Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 grudnia 1994 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 81 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do: stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych, kościelnych osób prawnych, fundacji oraz innych nie będących spółkami prawa handlowego organizacji dobroczynności i opieki społecznej, towarzystw naukowych, organizacji ochrony zdrowia, rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz przedstawicielstw podmiotów zagranicznych - jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej - z uwzględnieniem § 5.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591),
2)
jednostce - rozumie się przez to jednostki wymienione w ust. 1, utworzone i prowadzące działalność na podstawie przepisów prawa polskiego, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
działalności statutowej - rozumie się przez to działalność nie mającą charakteru działalności gospodarczej, określoną przepisami prawa i statutem danej jednostki,
4)
funduszu statutowym - rozumie się przez to fundusz zasadniczy jednostki, tworzony na mocy przepisów prawa i zasad określonych statutem, przeznaczony na finansowanie działalności statutowej.
§  2.
1. 1
Przychodami jednostki są określone odrębnymi przepisami prawa i statutu otrzymane środki pieniężne, w tym otrzymane składki statutowe oraz nieodpłatnie otrzymane inne składniki majątku, a także kwoty należne ze sprzedaży składników majątku oraz przychody finansowe, dotacje i subwencje, a w przedstawicielstwach podmiotów zagranicznych - także środki pieniężne otrzymane od macierzystego podmiotu zagranicznego z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów działalności przedstawicielstwa.
2.
Do kosztów działalności jednostki zalicza się koszty związane z realizacją zadań statutowych, w tym także świadczenia określone statutem. Za koszty uważa się również koszty poniesione na utrzymanie komórek administracyjnych jednostki, a w szczególności: wynagrodzenia i inne świadczenia na rzecz pracowników i innych osób, odpisy amortyzacyjne, zużycie materiałów i energii, usługi obce oraz pozostałe koszty o charakterze administracyjnym.
3.
Jednostki mogą zrezygnować ze stosowania zasady ostrożnej wyceny.
4.
Jeżeli działalność jednostki jest finansowana w całości ze środków budżetu państwa, to odpisy amortyzacyjne środków trwałych zalicza się na zmniejszenie funduszu statutowego.
5.
Kierownik jednostki, stosując przepisy ustawy i rozporządzenia i uwzględniając specyfikę działalności jednostki, ustala i aktualizuje zakładowy plan kont.
§  3.
1.
Na dzień kończący rok obrotowy oraz na inny dzień bilansowy jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.
2.
Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 1, składa się z:
1)
bilansu,
2)
rachunku zysków i strat,
3)
informacji dodatkowej.
3.
Bilans powinien zawierać aktywa i pasywa na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych poprzedniego i bieżącego roku obrotowego, podane w kolejności i ze szczegółowością określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4.
Rachunek zysków i strat obejmuje przychody i koszty oraz zyski i straty za poprzedni i bieżący rok obrotowy, podane w kolejności i ze szczegółowością określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
5.
Informacja dodatkowa powinna zawierać nie objęte bilansem oraz rachunkiem zysków i strat informacje i wyjaśnienia niezbędne do oceny gospodarki finansowej jednostki, a w szczególności:
1)
objaśnienia stosowanych metod wyceny aktywów i pasywów oraz przyczyn ewentualnych ich zmian w stosunku do roku poprzedzającego,
2)
uzupełniające dane o aktywach i pasywach,
3)
strukturę zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł, w tym przychodów wymaganych statutem,
4)
strukturę kosztów stanowiących świadczenia pieniężne i niepieniężne, określone statutem, oraz dodatkowo strukturę kosztów administracyjnych,
5)
dane o źródłach zwiększenia i sposobie wykorzystania funduszu statutowego oraz dane dotyczące udzielonych gwarancji, poręczeń i innych zobowiązań związanych z działalnością statutową,
6)
tendencję zmian w przychodach i kosztach oraz składnikach majątku i źródłach ich finansowania.
§  4.
Jeżeli w ciągu roku jednostka podejmie działalność gospodarczą, to z dniem podjęcia tej działalności stosuje przepisy ustawy odnoszące się do jednostek prowadzących działalność gospodarczą, traktując tę datę jako dzień rozpoczęcia działalności w rozumieniu przepisów art. 12 ust. 1 ustawy.
§  5.
Kościelne osoby prawne prowadzą rachunkowość według zasad określonych przez wewnętrzne przepisy kościelne, dotyczące tych jednostek.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r. i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 1995 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

BILANS

W bilansie sporządzanym na koniec każdego roku obrotowego powinny być wykazane w podanej kolejności następujące informacje o stanie aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych poprzedniego i bieżącego roku obrotowego:

Aktywa

A. Majątek trwały

I. Wartości niematerialne i prawne

II. Rzeczowy majątek trwały

III. Finansowy majątek trwały

B. Majątek obrotowy

I. Zapasy rzeczowych składników majątku obrotowego

II. Należności i roszczenia

III. Papiery wartościowe przeznaczone do obrotu

IV. Środki pieniężne

C. Rozliczenia międzyokresowe czynne

Suma aktywów

Pasywa

A. Fundusze własne

I. Fundusz statutowy

II. Wynik finansowy netto za rok obrotowy

1. Nadwyżka przychodów nad kosztami (wielkość dodatnia)

2. Nadwyżka kosztów nad przychodami (wielkość ujemna)

B. Rezerwy

C. Zobowiązania długoterminowe z tytułu kredytów i pożyczek

D. Zobowiązania krótkoterminowe i fundusze specjalne

I. Zobowiązania

II. Fundusze specjalne

E. Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów

Suma pasywów

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT

W rachunku zysków i strat wykazuje się przychody i koszty oraz zyski i starty za poprzedni i bieżący rok obrotowy.

A. Przychody z działalności statutowej

I. Składki brutto określone statutem

II. Inne przychody określone statutem oraz dotacje i subwencje

B. Koszty realizacji zadań statutowych

C. Zysk (strata) na działalności statutowej (A-B)

D. Koszty administracyjne

1. Zużycie materiałów i energii

2. Usługi obce

3. Wynagrodzenia i narzuty na wynagrodzenia

4. Amortyzacja

5. Pozostałe

E. Pozostałe przychody (nie wymienione w poz. A i G)

F. Pozostałe koszty (nie wymienione w poz. B, D i H)

G. Przychody finansowe

H. Koszty finansowe

I. Zysk (strata) brutto na całokształcie działalności (C-D+E-F+G-H)

J. Zyski i straty nadzwyczajne:

I. Zyski nadzwyczajne - wielkość dodatnia

II. Straty nadzwyczajne - wielkość ujemna

K. Zysk (strata) (I+J.I-J.II)

1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 lipca 1996 r. (Dz.U.96.95.435) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.140.789

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej.
Data aktu: 28/12/1994
Data ogłoszenia: 31/12/1994
Data wejścia w życie: 01/01/1995