Tryb udostępniania prasie informacji oraz organizacja i zadania rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 listopada 1995 r.
w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej. *

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173 i z 1991 r. Nr 100, poz. 442) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Naczelne, centralne i terenowe organy administracji rządowej, zwane dalej "organami administracji", przedsiębiorstwa państwowe i spółki Skarbu Państwa oraz inne państwowe jednostki organizacyjne mają obowiązek informowania prasy o swojej działalności oraz udzielania niezbędnych wyjaśnień i pomocy w wykonywaniu jej funkcji i zadań.
2.
Organy administracji oraz osoby występujące w ich imieniu są również obowiązane w swojej działalności informacyjnej wyjaśniać i uzasadniać politykę państwa i działalność Rządu.
3.
Informacje udzielane prasie powinny być pełne, rzetelne i aktualne; nie mogą pomijać trudności i niedociągnięć oraz działań podejmowanych w celu ich usunięcia.
§  2.
1.
Udzielanie informacji następuje na życzenie dziennikarza lub redakcji.
2.
Organy administracji, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne udzielają informacji w zakresie swojej właściwości, w terminie nie dłuższym niż 24 godziny od zwrócenia się dziennikarza lub redakcji o informację. Jeżeli nie dysponują taką informacją w danym czasie, są obowiązane przekazać ją dziennikarzowi lub redakcji w uzgodnionym terminie.
3.
Organy administracji, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne powinny również z własnej inicjatywy nawiązywać i rozwijać kontakty z prasą i udostępniać jej informacje, które mogą interesować opinię publiczną.
4.
Informacji - w zakresie swojej właściwości - udzielają:
1)
ministrowie, wojewodowie, kierownicy urzędów rejonowych, dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych, kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych - i ich zastępcy - osobiście albo za pośrednictwem upoważnionych osób - stosownie do zakresu ich obowiązków,
2)
rzecznicy prasowi organów i osób wymienionych w pkt 1.
5.
Osoba odmawiająca udzielenia informacji jest obowiązana, na żądanie dziennikarza, wyjaśnić powody odmowy udzielenia informacji.
6.
Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej lub inną tajemnicę chronioną ustawą, którą stosuje się do osób lub zdarzeń objętych informacją. Na żądanie redaktora naczelnego, złożone na piśmie lub ustnie, odmowę doręcza się zainteresowanej redakcji w formie pisemnej, w terminie 3 dni, wraz z uzasadnieniem. Odmowa ta powinna spełniać warunki określone w art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo prasowe.
7.
Nikt nie może być narażony na uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia prasie informacji, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
8.
Nie stanowi informacji, udzielonej w imieniu organu administracji, przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej, wypowiedź udzielona dziennikarzowi przez pracownika tego organu, przedsiębiorstwa lub innej państwowej jednostki organizacyjnej w imieniu własnym, zgodnie z zasadą wolności słowa i prawem do krytyki.
§  3.
1.
Informacje mogą być przekazywane w rozmowie bezpośredniej, na piśmie, w formie wywiadu lub wypowiedzi, na konferencji prasowej lub innych spotkaniach z przedstawicielami prasy.
2.
Osoba udzielająca informacji ma prawo żądać od dziennikarza okazania ważnej legitymacji służbowej lub innego ważnego dokumentu stwierdzającego prawo zbierania przez niego informacji oraz zawierającego nazwę redakcji, którą reprezentuje.
3.
Przekazanie dziennikarzowi informacji może nastąpić również telefonicznie lub za pomocą innych środków łączności, jeżeli nie ma wątpliwości co do redakcji i tożsamości dziennikarza.
§  4.
Kierownicy jednostek organizacyjnych są obowiązani umożliwić dziennikarzom nawiązywanie kontaktów z pracownikami oraz swobodne uzyskiwanie ich wypowiedzi i opinii, z zachowaniem jednak przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz innej tajemnicy chronionej ustawą.
§  5.
1.
Organy administracji, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne mają obowiązek przeciwdziałania jakimkolwiek próbom hamowania i utrudniania krytyki i interwencji prasowej oraz niewłaściwego reagowania na nie.
2.
Organy administracji, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane zachować obiektywny i rzeczowy stosunek do krytyki i interwencji prasowej, traktować je jako jedną z metod usuwania niedociągnięć i trudności oraz wykorzystywać w celu usprawnienia swojej działalności.
§  6.
1.
