia: | 03/03/1997 |
Data wejścia w życie: | 03/03/1997, 01/01/1997 |