Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 1996 r.
w sprawie opłat drogowych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany niniejszego rozporządzenia, wprowadzone przez wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.40.411) nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejsze rozporządzenie.

..................................................

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212 i z 1994 r. Nr 127, poz. 627) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat drogowych i ich wysokości za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych o gabarytach, ciężarze i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy.
§  2.
1.
Opłaty za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych zarejestrowanych w kraju, z przyczepami lub bez przyczep, o wymiarach, masie całkowitej i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi", ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu i współczynników przeliczeniowych, które wynoszą:
Lp. Wyszczególnienie parametrów Stawka

opłaty

w zł za

jeden

km

1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
a) do 4,50 m 0,15
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
a) do 3,20 włącznie 0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie 0,45
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m 0,30
4 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczalny jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 80,00 kN do 84,00 kN 0,20
- od 84,10 kN do 92,00 kN 0,75
- od 92,10 kN do 100,00 kN 1,50
- od 100,10 kN do 112,00 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

1,50
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN 0,20
- od 60,51 kN do 66,00 kN 0,75
- od 66,01 kN do 72,00 kN 1,50
- od 72,01 kN do 80,50 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

1,50
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN 0,20
- od 68,10 kN do 74,50 kN 0,75
- od 74,60 kN do 81,00 kN 1,50
- od 81,10 kN do 91,00 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

1,50
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN 0,20
- od 76,10 kN do 83,50 kN 0,75
- od 83,60 kN do 90,50 kN 1,50
- od 90,60 kN do 101,50 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

1,50
5 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 100,00 kN do 105,00 kN 0,20
- od 105,10 kN do 115,00 kN 0,75
- od 115,10 kN do 125,00 kN 1,50
- od 125,10 kN do 140,00 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN

dodatkowo

1,50
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN 0,20
- od 60,51 kN do 66,00 kN 0,75
- od 66,01 kN do 72,00 kN 1,50
- od 72,01 kN do 80,50 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

1,50
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do

1,20 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN 0,20
- od 68,10 kN do 74,50 kN 0,75
- od 74,60 kN do 81,00 kN 1,50
- od 81,10 kN do 91,00 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

1,50
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN 0,20
- od 76,10 kN do 83,50 kN 0,75
- od 83,60 kN do 90,50 kN 1,50
- od 90,60 kN do 101,50 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

1,50
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 80,00 kN do 84,00 kN 0,20
- od 84,10 kN do 92,00 kN 0,75
- od 92,10 kN do 100,00 kN 1,50
- od 100,10 kN do 112,00 kN 3,00
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

1,50
6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
pojazdu pojedynczego: |pojazdu członowego lub zespołu pojazdów

|składającego się z pojazdu silnikowego

|i przyczepy:

a) do 5,00 t włącznie |a) do 10,00 t włącznie 0,40
b) ponad 5,00 t do |b) ponad 10,00 t do 24 t włącznie

10 t włącznie

0,90
c) ponad 10,00 t |c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

do 15,00 t włącznie

1,80
d) za każde rozpoczęte |d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad

5,00 t ponad 15,00 t | 40,00 t dodatkowo

dodatkowo

0,75
2.
W przypadku przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§  3.
Opłaty, o których mowa w § 2, ustala i pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przejazd pojazdu, lub upoważniona przez niego jednostka.
§  4.
1.
W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty w wysokości:
Lp. Wyszczególnienie parametrów Stawka

opłaty

w zł

1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 225
2 Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
a) do 4,50 m 525
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m 600
3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
a) do 3,20 włącznie 600
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie 825
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m 675
4 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczalny jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 80,00 kN do 84,00 kN 600
- od 84,10 kN do 92,00 kN 1.650
- od 92,10 kN do 100,00 kN 3.300
- od 100,10 kN do 112,00 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

3.300
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN 600
- od 60,51 kN do 66,00 kN 1.650
- od 66,01 kN do 72,00 kN 3.300
- od 72,01 kN do 80,50 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

3.300
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN 600
- od 68,10 kN do 74,50 kN 1.650
- od 74,60 kNdo 81,00 kN 3.300
- od 81,10 kN do 91,00 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

3.300
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN 600
- od 76,10 kN do 83,50 kN 1.650
- od 83,60 kN do 90,50 kN 3.300
- od 90,60 kN do 101,50 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

3.300
5 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 100,00 kN do 105,00 kN 600
- od 105,10 kN do 115,00 kN 1.650
- od 115,10 kN do 125,00 kN 3.300
- od 125,10 kN do 140,00 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN

dodatkowo

3.300
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN 600
- od 60,51 kN do 66,00 kN 1.650
- od 66,01 kN do 72,00 kN 3.300
- od 72,01 kN do 80,50 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

3.300
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do

1,20 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN 600
- od 68,10 kN do 74,50 kN 1.650
- od 74,60 kN do 81,00 kN 3.300
- od 81,10 kN do 91,00 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

3.300
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN 600
- od 76,10 kN do 83,50 kN 1.650
- od 83,60 kN do 90,50 kN 3.300
- od 90,60 kN do 101,50 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

3.300
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 80,00 kN do 84,00 kN 600
- od 84,10 kN do 92,00 kN 1.650
- od 92,10 kN do 100,00 kN 3.300
- od 100,10 kN do 112,00 kN 6.750
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

3.300
6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
pojazdu pojedynczego: |pojazdu członowego lub zespołu pojazdów

|składającego się z pojazdu silnikowego

|i przyczepy:

a) do 5,00 t włącznie |a) do 10,00 t włącznie 825
b) ponad 5,00 t do |b) ponad 10,00 t do 24 t włącznie

10 t włącznie

2.100
c) ponad 10,00 t |c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

do 15,00 t włącznie

4.050
d) za każde rozpoczęte |d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad

5,00 t ponad 15,00 t | 40,00 t dodatkowo

dodatkowo

1.650
7 Za przejazd niezgodnie z pozostałymi warunkami podanymi w zezwoleniu 750
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala i pobiera zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego, za każde przekroczenie parametrów oddzielnie, bez względu na długość przejechanej trasy.
§  4a. 1
 
1.
Za przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych, które w celach charytatywnych przewożą kontenery mieszkalne na tereny dotknięte powodzią, jaka miała miejsce w lipcu 1997 r., wprowadza się zerową stawkę opłat drogowych.
2.
W wypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego, o którym mowa w ust. 1, odbywa się bez zezwolenia, pobiera się opłaty określone w § 4.
§  5.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 marca 1990 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 18, poz. 104 i z 1991 r. Nr 20, poz. 84).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 4a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 września 1997 r. (Dz.U.97.124.786) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 października 1997 r., z tym że miał on zastosowanie do zdarzeń powstałych od dnia 6 sierpnia 1997 r. i obowiązywał do dnia 31 października 1997 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.123.578

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 14/10/1996
Data ogłoszenia: 22/10/1996
Data wejścia w życie: 22/11/1996