Pełnomocnik Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 listopada 1997 r.
w sprawie Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustanawia się Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2.
Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej.
§  2.
Do zadań Pełnomocnika należy:
1)
przygotowanie harmonogramu prac nad reformą systemu zabezpieczenia społecznego, zwaną dalej "reformą",
2)
inicjowanie i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem projektów aktów prawnych niezbędnych do wprowadzania reformy,
3)
opracowanie zasad funkcjonowania emerytalnego ubezpieczenia kapitałowego i systemów indywidualnego oszczędzania,
4)
symulacja kosztów przejścia do nowego systemu i określenie źródeł ich finansowania,
5)
koordynowanie:
a)
współdziałania organów administracji rządowej realizujących zadania w zakresie objętym reformą,
b)
pomocy zagranicznej na rzecz reformy,
6)
dokonywanie analiz i ocen rozwiązań prawnych z dziedziny reformy,
7)
upowszechnianie problematyki reformy,
8)
przejęcie spraw w toku, prowadzonych przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego, ustanowionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1997 r. w sprawie Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 10, poz. 51).
§  3.
1.
Organy administracji rządowej są obowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Pełnomocnikowi w realizacji jego zadań, w szczególności przez udostępnianie mu niezbędnych informacji.
2.
Pełnomocnik, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego w zakresie reform społecznych, przedstawi Międzyresortowemu Zespołowi do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego, powołanemu w odrębnym trybie, projekty aktów prawnych wynikających z zakresu jego działania.
3.
Projekty, o których mowa w ust. 2, Pełnomocnik przedstawia do rozporządzenia Radzie Ministrów. Za zgodą Prezesa Rady Ministrów projekty te mogą być wnoszone do rozpatrzenia przez Radę Ministrów bez zajmowania stanowiska przez stałe komitety Rady Ministrów.
§  4.
Projekty aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych, wpływających na funkcjonowanie reformy, podlegają zaopiniowaniu przez Pełnomocnika.
§  5.
1.
Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów:
1)
analizy, oceny i wnioski, związane z zakresem jego działania,
2)
coroczne informacje o swojej pracy.
2.
Pełnomocnik informuje Prezesa Rady Ministrów o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2.
§  6.
Pełnomocnik może powoływać zespoły o charakterze opiniodawczym lub do opracowania określonych zagadnień oraz zlecać przeprowadzenie ekspertyz.
§  7.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową zapewnia Pełnomocnikowi Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
§  8.
1.
Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika są pokrywane z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.
2.
Środki finansowe przewidziane na pokrycie wydatków związanych z działalnością Pełnomocnika, zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 1997 w części dotyczącej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zostaną przeniesione do budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej zgodnie z przepisami art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883 i Nr 137, poz. 926).
§  9.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1997 r. w sprawie Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 10, poz. 51).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.141.946

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pełnomocnik Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego.
Data aktu: 19/11/1997
Data ogłoszenia: 24/11/1997
Data wejścia w życie: 24/11/1997