Organizacja i tryb działania rad zatrudnienia oraz zasady uczestnictwa w posiedzeniach rad zatrudnienia innych organów oraz przedstawicieli nauki, organizacji i instytucji nie reprezentowanych w radach zatrudnienia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 21 marca 1995 r.
w sprawie organizacji i trybu działania rad zatrudnienia oraz zasad uczestnictwa w posiedzeniach rad zatrudnienia innych organów oraz przedstawicieli nauki, organizacji i instytucji nie reprezentowanych w radach zatrudnienia.

Na podstawie art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
Naczelna Rada Zatrudnienia wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na okres jednego roku. Funkcję przewodniczącego pełnią na przemian przedstawiciele reprezentujący organizacje związków zawodowych i organizacje pracodawców, a wiceprzewodniczącego - przedstawiciele organów administracji państwowej oraz samorządu terytorialnego.
§  2. 1
Wojewódzkie i powiatowe rady zatrudnienia wybierają spośród swoich członków wiceprzewodniczącego na okres jednego roku.
§  3.
1. 2
Pracami Naczelnej, wojewódzkiej i powiatowej rady zatrudnienia, zwanych dalej "radami zatrudnienia", kieruje przewodniczący, we współdziałaniu z prezydium rady, w którego skład wchodzą przewodniczący i wiceprzewodniczący rady zatrudnienia oraz po jednym przedstawicielu organizacji i organów, których przedstawiciel aktualnie nie pełni funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. Przewodniczący reprezentuje radę w stosunku do innych organów i instytucji.
2.
Do kompetencji przewodniczącego rady zatrudnienia należy w szczególności:
1)
ustalanie przedmiotu i terminu obrad rady,
2)
przewodniczenie obradom rady oraz jej prezydium,
3)
reprezentowanie rady w stosunku do innych organów i instytucji,
4)
zapraszanie na posiedzenia rady przedstawicieli nauki oraz przedstawicieli organów i instytucji nie reprezentowanych w radzie,
5)
inicjowanie i organizowanie prac rady.
3.
W razie nieobecności przewodniczącego rady zatrudnienia zastępuje go wiceprzewodniczący.
4.
Rada zatrudnienia może powołać stałe lub doraźne zespoły problemowe w celu opracowania projektu opinii lub stanowiska rady w określonych sprawach.
§  4.
1.
Na posiedzenia plenarne rady zatrudnienia, na których omawiane będą w szczególności problemy dotyczące przeciwdziałania bezrobociu i jego skutków, powinni być zapraszani, w celu prezentacji stanowiska w omawianych sprawach, przedstawiciele nauki oraz innych organów, organizacji i instytucji nie reprezentowanych w radzie zatrudnienia.
2.
Na wniosek organizacji społecznych, a w szczególności organizacji bezrobotnych zainteresowanych udziałem w posiedzeniach rad zatrudnienia, właściwych ze względu na zasięg ich działania, organizacje te powiadamiane są o terminach i przedmiocie posiedzeń rady zatrudnienia.
3.
Organizacje, o których mowa w ust. 2, upoważnione są do delegowania na posiedzenia rady zatrudnienia swego przedstawiciela w celu prezentacji stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad rady.
§  5.
1.
Posiedzenia plenarne rady zatrudnienia powinny odbywać się co najmniej raz na kwartał.
2.
Posiedzenia rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej połowy członków prezydium rady lub na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków rady. Przewodniczący jest obowiązany wyznaczyć termin posiedzenia rady w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
§  6.
1.
Rada zatrudnienia wyraża swoją opinię w sprawach należących do zakresu jej kompetencji w formie odrębnej uchwały lub odpowiedniego zapisu w protokole posiedzenia rady.
2.
Opinie rady zatrudnienia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
3.
Głosowania są jawne. Na wniosek członka rady przewodniczący zarządza głosowanie tajne.
§  7.
Rada zatrudnienia podejmuje działania na wniosek organu, przy którym działa, lub z własnej inicjatywy w wypadkach przewidzianych w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie organizacji i trybu działania Naczelnej Rady Zatrudnienia (Dz. U. Nr 122, poz. 538).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.166.1239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1998 r. (Dz.U.98.166.1239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.38.188

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i tryb działania rad zatrudnienia oraz zasady uczestnictwa w posiedzeniach rad zatrudnienia innych organów oraz przedstawicieli nauki, organizacji i instytucji nie reprezentowanych w radach zatrudnienia.
Data aktu: 21/03/1995
Data ogłoszenia: 11/04/1995
Data wejścia w życie: 26/04/1995