Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskich.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 grudnia 1997 r.
w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 14 § 3 pkt 2 i § 4 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770 i Nr 157, poz. 1026) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dnia 31 grudnia 1998 r. ustanawia się kontyngenty taryfowe ilościowe na przywóz pojazdów samochodowych, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w wysokości określonej w tym załączniku, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których ustanawia się preferencyjne zerowe stawki celne.
2.
Wykaz państw, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Jeżeli kontyngent, o którym mowa w § 1 ust. 1, zostanie wyczerpany w części dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku nr 1 w przypisie (2), to przywóz takich pojazdów na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu może być dokonany w ramach części kontyngentu dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w przypisie (1) tego załącznika.
§  3.
Preferencyjne zerowe stawki celne, o których mowa w § 1 ust. 1, stosuje się po przedstawieniu świadectwa pochodzenia towaru, określonego odrębnie.
§  4.
W zakresie uregulowanym w § 1 nie stosuje się stawek celnych określonych w Taryfie celnej stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1997 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz. U. Nr 158, poz. 1047).
§  5.
Rozdysponowanie kontyngentów, o których mowa w § 1, polega na wydaniu pozwolenia na podstawie kompletnych wniosków rozpatrywanych zgodnie z kolejnością ich złożenia.
§  6.
Rozdysponowanie kontyngentów następuje w drodze wydawania przez Ministra Gospodarki pozwoleń na przywóz, które udzielane na podstawie jednego wniosku mogą dotyczyć przywozu łącznie nie więcej niż 400 szt. pojazdów samochodowych osobowych lub nie więcej niż 8 szt. pojazdów samochodowych towarowych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ TOWARÓW OBJĘTYCH KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI ILOŚCIOWYMI, POCHODZĄCYCH Z PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

Lp. Kod PCN Wyszczególnienie Jednostka miary Kontyngent
1 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji nr 8702), włącznie z samochodowymi osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 26.000
- Pozostałe pojazdy wyposażone w

silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1000 cm3:

8703 21 10 0 - - - Nowe
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej

1000 cm3, ale nie

przewyższającej 1500 cm3:

- - - Nowe:
8703 22 19 0 - - - - Pozostałe
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej

1500 cm3, ale nie

przewyższającej 3000 cm3:

- - - Nowe:
8703 23 19 0 - - - - Pozostałe
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej

3000 cm3:

8703 24 10 0 - - - Nowe
- Pozostałe pojazdy, wyposażone

w silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie samoczynnym

(wysokoprężne i średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1500 cm3:

8703 31 10 0 - - - Nowe
8783 32 - - O pojemności skokowej

przekraczającej 1500 cm3, lecz

nie przekraczającej 2500 cm3:

- - - Nowe:
8703 32 19 0 - - - - Pozostałe
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej

2500 cm3:

- - - Nowe:
8703 33 19 0 - - - - Pozostałe
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)
2 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji nr 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 14.500
- Pozostałe pojazdy wyposażone w

silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1000 cm3:

ex 8703 21 10 0 - - - Nowe(2)
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej

1000 cm3, ale nie

przewyższającej 1500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 22 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej

1500 cm3, ale nie

przewyższającej 3000 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 23 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej

3000 cm3:

ex 8703 24 10 0 - - - Nowe(2)
- Pozostałe pojazdy, wyposażone

w silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie samoczynnym

(wysokoprężne i średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1500 cm3:

ex 8703 31 10 0 - - - Nowe(2)
8783 32 - - O pojemności skokowej

przekraczającej 1500 cm3, lecz

nie przekraczającej 2500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 32 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej

2500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 33 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)(2)
3 8704 Pojazdy samochodowe do transportu towarowego: szt. 160
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysoko- lub

średnioprężnym):

8704 21 - - O masie całkowitej nie

przekraczającej 5 ton:

- - - Pozostałe:
8704 22 - - - - Z silnikami o pojemności

powyżej 2500 cm3:

8704 21 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności do

2500 cm3 włącznie:

8704 21 91 - - - - - Nowe:
8704 21 91 1 - - - - - - O ładowności do 1000

kg zbudowane na bazie

nadwozia samochodów

osobowych lub osobowo-

towarowym (kombi)

8704 21 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 22 - - O masie całkowitej powyżej 5

ton, ale nie więcej niż 20 ton:

- - - Pozostałe:
8704 23 - - O masie całkowitej powyżej 20

ton:

8704 23 91 0 - - - - Nowe
- Pozostałe z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8704 31 - - O masie całkowitej nie

przekraczającej 5 ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności

powyżej 2800 cm3:

8704 31 31 0 - - - - - Nowe:
- - - - Z silnikami o pojemności nie

przekraczającej 2800 cm3:

8704 31 91 - - - - - Nowe:
8704 31 91 1 - - - - - - O ładowności do 1000 kg,

zbudowane na bazie

nadwozia samochodów

osobowych lub osobowo-

towarowych (kombi)

8704 31 91 9 - - - - - - Pozostałe:
8704 32 - - O masie całkowitej powyżej 5

ton:

- - - Pozostałe:
8704 32 91 0 - - - - Nowe
(1) dotyczy tylko pojazdów nowych;

(2) dotyczy tylko pojazdów wyposażonych w urządzenia katalityczne

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wykaz państw członkowskich Unii Europejskiej (UE)*

1. Austria

2. Belgia

3. Dania

4. Finlandia

5. Francja

6. Grecja

7. Hiszpania

8. Holandia

9. Irlandia

10. Luksemburg

11. Portugalia

12. Republika Federalna Niemiec

13. Szwecja

14. Wielka Brytania

15. Włochy

* Obszar celny UE obejmuje również obszar Celny Księstwa Monako.

Oznacza to, że dla towarów pochodzących z Monako, po spełnieniu reguł pochodzenia, sposobu udokumentowania tego pochodzenia oraz warunku bezpośredniego transportu zgodnie z zasadami Układu Europejskiego, stosowane są preferencyjne zerowe stawki celne.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.159.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskich.
Data aktu: 19/12/1997
Data ogłoszenia: 27/12/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998