zgodnie z załącznikiem nr 1, w wysokości 613.010.000 mln zł.
z załącznikiem nr 2, w wysokości 696.010.000 mln zł.
ustala się na kwotę 83.000.000 mln zł.
należności zagranicznych jest ujemne i wynosi -21.359.690 mln zł.
Upoważnia się Ministra Finansów do spłaty w 1994 r. długoterminowych zobowiązań budżetu państwa do kwoty 25.960.275 mln zł, z tego z tytułu:
w ujęciu kasowym - o kwotę do 35.000.000 mln zł,
lecz nie mniej niż o kwotę 30.000.000 mln zł,
w ujęciu kasowym - o kwotę do 110.000.000 mln zł,
w tym z tytułu:
w ujęciu kasowym - o kwotę do 80.000.000 mln zł,
wykupu nie krótszym niż jeden rok, w ujęciu
kasowym - o kwotę do 30.000.000 mln zł.
Upoważnia się Ministra Finansów do emisji kolejnych serii obligacji restrukturyzacyjnych na zwiększenie funduszy własnych i rezerw banków do kwoty 19.000.000 mln zł, w celu przekazania ich bankom państwowym i bankom działającym w formie spółek akcyjnych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, które spełnią warunki określone w ustawie z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 82).
na sfinansowanie kosztów operacji redukcji i reorganizacji zadłużenia wobec banków komercyjnych, zrzeszonych w Klubie Londyńskim, zwanych dalej bankami komercyjnymi, z wyłączeniem kosztów dodatkowych,
ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344).
Minister Finansów określi, w drodze zarządzenia, warunki emisji obligacji, o których mowa w art. 4 ust. 1, art. 5 i art. 6 ust. 1 pkt 4-6, a w szczególności wartość nominalną poszczególnych emisji, nominał obligacji, wysokość i sposób oprocentowania, terminy wykupu i płatności odsetkowych, podmioty uprawnione do nabycia, sposób ustalenia ceny emisyjnej oraz terminy przedawnienia.
Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia w 1994 r. pożyczek, do których udzielenia zniesiony Centralny Fundusz Turystyki i Wypoczynku został zobowiązany przed dniem 31 grudnia 1990 r. - do kwoty 187.000 mln zł.
Ustala się plany dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych zgodnie z załącznikiem nr 5.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 5.373.700 mln zł, z tego dopłaty do:
międzymiastowej 1.643.200 mln zł,
w tym
dla komunikacji międzymiastowej w województwie katowickim
prowadzonej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej 175.000 mln zł,
akademickich 75.500 mln zł.
Ustala się dotacje na częściowe sfinansowanie:
Ustala się dotację podmiotową na częściowe finansowanie kosztów bieżącego utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej w kwocie 3.400.000 mln zł.
Ustala się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 277.000 mln zł.
Upoważnia się wojewodów do przekazania dochodów uzyskanych ze sprzedaży obiektów zwolnionych przez wojska rosyjskie, które czasowo stacjonowały w Rzeczypospolitej Polskiej, na rachunki środków specjalnych z przeznaczaniem na sfinansowanie kosztów ochrony tych obiektów, wyceny oraz organizacji sprzedaży.
Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Finansów określi, w drodze zarządzenia, zasady i tryb udzielania oraz sposób wykorzystania dotacji dla górnictwa ujętych w budżecie Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe.
Upoważnia się Ministra Finansów do refundacji Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolniczej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.
Ustala się limity podwyżek wynagrodzeń osobowych w państwowej sferze budżetowej oraz podwyżek uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy:
Kwota 3.718.900 mln zł, ujęta w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej i przeznaczona na zakupy sprzętu i wyposażenia krajowej produkcji zbrojeniowej, w tym kwota 300.000 mln zł na zakup samolotów "Iryda" w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Mielec" w Mielcu, może być wykorzystana wyłącznie na sfinansowanie tych wydatków.
W 1994 r. nie stosuje się przepisu art. 34 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29 i z 1994 r. Nr 1, poz. 2).