Organy administracji, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane udzielać odpowiedzi na przekazaną im krytykę prasową bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania krytycznego artykułu.
2.
W odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową należy odnieść się rzeczowo do wszystkich podniesionych zarzutów oraz poinformować o sposobie wykorzystania uwag i wniosków.
§  7.
W urzędach naczelnych i centralnych organów administracji oraz urzędach wojewódzkich działają rzecznicy prasowi tych organów.
§  8.
1.
Rzecznika Prasowego Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2.
Rzecznik Prasowy Rządu podlega Prezesowi Rady Ministrów.
3.
Rzecznik Prasowy Rządu uczestniczy, na podstawie odrębnych przepisów, w posiedzeniach Rady Ministrów oraz jej organów.
§  9.
1.
Rzeczników prasowych ministrów i wojewodów, działających w urzędach tych organów, powołują właściwi ministrowie i wojewodowie; rzecznicy prasowi są bezpośrednio nadzorowani przez te organy.
2.
Ministrowie i wojewodowie zapewniają swoim rzecznikom prasowym warunki do wykonywania ich zadań.
3.
Rzecznikiem prasowym ministra może być osoba posiadająca, stosownie do obowiązujących przepisów, kwalifikacje wymagane na stanowisku doradcy ministra, a ponadto - w miarę możliwości - kwalifikacje i praktykę dziennikarską. Rzecznik prasowy ministra jest zatrudniony na stanowisku równorzędnym wicedyrektorowi biura (departamentu) w danym urzędzie.
4.
Rzecznikiem prasowym wojewody może być osoba posiadająca, stosownie do obowiązujących przepisów, kwalifikacje wymagane na stanowisku wojewódzkiego rzecznika prasowego, a ponadto - w miarę możliwości - kwalifikacje i praktykę dziennikarską. Rzecznik prasowy wojewody jest zatrudniony na stanowisku równorzędnym zastępcy dyrektora wydziału (jednostki równorzędnej) w urzędzie wojewódzkim.
§  10.
1.
Rzecznik Prasowy Rządu w szczególności:
1)
przedstawia i wyjaśnia stanowisko Rządu w sprawie polityki wewnętrznej i zagranicznej,
2)
w granicach udzielonego mu upoważnienia interpretuje politykę Rządu, m.in. wydaje oświadczenia lub w inny sposób wypowiada się w imieniu Rządu,
3)
informuje o programie, pracach Rządu i wynikach tej pracy,
4)
komentuje wydarzenia krajowe i zagraniczne,
5)
zawiadamia o oficjalnych rozmowach Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów z przedstawicielami innych państw oraz składa oświadczenie o przebiegu i wynikach tych rozmów,
6)
określa ogólne kierunki działalności prasowo-informacyjnej rzeczników prasowych ministrów i wojewodów,
7)
podejmuje działania na rzecz właściwego reagowania na publikacje prasowe przez organy administracji i podległe im jednostki organizacyjne, a zwłaszcza postulaty oraz krytykę i interwencję prasową,
8)
przekazuje, na zasadach i w trybie określonych w ustawie - Prawo prasowe, komunikaty urzędowe do opublikowania w prasie.
2.
Rzecznik Prasowy Rządu:
1)
informuje Prezesa Rady Ministrów i Rząd o opiniach i poglądach wyrażanych przez prasę, inicjatywach przez nią podejmowanych, kierunkach krytyki i interwencji prasowej oraz reagowaniu przez organy administracji na postulaty, a także na publikowaną krytykę i interwencję prasową,
2)
koordynuje działalność prasowo-informacyjną rzeczników ministrów i wojewodów, udziela im pomocy, organizuje okresowe narady w celu wymiany doświadczeń, ujednolicenia linii programowej oraz w celu przekazywania im opinii środowiska dziennikarskiego o ich pracy,
3)
analizuje działalność prasowo-informacyjną organów administracji i przedstawia odpowiednie wnioski Prezesowi Rady Ministrów, właściwym ministrom i wojewodom.
3.
Rzecznik Prasowy Rządu współpracuje z naczelnymi władzami stowarzyszeń i organizacji dziennikarskich działających w Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Rzecznik Prasowy Rządu wykonuje swoje zadania przy pomocy Centrum Informacyjnego Rządu, utworzonego na podstawie odrębnych przepisów. Centrum Informacyjne Rządu funkcjonuje w strukturze organizacyjnej urzędu obsługującego Prezesa Rady Ministrów.
5.
