Programy specjalne przeciwdziałania bezrobociu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 15 listopada 1995 r.
w sprawie programów specjalnych przeciwdziałania bezrobociu.

Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organy zatrudnienia inicjują oraz podejmują działania w celu promocji zatrudnienia osób zakwalifikowanych do grup ryzyka, o których mowa w ust. 2, zwane dalej "programami specjalnymi".
2.
Programem specjalnym mogą być objęci bezrobotni oraz pracownicy będący w okresie wypowiedzenia stosunku pracy (stosunku służbowego) z przyczyn dotyczących zakładu pracy, którzy są szczególnie zagrożeni długotrwałym bezrobociem oraz jego skutkami, zwani dalej "grupami ryzyka", a w szczególności osoby:
1)
pozostające bez pracy ponad 12 miesięcy,
2)
samotnie wychowujące dzieci lub których współmałżonek jest również bezrobotnym,
3)
bez zawodu lub o niskich kwalifikacjach zawodowych,
4)
pozostające bez pracy w wyniku likwidacji państwowego przedsiębiorstwa gospodarki rolnej,
5)
będące absolwentami,
6)
zwolnione z zakładów karnych,
7)
zwolnione po odbyciu zasadniczej lub zastępczej służby wojskowej albo zwolnione z zawodowej służby wojskowej w wyniku restrukturyzacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Programy specjalne mogą być realizowane przy współudziale:
1)
organów administracji rządowej,
2)
organów samorządu terytorialnego,
3)
organizacji związków zawodowych,
4)
organizacji pracodawców,
5)
organizacji bezrobotnych,
6)
innych instytucji i organizacji statutowo zajmujących się problematyką zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.
§  2.
1.
Programy specjalne mogą być organizowane jako:
1)
programy lokalne - na obszarze gminy lub kilku gmin, objętych zakresem działania właściwego rejonowego urzędu pracy,
2)
programy wojewódzkie - na obszarze całości lub części województwa objętego zakresem działania wojewódzkiego urzędu pracy,
3)
programy regionalne - na obszarze kilku województw lub ich części, objętych zakresem działania właściwych wojewódzkich urzędów pracy.
2.
Z wnioskiem o wyrażenie zgody na realizację programu specjalnego mogą występować:
1)
kierownik właściwego rejonowego urzędu pracy - w przypadku programu lokalnego,
2)
dyrektor właściwego wojewódzkiego urzędu pracy - w przypadku programu wojewódzkiego,
3)
dyrektorzy właściwych wojewódzkich urzędów pracy - w przypadku programu regionalnego,

zwani dalej "wnioskodawcami".

