Terenowe organy specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 18 sierpnia 1995 r.
w sprawie terenowych organów specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego.

Na podstawie art. 85 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) oraz w związku z art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414).
§  2.
1.
Terenowymi organami specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego, określonej w art. 85 ust. 2 pkt 5 lit. c) ustawy, są okręgowi inspektorzy specjalistycznego nadzoru budowlanego w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, zwani dalej inspektorami.
2.
Inspektora powołuje i odwołuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
§  3.
1.
Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy inspektoratu specjalistycznego nadzoru budowlanego.
2.
W skład inspektoratu wchodzą zespoły: orzecznictwa, budownictwa i organizacyjny.
3.
Inspektor może w uzasadnionych wypadkach łączyć, likwidować lub przekształcać zespoły wymienione w ust. 2, powiadamiając o tym Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
4.
Terytorialny zasięg działalności inspektorów obejmuje teren dyrekcji okręgowych kolei państwowych, z wyjątkiem inspektora w Poznaniu, który obejmuje swoją działalnością teren Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu i Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Szczecinie.
§  4.
Inspektorzy obejmują specjalistycznym nadzorem budowlanym obiekty i roboty budowlane w dziedzinie transportu kolejowego, usytuowane na obszarach kolejowych, z wyłączeniem budynków użyteczności publicznej oraz budynków przeznaczonych wyłącznie na pobyt ludzi, wraz z urządzeniami związanymi z tymi budynkami, w zakresie:
1)
budowy i eksploatacji dróg szynowych, wraz z urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego,
2)
urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych, służących do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych.
§  5.
Do zakresu działania inspektorów należy w szczególności:
1)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy, o której mowa w § 1, w sprawach projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych w dziedzinie transportu kolejowego, w zakresie określonym w § 4, w tym:
a)
zgodności zagospodarowania terenów z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska projektowanych budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
b)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
c)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia przy wykonywaniu robót oraz utrzymaniu obiektów budowlanych, o których mowa w § 4,
d)
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej, przy projektowaniu, budowie i utrzymaniu budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
2)
wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji w sprawach określonych ustawą, o której mowa w § 1, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§  6.
Czynności z zakresu nadzoru budowlanego wykonują pracownicy inspektoratów, o których mowa w § 3, w zakresie określonym w § 4, na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego inspektora i legitymacji służbowej.
§  7.
Środki na finansowanie działalności organów specjalistycznego nadzoru budowlanego są określone w budżecie państwa, w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
§  8.
Do czasu utworzenia inspektoratów, o których mowa w § 3, lecz nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 1997 r., inspektorzy działają przy okręgowych inspektoratach kolejowego dozoru technicznego.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.103.513

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Terenowe organy specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego.
Data aktu: 18/08/1995
Data ogłoszenia: 08/09/1995
Data wejścia w życie: 23/09/1995