Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 grudnia 1996 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może:
1)
za zgodą Prezesa Rady Ministrów tworzyć, łączyć lub znosić departamenty oraz biura (równorzędne komórki organizacyjne) Kancelarii,
2)
przekształcać, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Gospodarstwo Pomocnicze Kancelarii utworzone do jego obsługi gospodarczej oraz produkcji i świadczenia usług niezbędnych do realizacji wykonywanych przez Kancelarię zadań technicznych, socjalnych i recepcyjnych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "Kancelarią", jest urzędem zapewniającym obsługę merytoryczną, organizacyjną, prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, stałych komitetów Rady Ministrów oraz Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, a także Rzecznika Prasowego Rządu.
2.
Kancelaria może także zapewniać obsługę ministrów powołanych do wypełniania zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów, pełnomocników Rządu, komisji wspólnych oraz organów pomocniczych i opiniodawczo-doradczych Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
Kancelaria wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492), zwanej dalej "ustawą", a także w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami, decyzjami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2.
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem i nadzorem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej "Szefem Kancelarii", z zachowaniem nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Kancelarii na zasadach określonych w ustawie.
§  4.
1.
Szef Kancelarii kieruje Kancelarią przy pomocy sekretarzy i podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów gabinetów, biur, departamentów i sekretariatów Kancelarii.
2.
Szef Kancelarii, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, określa szczegółowy zakres zadań sekretarzy i podsekretarzy stanu w Kancelarii.
3.
Szczegółowe zakresy zadań pełnomocników Rządu, Dyrektora Generalnego, Sekretarza Rady Ministrów oraz sekretarzy stałych komitetów Rady Ministrów określają odrębne przepisy.
§  5.
1.
Szef Kancelarii może, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wyznaczyć swojego zastępcę spośród sekretarzy lub podsekretarzy stanu w Kancelarii.
2.
Szef Kancelarii może upoważnić imiennie osoby na stanowiskach określonych w § 4 ust. 1, a także innych pracowników Kancelarii do załatwiania, w jego imieniu, spraw należących do zadań Kancelarii.
§  6.
Szef Kancelarii może powoływać organy doradcze i opiniodawcze (komisje, zespoły) do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów lub stałe komitety Rady Ministrów, określając nazwę, skład osobowy, zakres i tryb działania tych organów.
§  7.
1.
W skład Kancelarii wchodzą komórki organizacyjne określone w załączniku nr 1 do statutu.
2.
Jednostkę nadzorowaną przez Prezesa Rady Ministrów oraz jednostkę pomocniczą określa załącznik nr 2 do statutu.
§  8.
1.
W Kancelarii działa, jako jednostka wyodrębniona, Gospodarstwo Pomocnicze.
2.
Nadzór zwierzchni nad Gospodarstwem Pomocniczym sprawuje, w imieniu Szefa Kancelarii, Dyrektor Generalny.
§  9.
1.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego.
2.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Gospodarstwa Pomocniczego określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
§  10.
Szef Kancelarii aktualizuje wykaz stanowiący załącznik nr 1 do statutu, stosownie do zmian zachodzących po nadaniu statutu.

Załącznik Nr  1

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW

1. Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów

2. Centrum Informacyjne Rządu

3. Sekretariat Prezesa Rady Ministrów

4. Sekretariaty Wiceprezesów Rady Ministrów

5. Sekretariat Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

6. Departament Prezydialny Rady Ministrów

7. Departament Spraw Ekonomicznych

8. Departament Spraw Społeczno-Politycznych

9. Departament Spraw Obronnych

10. Departament Legislacyjny Rządu

11. Departament Spraw Parlamentarnych Rządu

12. Departament Analiz i Prognoz

13. Departament Stosunków Międzynarodowych

14. Departament Kontroli

15. Departament Reformy Centrum Administracyjno-Gospodarczego Rządu

16. Departament Rodziny i Kobiet

17. Sekretariat Kolegium do Spraw Służb Specjalnych

18. Sekretariat Rady Legislacyjnej

19. Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji

20. Biuro Administracyjno-Gospodarcze

21. Biuro Finansowe

Załącznik Nr  2

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH NADZOROWANYCH I POMOCNICZYCH

1. Jednostka nadzorowana

- Krajowa Szkoła Administracji Publicznej - w zakresie określonym w ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (Dz. U. Nr 63, poz. 266 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496).

2. Jednostka pomocnicza

- Centrum Badania Opinii Społecznej

- w zakresie określonym w ustawie budżetowej.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.157.796

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 24/12/1996
Data ogłoszenia: 31/12/1996
Data wejścia w życie: 01/01/1997