3.
Organy, organizacje i instytucje, o których mowa w § 1 ust. 3, mogą występować do wnioskodawców z propozycjami dotyczącymi programu specjalnego.
§  3.
1.
Wniosek o wyrażenie zgody na realizację programu specjalnego przedkładany jest:
1)
dyrektorowi właściwego wojewódzkiego urzędu pracy - w przypadku programów lokalnych,
2)
Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy - w przypadku programów wojewódzkich i regionalnych.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
nazwę programu,
2)
charakterystykę uczestników, liczbę i kryteria ich doboru,
3)
określenie obszaru, na którym program będzie realizowany,
4)
uzasadnienie potrzeby realizacji programu,
5)
opis przedsięwzięć i przewidywane efekty,
6)
wykaz realizatorów oraz zakres i warunki ich uczestnictwa w programie,
7)
terminy realizacji programu, jego etapów i osiągania zamierzonych efektów,
8)
źródła finansowania programu, w tym szczegółową kalkulację wydatków przewidzianych do finansowania z Funduszu Pracy,
9)
terminy przedkładania okresowych informacji o przebiegu realizacji programu oraz sprawozdania zawierającego także rozliczenie zamierzonych i faktycznych efektów, i poniesionych kosztów,
10)
opinie właściwych rejonowych i wojewódzkich rad zatrudnienia.
3.
Wyodrębnienia grupy ryzyka objętej programem specjalnym dokonuje wnioskodawca tego programu na podstawie:
1)
okresowych analiz poziomu i struktury bezrobocia na lokalnych rynkach pracy,
2)
wyników przeprowadzonych badań i analiz na rynku pracy,
3)
analiz i informacji ośrodków pomocy społecznej oraz innych organizacji i instytucji, dotyczących sytuacji materialnej bezrobotnych i ich rodzin,
4)
lokalnych i wojewódzkich programów rozwoju społeczno-gospodarczego.
§  4.
1.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy lub odpowiednio dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy powiadamiają wnioskodawcę na piśmie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1, o:
1)
wrażeniu zgody na realizację programu specjalnego,
2)
niewyrażeniu zgody na realizację programu specjalnego, podając uzasadnienie.
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, wyrażając zgodę na realizację programu regionalnego, wyznacza jednocześnie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy koordynującego realizację tego programu.
3.
Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy, który wyraził zgodę na realizację programu lokalnego, przesyła do Krajowego Urzędu Pracy kopię pisma zawiadamiającego wnioskodawcę tego programu o wyrażeniu zgody wraz z kopią wniosku o jego realizację.
4.
Krajowy Urząd Pracy prowadzi rejestr lokalnych, wojewódzkich i regionalnych programów specjalnych, na które wyrażona została zgoda.
§  5.
1.
W ramach programu specjalnego mogą być podejmowane, realizowane i finansowane lub dofinansowane z Funduszu Pracy następujące przedsięwzięcia:
1)
inspirowanie zatrudnienia osób objętych programem specjalnym poprzez:
a)
refundowanie pracodawcy przez okres do 12 miesięcy za zatrudnione osoby, na zasadach i w wysokości określonych w uprzednio zawartej umowie, składek na ubezpieczenie społeczne ustalonych od podstawy wymiaru, nie wyższej jednak niż przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1), zwane dalej "przeciętnym wynagrodzeniem",
b)
przyznanie pracodawcy jednorazowej kwoty w wysokości określonej w uprzednio zawartej umowie, nie wyższej jednak niż 4-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia, po okresie zatrudniania skierowanej osoby nie posiadającej zawodu, trwającego co najmniej 9 miesięcy,
c)
zrefundowanie pracodawcy niezbędnych kosztów szkolenia, na zasadach i w wysokości określonych w uprzednio zawartej umowie, w kwocie nie przekraczającej jednak 2-krotnego przeciętnego wynagrodzenia, pod warunkiem zatrudnienia skierowanej osoby bez zawodu przez okres co najmniej 9 miesięcy lub dalszego zatrudniania przez okres co najmniej 12 miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy pracownika szkolonego w okresie wypowiedzenia, na innym stanowisku zgodnym z kierunkiem przeprowadzonego szkolenia,
d)
udzielenie pożyczki na utworzenie przez pracodawcę dla skierowanej osoby dodatkowego miejsca pracy; oprocentowanie tej pożyczki może być o połowę niższe od obowiązującego przy udzielaniu pożyczek na utworzenie dodatkowych miejsc pracy dla bezrobotnych nie objętych programem specjalnym, pod warunkiem zatrudniania skierowanej osoby co najmniej przez 24 miesiące,
2)
wspieranie działalności gospodarczej podejmowanej przez osoby objęte programem specjalnym poprzez:
a)
szkolenie i doradztwo dla osób zamierzających podjąć taką działalność, na zasadach przewidzianych dla szkoleń bezrobotnych,
b)
przyznanie osobie podejmującej działalność gospodarczą, jeżeli działalność ta podjęta została bez uzyskania pożyczki z Funduszu Pracy, kwoty stanowiącej iloczyn zasiłku wypłaconego tej osobie za ostatni miesiąc i liczby miesięcy, jaka pozostałaby do wyczerpania okresu pobierania zasiłku w przypadku niepodjęcia działalności gospodarczej, nie wyższej jednak od 3-krotnej wysokości zasiłku wypłaconego za ostatni miesiąc; kwotę powyższą wypłaca się po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej,
3)
wspieranie:
a)
instytucji wspomagających rozwój przedsiębiorczości, w których prowadzić będą działalność gospodarczą osoby zakwalifikowane do grup ryzyka,
b)
ośrodków doradztwa i innych instytucji, przyczyniających się do aktywizacji bezrobotnych z grup ryzyka.
2.
Wobec osób objętych programem specjalnym mogą być stosowane inne niż określone w ust. 1 działania i przedsięwzięcia w zakresie i na zasadach przewidzianych w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
§  6.
1.
Programy specjalne finansowane są ze środków Funduszu Pracy, a także mogą być finansowane ze środków przeznaczonych na ich realizację przez organy, organizacje i instytucje współdziałające.
2.
Kwota środków Funduszu Pracy, przeznaczonych na finansowanie w roku kalendarzowym programów specjalnych, nie może przekroczyć 10% środków przewidzianych w planie finansowym Funduszu Pracy na finansowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 pkt 2-5 i 7 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
3.
Przeznaczenie środków Funduszu Pracy na realizację, w ramach programów specjalnych, przedsięwzięć, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3, następuje za zgodą Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Zatrudnienia.
§  7.
1.
Kierownik rejonowego urzędu pracy na obszarze objętym zakresem jego działania, na którym realizowane są programy specjalne, przekazuje dyrektorowi wojewódzkiego urzędu pracy, w terminach wskazanych we wniosku, okresowe informacje o przebiegu realizacji programu, zawierające także rozliczenie zamierzonych i uzyskanych faktycznych efektów oraz poniesionych kosztów.
2.
Informacje, sprawozdanie i rozliczenie, o których mowa w ust. 1, dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy, wraz z własną oceną i wnioskami, przekazuje Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy.
3.
Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy w przypadku programów lokalnych oraz Prezes Krajowego Urzędu Pracy w przypadku programów lokalnych, wojewódzkich i regionalnych mogą polecić dokonanie zmian w sposobie i zakresie realizacji programu, a także wstrzymanie lub zaniechanie dalszej jego realizacji, jeżeli założone cele i efekty nie są osiągane.
4.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy dokonuje półrocznych analiz realizowanych programów specjalnych i ich efektów oraz przekazuje dyrektorom wojewódzkich urzędów pracy wynikające z tych analiz wnioski i zalecenia.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.134.661

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Programy specjalne przeciwdziałania bezrobociu.
Data aktu: 15/11/1995
Data ogłoszenia: 28/11/1995
Data wejścia w życie: 13/12/1995