Centrum Informacyjnym Rządu kieruje dyrektor w randze dyrektora generalnego, powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Rzecznika Prasowego Rządu.
§  11.
Rzecznicy prasowi ministrów i wojewodów opracowują propozycje dotyczące treści, kierunków i form działalności prasowo-informacyjnej organu administracji oraz zapewniają ich realizację.
§  12.
1.
Zadaniem rzecznika prasowego ministra i wojewody jest w szczególności:
1)
informowanie prasy o działalności, programach i wynikach pracy organu administracji oraz zapewnianie dziennikarzom dostępu do informacji, którymi dysponuje ten organ, a także podległe mu jednostki organizacyjne,
2)
interpretowanie i komentowanie, w granicach udzielonego mu upoważnienia, polityki organu administracji, m.in. ogłaszanie oświadczeń,
3)
przedstawianie sytuacji w dziedzinie, której dotyczy działalność organu administracji,
4)
przedstawianie stanowiska organu administracji w ważnych sprawach należących do jego zakresu działania,
5)
podejmowanie działań zmierzających do należytego wykorzystania publikacji prasowych w pracy organu administracji i podległych mu jednostek organizacyjnych oraz zapewnienie udzielania odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową,
6)
udzielanie jednostkom organizacyjnym podległym organowi administracji pomocy w działalności prasowo-informacyjnej.
2.
Do zadań rzecznika prasowego ministra i wojewody należy również:
1)
udzielanie - w granicach upoważnienia - odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi, których udziela bezpośrednio sam organ administracji,
2)
analizowanie publikacji prasowych o tematyce związanej z zakresem działania organu administracji oraz opracowywanie zbiorczych analiz publikacji krytycznych,
3)
przedstawianie ważniejszych publikacji ministrom i wojewodom lub ich zastępcom,
4)
opracowywanie publikacji przedstawiających stanowisko organu administracji w toczących się dyskusjach prasowych,
5)
kontrola - z upoważnienia organu administracji - właściwego wykorzystania w pracy urzędu tego organu wniosków i skarg zawartych w publikacjach prasowych oraz informowanie prasy o stanowisku organu administracji wobec opinii, propozycji i postulatów przedstawionych w środkach masowego przekazywania.
§  13.
Rzecznik prasowy ministra i wojewody wykonuje zadania określone w § 11 i 12 przez:
1)
przekazywanie prasie komunikatów o decyzjach, programach i ważniejszych działaniach organów administracji,
2)
organizowanie oraz, w miarę potrzeby, prowadzenie konferencji prasowych,
3)
prezentowanie w środkach masowego przekazywania i uzasadnianie działań organów administracji oraz inspirowanie odpowiednich publikacji na te tematy,
4)
odbywanie z dziennikarzami rozmów informacyjnych i inspirujących na tematy należące do zakresu działania organu administracji,
5)
ułatwianie dziennikarzom kontaktów z członkami kierownictwa, a także z innymi specjalistami zatrudnionymi w urzędzie organu administracji oraz w podległych mu jednostkach organizacyjnych,
6)
redagowanie - w zależności od potrzeb - biuletynów informacyjnych,
7)
opracowywanie publikacji przeznaczonych dla prasy, przedstawiających politykę organu administracji, jego działalność oraz efekty.
§  14.
Rzecznik prasowy ministra i wojewody współpracuje z władzami i klubami stowarzyszeń i organizacji dziennikarskich, działających w Rzeczypospolitej Polskiej.
§  15.
Przepisy rozporządzenia dotyczące udzielania prasie informacji oraz reagowania na krytykę i interwencję prasową stosuje się odpowiednio do organów samorządu terytorialnego, organizacji samorządowych oraz innych organizacji i jednostek w zakresie zleconych im zadań w sferze administracji państwowej oraz innej podobnej działalności publicznej.
§  16.
Ministrowie: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych mogą ustalić szczegółowe zasady prowadzenia działalności prasowo-informacyjnej swoich rzeczników prasowych.
§  17.
Przepisy rozporządzenia dotyczące ministrów i rzeczników prasowych ministrów stosuje się odpowiednio również do kierowników urzędów centralnych i rzeczników prasowych kierowników urzędów centralnych.
§  18.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1984 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 40, poz. 209).
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 2002 r. nin. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz.U.84.5.24) przez art. 24 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.132.642

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb udostępniania prasie informacji oraz organizacja i zadania rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.
Data aktu: 07/11/1995
Data ogłoszenia: 25/11/1995
Data wejścia w życie: 10/12/1995