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania na rynku pieniężnym lokaty środków otrzymanych od Federacji Rosyjskiej, przeznaczonych na wypłaty rent odszkodowawczych dla osób poszkodowanych przez żołnierzy wojsk ZSRR, które czasowo stacjonowały w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zobowiązuje się Ministra Finansów i banki kredytujące inwestycje centralne kredytem objętym poręczeniem spłaty ze środków budżetu państwa do dokonania do dnia 30 czerwca 1994 r. zmian umów poręczenia, zawartych w dniu 9 listopada 1990 r. na podstawie uchwał Rady Ministrów:
dostosowujących je do obowiązujących zasad udzielania poręczeń, ustalonych w odrębnych przepisach, w zakresie terminu ważności poręczenia i określenia łącznej kwoty zobowiązań budżetu państwa z tytułu każdej z tych umów.
Narodowy Bank Polski w 1994 r. dokonuje wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 77 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim.
(Dz. U. Nr 103, poz. 446) 900.000 mln zł,
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy od zakładów pracy oraz osób nie będących pracownikami zakładów pracy, a podlegających ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu z tytułu innej pozarolniczej działalności, w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne.
Ustala się stopę procentową do naliczenia dywidendy obligatoryjnej w rozumieniu ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 i z 1993 r. Nr 18, poz. 82) w wysokości 10%.
Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i jednostek służby więziennej w 95% przeznacza się na pokrycie kosztów sprzedaży lub likwidacji i zakup nowego sprzętu, a w 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Do nie uiszczonych należności na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki przez podmioty, które były określone w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki (Dz. U. Nr 25, poz. 134 i Nr 64, poz. 389), stosuje się przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 i Nr 134, poz. 646).
Określa się wskaźniki, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 1994 r. (Dz. U. Nr 129, poz. 601):
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1994 r.
(pominięte)
KIERUNKI PRYWATYZACJI W 1994 R.
1. Rząd będzie wiązał projekty prywatyzacji z:
1) programami restrukturyzacji, wzrostem inwestycji krajowych i zagranicznych - prowadzącymi do poprawy efektywności ekonomicznej, rozwojem konkurencji i wzmacnianiem rynku kapitałowego, zmniejszeniem uciążliwości przedsiębiorstw dla środowiska naturalnego,
2) stosowaniem przy ofercie publicznej metod sprzyjających zbliżeniu ceny sprzedaży akcji do cen rynkowych akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw,
3) ułatwianiem prywatyzacji z aktywnym udziałem pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw, jeżeli brakuje korzystniejszych ofert,
4) podjęciem działań dla radykalnego wzmocnienia nadzoru właścicielskiego,
5) stosowaniem nadzoru nad wykonaniem umów, w tym w zakresie zobowiązań niepieniężnych.
2. Zadaniem Rządu w 1994 r. będzie:
1) określenie do końca czerwca 1994 r. gałęzi gospodarki i rodzajów przedsiębiorstw, nad którymi właściwe organy Państwa będą sprawować kontrolę, oraz przedstawienie tej informacji Sejmowi,
2) przedstawienie programu komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych,
3) realizowanie programu restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz dokonanie analizy skutków wynikających ze stosowania przepisów w tym zakresie,
4) opracowanie oraz wdrażanie programów restrukturyzacji sektorów o szczególnym znaczeniu dla gospodarki, w tym elektroenergetyki, górnictwa, hutnictwa, przemysłu zbrojeniowego i naftowego oraz kolejnictwa,
5) rozwijanie programu przekształceń państwowego sektora rolnego i rolno-spożywczego,
6) uruchomienie procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, w szczególności w regionach zagrożonych bezrobociem strukturalnym, przy wykorzystaniu środków z pożyczki Banku Światowego (EFSAL),
