Tryb i organizacja działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowy zakres spraw wymagających uchwał Komitetu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 kwietnia 1994 r.
w sprawie trybu i organizacji działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowego zakresu spraw wymagających uchwał Komitetu.

Na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny, zwany dalej "Komitetem", działa na posiedzeniach plenarnych, z zastrzeżeniem § 4.
2.
Posiedzenie plenarne Komitetu zwołuje Prezes nie rzadziej niż raz na kwartał lub na pisemny wniosek co najmniej 5 członków Komitetu nie później niż w ciągu 3 tygodni od otrzymania wniosku.
3.
Prezes Komitetu zawiadamia pisemnie członków Komitetu o posiedzeniu co najmniej na 14 dni przed tym posiedzeniem.
4.
Posiedzeniu przewodniczy Prezes Komitetu, a w razie jego nieobecności - zastępca Prezesa.
5.
Obecność członków Komitetu na posiedzeniu jest obowiązkowa.
6.
W posiedzeniu mogą brać udział, bez prawa głosu, eksperci, zaproszeni przez Prezesa Komitetu.
7.
Prezes Komitetu może powoływać stałe lub doraźne zespoły robocze w celu przygotowania materiałów umożliwiających Komitetowi zajęcie stanowiska.
§  2.
1.
Komitet zajmuje stanowisko w formie uchwały w sprawach określonych w § 3, z zastrzeżeniem § 4.
2.
Uchwały Komitetu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 15 osob, z zastrzeżeniem ust. 3. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Komitetu.
3. 1
Uchwały Komitetu w sprawach określonych w § 3 ust. 1 pkt 1, 3, pkt 9 lit. a) i pkt 11 oraz ust. 2 są podejmowane większością 3/4 głosów, w obecności co najmniej 15 osób.
§  3.
1.
Uchwały Komitetu są podejmowane w szczególności w sprawach dotyczących:
1) 2
ustanawiania Polskich Norm i zmian do nich oraz wycofywania ich ze zbioru na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
2)
określania stanu i kierunków rozwoju krajowej działalności normalizacyjnej przez:
a)
określanie głównych dziedzin i kierunków prac normalizacyjnych, z uwzględnieniem potrzeb krajowych i rozwoju normalizacji międzynarodowej i regionalnej,
b)
zatwierdzanie wieloletnich programów działalności normalizacyjnej określających priorytetowe zadania dotyczące tematyki, metod i organizacji prac Komitetu,
3)
programów i planów prac normalizacyjnych w zakresie:
a)
określania zasad planowania i programowania prac normalizacyjnych,
b)
zatwierdzania programów i planów prac normalizacyjnych,
4)
sprawozdań w sprawach realizacji programów i planów, o których mowa w pkt 3 lit. b),
5)
Normalizacyjnych Komisji Problemowych w zakresie:
a)
powoływania, odwoływania i okresowego zawieszania ich działalności,
b)
oceny ich działalności,
6)
udzielania innym jednostkom organizacyjnym upoważnień do prowadzenia działalności normalizacyjnej, określających tematykę i zakres prac,
7)
rozstrzygania rozbieżności stanowisk Normalizacyjnych Komisji Problemowych, w szczególności w sprawach nieuzgodnienia postanowień opracowywanych Polskich Norm oraz zakresu tematyki prac Komisji,
8)
udziału w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej w zakresie:
a)
określania głównych kierunków i rodzajów uczestnictwa,
b)
przystępowania do określonych organizacji normalizacyjnych i występowania z tych organizacji,
c)
przyjmowania i prowadzenia sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,
d)
stanowiska strony polskiej w sprawach statutowych międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,
e)
oceny rezultatów uczestnictwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych, a także współpracy z tymi organizacjami, w zakresie informacji o normach i normalizacji,
9)
finansowania działalności normalizacyjnej oraz innej działalności Komitetu w zakresie:
a)
projektu budżetu Komitetu,
b)
rozdziału środków przyznanych ustawą budżetową oraz środków pozabudżetowych,
c)
oceny wykorzystania środków na działalność prowadzoną przez Komitet i jego organy wykonawcze,
10)
polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą, w tym trybu zawierania umów między Komitetem a jednostkami przyznającymi znak zgodności,
11)
regulaminu wewnętrznego Komitetu,
12)
oceny działalności Biura Komitetu.
2.
W razie podjęcia przez Komitet uchwały naruszającej obowiązujące przepisy prawne lub Polskie Normy, Prezes Komitetu zawiesza jej wykonanie w części lub w całości. W takim wypadku Prezes Komitetu zwołuje posiedzenie Komitetu i wnosi sprawę do ponownego rozpatrzenia. Uchwała Komitetu jest ostateczna.
§  4.
1. 3
Ustanawianie Polskich Norm i zmian do nich, wycofywanie ich ze zbioru oraz ustalanie zmian do uchwał przewidzianych w § 3 ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. b) i pkt 9 lit. b) - może następować poza posiedzeniami Komitetu, w trybie obiegowym, przy czym termin do zajęcia stanowiska nie powinien być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia dokumentu w tej sprawie.
2.
W razie niewniesienia sprzeciwu do dokumentów przedstawionych w trybie obiegowym, stosowną uchwałę, po podpisaniu przez Prezesa Komitetu, uważa się za podjętą.
3.
W razie wniesienia sprzeciwu, sprawę rozpatruje Komitet na posiedzeniu plenarnym w trybie przewidzianym w § 2 ust. 3.
4.
Sekretarz Komitetu przedstawia do wiadomości Komitetu na najbliższym posiedzeniu wykaz spraw przyjętych w trybie obiegowym.
§  5.
Członkowie Komitetu za udział w jego pracach nie otrzymują wynagrodzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 lutego 1996 r. (Dz.U.96.14.77) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1996 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.55.228

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i organizacja działalności Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz szczegółowy zakres spraw wymagających uchwał Komitetu.
Data aktu: 25/04/1994
Data ogłoszenia: 29/04/1994
Data wejścia w życie: 29/04/1994