7) przygotowanie systemu finansowego wspierania restrukturyzacji przemysłu w oparciu o środki uzyskiwane między innymi z prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
8) realizowanie "Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania",
9) przygotowanie rozwiązań umożliwiających prywatyzację "ścieżką pracowniczą" w oparciu o koncepcje spółek z udziałem Skarbu Państwa,
10) wdrażanie programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych,
11) realizowanie programu prywatyzacji banków, w każdym przypadku przy zastosowaniu oferty publicznej,
12) dążenie do stworzenia warunków dla działań inwestorów instytucjonalnych, takich jak fundusze inwestycyjne zamknięte i fundusze emerytalne,
13) stworzenie systemu zachęt dla inwestorów krajowych i zagranicznych,
14) wprowadzenie systemu sprzedaży ratalnej dla inwestorów krajowych, zarówno w prywatyzacji kapitałowej, jak i bezpośredniej, wspomaganego przez specjalnie w tym celu utworzony Fundusz Gwarancji Kredytowych,
15) wspieranie tworzenia nowych prywatnych podmiotów gospodarczych (tzw. prywatyzacja założycielska) oraz rozwoju podmiotów gospodarczych już istniejących,
16) dążenie do zakończenia prac nad programem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju "Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja" oraz jego wdrożenia,
17) zwiększenie liczby przedsiębiorstw prywatyzowanych w drodze oferty publicznej,
18) przeciwdziałanie przejmowaniu kontroli kapitałowej na danym rynku towarowym przez jednego inwestora,
19) dokonanie przeglądu regulacji prawnych i procedur prywatyzacyjnych w celu zapewnienia ich większej jawności i przejrzystości,
20) porządkowanie i doskonalenie wyceny przedsiębiorstw przeznaczonych do prywatyzacji, w tym pilne określenie zasad sporządzania wycen i zapewnienie opiniowania wycen przez zainteresowane przedsiębiorstwa,
21) dokonanie przeglądu rynkowych warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych, między innymi reguł ochrony wierzycieli, windykacji należności, likwidacji i upadłości, rejestracji nowych podmiotów, zasad koncesjonowania i kontyngentowania,
22) podjęcie pracy nad przygotowaniem Prawa przemysłowego oraz dalszymi regulacjami przeciwdziałającymi rozszerzeniu się tzw. szarej strefy gospodarczej,
23) podjęcie prac nad uregulowaniem zasad reprywatyzacji.
Ponadto Rząd będzie dążyć do osiągnięcia w 1994 r. przychodów do budżetu państwa z tytułu prywatyzacji w wysokości 12,3 bln zł. Przeznaczenie dochodów z prywatyzacji określa ustawa budżetowa.
3. Rząd przedstawi Parlamentowi projekty:
1) nowej ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, zgodnej z Porozumieniem w sprawie zmian w ustawie o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz złagodzenia warunków leasingu dla spółek pracowniczych, zawartym w ramach "Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania", z tym że pracownikom będzie przysługiwało prawo do nabycia nieodpłatnie do 15% akcji spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa,
2) ustaw regulujących instytucję Skarbu Państwa oraz określających zasady gospodarowania jego mieniem, a także nadzoru właścicielskiego wykonywanego w jego imieniu, mających na celu, w możliwie krótkim czasie, likwidację pozostałości systemu zarządzania sektorem państwowym z lat osiemdziesiątych, a także zawierających rozwiązania ułatwiające zagospodarowanie trudno zbywalnego mienia przedsiębiorstw państwowych.
II. Programy prywatyzacyjne
1. W ramach prywatyzacji kapitałowej Rząd będzie uwzględniał interesy krajowych producentów i dostawców surowców i materiałów do produkcji oraz dążył do tworzenia konkurencji na rynkach produktowych. W 1994 r. zostanie znacznie zwiększona liczba spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. W tym celu Rząd zapewni:
1) częstsze niż dotychczas łączenie oferty publicznej ze sprzedażą pakietów akcji inwestorom aktywnym,
2) łączenie oferty publicznej z drugą emisją akcji dla wzmocnienia kapitałowego spółek,
3) usprawnianie systemu sprzedaży akcji inwestorom, w szczególności poprzez sprzedaż akcji przez Giełdę Papierów Wartościowych, subskrypcję akcji i doskonalenie organizacji punktów sprzedaży.
2. W zakresie prywatyzacji bezpośredniej Rząd będzie stosował następujące zasady:
1) przy sprzedaży przedsiębiorstw przedmiotem negocjacji, oprócz cen, będą:
- warunki zapłaty,
- gwarancje w zakresie zatrudnienia,
- program inwestycyjny i gwarancje jego realizacji,
- zobowiązania związane z ochroną środowiska naturalnego;
sprzedażom będzie towarzyszyć odpowiednia promocja, szczególnie w środkach masowego przekazu; w pierwszej kolejności oferty będą kierowane do nabywców krajowych;
2) przy wnoszeniu przedsiębiorstw do spółek inwestorzy poszukiwani będą w trybie publicznym; podobnie jak przy sprzedaży, oprócz wartości wkładu inwestora, będą negocjowane kwestie inwestycyjne, ekologiczne i dotyczące zatrudnienia,
3) oddawanie majątku przedsiębiorstw do odpłatnego korzystania odbywać się będzie na rzecz spółek z udziałem pracowników oraz innych krajowych osób fizycznych i prawnych będących w stanie wywiązać się z opłat należnych Skarbowi Państwa.
Ponadto Rząd zapewni wsparcie dla spółek pracowniczych w formie obniżenia kwot, które te spółki są zobowiązane przekazywać Skarbowi Państwa w postaci rat dzierżawnych (leasing pracowniczy), oraz obniżenie wymaganego dla tych spółek kapitału zakładowego.
3. Rząd rozpocznie w I półroczu 1994 r. tworzenie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, tak aby w IV kwartale 1994 r. rozpocząć dystrybucję świadectw udziałowych.
4. Rząd, za pośrednictwem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, będzie kontynuował proces restrukturyzacji i prywatyzacji mienia rolnego Skarbu Państwa.
Agencja będzie dążyć do zakończenia procesu przejmowania PGR do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, co umożliwi koncentrację na innych zadaniach przewidzianych ustawą o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zwłaszcza na zagospodarowaniu przejętego mienia oraz tworzeniu nowych miejsc pracy, również przy wykorzystaniu środków Funduszu Pracy.
Zagospodarowanie przejętych użytków rolnych będzie polegać na ich sprzedaży, dzierżawie, oddawaniu w administrowanie i wnoszeniu do spółek w celu tworzenia silnych ekonomicznie gospodarstw, na ich przekazywaniu gminom na cele infrastrukturalne oraz na ich przekazywaniu Lasom Państwowym w celu zalesienia.
Część użytków rolnych, wynikająca z programu restrukturyzacji, przeznaczona zostanie na powiększenie obszaru gospodarstw rodzinnych.
Ponadto tworzone będą jednoosobowe spółki Agencji na mieniu gospodarstw hodowlanych uznanych za strategiczne dla rozwoju, funkcjonowania i konkurencyjności rolnictwa krajowego.
5. Rząd podejmie działania umożliwiające mniejszym przedsiębiorstwom dobrowolne uczestnictwo w programie "Prywatyzacja z restrukturyzacją". W programie tym grupy zarządzające, wybrane w drodze otwartego przetargu, będą podpisywały kontrakty, których przedmiotem będzie restrukturyzacja spółki, a następnie jej sprzedaż.
6. Rząd, w porozumieniu z Narodowym Bankiem Polskim, przedstawi koncepcję reformy systemu bankowego.
W ramach programu prywatyzacji sektora bankowego Rząd będzie wspierać procesy konsolidacyjne w tym sektorze w celu poprawy jego stabilności.
Rząd zapewni, w ramach prywatyzacji państwowych banków komercyjnych, wykorzystanie środków Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków (powstałego z przekształcenia Polskiego Funduszu Stabilizacji Złotego) celem złagodzenia wydatków budżetu państwa na wykup obligacji restrukturyzacyjnych.
W procesie prywatyzacji banków inwestorami strategicznymi powinni być w zasadzie inwestorzy krajowi.
7. Rząd będzie monitorował proces przekształceń własnościowych państwowych jednostek organizacyjnych.
8. Odnośnie do mienia komunalnego Rząd:
1) podejmie prace legislacyjne, regulujące zasady działalności gospodarczej i kierunki przekształceń własnościowych w sektorze komunalnym i budżetowym,
2) będzie prowadził pilotażowe projekty restrukturyzacji i prywatyzacji wybranych branż komunalnych użyteczności publicznej,
3) udostępni możliwą pomoc techniczną, edukacyjną i informacyjną.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.1994.52.209 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Ustawa budżetowa na rok 1994. |
Data aktu: | 25/03/1994 |
Data ogłoszenia: | 22/04/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1994, 22/04/1994 |